• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower metropolitalny ruszy z opóźnieniem

Maciej Korolczuk
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne. Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne.

System Roweru Metropolitalnego Mevo miał się pojawić w Trójmieście i na Pomorzu najpóźniej do niedzieli 18 listopada. Ale się nie pojawi. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej Gdański Obszar Metropolitalny) opóźnienie wyniesie nawet 3 tygodnie.



Czy zamierzasz korzystać z roweru metropolitalnego?

Umowa z firmą Nextbike, która miała dostarczyć 14 pomorskim gminom ponad 4 tys. rowerów elektrycznych została podpisana w drugiej połowie czerwca. Zakładała ona, że 30 proc. z nich (ponad 1,2 tys. rowerów) pojawi się na ulicach Trójmiasta i pozostałych gmin najpóźniej w ciągu pięciu miesięcy.

I choć od kilku tygodni na ulicach zaczęły pojawiać się charakterystyczne stojaki będące elementem całego systemu, to terminu wyznaczonego na 18 listopada nie uda się dotrzymać.

O tym, jak duże wyzwanie czeka dostawcę jednośladów słyszeliśmy już w dniu podpisania umowy.

Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu. Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu.
- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówił przed wakacjami Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
Obawy, że system ruszy z opóźnieniem niestety się potwierdziły. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej GOM) przyczyną opóźnień są m.in. problemy z budową stacji postojowych.

- Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny, ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych, w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy - mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (399) 10 zablokowanych

  • Gdański Idiota Rowerowy

    Ktoś, kto planował rozmieszczenie tych stojaków dla rowerów metropolitalnych chyba jest niespełna rozumu. bez ładu i składu, często kosztem miejsc parkingowych, których i tak brakuje, a w dodatku w takich miejscach, że chyba miejscowe koty będą na tych rowerach jeździć, bo mieszkańcy nie mają po co

    • 1 4

  • W czasie kampanii Budyń przechwalał sie .... (3)

    że lada dzień będzie miał rower. A tu nici I co teraz?

    • 2 2

    • (1)

      Podobno ma rower. Ale nie jeździ. Za tłusty jest.

      • 0 2

      • Jeżdzi, widziałem kiedys ;)

        • 1 0

    • Niewazne, wybrany

      • 2 1

  • MEVO - w języku esperanto... (4)

    ...oznacza mewę. Na obszarze Metropolii można je spotkać niemal wszędzie. Wkrótce spotkamy je na naszych ulicach.

    Ciekawe, że to samo słowo w indiańskim języku zaparo oznacza startującego do lotu kondora defekującego w tej samej chwili na twoją głowę.

    System elektrycznych rowerów miejskich w których stacja to rządek pogiętych rurek? A jakieś ładowanie? Jak te rowery będą przymocowane do tych rurek na stacji - jakimś u-lockiem? Przecież to chyba jakiś przedszkolak wymyślił - stacja dokująca powinna być tak skonstruowana że odstawiasz do niej rower który wchodzi w jakiś zatrzask a jednocześnie w zatrzasku tym są styki ładowania. A sam zatrzask zwalnia się po zautoryzowaniu się w aplikacji na smartfonie i wskazaniu konkretnego roweru.

    A tu mi wygląda że to rządek rurek o które będzie opierany rower (więc się zaraz wywali) zapinany jakimś u-lockiem (miejmy nadzieję że wbudowanym w ten rower a nie luźnym). No i gdzie to ładowanie, co tam jakaś sterta kabelków będzie do podpięcia do każdego roweru?

    Chyba że ja jakoś nieopatrznie rozumiem koncepcję elektrycznego roweru - może tutaj to ja, jeżdżąc nim mam ładować jego akumulator a potem ktoś z obsługi przyjeżdża, podmienia akumulatory na puste a pełne odwozi do centrum firmy gdzie wyssany z nich prąd wpuszcza się do sieci energetycznej i sprzedaje Enerdze.

    No bo sorry, ja widziałem stacje dokowania rowerów miejskich na świecie i to jednak jest coś więcej niż rządek fantazyjnie wygiętych rurek nawet jeśli rowery nie są elektryczne

    • 6 4

    • To jest miś na skalę... (3)

      ... naszych potrzeb i możliwości! Patrzcie - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! A my, jako konsultanci mamy z tego 20% ogólnej sumy kosztów, więc im więcej ten miś kosztuje....

      Nie bądźmy PEWEXami, nie mieszajmy dwóch systemów walutowych. a najdalej za dwa lata jak się dotacje unijne skończą to co się zrobi? Wyzłomuje! Protokół zniszczenia i żadna łajza z księgowości się nie przyczepi!.

      Polejcie mi koniaku.

      • 3 1

      • Nie nie Ciebie nie stać, Ty musisz oszczędzać.

        • 1 0

      • A przecież (1)

        My jesteśmy na świecie doskonale obserwowani - nie tylko przez przyjaciół, przez wrogów też. I jakbyśmy powiedzieli że mamy problem z systemem rowerów elektrycznych to zaraz ceny takich systemów na świecie by skoczyły w górę. i musielibyśmy płacić. Ale - jeżeli my te trudności przedstawimy jako zaplanowane działania...

        • 1 0

        • Już rosną ceny takich systemów.

          Mają nosa imperialisty

          • 1 0

  • Ceny z kosmosu (4)

    Jezelinwziac pod uwage relacje sily nabywczej sredniej pensji. Juz widze te tlumy przyslowiowych robtnikow, pan kasjerek i zdrowych policjantow ktkrzy przesiadaja sie masowo na rower. Powstala kolejna miejska zabawka dla hipsterow!

    • 5 12

    • 100 zł za rok to nie majątek.

      • 1 0

    • co ty bierzesz?

      to działa w innych miastach Polski, dlaczego nie miało by działać na Pomorzu?

      • 4 1

    • (1)

      dziwne. bo na całym świecie to jakoś działa.

      • 2 2

      • U nas nie będzie działać bo elektryczny

        • 3 1

  • Ten projekt nie spawdził się nigdzie. (1)

    Szkoda pieniędzy i czasu.

    • 7 3

    • to bezmyślne jednostki się nie sprawdziły

      • 0 0

  • Gdzie są jakieś informacje?

    Jest mapka ze stacjami ale te kropy są takie wielkie że nic mi to nie mówi! A chcę wiedzieć! I czy można będzie zarezerwować sobie taki rower żeby mi nikt nie podebrał? Nic nie wiem a chcęęęęęęęęęęęę

    • 3 1

  • terminy...

    no comments...

    • 1 1

  • Żal mi twojej matki (1)

    • 1 1

    • żony i kochanki, i dzieci, tych ślubnych i nieślubnych...

      • 1 0

  • Ładowanie (8)

    A jak te rowery będą ładowane bo na żadnym że stojaków nie widziałem możliwości podłączenia do ładowarki. Jeżeli serwis będzie wymieniał rozładowane baterie na pełne, to koszty obsługi technicznej będą ogromne, a większość rowerów będzie bez wspomagania elektrycznego, szczególnie w oddalonych miejscowościach.

    • 11 2

    • Ostatecznie zdecydowano się na rozwiązanie MBF, że każdy użytkownik ma mieć swoją;) (3)

      Podobno w baterie trzeba się samemu zaopatrzyć podane parametry gniazdo MBF oraz 36V i min. 12AH. Każdy ma mieć swoją w ten sposób rozwiązano problemy z ładowaniem...;):D

      • 5 0

      • Nie opowiadaj bzdur (2)

        Gdzie decydowano i kto decydował

        • 1 1

        • (1)

          Szkoda, że nie doczytałeś, że autor ujął to w formie żartu...

          • 2 0

          • nawet uśmiech domalował

            jakby ktoś doczytał do końca i nadal się nie zorientował. Ludzie dają się wkręcać nawet wbrew intencji autorów.

            • 0 0

    • (1)

      Indukcyjnie...;)

      • 1 0

      • raczej telepatycznie

        • 1 0

    • Nie większość tylko wszystkie rowery będą miały wspomaganie.

      • 3 0

    • operator ma jeździć po mieście i wymieniać rozładowane baterie. Słabo to widzę.

      • 4 0

  • stojaki (2)

    kto wybierał miejsca na stojaki? Czemu zabrano na ich poczet miejsca parkingowe dla samochodów?

    • 2 12

    • Bo to miejsca parkingowe na wszystkie pojazdy

      Nie tylko samochody

      • 1 0

    • bo czas w końcu przerwać dyktaturę kierowców w miastach. Czasem nie da się przejść chodnikiem wszędzie byle jak poparkowane auta

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum