Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
20 mln zł, z czego ponad 17 mln ze środków unijnych, pochłonie budowa tzw. systemu roweru metropolitalnego, obejmującego swoim działaniem całe Trójmiasto oraz przyległe gminy. Umowę w tej sprawie podpisano podczas drugiego dnia kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.
W ramach systemu na początku będzie 3900 rowerów. W Gdańsku będzie ich 2160 szt. Stojaków rowerowych będzie dwa razy więcej niż rowerów - 4320 sztuk. W Gdyni rowerów będzie 1100 szt., a w Sopocie 164 szt. Wszystkie rowery będą miały nadajnik GPS i elektryczny zamek. 10 proc. z nich będzie miało wspomaganie silnikiem elektrycznym.
Stacje rowerowe powstaną w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi. W ciągu tygodnia powinniśmy poznać ich dokładną lokalizację.
Dlaczego liczba stojaków dwukrotnie przewyższa liczbę rowerów? Bo użytkownicy będą mogli pobrać i odstawić rower w dowolnym miejscu i wiadomo, że niektóre miejsca docelowe będą popularniejsze od innych. By temu przeciwdziałać, tzw. usługa relokacji może premiować użytkowników za korzystanie z mniej popularnych tras tak, aby rowery były rozmieszczone równomiernie po wszystkich stacjach.
Jak to zadziała?
Do wypożyczenia roweru potrzebny będzie smartfon z aplikacją. Oddać będzie można go zarówno na oficjalnych stacjach systemu, jak i poza nimi. Nie będzie bowiem typowych stacji dokujących, lecz zwykłe stojaki rowerowe. Rower będzie miał wbudowany elektryczny zamek i dopiero odblokowanie go za pomocą aplikacji sprawi, że z roweru będzie można korzystać.
Ważne zastrzeżenie: rowery elektryczne, których ma być ok. 10 proc., będą zawsze musiały być odstawione na specjalną stację, gdzie będą ładowane podczas postoju.
Projekt zakłada, że zwycięzca przetargu dostarczy całą flotę rowerów publicznych wraz z zapleczem technicznym (stacje dokujące) i teleinformatycznym (system elektroniczny).
Co teraz: kiedy system ruszy
Za budowę systemu roweru metropolitalnego odpowiada stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot. Ruszyła już procedura wyboru najlepszego oferenta, w ramach tzw. dialogu technicznego. Zaawansowane są prace przy tworzeniu tzw. SIWZ, czyli specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
- Przetarg na dostarczenie systemu zamierzamy ogłosić na początku przyszłego roku - zapowiada Krzysztof Perycz Szczepański z OMGGS, który zastrzega jednak, że w Polsce jest bardzo ograniczona liczba operatorów publicznych rowerów i nie wiadomo, jak potoczą się negocjacje ze zwycięzcą postępowania.
System Roweru Miejskiego będzie miał charakter publiczny, ale może być rozwijany także przez prywatnych partnerów.
- Na tę chwilę zarządca centrum biurowego Olivia Business Centre zadeklarował, że będzie wchodzić w ten system. Faktycznie, nie ma lepszego połączenie stacji PKM Strzyża z biurowcami tego kompleksu - zaznacza zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.
Ważna będzie powszechność usługi
Utworzenie systemu roweru metropolitalnego to co prawda nie pierwszy, ale najbardziej widoczny przejaw wspólnego działania pomorskich samorządów, skupionych w stowarzyszeniu Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot (OMGGS).
- Jednolity system rowerów miejskich powstanie od Tczewa poprzez Gdańsk, Gdynię i Sopot do Władysławowa na północy i Sierakowic na zachodzie. To przedsięwzięcie o skali w Polsce bez precedensu - zachwalał wspólne przedsięwzięcie pomorskich samorządów Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Mieszkańcy otrzymają ustandaryzowaną usługę w zakresie taryf, zasad korzystania i swobody przemieszczania. Ten projekt jest kolejnym krokiem ku integracji komunikacyjnej naszej metropolii.
Wtórował mu prezydent Sopotu, Jacek Karnowski. Jego zdaniem, uniwersalny charakter systemu sprawi, że projekt odniesie sukces. Czytaj: będzie popularny i korzystać będą z niego mieszkańcy wielu gmin.
- W Sopocie mieliśmy rower miejski, który nie sprawdził się, ponieważ obejmował tylko nasze miasto. Sopot będzie chciał rozwijać ten wspólny projekt, np. dokładając z budżetu do wprowadzenia większej liczby rowerów elektrycznych, które z uwagi na zaawansowanie wieku naszych mieszkańców i budowę miasta są bardzo potrzebne - deklarował prezydent Sopotu.
Dodatkowo próbę wpięcia systemu roweru metropolitalnego do planowanego biletu metropolitalnego zapowiedział Wiesław Byczkowski, wicemarszałek Zarządu Województwa Pomorskiego.
To oczywiście plus, ale może też spowodować pewne problemy, gdy wielu mieszkańców zechce połączyć podróż rowerem i komunikacją publiczną.
- Gdy system zacznie się sprawdzać, powstanie silna presja na władze, żeby system był rozwijany, choćby przez dokupienie kolejnych rowerów. Mamy niemały kłopot z pociągami, które nie są w stanie przyjąć dużej liczby pasażerów z rowerami, to wymagałoby uzupełnienia taboru. Spodziewamy się, że presja ze strony rowerzystów, którzy na niektórych odcinkach będą chcieli zabrać rower ze sobą do pociągu, będzie rosła - przyznaje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (210) 5 zablokowanych
-
2017-11-14 17:49
lepiej to było by za to ścieżki pobudować bo nie ma po czym jeździć (4)
- 4 6
-
2017-11-14 19:10
za 3mln na 14gmin to za dużo byś nie pobudował
- 3 1
-
2017-11-14 21:49
można jeździć po jezdni (2)
jeśli obok nie ma drogi dla rowerów.
W wielu krajach gdy droga dla rowerów nie spełnia kryteriów jakości, można nadal korzystać z jezdni.
Rower nie zagraża innym użytkownikom drogi tak jak samochód- 1 0
-
2017-11-14 23:21
a jak na jezdni stoją samochody w korku i nie ma ich jak minąć ?
- 0 1
-
2017-11-15 09:11
u nas praktycznie żadna nie spełnia.
- 0 1
-
2017-11-14 17:50
Dobrze, że to nie zależy tylko od Gdyni bo pewnie by się okazało ze się nie da
- 3 3
-
2017-11-14 18:20
Super! (1)
Nareszcie, zawsze w innych metropoliach ( poza granicami Polski) patrzyłam na miejskie wypożyczalnie rowerów z zazdrością, a teraz będzie w nas. Często tak jest że człowiek ma ochotę pojechać kawałek rowerem np. W piękny dzień po pracy do domu, bez żadnego planowania ot tak na godzinkę. Teraz to będzie można zrobić
- 8 8
-
2017-11-14 19:15
W Polsce też już to wszędzie działa(większe miasta). Trójmiasto jako ostatnie to wdraża.
- 2 2
-
2017-11-14 18:35
Tzw. słomiane inwestycje z funduszy UE.
Pewnie wielu Po-wców by się zasmuciło gdyby już nie można było tak „trwonić” publicznych pieniędzy.
- 8 6
-
2017-11-14 18:50
(4)
w Sopocie był już przeprowadzany tego rodzaju kosztowny eksperyment i się nie sprawdził
jeżeli ma to być rzekomo opłacalny biznes to powinny się tym zainteresować prywatne firmy
władze miejskie (w trójmieście) natomiast powinny się zabrać za modernizację i przybliżanie ludziom komunikacji zbiorowej - od jednego biletu począwszy, skończywszy na modernizacji taboru i zwiększeniu liczby i dostępności połączeń- 11 4
-
2017-11-14 19:13
(2)
to nie ma być biznes tylko alternatywa dla transportu samochodowego i komunikacji publicznej.
wiec co do zasady nie będzie opłacalna podobnie jak komunikacja publiczna parkingi czy jezdnie pod transport prywatny.- 1 0
-
2017-11-15 02:45
(1)
Parkingi są dochodowe a drogi budowane z podatkow , państwo nie dopłaca tylko wykorzystuje zebrane pieniądze. Jeśli coś jest potrzebne to można na tym zarobić czyli uruchomić prywatny interes. Albo spoleczeńatwo godzi sie na przeznaczenie na to środkow z podatków. Budyn wyfaje pieniadze bezsensownie nie pytajac nikogo o zfanie ani nie realizujac istniejacych potrzeb spolecznych
.- 1 2
-
2017-11-15 09:17
Parkingi są dochodowe? chyba te za miastem na jakiejś łące .
tak drogi są budowane z podatków. Kolumb odkrywca się znalazł.
Tak państwo nie dopłaca bo nie ma swoich funduszy. Wydaje to co zbierze od obywateli.
"Jeśli coś jest potrzebne to można na tym zarobić"
To dlaczego nie powstają prywatne drogi i prywatne parkingi skoro to taki interes świetny?? Dlatego to trzeba dotować?- 2 0
-
2017-11-16 11:48
w Sopocie mogłeś tym rowerem tylko zrobić kółko dookoła sopotu, niczym się to nie różniło od 3213123 wypożyczalni, w których bierzesz i oddajesz rower w tym samym miejscu.
Tu chodzi o transport na ostatnim odcinku przed celem.- 1 0
-
2017-11-14 19:12
Podoba mi się
Fajna inicjatywa:) Zdrówka wszystkim!
- 5 2
-
2017-11-14 19:34
jestem rowerzystą i śmiem wątpic w powodzenie tego projektu (1)
no chyba że z dużymi dopłatami, bez przesady zamiast wypożyczać jakby to było nie wiadomo co każdy może kupić rower z marketu za około 200 zl i sobie jeździj jak i kiedy chce a nie płacić i jeszcze się stresowć czy akurat będzie w tej lokalizacji rower o tej i o tej godzinie
- 6 3
-
2017-11-14 19:53
i co będziesz ten rower za 200zł w torebce wszędzie zabierał?
To ma być uzupełnienie komunikacji publicznej. bierzesz rower, zostawiasz pod dworcem, jedziesz skm, wysiadasz, bierzesz kolejny rower, dojeżdżasz do miejsca docelowego. Wygodniej niż prywatnym rowerem? No i jest bezpieczniej. Prywatnego (lepszego) roweru nie zostawisz. Ten zostawisz gdzie chcesz i nic cie nie będzie interesować.- 10 0
-
2017-11-14 21:09
masakra (9)
W kraju gdzie stałe pada i wieje i właściwie lata jest dwa miesiące wywalić tyle na rowery to jest dramat i nie wiem komu na tym marnotrawstwie ma zależeć
- 8 8
-
2017-11-14 21:22
(7)
O boże, to gdzie ty mieszkasz? Bo na pewno nie w Polsce.
- 4 4
-
2017-11-14 22:14
Od tygodnia nie widziałem rowerzysty a przecież wiatr i 5C ich nie przeraża ponoć (6)
- 2 4
-
2017-11-14 22:29
(3)
Ciekawe co piszesz, bo ja jak dzisiaj jechałem do pracy (rowerem, jak każdego dnia) to kilku minąłem po drodze a pod moim biurem widziałem zaparkowanych 10-12 rowerów.
Może czas na wizytę u okulisty?
Liczniki rowerowe rejestrują ruch na poziomie 600-1200 zliczeń dziennie w tym tygodniu.- 5 2
-
2017-11-15 02:50
(2)
600 w całym mieście? To znaczy 300 rowerzystow skorzystało z roweru. Bo przejechal tam i z powrotem. Rzeczywiscie inwestycja na miarę naszych możliwości. .
- 2 1
-
2017-11-15 09:22
(1)
z wczoraj:
al. Zwycięstwa 1500 rowerzystów
ul. 3 Maja / ul. Hucisko 1 029
al. Grunwaldzka- Wrzeszcz 989
czyli można szacować że kilkanaście tys rowerzystów w całym mieście by się spokojnie znalazło- 3 1
-
2017-11-15 12:41
Bez kozery powiem pińcet. Tysięcy oczywiście.
- 0 2
-
2017-11-14 23:23
(1)
dla mnie problemem przy tyj pogodzie jest brak infrastruktury nie sama pogoda.
- 4 2
-
2017-11-15 02:51
Trzeba wybudowac sieć krytych i ogrzewanych sciezek rowerowych. Unia sie tym zajmie.
- 1 1
-
2017-11-15 02:47
Takie akcje uzasadniają potrzebę istnienia władzy.
- 2 1
-
2017-11-14 21:50
Rachunek
5000 zł za rower? Słono.
- no tak Rysiek, a kogo to będzie obchodzić za parę lat. A rowery ubezpieczone no i sam rozumiesz.
Ale to nasz pomysł , stać nas jest czym się pochwalić.- 6 1
-
2017-11-14 21:55
Pamiętajcie o kilku rzystankach na Morenie, zwłaszcza okolicach Górnego odcinka ul. Myśliwskiej - tam przenosi się balans (1)
- 1 0
-
2017-11-14 21:56
Osiedla
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.