• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedział rowerowy-widmo w SKM

Kamil Gołębiowski
5 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Temat przewozu rowerów w pociągach SKM i PKM wraca jak bumerang. Dziwną sytuację napotkała nasza czytelniczka wybierając się w podróż z rowerem nowym składem SKM. Jak się okazało w przedziale oznaczonym jako rowerowy nie dostrzegła miejsca na... rowery. Spółka SKM tłumaczy, że miejsca są, ale ukryte pod siedzeniami. Spółka nie widzi również możliwości zwiększenia ilości miejsc do przewozu rowerów, chce za to zmienić oznakowanie przedziału.



Lista problemów związanych z przewozem pasażerów rowerowych w pociągach SKM na linii aglomeracyjnej i w szczególności na linii PKM jest długa. W lutym br. odbyło się spotkanie z interesariuszami, które rozpoczęło proces zmian w tej kwestii. Diagnoza: brakuje taboru, a istniejący jest źle przystosowany do przewozu rowerów. Brakuje miejsc do przewozu, a przewidziany sposób przewozu (haki do wieszania, uchwyty na koła) utrudnia transport nawet zdrowym i młodym osobom, nie wspominając o tych słabszych fizycznie lub starszych. Problemy nie zniknęły, jak informują nas pasażerowie:

Rowerowy przedział-widmo w SKM. Relacja czytelnika



W upalne, poniedziałkowe popołudnie 30 lipca, staliśmy wraz z kilkoma innymi rowerzystami na peronie w Gdyni Chyloni, czekając na kolejkę SKM do Wejherowa. Ok 18.18, nieco opóźniony, przyjechał najnowszy nabytek SKM - piękny, nowoczesny, żółto-niebieski pociąg z napisem Wejherowo dumnie wyświetlonym na przodzie.

Przedział dla cyklistów łatwo było zlokalizować, gdyż został on wyraźnie oznaczony wielkim symbolem roweru, namalowanym na szybach na końcu każdego składu. Z peronu, przez przyciemnione okna nowoczesnej kolejki niewiele było widać, ale wydawało mi się, że przedział rowerowy w pierwszym składzie jest już pełen. Szybko podbiegłam z moim jednośladem do kolejnego w następnym składzie i wraz z innymi rowerzystami weszliśmy do środka przez drzwi, również wyraźnie oznaczone symbolem dwukołowca.

Jakże wielkie było nasze zdziwienie, gdy w przedziale, ewidentnie oznaczonym jako przeznaczony do przewozu rowerów, siedzieli ludzie. Rozgoszczeni wygodnie w wysokich fotelach, korzystali ze smartfonów, czytali, patrzyli przez okno. Żaden z nich nie miał jednośladu. W niewielkim pomieszczeniu "przeznaczonym" dla rowerzystów nie było ani jednego stojaka, ani haka do zamocowania pojazdów. Nic, co mogłoby sugerować o przeznaczeniu tego przedziału wyraźnie oznaczonego wielkim symbolem roweru widocznym z obu stron szyby.

Siedzący tam pasażerowie nie czuli się zobowiązani ustąpić nam miejsca, bo rzeczywiście, zamontowane na stałe fotele "lotnicze" przypominały zwykły przedział dla pasażerów, nie dla rowerów.

Zabawa dla spostrzegawczych: Wskaż dziesięć szczegółów, które wskazują na to, że to przedział do przewozu rowerów. Zabawa dla spostrzegawczych: Wskaż dziesięć szczegółów, które wskazują na to, że to przedział do przewozu rowerów.
Wraz z innymi cyklistami staliśmy skonsternowani w korytarzu, blokując rowerami przejście oraz utrudniając wejście i wyjście z pociągu. Jeden z kolarzy poszedł sprawdzić, czy może są stojaki dla rowerów w innym miejscu pociągu, ale ich nie znalazł. W pobliżu nie było też konduktora, który pomógłby nam rozwiązać dylemat związany z postawieniem rowerów.

Staliśmy wiec dalej w przejściu, trzymając chyboczące się dwukołowce i ustępując miejsca pasażerom, którzy przeciskali się miedzy nimi do wyjścia. Na szczęście nikt nie miał do nas pretensji. Ludzie chyba nawet nam współczuli, widząc, w jak absurdalnej sytuacji się zaleźliśmy - opisuje pani Aleksandra.

Odpowiedź przewoźnika



Naszych czytelników wiózł nowoczesny elektryczny zespół trakcyjny typu Impuls, który rozpoczął być eksploatowany na linii SKM około dwóch lat temu.

- W pociągach Impuls jest sześć miejsc rowerowych. Cztery są na jednym końcu składu. To uchwyty na koła przymocowane do podłogi. Zdjęcia czytelnika zostały zrobione na przeciwległym końcu i tam są miejsca na dwa rowery. W miejscu, gdzie na załączonych zdjęciach widoczne są siedzące panie, znajdują się uchylne krzesełka. Tam też jest pas, którym mocuje się rowery, maksymalnie dwie sztuki - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
Zgodnie z Regulaminem Przewozu Osób SKM prawo do zajmowania miejsc wyznaczonych dla osób podróżujących z rowerami mają osoby, dla użytku których miejsca te są wyznaczone. Inni podróżni mogą zajmować te miejsca do czasu zgłoszenia się osób uprawnionych do ich zajęcia i obowiązani są zwolnić zajmowane miejsca na żądanie osób uprawnionych.

Przykład poprawnego zabezpieczenia roweru pasami w transporcie pociągami SKM. Przykład poprawnego zabezpieczenia roweru pasami w transporcie pociągami SKM.
- Podróżni bez rowerów powinni ustąpić te miejsca rowerzystom. W razie odmowy, pasażerowie powinni to zgłosić kierownikowi pociągu. Przyznaję, że sposób umieszczenia piktogramu przy tych miejscach rowerowych może wprowadzać w błąd. On jest na szybie naprzeciwko wejścia do pociągu, a miejsca rowerowe znajdujące się przy uchylnych siedzeniach, są po przeciwnej stronie. Oznakowanie umieścił producent pociągu. Złożę wniosek o przeniesienie tego piktogramu na właściwe miejsce - dodaje Tomasz Złotoś
Brak perspektyw na poprawę sytuacji

Mylące oznakowanie jest tylko doraźną uciążliwością w użyciu tych składów przez "zroweryzowanych" podróżnych. Prawdziwym problemem jest brak potrzebnych miejsc do przewozu rowerów. Spółka obiecuje poprawić oznakowanie, nie ma jednak zamiaru zapewnić koniecznej ilości miejsc do przewozu rowerów.

- Dotychczas nie było skarg na oznakowanie miejsc, tam gdzie są uchwyty lub wieszaki. Dziękujemy redakcji portalu Trojmiasto.pl za ten sygnał. Przyznajemy - miejsca z pasami mogą być dla pasażerów mało widoczne, dlatego dodatkowo je oznakujemy. Nie przewidujemy natomiast zwiększenia liczby miejsc rowerowych w tych pociągach. Nie ma w nich wolnej przestrzeni na dodatkowe miejsca rowerowe. Ewentualny montaż dodatkowych uchwytów, czy wieszaków wiązałby się z koniecznością demontażu siedzeń - precyzuje rzecznik SKM, Tomasz Złotoś.

Głównym problemem jest brak miejsc, nie oznakowanie - komentarz autora



Użytkowane od marca 2016 składy miały dwuletnią gwarancję producenta. Powołując się na nią, spółka nie chciała dotychczas rozważać przeróbek konstrukcyjnych. Teraz, gdy gwarancja wygasła, nie ma już żadnej wymówki. Składy trzeba przebudować tak, aby umożliwić przewóz rowerów w potrzebnej ilości. Pociągi są nowe i będą użytkowane zapewne przez następne 20-30 lat. W takiej sytuacji jest niedopuszczalne, aby pozostać przy tłumaczeniach, zamiast szukać rozwiązań. Doceniamy deklarację spółki w zakresie ulepszenia oznakowania, jednak to tylko krok doraźny.

Dla przypomnienia: tak wygląda poprawnie skonstruowany przedział do przewozu rowerów. Tu na przykładzie z Krakowa. Jeśli w pojazd nie przewozi w danym momencie rowerów, stojaki mogą służyć jako przysiadaki dla pozostałych pasażerów i stabilne uchwyty dla stojących. Dla przypomnienia: tak wygląda poprawnie skonstruowany przedział do przewozu rowerów. Tu na przykładzie z Krakowa. Jeśli w pojazd nie przewozi w danym momencie rowerów, stojaki mogą służyć jako przysiadaki dla pozostałych pasażerów i stabilne uchwyty dla stojących.
Mylące oznakowanie jest tylko doraźną uciążliwością w użyciu tych składów przez zroweryzowanych podróżnych. Jak osoba, która wraz z rowerem lub wózkiem znajdzie się po niewłaściwej stronie składu, ma w trakcie postoju pociągu zdążyć przemieścić się o całą długość składu, aby dotrzeć do miejsca z przedziałem rowerowym? Taka konieczność oznacza niepotrzebny stres dla pasażerów, może oznaczać w niektórych przypadkach nawet konieczność rezygnacji z przejazdu.

Prawdziwym problemem jest zatem brak potrzebnych miejsc do przewozu rowerów po obu stronach składu, tak jak w starych - i lepszych pod tym względem - pociągach sprzed 50 lat. Spółka obiecuje poprawić oznakowanie, nie ma jednak zamiaru zapewnić koniecznej ilości miejsc do przewozu rowerów. Rozwiązaniem nie są ani oznaczenia, ani - jak na linii PKM - dodatkowe utrudnienia w formie obowiązku płatnej rezerwacji. Potrzeba zmiany konstrukcji od początku źle zaprojektowanego wnętrza pociągu na końcach składu i wygospodarowania normalnego miejsca do przewozu kilku-kilkunastu jednośladów.

Możliwość bezpłatnego przewozu rowerów w SKM jest ważnym ułatwieniem dla aktywnych podróżnych. Nawet po uruchomieniu roweru metropolitalnego Mevo nie każdy będzie miał jego stację pod domem. Ponadto system ten wyposażony będzie w rowery miejskie, które ze względu na typowo miejskie ogumienie, geometrię ramy, wagę i niewystarczające przełożenia przerzutek nie są pomyślane do turystycznego zwiedzania Kaszub i nie zastąpią przewozu własnego roweru pociągiem. Wprost nie wolno będzie nimi wyjeżdżać poza wyznaczoną, miejską strefę użytkowania.

Opinie (135) 4 zablokowane

  • (2)

    Rowerzyści na rowery, a nie do pomyślenia, SKM i komunikacji miejskiej

    • 28 55

    • brakuje ci wyobraźni (1)

      to przejedź się z gdyni do gdańska i z powrotem. codziennie, bez względu na pogodę.
      a jeszcze lepiej z wejherowa. będziesz inaczej śpiewał jak cię rozboli anus po pierwszym dniu

      • 10 2

      • Zamontuj siodelko, to beda bolec posladki, a nie anus :)

        • 0 1

  • rzecznik prasowy kłamie albo jest niedoinformowany (1)

    problem złego oznakowania oraz absurdalnego ulokowania miejsc rowerowych w impulsie zgłaszałem SKM poprzez profil na FB od przynajmniej roku, na potwierdzenie dysponuję korespondencją z oficjalnym profilem SKM.

    miejsc rowerowych powinno być więcej ale obecny stan sugeruje że przy składaniu zamówienia zapomniano o jednośladach - niedopatrzenie próbowano załatać oferując wymianę 3 miejsc siedzących na zapięcie dla 1 roweru.

    • 8 0

    • przynajmniej pół* roku

      • 1 0

  • Do tych co piszą "masz rower to jeździj nim" (4)

    Jeżdżę rowerem robię sobie wycieczki ok 100 km. Czy muszę ruszać spod własnego domu ograniczony zasięgiem 50 km (tak aby wrócić)? Dlatego jadę sobie do takiego Koszalina pociągiem i stamtąd robię 100+ km i następnie wracam pociągiem. Czemu to Wam się nie podoba?

    • 19 3

    • Typowi Janusze bez wyobraźni

      ja ciągnę ze sobą rower nawet za Koszalin dlatego, że nie mam samochodu, a na Pojezierzu Drawskim komunikacja nie istnieje i głupia wyprawa po bułki z kwatery to 5 km na pieszo w jedną stronę.

      • 5 0

    • Rower nie jest najważniejszy na świecie . Najważniejszy jest człowiek.

      • 1 4

    • Bo to pracownicy SKM,

      Co mozg irozumienie swiata I empatie zastapili regulaminami.
      Typowe objawy moralnosci referenta "o 15 bierz kapote, p... szefa i robote."

      • 4 0

    • Nie podoba się tym, którzy prawdopodobnie sami nie jeżdżą na rowerze. nie potrafią też zrozumieć, że często jest to sposób na sprawne poruszanie się po Trójmieście, w którym odległości są spore.
      Myślę, że takim ludziom "nie podoba" się więcej rzeczy, a sami spoglądają niewiele dalej, niż poza czubek własnego nosa.

      • 11 0

  • W Trójmieście (1)

    zarządzam zakaz pe.ałowania!

    • 4 8

    • masz jakieś urazy po niedanym debiucie seksualnym?

      Nie martw się, to można wyleczyć.

      • 3 0

  • Spółka pracuje na zlecenie marszałka z PO więc co się dziwić. (7)

    SKM kolej która istnieje tylko teoretycznie.

    • 32 50

    • 67% (6)

      PKP czyli skarb państwa posiada 67% udziałów pozostałe 33% Samorząd województwa miasto Gdańsk , Gdynia , Sopot , Rumia itp

      • 14 4

      • Może i PKP ma większościowe udziały ale SKM ma tylko jednego klienta (3)

        Więc nie sugeruj tu przeszkód formalnych w oddziaływaniu na podmiot gospodarczy. Poza tym, samorząd nie ma formalnych przeszkód aby rozmawiać z "włascicielem". Ba! Samorząd ma nawet dwie konkurencyjne organizacje przewozów kolejowych.
        No i co? No i nic - bo analizując poprzednie "wyczyny" w tej materii S. and Co. - to taka udolność i stan umysłu...

        • 3 1

        • Jeden klient? (2)

          A jakie możliwości wywarcia presji na wykonawcę usługi ma samorząd województwa, w sytuacji gdy ów wykonawca jest monopolistą?
          Naprawdę uważasz, iż celem działalności PKP/SKM jest zadowolenie klienta?
          :D :D

          • 3 5

          • Jak kazdy podmiot gospodarczy, SKM kieruje sie korzyscia (1)

            Samorzad jest od tego, aby wyznaczyc mu odpowiednie ramki. Jesli nie potrafi , jest nieskuteczny.

            • 2 1

            • Nie potrafi i przede wszystkim nie chce

              Kto uwalił Arrivę chcącą wejść na PKM?

              • 0 1

      • Ale marszalek placi za przejazdy i moze wymagac. Tak jak ztm wymaga od gait czy bp tour. Co do skm aglomeracyjnej, tu moze byc problrm z ew konkurencja. Ale na pkm to sam marszalek wybiera przewoznika i od niego zalezy jakosc obslugi tej linii. Arriva chetnie by przystapila do przetargu gdyby tylko zasady byly obiektywne...

        • 2 2

      • Masz problem że zrozumieniem posta?

        • 4 6

  • (5)

    Bardzo dziękuję za ten artykuł. Te skmki wyglądają fajnie, ale są kompletnie niefunkcjonalne. Także dla pasażerów - są bardzo niewygodne dla osób stojących. Dla rowerzystów są koszmarem.

    • 20 1

    • (4)

      takie badziewia wybrali. to świadczy o kompetencjach ludzi tam pracujących

      • 5 1

      • (1)

        Impulsy nie są badziewne tylko nie przystosowane do ruchu aglomeracyjnego.Pojazdy eksploatowane w SKM Trójmiasto to typowe pociągi regionalne a nawet dalekobieżne.Podobne składy kursujące w SKM Warszawa mają już typową konfigurację aglomeracyjną,czyli więcej drzwi oraz układ foteli ułatwiający szybką wymianę pasażerów na stacjach

        • 6 0

        • wybrali, bo akurat były przecenione i nieodebrane przez zamawiającego

          ot taka "promocja" była...
          Chyba nadal Intercity trzyma te składy rdzewiejące na bocznicach, bo nie spełniły ich wymagań...

          • 0 0

      • (1)

        Wybrali, bo były ładne. Na tym kończą się ich zalety.

        • 2 0

        • co to ma do rzeczy? klient może sobie jak chce wnętrze aranżować.

          • 0 1

  • Kiedś było inaczej:)

    kiedyś te wasze przedziały rowerowe były palarnią i piwiarnią dla stoczniowców i budowlańców jak po robocie wracali do domu nikt o zdrowych zmysłach nie wszedł tam z rowerem.......a teraz echhh poprzewracało wam się w głowach od tego dobrobytu

    • 4 6

  • Tia (2)

    Na drodze im przeszkadzaja samochody, na chodniku piesie, w pociagach pasazerowie. Swiat sie uwzial na biednych rowerzystow. Moze w kncu wbijcie soboe do glowy ze macie takie same prawa jak inni a nie wieksze. Plus notoryczne przejezdzanie przez przejscia doa pieszych.....

    • 10 9

    • Gdyby Tobie rower zajął całe miejsce na parkingu to jakbyś zareagował? Pojechał spokojnie na kolejny parking? Czy klął pod nosem?

      • 2 1

    • Pasażerowie zajmujący miejsca dla rowerów rzeczywiście mogą przeszkadzać..

      • 6 0

  • Kolejny niepotrzebny artykuł o rowerach i rowerzystach. (7)

    Czy pan redaktor może już przestać pisać?

    • 31 79

    • To nie jest artykul on rowerach

      A o mentalnosci i metodach myslenia. Myslenia betonu, ktory uwaza, ze jesli nie musi, to nie zrobi.

      • 6 0

    • niech pisze tak długo az cos wskura...

      • 2 0

    • Taką ma pracę.

      Może nic innego nie potrafi?

      • 2 3

    • A ktoś każe czytać?
      :D

      • 6 1

    • Potrzebny (1)

      Bo w samochodach jesteśmy 30 lat do tyłu ale w rowerach 130.

      • 16 4

      • Zapomniałam o kolejach

        Tu jesteśmy jakieś 50 lat do tyłu ale dystans rośnie bo idziemy w druga stronę.

        • 10 1

    • a ty przestań chwalic sie głupotą

      • 16 7

  • rowerzyści - egoiści (2)

    zaraz dojdzie do tego, że pierwszeństwo wejścia do kolejki będą mieli rowerzyści, a zwykli pasażerowie bez roweru będą mogli wejść tylko wtedy, gdy nie będzie chętnych rowerzystów
    Chyba się jaśnie Państwu rowerzystą zaczęło w tyłku przewracać... ludzie mają ustępować miejsca rowerom... koniec świata :)

    • 19 26

    • Konduktor. Tu nie chodzi o ustępowanie - tu chodzi o idiotyczne rozwiązania techniczne zastosowane w nowych składach skm. rozwiązania, które generują konfliktu między pasażerami i nie są funkcjonalne.

      • 6 0

    • W kolejkach jest tylko kilka miejsc przeznaczonych dla rowerów, dla pasażerów praktycznie cały pociąg. Tak, masz ustępować nam miejsca, jeżeli siedzisz na stojaku/haku/mocowaniu na rower.

      • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum