Projekty rowerowe w Budżecie Obywatelskim. Rusza głosowanie
Dziś, 8 czerwca, rozpoczyna się głosowanie do gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Pośród 269 projektów dzielnicowych i 13 ogólnomiejskich znalazły się także takie, które są związane z infrastrukturą rowerową. Czytelnik portalu Trojmiasto.pl, Maciej Karpowicz ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, przygotował ich zestawienie.
Do Budżetu Obywatelskiego w Gdyni zostały zgłoszone aż 374 projekty, jednak nie wszystkie zostały zweryfikowane pozytywnie. Wiele z nich określono jako niemożliwe do realizacji lub nie zostały dopuszczone do dalszego etapu ze względu na braki formalne. Maciej Karpowicz ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia przygotował zestawienie projektów, na które można oddawać głos w Budżecie Obywatelskim Gdyni.
Projekty rowerowe i okołorowerowe w Gdyni
1. Pasy ruchu dla rowerów na ul. Redłowskiej - projekt dzielnicowy nr 10 w Redłowie
Jest to projekt bezpośrednio skierowany do gdyńskich rowerzystów. Przewiduje on wymalowanie pasów rowerowych w dolnym odcinku ulicy Redłowskiej, stworzenie śluz rowerowych przy skrzyżowaniach oraz niezbędną korektę sygnalizacji świetlnej. Nowe pasy rowerowe połączyłyby istniejącą drogę dla rowerów przy al. Zwycięstwa z pasami rowerowymi na ul. Legionów i w bezpieczny sposób poprowadzą rowerzystów w kierunku osiedli na Płycie Redłowskiej. Nowa infrastruktura rowerowa wpłynie także na bezpieczeństwo pieszych, gdyż pozwoli ograniczyć ruch rowerzystów po wąskim chodniku, co w tym miejscu niestety nie jest rzadkością.
Warto wspomnieć, że podobne pasy ruchu dla rowerów powstały na ul. Stryjskiej w ramach pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego i sprawdzają się bardzo dobrze.
Rowerzysta dziękuje kierowcy autobusu
2. Zaaranżowanie zieleni wzdłuż ul. Morskiej - projekt dzielnicowy nr 7 w Grabówku
Projekt tylko z pozoru dotyczy wyłącznie zieleni. Zakłada on nasadzenia wysokiej roślinności przy drodze dla pieszych i rowerów między ulicami Mireckiego i Grabowo. Nowe drzewa i wysokie krzewy oddzielą zarówno pieszych, jak i rowerzystów od intensywnego ruchu samochodowego przy ulicy Morskiej. Gęsta zieleń jest świetną osłoną przed hałasem, naturalnym filtrem przed zanieczyszczeniami i ochroną przed słońcem. O wiele przyjemniej jeździ się rowerem, gdy wokoło jest zielono.
Gdynia. Pierwsza wygrana mieszkańców w "wojnie o słupki"
3. Budowa sygnalizacji świetlnej i przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Spokojnej - projekt dzielnicowy nr 2 w Małym Kacku
Ulica Wielkopolska to jedna z największych ulic w Gdyni. Małokackie osiedla z ich lokalnymi uliczkami po stronie południowej oddzielone są od drogi dla rowerów biegnącej stroną północną czterema jezdniami, ośmioma pasami ruchu, a dostęp możliwy jest jedynie przez ponure i niewygodne przejście podziemne. Nie trzeba przypominać, że ulicą Spokojną rozpoczyna się malownicza leśna trasa rowerowa biegnąca do Sopotu i zahaczająca o wieżę widokową w Kolibkach. Proponowane zmiany na skrzyżowaniu ulic Spokojnej i Wielkopolskiej będą ułatwieniem nie tylko dla pieszych, lecz także dla rowerzystów, którzy nie będą musieli dźwigać swojego sprzętu po schodach schodząc pod ziemię i wdrapując się z powrotem na powierzchnię.
4. Ławki z pni na leśnych trasach spacerowych i trasy rowerowe dla rowerów BMX przy ul. Spokojnej - projekt dzielnicowy nr 3 w Małym Kacku
Propozycja adresowana jest zarówno do spacerowiczów, jak i do rowerzystów. 20 ławek z drewnianych bali w gdyńskich lasach stanowić będzie dobre miejsca do odpoczynku podczas spaceru lub rodzinnej rowerowej przejażdżki. Dla miłośników jazdy ekstremalnej przewidziano realizację leśnej trasy rowerowej BMX o różnym stopniu trudności o łącznej długości około 2 km.
Projekty BO dla najmłodszych rowerzystów
5. Miasteczko ruchu drogowego przy Szkole Podstawowej nr 13 w Gdyni - projekt dzielnicowy nr 6 w Małym Kacku
6. Miasteczko ruchu drogowego na terenie Zespołu Szkół Specjalnych nr 17 - projekt dzielnicowy nr 2 na Działkach Leśnych
W dwóch dzielnicach Gdyni będzie można zagłosować na miasteczka drogowe, gdzie swoje pierwsze "rowerowe kroki" stawiać będą dzieci. Dobrze zorganizowane miasteczko jest wyśmienitym miejscem do nauki przepisów ruchu drogowego i pozwala nabyć niezbędną wiedzę przed egzaminem na kartę rowerową.
Jak głosować na projekt w Budżecie Obywatelskim?
Głosowanie odbywa się przez stronę internetową Budżetu Obywatelskiego Gdyni. Przypomnijmy, że w zeszłorocznym głosowaniu wśród zwycięskich projektów znalazła się budowa tras rowerowych w lasach witomińskich. Czy w tym roku wygra któryś z projektów rowerowych? To zależy od głosujących. Głosy oddawać można do 22 czerwca, a wyniki zostaną ogłoszone trzy dni później, 25.06.
Co ze ścieżką z Budżetu Obywatelskiego na Witominie?
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (49) 2 zablokowane
-
2020-06-09 11:00
Gdzie znajdę info o ścieżkach rowerowych? Np na trasie Gdańsk - Świnoujście, Gdańsk - Bydgoszcz
Chodzi mi gdzie znajdę info gdzie są wydzielone ścieżki rowerowe lub szlaki inne niż ulica drogi wojewódzkiej (bezpieczne dla 8-latka)
- 1 1
-
2020-06-09 12:04
Niestety nie będę mógł zagłosować na rowerowy projekt na Obłużu,
Bo WOM (ogrodnik miejski) zablokował projekt budowy parkingu rowerowego pod wiatą, powołując się na adaptację do zmian klimatu, mimo że w ramach projektu obszar zieleni miejskiej by się zwiększył, nie zmniejszył!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.