• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem na peron i przez tory SKM

Kamil Gołębiowski
2 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ulica szybka i tłoczna, więc mieszkańcy na hulajnogach i rowerach wybierają chodnik. Samochody na przejściu dla pieszych i na zieleńcu utrudniają ruch. Ulica szybka i tłoczna, więc mieszkańcy na hulajnogach i rowerach wybierają chodnik. Samochody na przejściu dla pieszych i na zieleńcu utrudniają ruch.

Bezpłatny przewóz rowerów w pociągach SKM (za wyjątkiem linii PKM) zwiększa jej atrakcyjność dla podróżnych miejskich i wycieczkowiczów. Tym bardziej potrzeba móc wygodnie dostać się z jednośladem na peron i na drugą stronę torów. Linia kolei trójmiejskiej świetnie łączy miejsca odległe, ale dzieli miasto w poprzek. Czy stacje SKM umożliwiają wygodny dostęp do peronu z rowerem i ułatwiają pokonanie torowiska? Sprawdziliśmy to na przykładzie stacji SKM Żabianka, Oliwa i Przymorze i nasze wrażenia nie są budujące.



Minęło siedem lat od kiedy przewóz rowerów w pociągach SKM (za wyjątkiem linii PKM) stał się bezpłatny. To zwiększa atrakcyjność SKM dla podróżnych miejskich i wycieczkowiczów z własnym rowerem. Przewóz własnego roweru jest i dla wielu osób pozostanie niezbędny lub preferowany nawet po wprowadzeniu roweru metropolitalnego. Jednak dostanie się z jednośladem na peron często wciąż jest ćwiczeniem tylko dla bardzo zdrowych i dyskryminuje mieszkańców słabszych, młodych, kobiety, inwalidów oraz osoby starsze.

Niedawno przedstawiliśmy długą listę zaniedbań infrastruktury rowerowej na ul. Grunwaldzkiej od granicy z Sopotem aż po Przymorze, a teraz przyjrzeliśmy się linii SKM na tym samym odcinku.

Kolej łączy wzdłuż, ale rozcina w poprzek

Tory kolejowe są potrzebne, stanowią jednak też sporą barierę dla ludzi i pojazdów. Aby pociąg nie musiał się zatrzymywać pomiędzy stacjami, to przejścia dla pasażerów, przejazdy rowerowe, tramwajowe oraz samochodowe powinny być bezkolizyjne. Muszą zatem przebiegać pod torami albo nad nimi. Stacja kolejowa to węzeł przesiadkowy łączący co najmniej pieszych, rowerzystów i kolej, często też autobusy, tramwaje, taksówki, samochody uwspólnione, czy skutery na minuty.

Brakujące tunele

Odległość pomiędzy stacjami wynosi tysiąc kilkaset metrów. Dla pieszych i rowerowych mieszkańców powinna istnieć możliwość przedostania się na drugą stronę torów nie dalej niż co kilkaset metrów. Trzeba zadbać o miasto rozwinięte do wewnątrz, miasto niedużych odległości i łatwe w obsłudze. Wskażemy też miejsca, gdzie mogłyby powstać nowe tunele dla pieszych i rowerzystów pomiędzy stacjami.

Na plus: estetyczne, trwałe, przyczepne. Niestety listwy są za wąskie i zbyt blisko ściany i są nieoznaczone. Działają dobrze na dole, gdzie poręcz jest odsunięta od krawędzi, u góry, gdzie są przy samej ścianie już się zupełnie nie nadają. Na plus: estetyczne, trwałe, przyczepne. Niestety listwy są za wąskie i zbyt blisko ściany i są nieoznaczone. Działają dobrze na dole, gdzie poręcz jest odsunięta od krawędzi, u góry, gdzie są przy samej ścianie już się zupełnie nie nadają.


Jak zrobić stację kolejową też dla rowerzystów?

Dobrze zaprojektowana stacja ma perony łatwo dostępne dla rowerzystów, parking rowerowy blisko wejścia, możliwość dojazdu rowerem pod sam parking, możliwość przejazdu w poprzek stacji, wygodny wjazd rampą lub windą na perony i wygodną możliwość prowadzenia roweru po schodach, na przykład na wypadek niesprawności windy. Dobra stacja oferuje możliwość przedostania się przez tory. Tunele i wiadukty są drogie, taniej zatem umożliwić przejazd rowerem przez stację, niż budować niezależny tunel lub wiadukt. Oczywiście upraszczamy, wskazując niektóre kluczowe aspekty problemu.

Oceniamy następująco

  1. Dojazd rowerem do stacji 0-2 pkt. za dojazd z każdej strony
  2. Parking przy stacji 0-2 pkt. za każdą z obu stron
  3. Przejazd przez stację na drugą stronę torów 0-4 pkt
  4. Windy do tunelu 0-2 pkt
  5. Windy na peron 0-2 pkt
  6. Prowadnice na schodach do tunelu 0-2 pkt
  7. Prowadnice na schodach na peron 0-2 pkt
  8. Jeśli tunel pod torami jest na poziomie zero, to nie uwzględniamy pkt 4 i 6.


Gdańsk Żabianka

Od ul. Subisława możemy dojechać rowerem pod sam parking, na chodniku dopuszczony jest ruch rowerowy. Stojaki są liczne, zadaszone i tuż przy wejściu na stację. Od ul. Bitwy Oliwskiej dojazd rowerem jest pomimo wystarczająco szerokiego chodnika niedozwolony. Nie ma również parkingu rowerowego. Przejazd rowerem przez stację jest niemożliwy.

Na schodach, zarówno od ul. Subisława, jak i od ul. Bitwy Oliwskiej położone są kamienne, dość przyczepne listwy. Są one jednak zbyt wąskie i zamontowane pod samą ścianą, więc rower trzeba prowadzić mocno odchylony, przez co zahacza on pedałami o ścianę lub stopnie, a tylne koło ześlizguje się łatwo z listwy i tłucze wtedy po schodach. Taka konstrukcja wymaga wytężonej uwagi i niepotrzebnego wysiłku. Listwy nie są oznaczone w sposób wskazujący na prowadzenie roweru. Identycznie jest na schodach prowadzących na perony.

Windy są zbyt małe, by wygodnie pomieścić rower, choć niektóre rowery mogą na styk zmieścić się po przekątnej. Takie umieszczenie wymaga od użytkownika pewnego sprytu i więcej siły. Turysta na rowerze z sakwami może sobie nie poradzić, tandem, rower towarowy lub poziomy nie wejdą. Winda na stacji kolejowej powinna mieścić co najmniej dwa typowe rowery wraz z dwiema osobami. Taka winda automatycznie pomieści również większy wózek z dziećmi. Winda na jeden pełnowymiarowy rower z sakwami to powinno być absolutne minimum dla niektórych stacji o małym ruchu.

Połączenie, czy przeszkoda? Brak dopuszczenia ruchu rowerów na chodniku, barierki z demobilu na środku przejścia jako substytut parkingu, brak zadaszenia, za mała winda, niewygodne listwy jako proteza prowadnic rowerowych. Połączenie, czy przeszkoda? Brak dopuszczenia ruchu rowerów na chodniku, barierki z demobilu na środku przejścia jako substytut parkingu, brak zadaszenia, za mała winda, niewygodne listwy jako proteza prowadnic rowerowych.


SKM Żabianka - ocena

Dojazd do parkingu - 2/4, możliwy tylko od ul. Subisława
Parking - 2/4, jest tylko od ul. Subisława
Przejazd - 0/4, niemożliwy
Windy do tunelu - 0/2, za małe
Windy na perony - 0/2, za małe
Schody na stację - 1/2, nieoznakowane listwy, za wąskie, niewyprofilowane i za blisko ściany.
Schody na perony - 1/2, listwy takie jak wyżej

Razem 6/20 punktów. Przypominamy, że stacja została odnowiona zaledwie kilka lat temu.

SKM Oliwa - ocena

Dojazd do parkingu - 2/4, możliwy tylko od Poczty Gdańskiej po niewygodnych betonowych płytach.
Parking - 3/4, jest z obu stron, można zwiększyć liczbę miejsc postojowych, od Droszyńskiego potrzebne zadaszenie.
Przejazd - 0/4, od Droszyńskiego możliwy, ale niedozwolony, od Poczty Gdańskiej niemożliwy.
Windy do tunelu - 0/2, za małe na rower
Windy na perony - 0/2, za małe na rower
Schody na stację - 1/2, od Droszyńskiego lekko pochyłe zejście, od Poczty Gdańskiej brak prowadnic
Schody na perony - 0/2, brak prowadnic

Razem 6/20 punktów. Słabiutko.

Rowerzyści nie chcą jeździć w tłoku pomiędzy samochodami, tak jak sobie to lata temu wydumały władze Gdańska. Tu potrzeba rozwiązań, a nie wymówek. Rowerzyści nie chcą jeździć w tłoku pomiędzy samochodami, tak jak sobie to lata temu wydumały władze Gdańska. Tu potrzeba rozwiązań, a nie wymówek.


SKM Przymorze - ocena

Ze względu na ruchliwą ul. Kołobrzeską i istniejące, konieczne wejścia od północnej i południowej strony, infrastruktura pieszo-rowerowa powinna być zdublowana.

Dojazd do parkingu 1/4 -  tylko po stronie północnej od ul. Słupskiej.
Parking 1/4 - Z czterech możliwych i potrzebnych miejsc parking jest tylko po str. północnej, od ul. Słupskiej, za to pojemny i zadaszony. Brak parkingu i tunelu od al. Grunwaldzkiej, brak parkingu rowerowego też po stronie południowej od ul. Słupskiej i od biurowców Alchemii (od Grunwaldzkiej).
Przejazd 2/4 - Od str. południowej możliwy, ale niedozwolony. Kołobrzeską możliwy i dozwolony, ale nieatrakcyjny dla rowerzystów pod wiaduktem ze względu na brak wydzielonej od intensywnego ruchu samochodowego drogi dla rowerów. Od str. północnej niemożliwy. Dajemy dwa punkty.
Windy do tunelu (-) nie dotyczy, gdyż stacja i kasy są na poziomie zero.
Windy na perony 0/2 - 0/2. Od południa winda za mała na rower, od północy brak windy.
Schody na stację (prowadnice) (-) brak prowadnic na obu schodach.
Schody na perony - (0/2) brak prowadnic na obu schodach.

Dojście do Olivia Business Center i Bimetu jest utrudnione przez brak wyjścia od str. północnej po stronie al. Grunwaldzkiej. Ze względu na brak dobrych rozwiązań większość rowerzystów jeździ tunelem od Alchemii i po wąskim chodniku na Kołobrzeskiej. Mało kto jedzie ulicą. Razem 4/20 punktów w tym ważnym dla rozwoju Gdańska miejscu. Fatalnie.

Brak powodów do optymizmu.

Dostanie się z rowerem na peron jest niewygodne, wyklucza słabszych fizycznie, czyli dyskryminuje pośrednio kobiety, dzieci i osoby starsze, utrudnia użycie roweru w czystym miejskim ubraniu. Na trzy zbadane stacje nie ma ani jednej windy zdatnej do użytku dla rowerzystów. Nie ma ani jednej poprawnie wykonanej prowadnicy po schodach. Brakuje parkingów rowerowych. Sporo pracowników nowych centrów biurowych chce korzystać z roweru i transportu zbiorowego, trzeba im to tylko ułatwić. Być może zarządcy i deweloperzy Alchemii i OBC powinni dołożyć część potrzebnych środków na wykonanie niezbędnych prac.

Osiedla z jednej, biurowce z drugiej, przejścia i przejazdu dla rowerów brak. Osiedla z jednej, biurowce z drugiej, przejścia i przejazdu dla rowerów brak.


Sprawdzamy możliwość wykonania przejść przez tory

Pomiędzy SKM Żabianka i Oliwa mamy dwa wiadukty: na ul. Pomorskiej i na ul. Piastowskiej. Oba są niewygodne do pokonania dla rowerzystów. Pod wiaduktem na Pomorskiej piesi i rowerzyści mają radykalnie ciasno (w tym samym miejscu samochodom oddano aż trzy pasy). Na Piastowskiej jezdnia jest zatłoczona, a chodnik, choć szeroki, nie dopuszcza poruszania się rowerem. W skrócie: po ruchliwej i szybkiej ulicy rowerzyści nie chcą i nie będą jechać, a chodnikiem im nie wolno. Zamiast rozwiązania problemu transportowego mamy iluzję porządku.

Pomiędzy Oliwą i Przymorzem przydałoby się dodatkowe przejście wraz z przejazdem rowerowym, na przykład na przedłużeniu ul. Śląskiej lub ul. Lęborskiej. Przymorze Małe i Oliwa biznesowa rozwijają się dynamicznie. Powstają osiedla i biurowce, czas je połączyć.

Materiał o skrzyżowaniu Chłopska / Pomorska

Do sprawy wrócimy niebawem. Zapytamy urzędników i użytkowników o plany i propozycje rozwiązań i przedstawimy ich zdanie.
  • Legalny dojazd do parkingu. Chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego.
  • Ani jedna z sześciu wind nie pozwalała wygodnie zmieścić się rowerem. Niektóre jednoślady mają szansę na styk, po przekątnej.

Opinie (87)

  • Temat

    Ważny, ale takim niedbałym artykułem generuje więcej przeciwników niż sojuszników! A wystarczy przed publikacją dać koledze do przeczytania...

    • 1 3

  • Radny z Chyloni

    Gdzie jest radny z Chyloni, który chce wydać 100 000 złotych na zmianę nazwy przystanku Gdynia Leszczynki? Czyli gdzie jest ten g.upek?

    • 2 1

  • Panie Kamilu

    Ciesze sie ze zajmuje sie Pan sprawami rowerowymi, ale informacje w tym artykule to problemy trzeciej kategorii i w dodatku lekko naciagane.
    Zajmijmy sie prawidlowa organizacja ruchu rowerowego w zgodzie z kierowcami i pieszymi tam gdzie w ogole nic nie ma.

    • 0 3

  • Warto badać nie tylko jakość infrastruktury rowerowej bezpośredni przy stacjach SKM

    ale również w promieniu 10 minut dojazdu rowerem do nich.

    Warto zacząć od badania warunków ruchu rowerów w promieniu 10 minutowego dojścia piechotą do stacji SKM (to jest w promieniu 800 metrów). Ten obszar powinien być wolny od parkujących samochodów lub też parkowanie samochodów w promieniu 800 metrów od stacji SKM powinno być płatne za postój powyżej 10 minut (to znaczy powinno dopuszczać się dowożenie pasażerów by mogli spokojnie przesiąść się na SKM, ale nie po to by parkować tam dłużej: to znaczy Kiss and Ride tak, Park and Ride ewentualnie tak , ale nie za darmo).

    Stacja SKM Gdańsk Oliwa była niedawno przebudowywana, ale szansa na poprawę przejazdu rowerowego pod torami w pobliżu stacji nie została wykorzystana.

    Zamiast skupiania uwagi na budowie tunelu drogowego pod Pachołkiem Rada Dzielnicy Oliwa powinna skupić energię na budowie dojścia pieszych i rowerzystów do południowego krańca peronów stacji SKM Gdańsk Oliwa.

    Kolejnym pomysłem wartym wsparcia w gorącym okresie przedwyborczym jest budowa rowerostrady wzdłuż linii SKM od stacji Gdańsk Wrzeszcz do Gdyni: fragmenty już są gotowe, ale wymagają inwestycji umożliwiającej jazdę rowerem bez konieczności zatrzymywania się na skrzyżowaniach z takimi ulicami jak Kościuszki we Wrzeszczu, czy Pomorska i Piastowska w Oliwie, nie mówiąc o ulicy 3 Maja i Goyki w Sopocie czy Podjazd w Gdyni (przez Śląską w Gdyni już jest kładka pieszo rowerowa, której nawierzchnię warto ucywilizować.

    • 4 0

  • rowery (1)

    ostatnio byłem świadkiem jak konduktor-baran nie wpuścił ludzi z rowerami do składu WIĘC GDZIE TEN DARMOWY PRZEWÓZ ROWERÓW

    • 2 1

    • czy pierwszy raz spotykasz się z sytuacją, że "teoria" nie znajduje potwierdzenia w praktyce?

      W SKM przez 20 lat codziennych dojazdów z rowerem miałem taki przypadek słownie jeden raz.

      W PKM podobno to jest nagminne. Można ten problem samemu rozwiązać kupując rower składany lub odłączając przednie koło od roweru: wtedy przewozisz specyficzny bagaż: rower w częściach, a nie rower jako pojazd.;-)

      Dopóki PKM nie przeszkoli swoich konduktorów, wyjaśniając im, że rowerzyści to ważna grupa klientów operatorów linii kolejowych, to będzie tak jak jest: w weekendy z rowerem PKM pojedzie się tylko ze stacji końcowych, a i to nie zawsze.

      Jak się PKM zelektryfikuje i wejdzie do służby nowy tabor (dłuższe pociągi) to może uda się sprostać temu niewielkiemu wyzwaniu.

      • 0 0

  • Rower? Są stacje gdzie nie ma podjazdu dla wózków z dzieckiem, wind dla niepełnosprawnych np. Reda a rower wydaje się już być abstrakcją dla kolejarzy.

    • 4 0

  • (2)

    Przystanki przystankami, ale tu chodzi o coś ważniejszego - nie ma jak jeździć po Gdańsku rowerem, nie ma jak jeździć przy stacjach i wogole bo miasto udaje że jest rowerowym. A nie jest!! Przykłady widać na zdjęciu Kołobrzeska,

    • 2 1

    • (1)

      Droszynskiego, nawet nie przeprowadzono roweru po chodniku bo wtedy to dopiero nie przecisniesz się z pieszym, a dalej za tunelem czym jechać ? Gdańsk ma tak fatalna infrastrukturę że bezpiecznie tylko samochodem i ludzie jeżdżą samochodami. Gait to tylko żart a nie komunikacja

      • 1 1

      • Zdjęcie z wiaduktu znad Piastowskiej....

        ...jak najbardziej słusznie się znalazło - zły (dla pieszych ;) ) los chciał że przez tym wiaduktem od strony Grunwaldzkiej jest dość stromy spadek w dół. No i rezultat jest taki że co któryś rowerzysta jadący chodnikiem korzystając z siły grawitacji rozpędza się niczym w Tour de France i wpada jak pocisk w ten pokazany na zdjęciu wąski przejazd pod wiaduktem. A przerażeni piesi odskakują jak rażeni gromem (by nie zostać staranowanym przez rozszalałych bikerów). Podobne zjawisko z udziałem rozpędzonych niczym w La Vuelta a España ;) zachodzi też pod rzeczonym wiadukcie przy ul. Pomorskiej.
        ....Podsumowując to - ulice Piastowska i Kołobrzeska (odcinek od SKM do Chłopskiej) musowo wymagana jest osobna ścieżka rowerowa - bo setki rowerów jadące na chodniku to fatalne rozwiązanie (zarówno dla pieszych jak i dla rowerzystów)...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum