• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przepytali 2 tys. rowerzystów. Mają plan na 7 lat

Michał Sielski
10 sierpnia 2023, godz. 14:00 
Opinie (98)
Większość rowerzystów marzy o wygodnych i bezpiecznych drogach rowerowych i boi się korzystać z jezdni. Większość rowerzystów marzy o wygodnych i bezpiecznych drogach rowerowych i boi się korzystać z jezdni.

Efekt przepytania rowerzystów, ale także każdego, kto chciał się wypowiedzieć na temat ruchu rowerowego, to mający 178 stron raport, podsumowujący stan dróg rowerowych w Gdyni i oczekiwania tego, jakie powinny być w przyszłości. Na jego podstawie powstanie Strategia Rowerowa na lata 2023-2030. - Dzięki temu została wypracowana również wizja rozwoju ruchu rowerowego w Gdyni do roku 2030 - mówi Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.



Pełny raport z badania - plik PDF

Będziesz częściej jeździć na rowerze, gdy będzie więcej bezpiecznych dróg dla rowerzystów?

Wizja, o której mówi Marcin Wołek, brzmi bardzo górnolotnie:

"Przestrzeń w Gdyni jest kształtowana dla ludzi, a rower jest naturalnym, bezpiecznym i komfortowym sposobem podróży. Kultura aktywnej mobilności zbudowana jest na spójnym systemie infrastruktury pieszej i rowerowej, integracji z publicznym transportem zbiorowym oraz działaniach edukacyjno-promocyjnych."

Wróćmy jednak na ziemię, do codziennej rzeczywistości. To właśnie o niej od 17 do 31 maja 2023 r. opowiadali mieszkańcy Gdyni, wypełniając ankiety online, a także te w tradycyjnej, papierowej formie.



- Jesteśmy po procesie konsultacji oczekiwań i potrzeb mieszkańców oraz mieszkanek Gdyni w zakresie: infrastruktury, usług i finansów oraz działań edukacyjno-promocyjnych. To jeden z najważniejszych etapów przygotowywania planu działań, w którym wskażemy, jak będzie rozwijał się ruch rowerowy w naszym mieście w ciągu najbliższych lat. W kolejnym etapie, zanim dokument przybierze ostateczną formę, odbędą się konsultacje społeczne, a projekt dokumentu trafi do wszystkich mieszkańców, którzy chcą zabrać głos i przekazać uwagi do strategii - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cele korzystania z roweru przez mieszkańców Gdyni:





Rowerzyści: chcemy bezpieczeństwa i spójnej sieci



Na razie zebrano głosy najbardziej zaangażowanych, ale wśród nich jest też np. 27,9 proc. kierowców samochodów.

Kluczowym pytaniem było to, co wpływa na komfort podróży rowerem. Najważniejsze dla rowerzystów są:
  • ciągłość tras rowerowych dla 68,8 proc. badanych
  • warunki pogodowe dla 49,9 proc. badanych
  • zieleń dla 36,5 proc. badanych
  • jakość powietrza dla 23,6 proc. badanych
  • różnice w wysokości terenu dla 22,5 proc. badanych
  • czas oczekiwania na światłach dla 13,4 proc. badanych
  • poziom hałasu dla 12,7 proc. badanych
  • dostępność ławek i stojaków rowerowych dla 8,6 proc. badanych
  • dostępność sanitariatów dla 5,0 proc. badanych
  • dostępność stacji napraw dla 2,4 proc. badanych




Łatwo więc zaobserwować, że to dostępność połączonych ze sobą dróg rowerowych, a nie stojaki przy światłach czy stacje napraw są dla rowerzystów kluczowe. I one sprawią, że odsetek rowerzystów w mieście będzie większy. Zwłaszcza w sezonie, bo większość rowerzystów przyznaje, że zimą na dwóch kółkach nie jeżdżą.

To nic nowego, podobnie jak to, że rowerzyści nie czują się bezpiecznie. I obawiają się przede wszystkim kierowców samochodów.



Co dalej? Jesienią tego roku dokument powinien być już oficjalnie przyjęty. Na jego podstawie zostaną wyznaczone priorytety inwestycyjne na najbliższe 7 lat. Jeśli ktoś jeszcze chciałby wyrazić swoją opinię, może przesłać ją do Referatu Zrównoważonej Mobilności Wydziału Inwestycji UM Gdyni na adres e-mailowy: mobilnosc@gdynia.pl

Miejsca

Opinie (98) 5 zablokowanych

  • Wyjątkowo strachliwi ci rowerzyści patrząc na tabelkę (1)

    Nie boją się agresji fizycznej i słownej oraz nachylenia terenu w sumie.

    • 14 4

    • nie udawaj zrównoważonego

      skłonność rowerzystów do korzystania chodnika nie wynika z ich strachliwości ale z wielu innych przyczyn: np. złej jakości nawierzchni jezdni ulicy (kocie łby - odtwarzane niekiedy z inicjatywy konserwatora zabytków); ale przede wszystkim z agresywnej jazdy niektórych kierowców (nigdy nie wiadomo, który z nich zachowa się agresywnie ponieważ zza szyby samochodu każdy kierowca wygląda prawie tak samo).

      • 2 0

  • Znakomicie odnajdują się w rozrastającej się tkance miejskiej dżungli.

    • 1 1

  • co ma rzekomo z tego wynikać? (3)

    Strata czasu i środków.
    To tak jak by zrobić ankietę w sprawie podatków i polityki zagranicznej.
    Wyjdzie z ego bełkot

    • 17 5

    • Wyjdzie, że są potrzebne

      • 3 0

    • kacze referndum zapowiadane ?

      • 1 0

    • opracowanie sensownej strategii poprawy jakości systemu mobilności w mieście

      powinno być poprzedzone odpowiednimi badaniami, a nie opierać się na intuicji ludzi, którzy poruszają się jedynie pieszo lub samochodem. Niektórzy autoholicy nawet nie informują, że poruszają się pieszo: w świetle badań ankietowych jest takich 2,2% mieszkańców.

      • 0 0

  • (7)

    bardziej bym się bał wysokiej prędkości niektórych hulajnóg i "elektryków" poruszających się drogami rowerowymi.

    • 20 2

    • 25km/h? (3)

      A jeżeli jedzie szybciej "na silniku", policja powinna coś z takim pojazdem zrobić.

      Niestety jak to polska drogówka, mają kompletnie gdzieś zgodność pojazdów z wymogami prawa.

      • 4 2

      • Skoro pomiar prędkości hulajnogi przerasta możliwości Państwa i Policji,
        to może zlecić to trudne zadanie mafii?
        Np. Renomie. Albo GITD. Z fotopułapkami jakoś dają radę....

        • 2 1

      • Przecieź można jechać szybciej elektrykiem (1)

        Nie ma takiego zakazu jak 25kmh

        • 2 0

        • faktycznie, nie ma

          jest tylko zakaz działania napędu powyżej 25kmh, ale to tak powszechnie łamane, że żenada

          • 0 0

    • Mnie najbardziej irytują pozostawione hulajnogi na ścieżce rowerowej. Nawet te postawione na skraju ścieżki powodują niebezpieczne sytuacje. Ścieżki nie są zbyt szerokie i wymijanie czy wyprzedzanie jest utrudnione.

      • 8 1

    • (1)

      Droga to droga. Skoro w mieście jest 50kmh(zazwyczaj) to i rowerem tyle można... A nie czekaj. Elektryczne tylko do 25, a hulajnogi do 20kmh
      No to jednak bardziej powinieneś się bać facetów w rajtuzach ...
      I mnie, bo też lubię szybko jeździć (tak gdzie mogę!!)

      • 1 5

      • Guzik prawda z elektrykami na 25kmh. Nimi można tak samo jak zwykłymi, czyli tyle co na drodze obok.

        • 0 0

  • nie będę jeździć więcej (2)

    bo już i tak jeżdżę zawsze i wszędzie z drobnymi wyjątkami

    • 10 3

    • Kukla dwa razy odpowiadał to samo na pytanie

      ze szczęścia

      • 1 1

    • i bardzo dobrze. Gratulacje!

      • 0 0

  • dla prawie 9 % mieszkańców Gdyni (1)

    najważniejszym celem korzystania z roweru jest nie korzystam. To prawie 200 ludzi!

    • 9 3

    • To trolle które nie mieszkają w Gdyni ale napisały, że mieszkają

      • 1 3

  • (5)

    Ten raport to żart? Badanie opinii mieszkańców to nie "badanie rynkowe", a do odpowiedzi otwartych przypisuje się klucz kodowy i odpowiednio analizuje. Wklejenie stu stron odpowiedzi otwartych bez jakiejkolwiek próby ich analizy to absurd. Co lepsze, nikt tego nawet nie sczytał przed wklejeniem i takim sposobie w oficjalnym dokumencie pojawia się wielokrotnie słowo "du**", czy też sformułowania typu "kret*** z urzędu miasta". Nawet nazwisko cytowanego tu autora pojawia sie w dość niepochlebny sposób wśród przeklejonych cytatów. Do tego wszystkie pytania zamknięte przedstawiono jedynie ogółem, bez żadnego przełamania. Takie badanie nie wnosi nic.

    • 20 1

    • a dobór pytań? (4)

      • 0 1

      • (3)

        A to nie było przypadkiem referendum?

        • 0 0

        • Tak, ukrytym celem było referendum (2)

          wyniki znane, auta do centrum wkrótce nie wjadą, centrum tylko dla rowerów :)))

          • 2 0

          • Dla piechurów raczej, rowerem tylko przypadkiem

            • 0 0

          • uwalnianie kolejnych ulic i placów w centrach miast od jeżdżących i parkujących samochodów

            jest standardowym procesem wdrażanym w wielu krajach. Jednym z elementów takiej polityki sensownego, zrównoważonego rozwoju jest wprowadzanie opłat za wjazd samochodem prywatnym do centrum, restrykcyjna polityka parkingowa, wysokie opłaty za parkowanie oraz program stopniowej likwidacji miejsc do parkowania samochodów w celu poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu ludzi i niewielkiej liczby uprzywilejowanych pojazdów.

            • 0 0

  • Przepytali 2 tys ??A to ciekawe chyba liczac razy 10 kazdego bo jako całoroczny i dziennie 60km jadacy po miescie ani razu ich (4)

    No ale oni Amerykę odkryli i potrzebowali na to 15 lat i kosztownych badan by stwierdzić ze rowerzyści potrzebują wydzielonych dróg rowerowych !!Powinni premie dostać finansową :)
    Niech podziela sie tymi odkryciami w Gdańsku bo tutaj nadal im sie wydaje ze kreska na chodniku lub kafelki o dopuszczaniu rowerów na chodniku jest dla nich wystarczające.
    I jeszce jedno krazewzniki na przejazdach rowerowych to norma w całym trujmiescie powinni placic ci urzednbicy za wymiane felg i opon rowerowych oraz dentek

    • 14 4

    • (2)

      Powierzchnia Gdyni się ostatnio powiększyła kilkukrotnie to może dlatego ich nie wiedziałeś

      • 1 1

      • To Gdansk sie powiekszył o powierzcnie zatoki :) (1)

        • 0 2

        • Chyba zatoke sztuki

          Tam urzędowały peowskie celebryty

          • 0 3

    • PO musi zrobic badania

      Bez wydanej kasy dla rodziny szwagra to żadne badania

      • 0 1

  • na szczęście rowerzysta nie jest zobowiązany poruszać się po drodze dla rowerów (6)

    a ma pełne prawo jechać obok po jezdni, a dla swojego bezpieczeństwa środkiem pasa

    • 17 40

    • weź tabletki, bo głowa Cię boli (2)

      • 21 6

      • Wzioł tabletki, dlatego głupoty pisze. (1)

        • 9 6

        • A nie "wzioął"?

          • 0 0

    • Wszystko zależy od oznakowania. Nie każdy czerwony asfalt/kostka albo rower namalowany na chodniku to "ścieżka"
      Notoryczny i coraz bardziej pogłębiający się problem w 3mieście.
      I tak jazda środkiem pasa zwiększa bezpieczeństwo rowerzysty.

      • 12 7

    • darlub

      Ten post to podpucha, bo wszystko to prawda, ale tylko w pewnych przypadkach, a nie zawsze.

      • 1 0

    • w dobrze zarządzanych miastach rowerzysta nie ma obowiązku poruszania się po ciągu pieszo rowerowym

      tworzonym kosztem chodnika, zwłaszcza wtedy, gdy nie spełnia on pewnych, wyraźnie określonych kryteriów jakościowych. Generalnie infrastruktura dla rowerów nie jest tworzona po to, by pozbawić (tradycyjnych) rowerzystów prawa do korzystania z jezdni, które im się z natury należało i należy: drogi o dobrej jakości nie były tworzone dla samochodów, tylko dla rowerów, z inicjatywy wielu stowarzyszeń rowerowych.

      • 0 0

  • Rowerzystów pytali, czy osoby jeżdżące na rowerach (17)

    Niestety, ale wielu korzystających z rowerów nie zna podstawowych zasad poruszania się po drogach. Mają zupełnie gdzieś przepisy prd i tworzą swoje teorie na temat ruchu drogowego. Wymuszają pierwszeństwo, przejeżdżają na czerwonym, lekceważą pieszych. Organizacje cyklistyczne nie prowadzą żadnych kampanii informacyjnych. Jedyną rzeczą, którą organizują, to wielki przejazd rowerowy. To wszystko.

    • 79 50

    • Co gorsze wielu korzystających z samochodów również nie zna podstawowych zasad ruchu drogowych (5)

      40tys wypadków i 500tys kolizji rocznie w Polsce nie powodują nieznający przepisów rowerzyści, a wyszkoleni kierowcy.
      Taka prawda. Nie ma co odwracać kota ogonem.

      • 47 15

      • (4)

        Rowerzystów nikt nie sprawdza ze znajomości przepisów drogowych a kierujących autami owszem. Jeśli kierowca łamie przepisy to z powodu ignorancji lub innych czynników typu brak uwagi zmęczenie itd a nie z powodu nieznajomości

        • 6 18

        • Tak tak, oczywiście

          • 10 3

        • (1)

          Łamie przepisy z powodu ignorancji, ale nie z powodu ich nieznajomości? To jaka jest definicja ignorancji według Ciebie?

          • 8 3

          • MIał na myśli ignorowanie, ale myślał że to za proste słowo, jak na publikację internetową, więc podpiął się pod inne.

            • 2 0

        • Nieznajomość przepisów nie zwalnia z ich przestrzegania, a życie się ma tylko jedno.

          • 1 0

    • (4)

      A teraz uważaj: osoba jeżdżąca na rowerze to właśnie rowerzysta. Tak samo jak osoba prowadząca samochód to kierowca, o osoba idącą piechotą to pieszy.

      • 17 3

      • Ojej, aż tyle na jednego człowieka.

        Kto to zapamięta.

        • 5 5

      • Mi się wydawało, że piechur

        • 0 1

      • Odróżnij jeszcze osobę jeżdżącą rowerem (1)

        Od osoby jadącej rowerem. Często piesi dorwą przypadkiem rower i na niego wsiądą. Nie pomyślą że trzeba zjechać z chodnika, zwykle po nim chodzą. Takich nigdy nie nazywaj rowerzystami

        • 5 1

        • Ja toleruję tylko zwrot osoba jeżdżąca na rowerze

          • 0 2

    • A wypowiada się kierowca, czy posiadasz prawa jazdy, albo co gorsza tylko auta? Bo znaczne część ludzi za kółkiem też na w poważaniu PoRD i innych uczestników.

      • 8 4

    • 80% osób korzystających z rowerów w Gdyni to posiadacze prawa jazdy (2)

      są to także osoby, mające dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Teza, że są to osoby "nie zna podstawowych zasad poruszania się po drogach" jest typowym przejawem stygmatyzowania osób, które poruszają się po mieście inaczej niż samochodem przez osoby cierpiące na autoholizm, ale nie rozumiejących tego prostego terminu ani nie chcące się do tego przyznać.

      • 20 4

      • (1)

        Niby jak to obliczyłeś?

        • 1 5

        • Dane z ankiety

          • 5 1

    • Spójrz w lustro

      A teraz spójrz w lustro i napisz coś o sobie ,o kierowcach samochodów ,pędzących w terenie zabudowanym 80 , 100 km/h z telefonem w ręku

      • 5 4

    • Ankieta była anonimowa

      Można było ją wypełnić kilka razy czy to na papierze czy w internecie... Żenada
      UM boi się otwartej debaty z mieszkańcami.

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum