Przepytali 2 tys. rowerzystów. Mają plan na 7 lat
Efekt przepytania rowerzystów, ale także każdego, kto chciał się wypowiedzieć na temat ruchu rowerowego, to mający 178 stron raport, podsumowujący stan dróg rowerowych w Gdyni i oczekiwania tego, jakie powinny być w przyszłości. Na jego podstawie powstanie Strategia Rowerowa na lata 2023-2030. - Dzięki temu została wypracowana również wizja rozwoju ruchu rowerowego w Gdyni do roku 2030 - mówi Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Pełny raport z badania - plik PDF
"Przestrzeń w Gdyni jest kształtowana dla ludzi, a rower jest naturalnym, bezpiecznym i komfortowym sposobem podróży. Kultura aktywnej mobilności zbudowana jest na spójnym systemie infrastruktury pieszej i rowerowej, integracji z publicznym transportem zbiorowym oraz działaniach edukacyjno-promocyjnych."
Wróćmy jednak na ziemię, do codziennej rzeczywistości. To właśnie o niej od 17 do 31 maja 2023 r. opowiadali mieszkańcy Gdyni, wypełniając ankiety online, a także te w tradycyjnej, papierowej formie.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – rowery na sprzedaż: Gdańsk, Gdynia, Sopot
- Jesteśmy po procesie konsultacji oczekiwań i potrzeb mieszkańców oraz mieszkanek Gdyni w zakresie: infrastruktury, usług i finansów oraz działań edukacyjno-promocyjnych. To jeden z najważniejszych etapów przygotowywania planu działań, w którym wskażemy, jak będzie rozwijał się ruch rowerowy w naszym mieście w ciągu najbliższych lat. W kolejnym etapie, zanim dokument przybierze ostateczną formę, odbędą się konsultacje społeczne, a projekt dokumentu trafi do wszystkich mieszkańców, którzy chcą zabrać głos i przekazać uwagi do strategii - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Cele korzystania z roweru przez mieszkańców Gdyni:
Rowerzyści: chcemy bezpieczeństwa i spójnej sieci
Na razie zebrano głosy najbardziej zaangażowanych, ale wśród nich jest też np. 27,9 proc. kierowców samochodów.
Kluczowym pytaniem było to, co wpływa na komfort podróży rowerem. Najważniejsze dla rowerzystów są:
- ciągłość tras rowerowych dla 68,8 proc. badanych
- warunki pogodowe dla 49,9 proc. badanych
- zieleń dla 36,5 proc. badanych
- jakość powietrza dla 23,6 proc. badanych
- różnice w wysokości terenu dla 22,5 proc. badanych
- czas oczekiwania na światłach dla 13,4 proc. badanych
- poziom hałasu dla 12,7 proc. badanych
- dostępność ławek i stojaków rowerowych dla 8,6 proc. badanych
- dostępność sanitariatów dla 5,0 proc. badanych
- dostępność stacji napraw dla 2,4 proc. badanych
Łatwo więc zaobserwować, że to dostępność połączonych ze sobą dróg rowerowych, a nie stojaki przy światłach czy stacje napraw są dla rowerzystów kluczowe. I one sprawią, że odsetek rowerzystów w mieście będzie większy. Zwłaszcza w sezonie, bo większość rowerzystów przyznaje, że zimą na dwóch kółkach nie jeżdżą.
To nic nowego, podobnie jak to, że rowerzyści nie czują się bezpiecznie. I obawiają się przede wszystkim kierowców samochodów.
Co dalej? Jesienią tego roku dokument powinien być już oficjalnie przyjęty. Na jego podstawie zostaną wyznaczone priorytety inwestycyjne na najbliższe 7 lat. Jeśli ktoś jeszcze chciałby wyrazić swoją opinię, może przesłać ją do Referatu Zrównoważonej Mobilności Wydziału Inwestycji UM Gdyni na adres e-mailowy: mobilnosc@gdynia.pl
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-08-10 15:04
Rowerzystów pytali, czy osoby jeżdżące na rowerach (17)
Niestety, ale wielu korzystających z rowerów nie zna podstawowych zasad poruszania się po drogach. Mają zupełnie gdzieś przepisy prd i tworzą swoje teorie na temat ruchu drogowego. Wymuszają pierwszeństwo, przejeżdżają na czerwonym, lekceważą pieszych. Organizacje cyklistyczne nie prowadzą żadnych kampanii informacyjnych. Jedyną rzeczą, którą organizują, to wielki przejazd rowerowy. To wszystko.
- 79 50
-
2023-08-11 07:19
Ankieta była anonimowa
Można było ją wypełnić kilka razy czy to na papierze czy w internecie... Żenada
UM boi się otwartej debaty z mieszkańcami.- 2 4
-
2023-08-11 06:43
Spójrz w lustro
A teraz spójrz w lustro i napisz coś o sobie ,o kierowcach samochodów ,pędzących w terenie zabudowanym 80 , 100 km/h z telefonem w ręku
- 5 4
-
2023-08-10 22:07
80% osób korzystających z rowerów w Gdyni to posiadacze prawa jazdy (2)
są to także osoby, mające dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Teza, że są to osoby "nie zna podstawowych zasad poruszania się po drogach" jest typowym przejawem stygmatyzowania osób, które poruszają się po mieście inaczej niż samochodem przez osoby cierpiące na autoholizm, ale nie rozumiejących tego prostego terminu ani nie chcące się do tego przyznać.
- 20 4
-
2023-08-10 22:43
(1)
Niby jak to obliczyłeś?
- 1 5
-
2023-08-10 23:59
Dane z ankiety
- 5 1
-
2023-08-10 18:02
A wypowiada się kierowca, czy posiadasz prawa jazdy, albo co gorsza tylko auta? Bo znaczne część ludzi za kółkiem też na w poważaniu PoRD i innych uczestników.
- 8 4
-
2023-08-10 16:05
(4)
A teraz uważaj: osoba jeżdżąca na rowerze to właśnie rowerzysta. Tak samo jak osoba prowadząca samochód to kierowca, o osoba idącą piechotą to pieszy.
- 17 3
-
2023-08-10 23:58
Odróżnij jeszcze osobę jeżdżącą rowerem (1)
Od osoby jadącej rowerem. Często piesi dorwą przypadkiem rower i na niego wsiądą. Nie pomyślą że trzeba zjechać z chodnika, zwykle po nim chodzą. Takich nigdy nie nazywaj rowerzystami
- 5 1
-
2023-08-11 00:17
Ja toleruję tylko zwrot osoba jeżdżąca na rowerze
- 0 2
-
2023-08-10 23:28
Mi się wydawało, że piechur
- 0 1
-
2023-08-10 17:11
Ojej, aż tyle na jednego człowieka.
Kto to zapamięta.
- 5 5
-
2023-08-10 16:01
Co gorsze wielu korzystających z samochodów również nie zna podstawowych zasad ruchu drogowych (5)
40tys wypadków i 500tys kolizji rocznie w Polsce nie powodują nieznający przepisów rowerzyści, a wyszkoleni kierowcy.
Taka prawda. Nie ma co odwracać kota ogonem.- 47 15
-
2023-08-10 22:43
(4)
Rowerzystów nikt nie sprawdza ze znajomości przepisów drogowych a kierujących autami owszem. Jeśli kierowca łamie przepisy to z powodu ignorancji lub innych czynników typu brak uwagi zmęczenie itd a nie z powodu nieznajomości
- 6 18
-
2023-08-11 10:02
Nieznajomość przepisów nie zwalnia z ich przestrzegania, a życie się ma tylko jedno.
- 1 0
-
2023-08-11 06:54
(1)
Łamie przepisy z powodu ignorancji, ale nie z powodu ich nieznajomości? To jaka jest definicja ignorancji według Ciebie?
- 8 3
-
2023-08-11 09:34
MIał na myśli ignorowanie, ale myślał że to za proste słowo, jak na publikację internetową, więc podpiął się pod inne.
- 2 0
-
2023-08-10 23:56
Tak tak, oczywiście
- 10 3
-
2023-08-11 08:31
Bezpieczna droga rowerowa w Gdyni to namalowanie jej farba i puszczenie pod prąd na ulicy jednokierunkowej. (5)
Brawo Gdynia a potem zdziwienie ze są wypadki
- 8 6
-
2023-08-11 16:45
Badania wykazują, że tzw. kontrapasy tworzone kosztem szerokości jezdni ulic jednokierunkowych (1)
należą do najbardziej bezpiecznych elementów sieci ulicznej miasta. Kontakt wzrokowy między kierowcą a rowerzystą na ulicy uspokojonego ruchu zapobiega wielu sytuacjom kolizyjnym i poprawia bezpieczeństwo wszystkich.
- 3 0
-
2023-08-11 19:02
tak, to zwykle dobre rozwiązanie. ale niekiedy kontrabas jest jedynie w celu uspokojenia ruchu,
w żadnym innym celu. a to jest patologia, bo naszymi flakami, czaszkami, bebechami, szantażuje się
motobandytów.
tzn. niekiedy kontrabasy są nie dla wygody lub bezpieczeństwa rowerzystów, nie dla wygody kierowców,
tylkotak, to zwykle dobre rozwiązanie. ale niekiedy kontrabas jest jedynie w celu uspokojenia ruchu,
w żadnym innym celu. a to jest patologia, bo naszymi flakami, czaszkami, bebechami, szantażuje się
motobandytów.
tzn. niekiedy kontrabasy są nie dla wygody lub bezpieczeństwa rowerzystów, nie dla wygody kierowców,
tylko dla uspokojenia normalnych kierowców (na świrów nie działa),
przykład - Opacka w Oliwie. kontrabas wiodący rynsztokiem, zdewastowaną częścią jezdni,
ciągiem kałuż i wykrotów. 1oo% rowerzystów chodnikuje na nielegalu, ale urzędnicy zadowoleni.- 0 1
-
2023-08-11 16:08
akurat na takich drogach praktycznie nie ma wypadków
są za to bardzo często na wydzielonych drogach rowerowych przez które przejeżdżają samochody włączając się do ruchu - dla kierowców samochodów pierwszą linią zatrzymania jest jezdnia, zupełnie ignorują chodnik czy drogę rowerową
- 6 0
-
2023-08-11 11:09
Teraz namalowali na Stryjskiej
Nawet czerwoną farbę dali kawałkami, oczywiście zamalowali te wszystkie dziury i wystające łaty w których zbiera się deszcz, tak że teraz jest nakaz jechania przez nie podczas gdy wcześniej można było je ominać. Drogi rowerowe w Gdyni to ponury żart, nie rozumiem jak to może uchodzić władzy.
- 2 0
-
2023-08-11 08:56
męskie owieczki jeżdzą na pamięć bo czują sie bezpieczne w blacho Smrodach ?
- 4 3
-
2023-08-10 20:27
Ten raport to dno!
Od kiedy mamy w Gdyni takie dzielnic jak Fikakowo i Demptowo? Kto w ogóle to zaakceptował?
Piszą to ludzie, którzy rowerem w Gdyni jeżdżą o ile w ogóle to od święta, po chodnikach i nie znają wielu dróg w mieście. Słabe- 28 17
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.