• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści w Gdańsku najbardziej zadowoleni

neo
24 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (137)
Rowerzyści z radością przemierzają gdańskie trasy nie tylko przy okazji corocznego Wielkiego Przejazdu. Rowerzyści z radością przemierzają gdańskie trasy nie tylko przy okazji corocznego Wielkiego Przejazdu.

W opublikowanych właśnie wynikach badań Klimatu Rowerowego, które przeprowadzane są co dwa lata, Gdańsk ponownie wygrał. W kategorii miast powyżej 200 tys. mieszkańców wyprzedził Poznań i Kraków. W skali całego kraju głosowało 13 320 osób.



Jak często jeździsz na rowerze?

Badania Klimatu Rowerowego od 2020 r. robi stowarzyszenie samorządowe Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA). Organizowane jest w całej Europie i bierze w nim udział ponad 700 miast na podstawie ankiet z 27 pytaniami, na które odpowiada się anonimowo. W ankiecie w skali 1-6 ocenia się m.in.: bezpieczeństwo, infrastrukturę czy udogodnienia do jazdy rowerem.



W drugiej edycji badania Gdańsk po raz kolejny okazał się najlepszy w Polsce. Wygrał w kategorii miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców, wyprzedzając Poznań i Kraków. W stolicy Pomorza wypełniono też najwięcej ankiet - ponad 2,5 tys.

W skali całego kraju liczba respondentów wyniosła 13 320 osób. To 37 proc. więcej niż w 2020 r.



- Sukces w tegorocznej edycji Badania Klimatu Rowerowego jest dla nas szczególnie ważny w kontekście przygotowań do światowego kongresu rowerowego Velo-city 2025, który odbędzie się właśnie w Gdańsku - podkreśla Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska. - Bardzo nam zależy, aby poznać opinię mieszkańców, którzy korzystają z rowerów zarówno na co dzień, jak i rekreacyjnie. Ta perspektywa dostarcza nam wielu cennych informacji, dzięki którym wiemy, jak rozwijać politykę rowerową. Z dużą satysfakcją przyjęliśmy wiadomość o tym, że nasze miasto uzyskało w badaniu tak znakomitą frekwencję. To sprawia, że wyniki są miarodajne i mogą stanowić dla nas ważny punkt odniesienia - dodaje Piotr Kryszewski.
neo

Opinie (137) 10 zablokowanych

  • Kupie sobie chyba (2)

    pistolet hukowy i takiemu rowerczykowi, który będzie mi na chodniku dzwonił, abym zszedł mu z drogi, walnę w łeb.

    • 1 7

    • takiemu komu? (1)

      Może lepiej wal w łeb kierowcom parkującym na DDR, przez co rowerzysta musi jechać chodnikiem...

      • 4 2

      • pamiętaj, że zwycięstwo w walce o jakość życia można odnieść tylko stosując zasady non-violence

        Problemem są kierowcy lekceważący limity prędkości: to ich zachowania skłaniają wiele mieszkanek i mieszkańców Gdańska do uciekania rowerem na chodniki (i tak regularnie zastawiane legalnie i nielegalnie przez zaparkowane samochody)

        • 1 1

  • rw (7)

    Największy niewypał to ścieżka na ulicy Opackiej .Zmarnowane pieniądze nie widziałem aby ktoś z niej korzystał rowerzyści korzystają nadal z chodnka.Te pieniądze można było przeznaczyć na poprawę chodnika

    • 15 11

    • (3)

      Ankieta była dość stronnicza. Nie pamiętam dokładnego brzmienia pytań, jednak całe badanie poprowadzone było w konwencji: czy ścieżki rowerowe są, czy jest ich więcej, mniej, czy między twoim Ai B prowadzą ścieżki rowerowe.
      Pomimo, że uważam, że klimat rowerowy Gdańska nie jest najlepszy, nie byłem w stanie wyrazić tego w ankiecie.

      To nie jest prawda, że ścieżki rowerowe są tożsame z klimatem rowerowym. Bo co z tego, że ścieżka jest i władza jest z tego powodu strasznie samozadowolona, jeśli jej prędkość projektowa wynosi góra 15 kn/h a płynność jazdy ograniczają wieloetapowe skrzyżowania. W takich warunkach, jak blisko, wolę podejść, a jak wybieram się dalej, wolę wziąć auto,
      przynajmiej z Wojska Polskiego w Grunkwaldzką skręcam w prawo na 1 raz a rowerem muszę na 3 zmiany świateł.

      O to w ankiecie nie pytali.

      Nie pytali też, czy jak już się dostanę na tę Grunwaldzką i jadę sobie jak kodeks nakazuje, to czy skręcający ,,przeze mnie" kierowca ma w ogóle szansę mnie zobaczyć.

      Powtórze jeszcze raz: ścieżki rowerowe są bardzo luźno związane z czymś co nazwałbym klimatem rowerowym.

      Nie było tego w ankiecie

      • 7 1

      • Wyniki są relatywne. (1)

        "Najlepiej w Polsce" to nie jest jakoś strasznie wysoka poprzeczka jeżeli chodzi o infrastrukturę dla rowerów...

        • 1 1

        • Relatywne, ale miarodajne

          Ankieta dotyczyła nie tylko opinii na temat infrastruktury dla rowerów. Na "klimat" rowerowy ma wpływ bardzo wiele czynników, a nie tylko jakość "widzialnej" infrastruktury rowerowej. Rowerzyści mają prawo i jeżdżą nie tylko po specjalnie budowanych dla nich drogach dla rowerów tak jak kierowcy nie jeżdżą wyłącznie po autostradach i drogach szybkiego ruchu. Ankieta ma być (i jest) źródłem wiedzy m.in. na temat tego, jak te inne kwestie wpływające na bezpieczeństwo i komfort korzystania z roweru wpływać i je poprawiać (np. wyjaśniając także kierowcom sens egzekwowania przestrzegania prawa i uspokajania ruchu na wielu lokalnych ulicach). Mało który z mieszkańców Gdańska (również ankietowanych i piszących na tym portalu) przypuszczalnie zdaje sobie sprawę, że na 66% ogólnej długości ulic Gdańska obowiązuje limit 30 km/h; z korzyścią dla jakości życia wszystkich.

          • 0 0

      • ankieta jest sprawdzonym, przetestowanym sposobem badania opinii osób korzystających z rowerów

        na temat nie tylko jakości infrastruktury rowerowej, ale także na temat wielu innych kwestii wpływających na subiektywne opinie użytkowników. Jeśli skręcasz z Grunwaldzkiej samochodem, to wiedząc, że za chwilę będziesz przecinał drogę dla rowerów, masz po prostu obowiązek ustąpienia pierwszeństwa przejazdu osobie, która tamtędy jedzie rowerem. Jeśli tego nie potrafisz, oddaj prawo jazdy i sprzedaj samochód.

        • 0 0

    • ale na Opackiej w Oliwie nie ma żadnej śmieszki, osochozi?

      • 1 0

    • (1)

      Ja korzystam, jak chcesz możemy się umówić na miejscu, żebyś mógł zobaczyć :)
      A to, że tam jest potrzebna wymiana nawierzchni to inna sprawa.

      • 10 1

      • rw

        Dziękuję nie skorzystam nie mam tyle odwagi żeby korzystać z tej ścieżki Życzę szerokiej drogi !!!

        • 4 2

  • (5)

    Zadowoleni, bo bezkarnie mogą sobie jeździć po ulicach na różnego rodzaju spędach, blokując tym samym ruch uliczny.

    • 29 51

    • skoro jadą to nie blokują (1)

      blokują tylko samochody - stojące w korku

      • 23 11

      • i robią to codziennie na wielu ulicach i skrzyżowaniach miasta

        • 0 0

    • zablokowany ruch samochodowy codziennie widze w godzinach 16-18, rowery jada

      • 1 0

    • Zamiast marudzić i wozić swoje cztery litery samochodem zrób coś dla siebie i się rusz.

      Kierowcy parkują bezkarnie na miejscach do tego nieprzeznaczonych. Na trawnikach, na pasach, bądź zajmując cały chodnik blokując tym samym możliwość przejścia.

      • 4 4

    • Spadaj

      • 3 4

  • no tak udział w badaniu brali tylko urzednicy i ich rodzinki wiec wszyscy super zadowoleni :) To ze gdańsk jest zasciankiem (3)

    to ze urzedniki szkodniki zmarnowali kilkaset milionówe na rower miejski którego niema ze mamy wysokie krazwezniki na przejazdach rowerowych,to ze juz te obecne droi rowerowe maja dziury jedna nadrugiej to wszyscy sa bardzo zadowoleni :)
    To jest własnie Gdańska fikcja .Zadowolenie to są ludzie wmiescie gdzie jest infrastruktura rowerowa w Holandii w Niemczech i inncy krajach ale nie w Gdańsku gdy jest tego ledwie namiastka.Gdzie drogi rowerowe trzeba zgłaszac do budrzetu obywatelskiego by wybudowali choc 100metrów a jak projekt wygra to zostanie okrojony o 90% bo twierdza ze jednak niema kasy albo im sie nie spodobał mimo ze wygrał!

    • 21 10

    • (1)

      Dokladnie to tylko badanie ankietowe, rowerowo dużo lepiej wygląda Poznań. W Gdańsku nic się nie robi, ew. remontuje CPRy

      • 5 2

      • Drogę dla rowerów wzdłuż ulicy Adamowicza i tzw. Nowej Warszawskiej zbudowały tzw. trolle lub inne krasnoludki

        ciekawe, ile wysiłku przedpiścy kosztowało zauważenie, że jakieś CPR-y się w Gdańsku remontuje. Skąd się biorą tacy malkontenci w środowisku osób uważających się za rowerzystów?

        • 1 0

    • taka opinia (mało starannie sporządzona) świadczy głównie o braku wiedzy o ważności tzw. niewidzialnej infrastruktury rowerowej

      Dziury na drogach dla rowerów zdarzają się, ale opinia kilkuset osób ankietowanych świadczy, że to co piszesz na ten temat jest wyrazem Twojego subiektywnego, odosobnionego przekonania. Wyniki ankiety zebrane już po raz trzeci np. w Tczewie pokazują, że klimat rowerowy tego miasta jest oceniany wyżej niż klimat rowerowy miast niemieckich podobnej wielkości. Dla klimatu rowerowego miasta istotna jest nie tylko kwestia długości i jakości specjalnych, wydzielonych dróg dla rowerów, ale jakość infrastruktury ulic o uspokojonym ruchu lub ulic i placów uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów (takich ulic i placów w Gdańsku jest całkiem sporo),

      • 1 0

  • fajnie, tych kilka osób na rowerach zadowolonych (14)

    a jak tam się maja inni użytkownicy dróg - piesi i kierowcy - to oni stanowią większość więc możne o nich trzeba zadbać?

    • 43 71

    • inni użytkownicy wiecznie niezadowoleni! (1)

      Niestety taka jest nasza mentalność. Uwielbiamy strofować obce osoby, nie uśmiechamy się do siebie ani nie staramy się zrozumieć innych.

      • 2 1

      • takie wrażenie można mieć jedynie śledząc opinie w internecie

        w realu jest dużo lepiej

        • 0 0

    • kierowcy zawłaszczyli całą przestrzeń dla siebie i sami zapędzili się w kozi róg (10)

      w końcu ktoś się opamiętał i zaczął ten trend odwracać

      • 42 18

      • (9)

        gdzie ten kozi róg? :) A tak na serio - mam nadzieję że co raz więcej osób będzie jeździło na rowerach, komunikacja, hulajnogami itd. Mam tez nadzieję że wysokie podatki skutecznie będą odstraszać od posiadania samochodu. Wówczas JA będę miał dużo miejsca i będę mógł sobie śmigać swoja furą bez problemu. powodzenia

        • 9 20

        • Dokladnie (6)

          Proszę bardzo, biedota na rowerki i śmiać się ze mnie, że jadę "blachosmrodem". W klimie. Na skórach. Z muza z Bose. I lekkim masażem plecków. Śmiejcie się i obrażajcie do woli ;)

          • 5 7

          • (3)

            na tym polega komedia
            ty będziesz stał w korku ( w klimie, na skórach, z masażem zada) a potem zaparkujesz jak łoś,
            a my dojedziemy na miejsce szybciej i wygodniej

            • 6 2

            • (2)

              Podaj mi przykładową trasę, na której szybciej dojedziesz rowerem?

              • 0 2

              • Z Moreny do stacji Gdańsk Wrzeszcz w godzinach porannego szczytu

                jeździłem rowerem wielokrotnie mijając korek ciągnący się od Ronda Pana Cogito do skrzyżowania z ulicą Batorego. Dzięki temu zawsze docierałem do stacji SKM w przewidywanym czasie i miałem całe Trójmiasto w zasięgu SKM.

                • 1 0

              • Dowolna trasa poniżej 5km w godzinach szczytu?

                • 4 1

          • Człowieku, jaka biedota, mam rower droższy niż 50% aut, które mijam po drodze do pracy :) (1)

            Auto też, z salonu, ale to na poza miasto albo w brzydką pogodę. Ale przejdź się do sklepu rowerowego i zobacz ile teraz rowery dobre kosztują.

            • 6 1

            • widać ze jeszcze cześć mentalnie żyje w głebokim PRL gdzie samochód=człowiek sukcesu

              a rower, to pewnie biedak. Kit że masa rowerow jest drozsza niz samochody naszych milusinskich a rowerem jezdza bardziej bogaci, niz biedni.
              Bogaty czlowiek nie pedzi na zlamanie do pracy 30km, bo szef potraci 100zl premii za spoznienie 10 minut :)

              • 4 1

        • Królestwo Niderlandów jest w świetle niezależnych badań krajem, w którym kierowcy czują się najlepiej

          (mają najwyższe poczucie komfortu i bezpieczeństwa jazdy) wtedy, gdy poruszają się samochodami. Po prostu nie muszą konkurować o przestrzeń na jezdni lub na parkingach z osobami, które zrezygnowały z jazdy samochodem na krótkie odległości (a takich przejazdów na odległość do 5 km jest w Gdańsku ponad 50%).

          • 0 0

        • Ten kozi róg jest codziennie w godzinach szczytu na południu Gdańska

          Albo na obwodnicy, albo na Grunwaldzkiej między Oliwą a Wrzeszczem. Albo w każdej chwili jak ktoś się skarży, że nie ma gdzie zaparkować.

          • 3 0

    • 80% ankietowanych to osoby mające prawo jazdy i dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym

      Dzielenie mieszkańców na "plemiona" pieszych, rowerzystów i kierowców nie mające części wspólnych to przejaw szeroko, często stosowanych prób dyskredytowania promotorów aktywnych form mobilności przez osoby świadomie lub nieświadomie należące do grupy osób z mających trudność z uznaniem, że samochód nie jest jedynym, a w dobrze zarządzanym mieście nie powinien być głównym sposobem poruszania się po nim.

      • 0 0

  • Badania robione przez obwoznych sprzedawcow kołder (3)

    • 21 7

    • badania są prowadzone na podstawie metodologii stosowanej w skali międzynarodowej od wielu lat

      liczba respondentów wyklucza jakiekolwiek próby manipulacji wynikami badań przez osoby organizujące je w skali całego kraju już drugi raz.

      • 0 0

    • przez Grzelaka (1)

      Szkoda że autor nie napisał że prezesem stowarzyszenia PUMA jest wiceprezydent Grzelak i ta nagroda to wielki pic bo przyznaliśmy ją sami sobie.

      • 1 3

      • to nie jest prawda i można ją łatwo zweryfikować czytając artykuł ze zrozumieniem

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ciężko mi w to uwierzyć że rowerzyści są zadowoleni (1)

    przy takiej infrastrukturze to bardzo ciężkie.
    W mieście królują same chodniki z nakazem jazdy po nich rowerem.
    To najgorsze możliwe rozwiązanie

    • 31 14

    • liczba respondentów raczej wyklucza możliwość manipulowania wynikami ankiety

      W kraju najbardziej przyjaznym dla rowerzystek i rowerzystów (w Królestwie Niderlandów) -wydzielone, dwukierunkowe drogi dla rowerów są tworzone często kosztem chodników, które pozostają wystarczająco szerokie (tak jak np. u nas wzdłuż ulicy Rakoczego). Tylko takie drogi dla rowerów są uważane za wystarczająco bezpieczne przez kobiety i matki godzące się na dojazd rowerem dzieci do szkół. Skądinąd w wielu krajach wydzielone ciągi pieszo-rowerowe nie są traktowane jako obowiązkowe dla cyklistów i szosowcy nie są traktowani na jezdniach dróg i ulic biegnących obok jako zawalidrogi przez kierowców. Pisanie, że to jest najgorsze możliwe rozwiązanie nie przyczynia się do potrzebnego podniesienia rangi polityki rowerowej na odpowiedni poziom - nie jest prawdą. Tak może pisać oczywiście doświadczony w jeździe kolarz szosowy, proponuję mu podjęcie próby zorganizowanie grupy domagającej się likwidacji obowiązku korzystania z ciągów pieszo rowerowych przez szosowców trenujących do Tour de Pologne lub Tour de France. Dla poprawy warunków korzystania z rowerów ważne jest także wprowadzenie do polskiego prawa o ruchu drogowym pojęcia "ulicy rowerowej" na której rowerzyści mieliby pierwszeństwo, z ewentualnym dopuszczeniem prawa dojazdu samochodem na miejsce do parkowania przez mieszkańców.

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    kierowcy i piesi + rower = zawsze ktoś niezadowolny (5)

    Jeśli nie ma ścieżki rowerowej to jadący rower zawsze będzie komuś przeszkadzał. Pojedzie ulicą - przy naszych korkach, wąskich ulicach, zaparkowanych samochodach częściowo na ulicy i tłoku na drodze- spowolnia ruch. Rower przed autobusem albo przed tramwajem = problem i dla rowerzysty i dla motorniczych. Pojedzie rower chodnikiem - przeszkodzi pieszym lub zaparkowanym samochodom. Jeżdżę i rowerem i samochodem i powiem tak: rowerzysta musi mieć zdrowy rozsądek i ograniczone zaufanie do innych uczestników ruchu.

    • 29 4

    • Jak jest ścieżka rowerowa, to zamienia się w parking i wracamy do punktu wyjścia... (1)

      • 6 3

      • jeżeli DDR jest wyraźnie oddzielona od jezdni krawężnikiem, to takie zjawisko występuje w Gdańsku dość rzadko.

        problemem jest zastawianie chodników przez parkujące legalnie i nielegalnie samochody. Pasy malowane na jezdniach są także często zastawiane (nie tylko w polskich miastach) przez samochody parkujące lub dostawczaki wyładowujące towar do sklepów. Osoby traktujące prawo do parkowania samochodów na chodnikach za coś naturalnego często piszą tutaj opinie o niebywałym zagrożeniu, jakie stwarzają jakoby rowerzyści poruszający się po chodnikach wzdłuż szerokich ulic, na których odbywa się jazda samochodów, których kierowcy nagminnie lekceważą limity prędkości.

        • 0 0

    • najbardziej to akurat przeszkadza rower na "ścieżce"

      bo to w praktyce pasek na wąskim chodniku. czyli utrudnienie dla pieszych kierowców i rowerzystów.

      rower to pojazd i jego miejsce jest na jezdni albo na prawdziwych odseparowanych od chodników drogach rowerowych.
      rower na jezdni nie przeszkadza. wystarczy stosować się do ograniczeń prędkości. no ale u nas wiadomo że kierowca musi grzać bo popuści. z winy innego kierowcy może w korku stać nawet 2h ale przez rower to nie może stracić nawet 2s.

      • 13 5

    • (1)

      Guzik prawda, nigdy jeszcze nie zdenerwowałem się na rowerzystę jadącego ulica gdy robil to zgodnie z przepisami... po prostu ludzie myślą, że przepisy to wskazówki, wiadomo co się z nimi robi

      • 7 3

      • bo wiadomo na świecie istniejesz tylko ty, a kierowcy zawsze przestrzegają przepisów pfff...

        • 8 1

  • Jestem seniorem, mam 76 lai i jestem głuchy. (1)

    Wczoraj idę po chodniku. Nagle czuję kopnięcie w plecy. To rowerzysta wściekł się, że dzwoni, a ja nie schodzę mu z drogi, aby mógł łaskawie przejechać.

    • 1 5

    • Uwielbiam te kłamliwe komentarze o seniorach, ewidentnie pisane przez jedną, bardzo zawziętą osobę

      • 5 1

  • Z czego mam być zadowolona? (1)

    Z tego, że jedzie rowem po chodniku dla pieszych i do mnie - mam 82 lata - krzyczy - spitalaj babo!

    • 0 5

    • To dlatego że nie masz OC i tablic rejestracyjnych

      A więc logiką kierowców, nie znasz przepisów i pewnie szłaś po drodze dla rowerów.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum