• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Przyznajemy: Mevo działa źle"

ms
11 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza. Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza.

Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.



Najważniejsze jest:

Rekordowa liczba wypożyczeń...



Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.

...ale błędy jak na dłoni



Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:

"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.

Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."


- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).

Lista rzeczy do poprawy



Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.

Chodzi przede wszystkim o:

1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów

Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo. Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo.

2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów

w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;

Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska



3. Poprawienie relokacji rowerów

Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych. By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych.

4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów

Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;

5. Przywrócenie dokonywania płatności

Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.

Nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - przyznaje Rafał Federowicz, członek zarządu ds. operacji w Nextbike Polska

Rafał Federowicz Rafał Federowicz
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.

Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
ms

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • To nie przypadek że Mevo nie działa (3)

    Nikt nie kontrolował gościa który wygrał przetarg na miliony złotych.
    Gość myślał że zamiast puścić 10 wozów serwisowych puści dwa zamiast kuypić 100 baterii dodatkowych kupi 10 . Jak można rządać zwrotu abonamentów ???? kupiłem abonament na cały rok !!!!

    • 37 3

    • Niby (1)

      taki cwany, a w maliny dałeś się wpuścić. Abonament na cały rok hi hi . W zimie też sobie pojeździsz?. Najpierw wypróbuj, pomyśl i zrób, a nie tak na łapu capu. Pretrensje do siebie, a nie do innych.

      • 0 1

      • Własnie MEVO chciałbym używać w missiącach paskudnych. Latem mam do jazdy własny rower bez błotników ale lżejszy o 2/3.

        • 0 0

    • Uokik

      • 5 0

  • Ztm usprawniać komunikacje przy biurowcach, a nie wyręczać się mevo (1)

    Tylko tak powstrzymacie parkowanie wszystkich rowerów z miasta pod Obc

    • 13 2

    • Trzeba zlikwidować stację pod OBC i będzie OK.

      • 0 0

  • Ludzie co z Wami ??

    Operator sie nie rozdwoi.. ludzie sami musza dbac o dobro publiczne bo inaczej projekt skazany jest na katastrofe.. porzucone w zbiornikach rowery brak slow aby to skomentowac.. to nie pojete ze ludzie sa takimi swiniami

    • 2 6

  • Rewelacja

    W końcu będą wlepiać kary dla ludzi niszczących rowery oraz zostawiających je gdzie popadnie. PRL się skończył 20 lat temu.

    • 1 2

  • Mevo (12)

    kolejny przekręt po Tristarze

    • 353 57

    • (9)

      "dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii"
      eehhmm... przepraszam - czyli dotąd rozkładali baterie na podłodze w garażu i biegali po nich z kablami???!
      To już kolejny kwiatek świadczący o tym, że ten projekt to kompletna amatorszczyzna!

      • 65 1

      • (4)

        Słyszałam ze na cała nasza metropolie jest JEDNA ładownia baterii ! Czy to prawda, nie wiem, ale znając polski realia jest to bardzo prawdopodobne

        • 7 2

        • Już są trzy ale korki rozsadza w Gdyni (3)

          Bo więcej baterii niż da radę. a przecież liczba rowerów ma się potroić co najmniej...

          • 12 0

          • (1)

            Aaa. To dlatego już drugi raz w tym tygodniu brak prądu w Orlowie i Małym Kacku

            • 1 1

            • też tak myślę

              • 0 0

          • Dzięki za info . Pozdr.

            • 0 0

      • słowo "dedykowane" to bełkot, nowomowa bez sensu (3)

        to gadanie niedouka i i**oty. Dziś po "dedykowanym" bełkocie poznasz kiepa

        • 5 2

        • (2)

          To że czegoś nie rozumiesz - nie znaczy że jest bez sensu; to określenie techniczne i poprawne językowo.

          • 0 1

          • Poprawne językowo jest "przeznaczone do/dla" (1)

            "dedykowane" to zbędna kalka z języka angielskiego.

            • 1 0

            • O ile określenie "gładzik" jest po polsku zgrabniejsze niż "touchpad" (choć to pierwsze nie jest jednoznaczne, bo to też rodzaj pilnika :), to drugie jest powszechnie używane - nic nie poradzisz.
              "Przeznaczone specjalnie/wyłącznie" do/dla wierniej oddaje sens, dlatego użycie "dedykowane" jest po prostu wygodniejsze.
              W technice, informatyce, takich angielskich kalek jest mnóstwo - w większości języków narodowych zapewne.

              • 0 0

    • Dołożyłbym do tego gdańskie tramwaje wodne.

      • 2 0

    • 36 mln ????

      Niewiarygodne , wałek na grubą kasę

      • 10 1

  • 20 metrów od mojego bloku jest stacja MEVO kolejne 60 metrów druga (1)

    Od momentu wytarowania rowerów miejskich na tych dwóch stacjach widziałam z 15 rowerów.

    • 2 0

    • A ja na 15 stacjach widziałem 0.

      • 1 0

  • Ja pitolę, do obsługi rowerów wpuszczą na ulice jeszcze więcej samochodów smrodzących spalinami. (6)

    To komiczne, jak cała ta pseudo ekologia.

    • 57 4

    • Weź policz, tytanie umysłu, sułtanie matematyki, ile tych samochodów jest w stosunku do rowerow (4)

      I ile ludzi nie wsiada co dzień do samochodu, bo jest mevo. Pro tip - apka liczy ci również oszczędność w g co2 wiec będzie ci łatwiej wyciągnąć rewolucyjne wnioski.

      • 5 16

      • A na jaki ma wzór na obliczanie tych oszczędności? (1)

        Przelicza CO2 ze spalin samochodowych na ten powstający w wyniku produkcji prądu w elektrowni węglowej służacego naładowaniu akumulatora? A dajmy na to, że ktoś pojechałby do pracy komunikacją miejską z pruszcza, a tak pojedzie rowerem, który później będzie musiał zostać specjalnie przywieziony doatawczym dieslem, bo umowa wymaga odpowiednią ilość pojazdów na stacji. Że już nie wspomnę o rozwożeniu baterii na teren całej metropolii z dwóch ich punktów ładowania. Ten rower nigdy nie będzie bardziej ekologiczny niż tradycyjny.

        • 1 0

        • nie mówiąc o samej produkcji tego plastikowego roweru i transporcie... z Chin!

          • 0 0

      • Ty tak na poważnie??

        • 3 0

      • no właśnie nie wsiada...

        jeżeli muszę dotrzeć do pracy na określoną godzinę, to mevo jest akurat moim ostatnim wyborem, nie mam czasu na loterię znajdę/nie znajdę

        • 13 0

    • no dokładnie

      nie wiem, jak można taki system sprzedawać jako "ekologiczny"

      • 0 0

  • (3)

    Pierwsze co bym zrobił to dołożyłbym do systemu drugie tyle rowerów bez wspomagania elektrycznego. Jakiś lekki, prosty model. Nie wszędzie potrzebne jest wspomaganie.

    • 51 5

    • niezgodne z warunkami przetargu. Musieliby to zrobić jako zupełnie osobny system (2)

      • 6 3

      • (1)

        Wszystko można zmienić, warunki przetargu nie zostały chyba objawione na górze Synaj :D

        • 6 4

        • Nie rozumiesz, jak działa prawo zamówień publicznych.

          Nie na logikę, przykro mi.

          • 0 0

  • Rowery wypożyczono ponad 129 tys.
    Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę: - ktoś w końcu zrozumie. 14 dni

    • 0 0

  • Zastanawiam się, czy obserwatorzy sposobu działania systemu Mevo jeszcze tego nie widzą, (2)

    czy może nikt nie chce głośno tego powiedzieć?!

    System NIE będzie sprawnie działał w obecnej postaci, potrzebne są znaczące zmiany.
    System został zaprojektowany z rażącymi błędami, które uniemożliwiają jego sprawną i efektywną eksploatację.
    Nic tu nie pomoże zwiekszanie ilości rowerów, sytuacja może się nawet pogorszyć.

    Generalnie jak na dłoni widać następujace błędy koncepcyjne:

    1. założono scentralizowany sposób ładowania baterii - z tego co udało mi się ustalić, są tylko trzy "centra" ładowania, które dysponują 150 szt. ładowarek.
    A rowery są rozlokowane na olbrzymim obszarze - od Władysławowa po Tczew, od Sopotu po Somonino czy Sierakowice. Sprawne i ekonomicznie efektywne rozwożenie ok. 4000 szt. akumulatorów (tyle rowerów ma być w eksploatacji) jest po prostu niemożliwe - chyba że abonament podniesiony zostanie kilkukrotnie - ale wtedy też system padnie, bo nikt tego nie bedzie chciał wypożyczać przy wygórowanych cenach.

    2. rower nie potrafi odzyskiwać energii - to jego wielka słabość! Gdyby po przekroczeniu prędkości 20 czy 25 km na godzinę załączał się mechanizm ładowania akumulatora - sytuacja z ładowaniem akumulatorów nie byłaby tak drastycznie kluczowa - prawdopodobnie doładowania byłyby potrzebne nie codziennie, a co dwa czy więcej dni.

    3. brak mozliwości ładowania akumulatorów na stacjach!

    4. rower jest skonstruowany "na bogato", ale wiele elementów jest nieprzemyślanych: słaba, nieprecyzyjna przerzutka, która po roku eksploatacji bedzie prawdopodobnie rozklekotanym badziewiem; mnóstwo śrubek i nakretek, które będą się odkręcały na skutek drgań - po jakimś czasie bedzie z daleka słychać, że "jedzie" Mevo-rower, kto to wszystko bedzie skręcał, poprawiał, naprawiał? A koszty?

    5. zawodna aplikacja - kłopoty z rejestracją i logowaniem; wklikałem postój roweru a system rozliczył zwrot poza stacją i skasował 3 zł, itp. itd. - mnóstwo skarg można znaleźć w komentarzach czy na dedykowanych stronach FB. Te błędy będą akurat najłatwiejsze do poprawienia.

    Jakimś ratunkowym wyjściem z sytuacji ładowanie-dystrybucja akumulatorów może okazać się w najbliższej przyszłości decentralizacja stacji obsługi: jedna stacja obsługi na 10 - 20 - 50 albo sto stacji rowerowych, z własnym kompletem zasilaczy i akumulatorów, jedna czy dwie osoby działajace lokalnie, wynagradzani ryczałtem albo od ilości naładowanych akumulatorów; zwiekszą się koszty eksploatacji całości, ale przynajmniej całość będzie jakoś działać.

    • 18 3

    • Jedynym ratunkiem to dokupić zwykłe rowery (1)

      Rower elektryczny to bzdura sama w sobie. To mdobre prywatnie ale nie na wynajem.

      • 1 0

      • a niby na jakiej podstawie to zrobić?

        przetarg był na rowery elektryczne i takie mogą w tym systemie tylko funkcjonować. Inaczej całe finansowanie bierze w łeb.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum