• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Przyznajemy: Mevo działa źle"

ms
11 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza. Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza.

Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.



Najważniejsze jest:

Rekordowa liczba wypożyczeń...



Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.

...ale błędy jak na dłoni



Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:

"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.

Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."


- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).

Lista rzeczy do poprawy



Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.

Chodzi przede wszystkim o:

1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów

Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo. Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo.

2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów

w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;

Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska



3. Poprawienie relokacji rowerów

Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych. By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych.

4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów

Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;

5. Przywrócenie dokonywania płatności

Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.

Nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - przyznaje Rafał Federowicz, członek zarządu ds. operacji w Nextbike Polska

Rafał Federowicz Rafał Federowicz
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.

Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
ms

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • 30 tys zł kosztował jeden rower.... to po co to ma działać zarobił kto miał zarobić (5)

    Kupił rower za 3 tys zł wziął za niego 30 tys zł i tyle. gdzie jest NIK 30 tys zł za 1 rower ????
    Przecież to chinach było kupowane po taniosci cięzkie to baterię byle jakie aby były.....
    Nie widzicie że to jeden wielki wał ? Narazie o karach cisza jakieś bedą ale niewiadomo jakie zaraz zacznie wszystko działać nagle stwierdzą że problemu nie ma . Miliony złotych poszły sobie do goscia z długą brodą który głupio tłumaczy się że to jednak pierwszy taki projekt hehe jaja to mało powiedziane oddajecie ludziom pieniądze za abonamenty. To nie jest tak że eprojekt jest nieprzemyślany on jest przemyślany bardzo dobrze tylko zrobiony tak żeby do łapy zostało jak najwięcej a jak najhmniej wydać dlatego wszystko robione aby było .... jeden wielki wał MEVO

    • 59 11

    • gdybyś tak umiał liczyć (3)

      to 36 milionów za: 4080 rowerów, 660 stojaków z robotami budowlanymi (nie robionymi za "bóg zapłać"), ładowarki, samochody obsługi, lokale. Nagle robi się malutka kwota, rzędu 6 koła za elektryk.

      • 3 10

      • Jakie roboty budowlane przy stojakach?. Ile kosztuje dobra, chińska ładowarka 2A, - 5$ loco Gdynia?

        • 0 0

      • widzę nasłani deb.ile minusują

        a jakby nie liczyć, to za same rowery 36mln/4080 nie daje 30k. To zorganizowana akcja pomówień, tylko czy to bezrobotny Kacper czy aktywista rogerowy?

        • 4 2

      • Jak hurtowo kupujesz w Chinach to rower kosztuje 30,$ as da

        • 1 6

    • Haha

      Lewaki nie widzą bo mają tak skalowane mozgi że szok. Ktoś pójdzie siedzieć bo pomału prawica PiS zgarnie całą Polskę jestem tego pewien na milion procent. Juuupi

      • 6 11

  • Miało być tak pięknie a jest jak zawsze (1)

    Pomysł świetny z tymi rowerami ale wykonanie jak zawsze do D... Problem polega na tym, że tych rowerów nigdy nie ma, a jak są to zdążą się, że mają problem. Ostatnio znalazłam wolny rower. Wszystko świetnie tylko łańcuch mu spadł i sobie nie pojedziesz. Zgłosiłam usterkę i tak był czynny. Albo wczoraj wypożyczyłam rower i blokada nie chciała się odblokować. Wzięłam postój i dzwonię na ich infolinię bo nic się nie zmieniło. Wystarczyło się wylogować i zalogować ale sam fakt, że się zacięło. Jak później wzięłam postój to wyskoczyło, że go oddałam. Absurd! Nie wiem jak to jest ale jak sprawdzam po nocy ile jest rowerów w mojej okolicy to jest ich z 6/7, a rano jak się obudzę jest 0. Moim zdaniem za nim rozpowszechnili ten system mogli go przetestować. Na razie na daje minus ale jestem pełna nadziei, że uda się to zmienić na lepsze dla nas użytkowników.

    • 7 0

    • stojak to nie stacja

      Otóż pomysł ze stojakami nazywanymi "stacjami" od początku nie był świetny. Moim zdaniem nawet oszukańczy.

      • 0 0

  • lol (5)

    Ciekawe za dwa lata na czyj koszt te złomy i akumulatory kto będzie je naprawiał.?

    • 16 2

    • 300 cykli ładowania to złom po roku (3)

      Kto zapłaci

      • 2 0

      • Center (2)

        Te akumulatory nie zostały prawidłowo uformowane, więc nie dożyją 300 cykli.

        • 3 1

        • Nie musza (1)

          To baterie litowo jonowe

          • 1 0

          • service

            Nawet akumulatory litowo jonowe (wbrew opiniom) wymagają prawidłowego uformowania.

            • 0 0

    • Na Twój, mój i społeczeństwa

      • 3 0

  • proponuje pozew zbiorowy przeciwko miastu i operatorowi nie tylko o zwrot abonamentu ale i odszkodowanie! (1)

    • 12 2

    • Karty na stół

      Powinni także zapłacić ludzie ze stowarzyszeń rowerowych, którzy gmerali zarówno przy formowaniu przetargu jak i udawali, że testują system przy odbiorze.

      • 1 0

  • Przestańcie pisać bajki o tych 1200 rowerach (1)

    Wystarczy wykorzystać API dostarczane przez same Nextbike, by przekonać się, że w systemie przewija się około 300 unikatowych identyfikatorów rowerów.

    • 12 0

    • GPS

      I to by wystarczyło za tytuł!

      • 0 0

  • Kiedy? (1)

    A kiedy stacje w brakujących dzielnicach miasta?

    • 0 0

    • Bez owijania w bawełnę

      Jakie stacje? To zwykłe stojaki.

      • 0 0

  • A te baterie nie mogą się ładować podczas jazdy? (5)

    tak jak akumulator?

    • 0 17

    • (3)

      Bateria ma ulatwiac jazde, a nie utrudniac. Przynajmniej teoretycznie... ;)

      • 8 1

      • (2)

        A w czym przeszkadza akumulator? Te baterie mogłyby się ładować dodatkowo podczas pedałowania. Uważam, że to dobry pomysł.

        • 0 12

        • Za rok matura

          To pomysł równie dobry jak perpetuum mobile.

          • 0 0

        • nie dałbyś rady jechać i ładować.

          • 5 0

    • Na fizyce to się spało?

      • 7 0

  • Zgodnie z zamowieniem (6)

    NB wystawia na zew. dane o:
    A. Rowerach dostepnych
    B. Rowerach zarezerwowanych
    A+B to ok 500 w nocy i tylko ok 300 w ciągu dnia.
    Omggs nie ma narzędzi do weryfikacji co dzieje się z resztą rowerów, bo nie zamówiło takiej usługi więc operator tych danych nie dostarcza. W ten sposób NB bezkarnie ukrywa faktyczną ilość rozładowanych czy nawet nieistniejących rowerów. Mogą twierdzić, że te rowery są wypożyczone a tak naprawdę stoją rozładowane lub nie ma ich wcale. I nie ma tego jak sprawdzić.

    • 24 0

    • Są specjalne strony (2)

      gdzie jest mevo i mevo watch dog.
      Dostępność systemu jest na poziomie 30-50%, średnio 40%. Myślę, że lepiej nie będzie bo spory procent rowerów zawsze będzie wymagał wymiany baterii, serwisu lub relokacji.

      • 3 1

      • Sęk w tym, że (1)

        nie da sie udowodnić operatorowi, że te brakujące 70% jest zepsute lub wyładowane.
        Zawsze mogą powiedzieć, że reszta jest "w ruchu".

        • 5 0

        • tracker

          Rowery w ruchu zawsze zostawiają ślad pozycji GPS wysyłając sygnał GSM/GPRS. Tak długo jak mają swoje (osobne) zasilanie.

          • 0 0

    • To ma znajomiona oszustwa (2)

      I jeśli zachodzą takie przesłanki nalezy to zgłosić do prokuratury oszukiwanie systemu w celu osiągnięcie korzysci majatkowych kosztem miasta Gdańsk. Oszystwo jest do 5 lat plus przerwanie wycofanie się miasta z przetargu

      • 8 0

      • Niestety (1)

        nie ma na to dowodów, a NB nie bedzie tych danych publikował bo po pierwsze nie obliguje ich do tego umowa, a po drugie to "strzał w kolano"

        • 3 0

        • Czytając SIWZ chyba jednak dane powinny być wystawione na zewnątrz.

          • 0 0

  • Ale Ale (4)

    Ale jak już się uda mewę wypożyczyć to lata się na niej kapitalnie: ))!! Wspaniała sprawa!!: )

    • 4 5

    • Alu (3)

      Tylko po co wozić 30 kg jak by można 10?

      • 2 1

      • (2)

        10kg rower miejski?? zabawny jestes.
        moze jeszcze karbonowy?

        • 0 2

        • Made in USA

          Czemu nie, lżejsze od alu i wytrzymalsze.

          • 0 0

        • Nie pewno nie 30kg

          Nie wiem jakie masz pojęcie o miejskich bike'ach ale zatrzymało się na gdzieś w okolicy Ukrainy czy jubilata...

          • 0 1

  • Mevo powinno służyć również turystom zagranicznym. (1)

    Jak to zrobić?

    • 2 1

    • Jak Siedova

      Na razie nie wpuszczać turystów zagranicznych.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum