"Przyznajemy: Mevo działa źle"
Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.
Rekordowa liczba wypożyczeń...
Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.
...ale błędy jak na dłoni
Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:
"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.
Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."
- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).
Lista rzeczy do poprawy
Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.
Chodzi przede wszystkim o:
1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów
Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów
w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska
3. Poprawienie relokacji rowerów
Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
5. Przywrócenie dokonywania płatności
Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-11 17:54
Przecież te Mevo specjalnie jest tak zrobione żeby firma która wygrała przetarg zgarnęła jak najwięcej
Po taniości rower kupiony za 3-4 tys zł policzony po 30 tys zł obsługa zapłacona za 12 samochodów seriwsowych puszczone trzy żeby jak najwięcej do łapy zostało. Jeden wielki szwindel. O karach narazie cisza.... za chwilę powiedzą że kar jednak nie będzie damy szansę firmie albo dadzą 1 mln zł kary a firma zgarnęła 20 mln zł. Biznes Po Polsku tylko gdzie jest NIK ? prokuratura
- 35 6
-
2019-04-11 17:53
Błędne załozenia od samego poczatku
raczej tego nie ogarną - no chyba ze będą mieli mnóstwo ludzi i ładowarek. Ale wtedy finansowo padną.
- 32 0
-
2019-04-11 17:25
Powinni takie kary im dowalic, żeby zbankrutowali. (3)
- 42 32
-
2019-04-11 17:51
To by na pewno poprawiło sytuacje
- 10 4
-
2019-04-11 17:43
Powinieneś się ogarnąć i wyjść do ludzi, a nie chować się w pokoju u mamusi.
- 7 3
-
2019-04-11 17:41
no i kolejny przetarg i kolejne lata bez roweru miejskiego....
- 12 3
-
2019-04-11 17:32
(1)
Więcej stacji ładowania akumulatorów!!! Więcej rowerów to sprawa oczywista.
- 22 3
-
2019-04-11 17:50
Rowerów brak, a przystanki są tak fantazyjnie rozlokowane, że tylko w centrum można próbować ich używać jak już się jakiegoś upoluje. System stworzony dla turystów... Przecież wiadomo, że jak ktoś mieszka na obrzeżach to nie ma co liczyć na mevkę i gdzie ją zostawić. Wiem... Kupię sobie auto i będę jechał do centrum, żeby upolować mevę...
- 5 4
-
2019-04-11 17:43
Panie Dyrektor
Trudne wdrożenie? To kogo wybraliscie? Kolegow brodaczy wyjadaczy? Robilem w zyciu wieksze i trudniejsze projekty i jakos dawalismy rade. A jacy to specjalisci u was pracuja? Jakos nie widzialem otwartej rektutacji wiec pewnie spady za zaslugi. Kary? Umowa przewiduje rozwiazanie umowy a to oznaczaloby wasz niebyt urzednikow nic nie nadzorujacych i to jest wytlumaczenie waszego udawania!
- 41 5
-
2019-04-11 17:31
O co chodzi?
Polaki mają znowu problem? Oto chodzi buhahahaha
- 8 19
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2019-04-11 17:23
Pytanie
A co u nas działa dobrze, może nawet tylko poprawnie?
- 10 0
-
-
2019-04-11 17:21
Zleceniodawca musiał się nieźle napocić przy tworzeniu tej listy wytycznych :-D
Praktycznie można to skwitować jednym zdaniem: Oczekujemy żeby system zaczął działać bo na razie trudno to uznać za działanie
- 67 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.