• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower metropolitalny ruszy z opóźnieniem

Maciej Korolczuk
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne. Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne.

System Roweru Metropolitalnego Mevo miał się pojawić w Trójmieście i na Pomorzu najpóźniej do niedzieli 18 listopada. Ale się nie pojawi. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej Gdański Obszar Metropolitalny) opóźnienie wyniesie nawet 3 tygodnie.



Czy zamierzasz korzystać z roweru metropolitalnego?

Umowa z firmą Nextbike, która miała dostarczyć 14 pomorskim gminom ponad 4 tys. rowerów elektrycznych została podpisana w drugiej połowie czerwca. Zakładała ona, że 30 proc. z nich (ponad 1,2 tys. rowerów) pojawi się na ulicach Trójmiasta i pozostałych gmin najpóźniej w ciągu pięciu miesięcy.

I choć od kilku tygodni na ulicach zaczęły pojawiać się charakterystyczne stojaki będące elementem całego systemu, to terminu wyznaczonego na 18 listopada nie uda się dotrzymać.

O tym, jak duże wyzwanie czeka dostawcę jednośladów słyszeliśmy już w dniu podpisania umowy.

Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu. Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu.
- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówił przed wakacjami Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
Obawy, że system ruszy z opóźnieniem niestety się potwierdziły. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej GOM) przyczyną opóźnień są m.in. problemy z budową stacji postojowych.

- Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny, ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych, w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy - mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (399) 10 zablokowanych

  • (1)

    Jakis glup.iec poszedl z siekiera na slonce tylko po to aby wygrac przetarg. Teraz gdy juz wie ze nie dotrzyma terminu miast powinno mu dosolić karę umowna aby sie nauczyl.

    • 8 2

    • tak, to niemiecka firma. w gdansku wszystko dla niemcow. tylko glup.iec oddaje miasto w taki sposob

      • 1 0

  • Ścieżki rowerowe (5)

    Nie wiem po co komu rower jak ścieżką rowerową nie idzie przejechać nie sprząta na od początku jesieni wygląda jak wysypisko śmieci zgniłe na warstwie one liście patyki i inne odpady zagrażają życiu i zdrowiu każdego kto się odważy jechać na rowerze dziwię się że tak duże miasto nie dba o ścieżki rowerowe

    • 6 4

    • (4)

      to jedz jezdnią. masz do tego prawo

      • 2 2

      • (3)

        Za jazdę ulicą gdy obok jest ścieżka dostaje się mandat.

        • 2 2

        • (2)

          nieprawda. proponuje w całosci przestudiowac przepisy, a nie powoływać sie tylko na jakiś urywek.

          • 0 1

          • (1)

            Nie znalazłem tego w kodeksie a mandat dostałem. Gdzie to jest zapisane? Jak wiesz to pomóż.

            • 3 0

            • no jak ddr jest nieprzejezdna czyli nie umożliwia ci jazdę w obranym kierunku to oczywiste ze możesz poruszać się jezdnią

              • 0 0

  • z Witomina do centum

    Trasa z górki, zajmie Max. 10 minut czyli złotówkę, A koszt biletu na autobus to 3.20

    Jest opłacalne .

    • 5 2

  • Ładowanie (8)

    A jak te rowery będą ładowane bo na żadnym że stojaków nie widziałem możliwości podłączenia do ładowarki. Jeżeli serwis będzie wymieniał rozładowane baterie na pełne, to koszty obsługi technicznej będą ogromne, a większość rowerów będzie bez wspomagania elektrycznego, szczególnie w oddalonych miejscowościach.

    • 11 2

    • (1)

      Indukcyjnie...;)

      • 1 0

      • raczej telepatycznie

        • 1 0

    • operator ma jeździć po mieście i wymieniać rozładowane baterie. Słabo to widzę.

      • 4 0

    • Nie większość tylko wszystkie rowery będą miały wspomaganie.

      • 3 0

    • Ostatecznie zdecydowano się na rozwiązanie MBF, że każdy użytkownik ma mieć swoją;) (3)

      Podobno w baterie trzeba się samemu zaopatrzyć podane parametry gniazdo MBF oraz 36V i min. 12AH. Każdy ma mieć swoją w ten sposób rozwiązano problemy z ładowaniem...;):D

      • 5 0

      • Nie opowiadaj bzdur (2)

        Gdzie decydowano i kto decydował

        • 1 1

        • (1)

          Szkoda, że nie doczytałeś, że autor ujął to w formie żartu...

          • 2 0

          • nawet uśmiech domalował

            jakby ktoś doczytał do końca i nadal się nie zorientował. Ludzie dają się wkręcać nawet wbrew intencji autorów.

            • 0 0

  • A co z serwisem.... (6)

    ..... wszystkie stojaki są pod gołym niebem, w naszym klimacie rowery za chwilę szlag trafi......

    • 11 1

    • Tak to jest

      Jak ideologia wygrywa z rozsądkiem...

      • 3 2

    • (4)

      dziwne. na całym świecie rowery tego typu są pod gołym niebem i problemu nie ma,

      a ppmorze ma jakis specyficzny klimat czy jak?

      • 3 2

      • Tak klimat jest specyficzny (3)

        Zimny, wilgotny ze śniegiem, deszczem i dużą ilością przejść przez 0 stopni C. To nie sprzyja elektryce roweru i elementy konstrukcyjne będą rdzewieć...

        • 5 1

        • a w takiej Szwecji Danii Niemczech...... czy nawet w warszawie to jak jest?

          • 2 1

        • Elementy konstrukcyjne raczej są aluminiowe (1)

          • 1 1

          • Serio? Trochę za cięzkie chyba jak na aluminium

            • 1 1

  • (1)

    Co za idiota zamontowal tak stojaki na Łagiewniki vis a vis przychodni aksamitna..zablokował 6 miejsc parkingowych..stojaki wyglądają fatalnie..na środku chodnika..

    • 6 8

    • na środku chodnika i zablokował 6 miejsc parkingowych? ciekawe ciekawe

      • 9 2

  • Glaser

    Popierdzielilo was w tym gomie

    • 2 0

  • Kolejny powyborczy news najpierw tristar teraz rower metropolitaryny.

    • 3 1

  • morena (5)

    zalosne bylo zabrac mieszkanca parking pod domem na morenie (ul.wilenska) by postawic te stacje postojowa na te rowery.Gdzie mieszkancy maja parkowac pod wlasnym domem? Trzeba bylo wygospodarowac gdzie indziej teren. Wezcie pod uwage ile jest tu mieszkan a jak maly parking. Bezmozgi...

    • 8 9

    • ale ktorego mieszkanca parking zabrali? niech sie sadzi, wlasnosc rzecz swieta

      • 3 2

    • (1)

      U mnie na osiedlu też zabrali miejsce parkingowe. Tu się zgodzę. Mogliby znaleźć inne miejsce bo samochody parkuja już po chodnikach.

      • 5 1

      • a jak by nie było stojaka to by nie parkowali na chodnikach?

        • 3 0

    • greg (1)

      bo tu nie chodzi o mieszkancow, tylko o to, zeby niemcy mogli zarabiac

      • 4 1

      • niemiec twoj wrog, szable czysc i na konia wsiadaj

        • 0 0

  • A moze by tak

    Nie kumam - stacji jest juz masa. Co za problem by w trakcie juz funkcjonowania dzialajacych rowerow konczyc ' budowe' tech z ktorymi sie nie wyrobili....

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum