• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem bliżej

ms
19 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 

Dzięki rozbudowie sieci ścieżek w Gdańsku, rower ma stać się realną alternatywą dla samochodu w poruszaniu się po coraz bardziej zakorkowanym mieście.



Władze Gdańska poinformowały, że w ciągu najbliższych siedmiu lat chciałyby wybudować w mieście ok. 85 km. nowych tras rowerowych i zmodernizować 11, z już istniejących 65 km. Projekt spowicia miasta siecią tras dla rowerzystów ma kosztować ponad 87 mln zł, z czego 85 proc. mogłoby pochodzić z funduszy unijnych. Rozpoczynają się konsultacje społeczne, które mają wskazać jakie ścieżki i w jakiej kolejności powinny powstawać.

- Nie wiemy jeszcze w jakiej kolejności budować nowe drogi dla rowerów, ani od której dzielnicy zacząć. Wiemy jednak, ze chcemy aby mieszkańcy mogli wykorzystywać rower nie tylko do rekreacji, ale także od szybkiego poruszania się po mieście - przekonuje Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

Miejscy urzędnicy pod kierownictwem Antoniego Szczyta, swieżomianowanego pełnomocnika prezydenta Gdańska ds. rozwoju komunikacji rowerowej opracowali projekty ok. 40 tras. Ich wybudowanie sprawi, że w "starych" dzielnicach miasta (Śródmieście, Wrzeszcz, Oliwa) ścieżki będą rozmieszczone naprawdę gęsto, zaś dzielnice peryferyjne (Orunia, Złota Karczma, Sobieszewo) zyskają bezpieczniejszy dostęp do centrum.

- Jeżeli planowane trasy rzeczywiście powstaną, Gdańscy rowerzyści będą mieli najlepszą sieć dróg w Polsce - cieszy się Roger Jackowski z Obywatelskiej Ligi Ekologicznej. Jego zdaniem także dziś nie ma już wielu powodów do narzekań: za przykład podaje Wrzeszcz, w którym jego zdaniem siec ścieżek jest na europejskim poziomie.

W miejskim projekcie dziwić może natomiast tylko jedna ścieżka projektowana do najszybciej rozwijającej się i zarazem najbardziej zakorkowanej dzielnicy, jaką jest Gdańsk Południe. Jednak władze miasta twierdzą, że są otwarte na sugestie mieszkańców co do lokalizacji nowych dróg rowerowych.

Gdański projekt zakłada otwarcie miasta także dla rowerzystów z ościennych gmin. Nowe trasy mają prowadzić w stronę Pruszcza Gdańskiego, Kolbud, Kokoszek i Sopotu. To nie przypadek. - Wraz z Gdynią i Sopotem chcemy razem rozwijać sieć dróg rowerowych. Dzięki temu, że będziemy walczyć o pieniądze nie na kilka miejskich projektów, lecz jeden metropolitalny, mamy szansę uzyskać większe środki - przekonuje Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych gdańskiego magistratu.
ms

Opinie (156) 8 zablokowanych

  • madzialenka

    a ja chcę poszerzyć chodniki dla pieszych

    • 0 0

  • drogi dla aut też trzeba poszerzyć

    • 0 0

  • madzielanka

    Szeroko czy nie, ścieżki rowerowe powinny być dwie, po bokach jezdni, między chodnikiem a jezdnią. Jest to normalne i najbezpieczniejsze rozwiąznie. Powinny mieć to wszystkie drogi główne.

    • 0 0

  • c.d

    no gdyby tylko taka możliwość była a np nad morzem i na zaspie gdzie rosną krzaki nie wiadomo po co to dlaczego by tego nie zrobic?? nie rozumiem tego a już zwłaszcza tych głupio mądrych którzy mnie obrażają zamiast realnie pomyśleć że wiele osób tak czy inaczej jeździła jeździ i będzie jeździć we2 więc zamiast się tak bulwersować co i tak niczego nie zmieni a jedynie ukaże ich poziom kultury w przyp nazywania mnie debilką itp. faktycznie coś zdziałać jak zaproponowałam poszerzyć te ścieżki a jeśli starczy miejsca i budżetu to ścieżki dla pieszych także :)

    • 0 0

  • Ano, Antypolityku. Święta racja. Tak jak w Berlinie.

    Tylko jeszcze trzeba by nauczyć skręcających w prawo kierowców, że jadący taką ścieżką rower ma pierwszeństwo przejazdu.

    • 0 0

  • antypolityk dziękuje że wyraziłeś swą opinię bez używania epitetów w stosunku do mojej skromnej osoby tak masz rację :)

    • 0 0

  • JJJ i madzielanka

    Wszędzie, w każdym większym mieście w takich krajach jak: Niemcy, Holandia, Dania, z resztą karjów bywa różnie, istnieje poczucie bezpieczeństwa dla rowerzystów. Raz byliśmy z rodziną w Kopenhadze, wypożyczyliśmy na dworcu rowery, w tym dla dziecka 8-letniego. Na początku panikowałem, ale potem nie dowierzałem: W Centrum miasta, gdzie jest masa samochodów, chłopak jechał po ścieżce rowerowej, samochody zatrzymywały się skręcając w prawo, nikt nie trąbił, nikt się nie denerwował. Kopenhaga pełna rowerzystów w godzinach szczytu niczym Pekin, ale takiej organizacji i poczucia bezpieczeńtstwa to nigdzie nie widziałem. U nas to marzenie, przepaść wielka, ale kultura kierowców w Polsce pozostawia kilometry do życzenia, nie tylko w stosunku do rowerzystów zresztą, ale w stosunku do samych siebie. Być może włąśnie dwustronne ścieżki wzdłuż jezdni by coś zmieniły. Zresztą miłośników rowerów wciąż przybywa, więc jest szansa. Rower to nie jest już tylko prezent na komunię do stania w piwnicy.

    • 0 0

  • Ścieżka wzdłuż ul.Spacerowej jest aktualnie budowana więc jak ktoś nie ma informacji to niech się nie wypowiada.

    • 0 0

  • Mgr inż

    Ale na odcinku do Rynarzewa (nawet jest na mapce), a dalej do Wysokiej i Osowy?

    • 0 0

  • Tak Trzymać!Jestem dumny z Naszego Trojmiasta(no na razie najbardziej z rodzimego Gdańska)!

    Juz w porównaniu z tzw.resztą kraju jest nieżle a bedzie jeszcze lepiej.Na pytanie które scieżki najpotrzebniejsze odpowiadam:takie które stworzą podstawowy kregosłup ciągów komunikacyjnych Trojmiasta-trzeba domknąć,podopinać,połączyć z sobą Pruszcz z Wejherowem,potem całośc trasy nadmorskiej jako wizytówka turystyczna,nastepnie podstawowe wyloty na Kaszuby i Żuławy i połaczenia do wszystkich dzielnic,sypialni i pomiędzy nimi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum