• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem bliżej

ms
19 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 

Dzięki rozbudowie sieci ścieżek w Gdańsku, rower ma stać się realną alternatywą dla samochodu w poruszaniu się po coraz bardziej zakorkowanym mieście.



Władze Gdańska poinformowały, że w ciągu najbliższych siedmiu lat chciałyby wybudować w mieście ok. 85 km. nowych tras rowerowych i zmodernizować 11, z już istniejących 65 km. Projekt spowicia miasta siecią tras dla rowerzystów ma kosztować ponad 87 mln zł, z czego 85 proc. mogłoby pochodzić z funduszy unijnych. Rozpoczynają się konsultacje społeczne, które mają wskazać jakie ścieżki i w jakiej kolejności powinny powstawać.

- Nie wiemy jeszcze w jakiej kolejności budować nowe drogi dla rowerów, ani od której dzielnicy zacząć. Wiemy jednak, ze chcemy aby mieszkańcy mogli wykorzystywać rower nie tylko do rekreacji, ale także od szybkiego poruszania się po mieście - przekonuje Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

Miejscy urzędnicy pod kierownictwem Antoniego Szczyta, swieżomianowanego pełnomocnika prezydenta Gdańska ds. rozwoju komunikacji rowerowej opracowali projekty ok. 40 tras. Ich wybudowanie sprawi, że w "starych" dzielnicach miasta (Śródmieście, Wrzeszcz, Oliwa) ścieżki będą rozmieszczone naprawdę gęsto, zaś dzielnice peryferyjne (Orunia, Złota Karczma, Sobieszewo) zyskają bezpieczniejszy dostęp do centrum.

- Jeżeli planowane trasy rzeczywiście powstaną, Gdańscy rowerzyści będą mieli najlepszą sieć dróg w Polsce - cieszy się Roger Jackowski z Obywatelskiej Ligi Ekologicznej. Jego zdaniem także dziś nie ma już wielu powodów do narzekań: za przykład podaje Wrzeszcz, w którym jego zdaniem siec ścieżek jest na europejskim poziomie.

W miejskim projekcie dziwić może natomiast tylko jedna ścieżka projektowana do najszybciej rozwijającej się i zarazem najbardziej zakorkowanej dzielnicy, jaką jest Gdańsk Południe. Jednak władze miasta twierdzą, że są otwarte na sugestie mieszkańców co do lokalizacji nowych dróg rowerowych.

Gdański projekt zakłada otwarcie miasta także dla rowerzystów z ościennych gmin. Nowe trasy mają prowadzić w stronę Pruszcza Gdańskiego, Kolbud, Kokoszek i Sopotu. To nie przypadek. - Wraz z Gdynią i Sopotem chcemy razem rozwijać sieć dróg rowerowych. Dzięki temu, że będziemy walczyć o pieniądze nie na kilka miejskich projektów, lecz jeden metropolitalny, mamy szansę uzyskać większe środki - przekonuje Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych gdańskiego magistratu.
ms

Opinie (156) 8 zablokowanych

  • Bolo

    Nieźle

    • 0 0

  • jakby niektorzy poczytali kodeks drogowy to moze sytuacja uleglaby poprawie!!!

    tak na marginesie kodeks drogowy zawiera przepisy dotyczace zakazu jezdzenia dwoch rowerów obok siebie...jesli ktos ma prawko albo chociazby karte rowerowa to powinien o tym wiedziec!!!!!!!!! Jednak gdy widze czasem co sie dzieje na drodze z brzezna do sopotu to az mi rece opadaja... kiedys jechal koles z dziewczyna z na przeciwka i dzwonek a nawet głosne uwazaj nie pomoglo...nie moglam zahamowac, gdyz ciagnal sie za mna sznur rowerzystow a obok bylo pelno spacerowiczow( dawna droga w jelitkowie w pasie nadmorskim nie przedzielona jeszcze..)...dopiero jak wyladowal na moim rowerze to oprzytomnial!!!!!!! ludzie, jazda rowerem nie zwalnia od używania mózgu,!!!!!!!!!!!!.... jesli w ogole owy sie posiada....

    • 0 0

  • expert

    no proszę... a ja właśnie siedzię w Holandii- liderze rowerów i jadę do Pragi przygotować rekomendacje na rozbudowę infarstuktury rowerowej dla ministerstwa... może jakieś sugestie na później...

    • 0 0

  • 2 rowery

    Przepisy unijne pozwalają na jazdę dwóm rowerom na jednym pasie... Niestety na trasie Brzeźno-Sopot nie ma takich warunków, które umożliwiałyby równoległego jeżdzenia w tym samym kierunku.

    • 0 0

  • anna: ścieżka MUSI być wówczas jednokierunkowa.

    • 0 0

  • Anna

    W Holandii, zapewne jak wiesz, ogromna większość dróg rowerowych jest jednokierunkowych, poprowadzonych po skrajniach jezdni, a jak są dwukierunkowe, to przedzielone są linią, jak jezdnie. Podobnie w Danii, Belgii i Niemczech. W Polsce praktycznie nie występują niestety. Jest jeden pas i koniec.

    • 0 0

  • no wiem... przecież napisałam, że w Gdańsku nie ma warunków;)

    • 0 0

  • czytać nie potraficie czy co??

    • 0 0

  • W Holandii wszyscy jeźdżą rowerkami !

    Od babci do prezesa. Jedynym minusem jest zauważalne dyskryminowanie pieszych !!! Prawie nie ma chodników !

    • 0 0

  • napisałam przeciez że chciałabym żeby je poszerzyć aby taka jazda była realną sprawą bo w obecnych warunkiach jest to nie możliwe i jeżdźe gęsiego ale nie wiem czy wy widziecie że sporo rowerzystów ma głęboko w pupie to że należy jeździć gęsiego dlatego i nam jeżdżącym gęsiegi i tym co pedałują we2 byłoby wygodniej i luźniej gdyby te alejki byłyby szersze więc Ci którzy nazwali mnie debilką z pustym czerepem niech nbajpierw nauczą się czytać ze ZROZUMIENIEM!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum