• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower metropolitalny ruszy z opóźnieniem

Maciej Korolczuk
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne. Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne.

System Roweru Metropolitalnego Mevo miał się pojawić w Trójmieście i na Pomorzu najpóźniej do niedzieli 18 listopada. Ale się nie pojawi. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej Gdański Obszar Metropolitalny) opóźnienie wyniesie nawet 3 tygodnie.



Czy zamierzasz korzystać z roweru metropolitalnego?

Umowa z firmą Nextbike, która miała dostarczyć 14 pomorskim gminom ponad 4 tys. rowerów elektrycznych została podpisana w drugiej połowie czerwca. Zakładała ona, że 30 proc. z nich (ponad 1,2 tys. rowerów) pojawi się na ulicach Trójmiasta i pozostałych gmin najpóźniej w ciągu pięciu miesięcy.

I choć od kilku tygodni na ulicach zaczęły pojawiać się charakterystyczne stojaki będące elementem całego systemu, to terminu wyznaczonego na 18 listopada nie uda się dotrzymać.

O tym, jak duże wyzwanie czeka dostawcę jednośladów słyszeliśmy już w dniu podpisania umowy.

Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu. Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu.
- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówił przed wakacjami Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
Obawy, że system ruszy z opóźnieniem niestety się potwierdziły. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej GOM) przyczyną opóźnień są m.in. problemy z budową stacji postojowych.

- Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny, ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych, w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy - mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (399) 10 zablokowanych

  • Pomysł z uruchomieniem roweru w listopadzie wydaje mi się nieco dziwny. Kwiecień, maj na początek byłyby chyba lepsze.

    • 2 3

  • A Wy jak zawsze marudzicie ;(

    • 2 1

  • (3)

    Dlaczego stojaki montuje się na miejscach parkingowych, przykład dolne miasto !!!

    • 7 9

    • żeby parkować pojazd

      Rower to tez pojazd i może parkować na miejscach parkingowych. Zaskoczony?

      • 4 0

    • żeby wyplenić smrodziarzy z miasta.

      • 8 0

    • miejsca parkingowe nie są wieczne.

      • 10 0

  • (1)

    Czy to nie chodzi o to, żeby zapłacić atrakcyjny abonament a wolnego roweru szukać bezskutecznie?

    • 8 2

    • Dokładnie tym mi śmierdzi

      Będzie się jak d**il szukało roweru a jak już znajdziesz to radość, ale na krótko bo ,,upolowany" rower będzie miał 5% baterii

      • 3 2

  • (1)

    Jeśli to prawda że te rowery elektryczne wspomaganie będą miały ustawione na tryb eco bez możliwości zmiany na standard lub power to masakra. Prywatnie jeżdżę takim rowerem i najczęściej korzystam z maksymalnego wspomagania ponieważ rower ten nie służy mi do jazdy rekeaacyjnej tylko na jak najszybszym dotarciu do pracy bez spocenia się.

    • 13 1

    • skąd to info ? jeśli to prawda to faktycznie, słabo. pewnie dlatego żeby akumulator wystarczał na najdłuższy dystans. i dlatego zdecydowano się na beznadziejny wariant bez stacji ładujących, bo akumulatory mają byc wymieniane na bieżąco przez obsługę.

      • 1 0

  • Za 3 tygodnie nie wystartują, bo Święta i tak będziemy się bujać do wiosny.

    • 5 1

  • Trank (2)

    Jak na razie stojaki stoją PUSTE nikt z nich nie korzysta.... mimo że inne mniejsze lepiej usytuowane mają o wiele większe powodzenie....a dużo jeżdżę po trujmiescie....kto decyduje o tym.. gdzie stoją

    • 1 6

    • "trujmieście" o matko Trójmieście ;) (1)

      • 1 0

      • Tu jest mowa o okolicach rafinerii, tam jest truj miasto.

        • 3 0

  • Dobrze, że chociaż nazwę dla roweru udało się wybrać na czas (1)

    - podobnie jak udało się wyłonić zwycięską koncepcję karoserii polskiego samochodu elektrycznego.

    Oj, będzie się działo. Pewnie będzie wiele artykułów na temat tego roweru i jeszcze więcej komentarzy.

    Żebyśmy tylko ostatecznie nie byli tak zadowoleni jak ze świetnie zapowiadającego się tristara.

    • 1 1

    • Sama nazwa zapewne 500tys kosztowała.

      • 2 0

  • Ale super ;)

    Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne. super sprawa ,pod większe wzniesienia bajer.

    • 2 2

  • Szkoda

    Już planowałam z niecierpliwością gdzie będę korzystać. Trudno, poczeka się :)

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum