• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze na Rowerze. Akcja edukacyjna dla rowerzystów

Joanna Karjalainen
8 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Wraz z początkiem ciepłych dni chętniej wsiadamy na rowery. To idealny moment, by po zimowej przerwie przypomnieć sobie zasady bezpiecznej i przewidywalnej jazdy jednośladem po drogach. Mieszkańcy Trójmiasta mają możliwość skorzystania z inicjatywy Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku oraz Fundacji Na Rowerze w ramach drugiej edycji projektu "Pomorze Na Rowerze".



Czy uważasz, że dobrze radzisz sobie na rowerze w ruchu drogowym?

- Z policyjnych statystyk wynika, że rowerzyści to druga w kolejności grupa uczestników ruchu drogowego powodująca wypadki drogowe - mówi Sebastian Gruszka, prezes fundacji Na Rowerze. - Należy przy tym pamiętać, że kierujący jednośladem to niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Wśród osób poruszających się rowerem i uczestniczących w wypadkach przodują osoby w wieku powyżej 65 roku życia. Jednocześnie widać, że wyraźnie więcej niebezpiecznych zdarzeń doświadczają osoby dorosłe, tj. w wieku powyżej 25 roku życia. W minionym roku rowerzyści spowodowali także więcej wypadków niż motocykliści.
- Kiedy pytam osoby dorosłe, czy potrafią jeździć na rowerze, wszyscy jednogłośnie odpowiadają twierdząco - dodaje. - Dopiero gdy przychodzą do mnie na Rowerową Lekcję Jazdy, po warsztatach sami dochodzą do wniosku, że bardzo dużo się nauczyli. Jazda na rowerze to nie tylko umiejętność utrzymania równowagi.

Warsztaty indywidualne i w parach



Ponownie jak w zeszłym roku każdy dorosły rowerzysta mieszkający w Trójmieście może skorzystać z praktycznych zajęć w ruchu drogowym. Prawidłowe sposoby przejazdu przez rondo, sygnalizowanie zamiaru skrętu czy zachowanie szczególnej ostrożności na skrzyżowaniach - to wybrane zagadnienia przygotowane w programie szkolenia. Poruszane są także elementy jazdy defensywnej, takie jak zachowanie bezpiecznej odległości od krawędzi jezdni, wypatrywanie niebezpiecznych miejsc podczas poruszania się wzdłuż wąskich ulic, a także zasady przejeżdżania przez przejazd dla rowerzystów.

Przygotowana trasa jest łatwa technicznie, poprowadzona drogami rowerowymi i wyznaczonymi w jezdni pasami ruchu dla rowerzystów. Wybrane odcinki uczestnicy pokonują ulicami o niewielkim natężeniu ruchu samochodowego. Na zajęcia można przyjść indywidualnie lub z osobą towarzyszącą - np. z dzieckiem posiadającym kartę rowerową czy znajomym. Jedna lekcja trwa 90 minut.

Zużyte części rowerowe. Co z nimi zrobić?



  • Lekcje przeznaczone są dla osób dorosłych, które chcą przećwiczyć sprawną i bezpieczną jazdę rowerem w ruchu drogowym.
  • Lekcje przeznaczone są dla osób dorosłych, które chcą przećwiczyć sprawną i bezpieczną jazdę rowerem w ruchu drogowym.
  • Lekcje przeznaczone są dla osób dorosłych, które chcą przećwiczyć sprawną i bezpieczną jazdę rowerem w ruchu drogowym.
  • Lekcje przeznaczone są dla osób dorosłych, które chcą przećwiczyć sprawną i bezpieczną jazdę rowerem w ruchu drogowym.

Wycieczki rowerowe i wykłady



Organizatorzy projektu przygotowali w tym roku kilka nowości. Jedną z nich są wycieczki rowerowe z elementami Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD). Podczas wakacyjnego weekendu będzie można zwiedzić wybrane rejony Gdańska, a przy okazji przećwiczyć i poznać zasady bezpiecznej jazdy rowerem w ruchu drogowym. Wycieczki organizowane będą w niewielkich grupach. Adresowane są m.in. do rodzin z dziećmi (posiadającymi kartę rowerową) oraz grupy znajomych czy przyjaciół.

Drugą nowością są zaplanowane na początek wakacji wykłady plenerowe. W sobotę i niedzielę w dwóch lokalizacjach w Gdańsku odbędzie się łącznie sześć tematycznych wykładów. Przygotowane treści skierowane będą do rowerzystów, osób poruszających się hulajnogami i innymi urządzeniami transportu osobistego, a także kierowców i pieszych.

- Zależy nam na budowaniu pozytywnych relacji między wszystkimi uczestnikami ruchu drogowego - mówi dyrektor PORD-u Roman Nowak. - Aby to się udało, musimy rozumieć punkt widzenia każdej z tych grup i wówczas łatwiej będzie o empatię na drodze.
Fundacja Na Rowerze realizuje także wykłady edukacyjne z zakresu bezpiecznej jazdy rowerem organizowane dla firm i instytucji w formie zdalnej lub stacjonarnej. To ważne uzupełnienie wszelkich inicjatyw promujących dojazdy rowerem do pracy wśród pracowników.

Konkursy z nagrodami



Osób dojeżdżających rowerem do pracy każdego roku przybywa. Autorzy projektu postanowili włączyć się w działania promujące zrównoważony transport z naciskiem na rower.

- Przewrotnie powiem, że im więcej rowerzystów na drogach, tym większa kultura kierowców wobec rowerzystów. Niezależnie od tego, jaką mamy infrastrukturę rowerową, musimy umieć z niej korzystać - mówi Sebastian Gruszka.
Osoby, które nagrają krótki film pokazujący korzyści wynikające z dojazdów rowerem do pracy i zgłoszą swoją pracę w konkursie, mają szansę na zdobycie jednej z trzech nagród: kasku rowerowego ufundowanego przez sklep rowerowy i serwis Rowersi w Gdańsku, kasku rowerowego dla osoby zamieszkującej miasto Gdańsk lub wykładu edukacyjnego dla wybranej grupy (np. dla pracowników firmy, w której się pracuje) realizowanego przez Fundację.

Ponadto wśród uczestników Rowerowych Lekcji Jazdy w czerwcu, lipcu i sierpniu rozlosowane zostaną zestawy lampek rowerowych.

O karach dla rowerzystów po alkoholu. "Rowerzysta straci rower, a kierowca?"



Zajęcia trwają do końca września



W zeszłym roku z indywidualnych Warsztatów skorzystały 43 osoby. Zapisać się można poprzez interaktywny formularz rejestracji na stronie internetowej Fundacji. Zajęcia realizowane są w Gdańsku praktycznie codziennie w dni robocze w godzinach popołudniowych.

Terminy wycieczek oraz wykładów plenerowych zostaną podane najpóźniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem na stronach internetowych i Facebooku PORD-u oraz Fundacji. Prace do konkursu promującego dojazdy rowerem do pracy można przesyłać do 7 sierpnia br., a szczegóły i regulamin dostępne są na stronie Fundacji Na Rowerze.

Działania Fundacji, w tym także wspomniane nagrody, dofinansowane zostały w ramach Funduszu Nowy Akumulator Społeczny ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO. Projektowi patronuje honorowo prezydent miasta Gdańska - Aleksandra Dulkiewicz, oraz marszałek województwa pomorskiego - Mieczysław Struk.

Miejsca

Opinie (126) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    szkoda że kierowcom nie ma kto zasad ruchu drogowego przypominac (7)

    jeżdżą i parkują jak chcą terroryzując wszystki dookoła

    • 55 41

    • ścieżki rowerowe wzdłuż wszystkich głównych ulic to ułamek kosztów budowy nowych arterii drogowych w Gd (1)

      czemu nikt sie na to nie zdecyduje? te krótkie niepołączone odcinki to żart

      • 1 0

      • Wiocha nie cierpi rowerów , tylko bMw

        • 0 0

    • Dziwne, ale samochody przestrzegają przejść dla pieszych,a rowerzyści nie (2)

      2 dni temu jakiś ciołek o mało co nie wjechał we mnie na przejściu dla pieszych. Zwróciłem uwagę temu człowiekowi, ale zamiast przeprosić, zaczął ze mną dyskutować. Minął mnie o metr. Kto wie, co by było, gdybym nagle przyśpieszył. Przy zderzeniu z tym grubasem,mogłem nawet zginąć. To możliwe, bo tak zginęła koleżanka mojej mamy w Sopocie, kiedy szła chodnikiem w poblizu morza. Po uderzeniu rowerzysty upadła, rozbułą głowę i zmarła na miejscu.
      Rowerzyści to największa zaraza na naszych drogach. Jeżdża, gdzie chcą, jak chcą. Przejeżdżają przejściem dla pieszych, co jest naruszeniem przepisów. Na Reja w Sopocie, gdzie dopuszczony jest ruch rowerzystów, powodują wielki zagrożenie dla starszych ludzi korzystających z działek, jeżdżąc z bardzo dużą szybkością. W miejscu, gdzie pracuję, pomimo istneinia wyznaczonej ścieżki dla rowerzystów, jadą ... chodnikiem. Są świętymi krowami i ciągle mają do wszystkich pretensje. Ale niech tylko ktoś im zwróci uwagę na niebezpiczną jazdę - większość pyskuje, chcoiaż nie mają racji. Straż Miejska i policja powinny ukrócić te niebezpiczne praktyki.

      • 4 1

      • przypuszczalnie ściemniasz i po prostu dałeś wyraz swojej cyklofobii

        Sprawdź statystyki dotyczące liczby ofiar ciężkich obrażeń wypadków powodowanych w ruchu drogowym przez nieodpowiedzialnie jeżdżących kierowców, zwłaszcza tych, którzy nagminnie lekceważą limity prędkości.

        • 0 0

      • Niestety do jazdy rowerem po jezdni nie potrzeba uprawnien. Nie raz spotkalem sie z wyprzedzaniem na przejsciu przez rowerzyste. Kierowcy sie zatrzymali, ja ide, a kolo na rowerku myk, myk i mi przed nosem przejezdza.

        • 0 1

    • po co plujesz jadem?

      Z moich obserwacji i uników przed rowerami na chodnikach wynika,
      że część rowerzystów nie zna przepisów a część łamie świadomie bo są bezkarni.

      • 4 2

    • zwlaszcza ci, ktorze dowoza kubeczki z jedzeniem aby bylo nowoczesnie. Ci kierowcy parkuja wlasnie dla takich osobnikow

      • 1 2

  • Pomorze dla pieszych (2)

    A kiedy wreszcie będzie akcja Pomorze dla pieszych? Przecież nawet po zebrach rowerzyści jeżdżą sobie jak paniska, którym trzeba ustępować z drogi.

    • 12 4

    • piesi sobie radzą

      warto jednak podjąć akcję redukowania przypadków parkowania samochodów na chodnikach

      • 0 0

    • To prawda

      Ale ja popieram jazdę po przejściu taki sposób by nie powodować strachu wśród pieszych
      A piesi niech patrzą tak samo jest na ulicy nie patrzą jak przechodzą ignorują postawowe zasady lewo prawo lewo np tylko gapia w telefon

      • 2 3

  • Fajna inicjatywa (1)

    Jednak wystarczy stanąć przy Galerii Bałtyckiej i zobaczyc jak wyglada ta "kultura" jazdy. Koszmar, ktory buduja wyjatkowo d**ilne jednostki

    • 2 3

    • przestań moralizować i zajmij się nawiązywaniem kontaktu wzrokowego z innymi uczestnikami ruchu

      • 0 0

  • uczestnicy ruchu drogowego powinni mieć do tego upoważnienie (2)

    wszyscy uczestnicy ruchu drogowego powinni mieć do tego upoważnienie.
    Dawna karta rowerowa i egzamin na nią powinien być wymogiem u wszystkich rowerzystów poruszających się po drogach, a jej bram powinien być karany tak jak i u kierowców.
    Tylko wtedy będzie bezpieczniej i sensowniej na drogach z udziałem dwkółkowców.

    • 3 5

    • napisz jeszcze, że piesi powinni zdawać egzamin z przepisów ruchu drogowego

      Piszesz dyrdymały, stygmatyzujesz ludzi mających prawo czuć się bezpiecznie w ruchu drogowym gdy przechodzą przez jezdnię.

      • 0 0

    • i powinni powodować 40tys wypadków rocznie jak ci z "upoważnieniem" dodaj.

      wspólnym mianownikiem 99.9% wypadków jest samochód
      kierowcy 4 kółek powodują 86% wszystkich wypadków drogowych. Nie rowerzyści, nie piesi, nie hulajnogi tylko kierowcy po kursach i egzaminach !

      • 1 1

  • A Gdynia? (20)

    Kiedy w Gdyni zrobia porzadek z patorowerzystami i pato na hulajnogach!? Jedza te krowy i barany po chodnikach przeganiajac pieszych. Wyzywaja, dzwonia tymi swoimi dzwoneczkami i zapie.... laja na zabicie karku swojego i niewinnego pieszego. A jazda w parach na hullajsrodze to juz norma. W tylkach maja przepisy! Nikt ich nie kontroluje ani nie wystawia mandatu.! /Szacun dla jezdzacych po sciezkach rowerowych zrobionych przez moje pieniadze /

    • 9 3

    • (19)

      oj tak, jak widzę kogoś na kolarzówce na drodze rowerowej to mam ochotę podejść, pogratulować, podziękować i wręczyć nagrodę pieniężną ... :D

      • 3 1

      • Chodnik z nakazem jazdy po nim rowerem to nie żadna droga rowerowa (18)

        W 3miescie nie ma prakrycznie wcale drog dla rowerow

        • 4 4

        • Opinia wyróżniona

          (15)

          Mam inne zdanie. W mieście brakuje ścieżek dla pieszych. Rowerzyści i skuteryści (jeżdżący na skuterach nazywanych hulajnogami) zajęli również chodniki, które były przeznaczone dla pieszych. Obecnie pieszy ma problem z bezpiecznym poruszaniem się po mieście: na jezdni-samochody, na ścieżkach rowerowych-rowery, na chodnikach-roweryi skutery. Nie mam nic przeciwko normalnym, wspólnym, prawidłowym użytkowaniu chodnika: rower, skuter jedzie skrajem chodnika, z dozwoloną prędkością( na chodniku jest to prędkość zbliżona do pieszego).W razie zmiany kierunku rower, skuter powinien sygnalizować to ręką.Jak do tej pory ani razu nie widziałam, żeby tak było.Rowery, skutery, pędzą raz po chodniku, raz po jezdni, bez sygnalizacji zmiany kierunku ruchu. Pieszy nie ma jak bezpiecznie przejść.Niedawno, kiedy z różnych stron otoczyły mnie pędzące skutery, doszłam do takiego wniosku: w mieście potrzeba wybudować ścieżki dla pieszych, aby piesi mogli spokojnie, bezpiecznie iść, podziwiając miasto, wystawy sklepowe, a nie nerwowo rozglądać się na boki, przemykając pod ścianą w strachu, czy zaraz na przyklad nie wyskoczy zza plecow skuter i śmignie przed nosem.

          • 34 11

          • efekt spychania rowerzystów na chodniki (6)

            a spychanie odbywa się za sprawą kierowców.

            • 9 4

            • (5)

              Nieprawda.Rowerzyści mogą bezpiecznie jeździć jezdnią, potrzeba tylko żeby stosować się do zasad ruchu drogowego.To rowerzyści i skuteryści panoszą się.Bardzo, bardzo rzadko można spotkać rowerzystów jadących prawidłowo.Skuterystów jadących prawidłowo nie spotyka się. Mam na uwadze konkretnie: jezdnia, ścieżka rowerowa, chodnik w centrum miasta. Nie mam głównie na uwadze w tym miejscu tras dalej od centrum, blisko morza itp.,(chociaż i tam ten problem aktualny) ale konkretnie miejsca w centrum, gdzie ruch jest duży. Podkreślam: to że nie ma na poboczu ścieżki dla rowerów nie jest usprawiedliwieniem. Jeśli nie ma ścieżki, to można jechać bezpiecznie dla siebie i innych osób, jezdnią albo chodnikiem, stosując się do przepisów ruchu drogowego. I temu właśnie ma służyć inicjatywa szkolenia, o której napisano w artykule. Zgadzam się z innymi komentującymi, że takie szkolenie powinno być obowiązkowe dla wszystkich , którzy poruszają się rowerem, skuterem.

              • 2 5

              • nieprawda że kierowcy spychają cyklistów na margines?

                piszesz banialuki. Wystarczy jeden kierowca mijający cyklistę na jezdni na przysłowiową grubość gazety i cały Twój wywód traci sens.

                • 0 0

              • Niech Straż Miejska i policja w końcu się weźmie za rowerzystów (1)

                Póki co są świętymi krowami. Kiedy zwróciłem kolesiowi, że jestem pieszym i ma mnie przpuścić, zwymyślał mnie. Spróbujcie zwrócić im uwagę, na zła jazdę. Zobaczycie, czy przeproszą. Zróbcie taki test.

                • 3 4

              • robiłem wielokrotnie

                agresja wewnątrzgatunkowa (kierowca vs. kierowca) zdarza się bardzo często, więc nie pisz dyrdymałów świadczących głównie o twojej cyklofobii niż o rzeczywistym problemie.

                • 0 0

              • rowerzyści mogą jeździć jezdnią, ale to, czy czują się tam bezpiecznie zależy od zachowań kierowców

                wystarczy jeden agresywny kierowca i już całe poczucie bezpieczeństwa idzie w dym. Dlatego np. rowerzystki definitywnie wolą jeździć po wydzielonych drogach dla rowerów, nawet tych, które są tworzone kosztem szerokości chodnika.

                • 0 0

              • teoretycznie tak...

                jak cię wyprzedzi i**ota z 15cm odstępem przy 70kmh to zmienisz zdanie.

                • 3 0

          • w mieście wzdłuż znakomitej większości ulic są chodniki.

            Problem polega na tym, że wiele z nich jest zastawionych zaparkowanymi na nich samochodami. W dobrze zarządzanych miastach w ich centrum wdraża się program stopniowego uwalniania ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów, aby poprawić radykalnie komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów.

            • 0 0

          • no i o tym mówie (3)

            nie piszczcie że 2.5m pasek poprowadzony slalomem na 3m chodniku to droga rowerowa.
            to jest gniot! takiego czegoś w mieście nie powinno w ogóle być. Nie jest to rozwiązanie komfortowe ani dla pieszych ani dla rowerzystów... nie wspominając o bezpieczeństwie .
            Zyskują wyłącznie kierowcy bo mają całą jezdnie na wyłączność. Czas skończyć z takim rozwiązaniami. Samochody nie powinny być najważniejsze.

            • 7 7

            • (2)

              Ej, ale kierowcy też mają drogi jednokierunkowe, musza jechać dookoła itp. Też auta mają jechać jak im się podoba, bo ta droga jest krótsza? kask z głowy spadnie jak przejedziesz na drugą stronę jezdni albo poczekasz na światłach? jest mnóstwo rowerzystów, którym to nie przeszkadza, ale zawsze znajdzie się kilku kolarzy, którym trzeba czerwony dywan rozwijać...

              • 3 5

              • a po co mam jeździć w tę i nazad przez jezdnię?Bo tak?Jest mnóstwo ludzi którzy używają roweru pięć razy na rok i im rzeczywiście jest wszystko jedno

                • 0 0

              • widać że rower to z telewizji znasz co najwyżej.

                jak tak to proponuje się zamienić. niech kierowcy wezmą sobie te ścieżki jak są takie super.
                piesi i rowerzyści jezdnie.

                albo inaczej. Polikwidujmy chodniki i jezdnie i stwórzmy z tego wąskie drogi pieszo-jezdne. Takie maks. na 5m. Pieszy będzie miał pierwszeństwo, będzie mógł iść środkiem, a kierowcy będą sobie omijać. Kapelusz im z głowy nie spadnie jak sobie trochę poczekają prawda?

                • 3 0

          • Ja od pewnego czasu obserwuje rowerzystów - jeżdżą jak im się podoba (1)

            Koło mojego domu przejeżdża dużo rowerzystów. Ulicą, chodnikami, jak popadnie. Na przejściach dla pieszych NIKT z rowerzystów (z tego co widziałem) nie zatrzymał się, żeby przepuścić pieszych. NIKT. A zaraz obok jest szkoła, gdzie uczy się chyba 800 dzieciaków.
            Ludzie na 2 kólkach - opamiętajcie się! Przestrzgajcie przepisów! Koło mojej pracy jest ścieżka rowerowa, z której korzysta tylko część osób, bo znajduje się po przeciwnej stronie biurowców. Tym leniom nawet nie chcę się z niej skorzystać, tylko jadą wąskim chodnikiem, lawirując pomiędzy pieszymi. Taka jest prawda!

            • 5 3

            • a próbowałeś samemu jechać rowerem po mieście?

              może jeszcze nie potrafisz na nim jeździć? Twoje wpisy nie odzwierciedlają rzeczywistości, są przejawem nadal popularnej na tym portalu cyklofobii.

              • 0 0

          • Jeżdżę

            samochodem, rowerem, często chodzę jako pieszy. Plagą teraz sa piesi zapatrzeni w swoje smyrofony. Do tego większość zdziwiona że ruch prawostronny..... Jeżdżę chodnikiem, wolno, nie dzwonię, używam słowa przepraszam - dziękuję. Działa. Na ulicę nikt mnie nie wypędzi bo po pierwsze skraj jezdni jest w większości ulic dziurawy, zapiaszczony. Poza tym nie mam szansy w starciu z samochodem. a mam dla kogo żyć.

            • 1 0

        • (1)

          Następny "kolarz", asflat z dziurami z nakazem jazdy po nim to nie jezdnia, więc będę jeździł gdzie mi sie akurat będzie podobało autem ... To, że nie możesz bez ograniczeń zasuwać nie znaczy, że masz się pchać pod koła.

          • 5 7

          • która jezdnia od nowości nie nadaje się do jazdy?

            • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Tego typu działania powinny być obowiązkowe. Powinno się wrócić do możliwości zdawania na kartę rowerową w szkołach. (11)

    Dodatkowo rowerzyści w ruchu drogowym powinni obowiązkowo mieć założone kamizelki odblaskowe. Część rowerzystów już je ma, ale jest to ich niewielki odsetek.
    Najbardziej narażeni uczestnicy ruchu drogowego powinni być chronieni i widoczni na drodze.

    • 44 29

    • w którym kraju mają takie kamizelki?Marzy się kolejny geszeft id..to?

      • 0 0

    • Ale taka mozliwosc jest

      • 1 0

    • Zamiast kamizelek (6)

      Bym dodała obowiązkowe OC.

      • 9 9

      • a dla kierowców udział własny w szkodzie (5)

        • 9 1

        • (4)

          Rowerzysta może się świecić jak choinka, ale to nic nie da gdy kierowca przecinając przejazd rowerowy nie spojrzy w jego stronę.

          • 12 5

          • Rowerzysta się może świecić jak choinka (3)

            Ale jeżeli przejeżdża na czerwonym świetle z premedytacją to już jest wszystko ok? Przykład z dziś z drogi rowerowej przy Placu Zebrań Ludowych.

            • 11 12

            • Nie jest, jazda na czerwonym jest niedozwolona.

              • 2 0

            • mistrzami jazdy na czerwonym i tak są kierowcy (1)

              rowerzyści nie mają startu nawet do kierowców... piesi w sumie też nie lepsi.

              • 9 4

              • Wczoraj widziałam jednego obcisłego

                Przy Operze. Mieliśmy czerwone, samochód stał częściowo na pasach (ok. 3/4 tyłu) bo musiał się schować. Nagle mamy zielone, przed samochodem się zrobiło wolne miejsce. Samochód ruszył - rowerzysta też. Zgadnij gdzie rowerzysta wjechał? Pod maskę auta. Cud nad Motławą.

                • 3 6

    • każda szkoła robi egzaminy na kartę rowerową

      dawno nie byłeś w szkole, ale to nie znaczy, że to się nie dzieje :D

      • 13 0

    • Przecież tak jest

      dzieci zdają na kartę rowerową w szkołach

      • 11 0

  • (2)

    Z policyjnego raportu wynika, że w 2019 roku rowerzyści uczestniczyli w 4426 wypadkach drogowych, w których zginęło 257 rowerzystów i 1 pasażer roweru, a rany odniosło 3999 osób (3979 kierujących rowerami i 20 pasażerów). Sami rowerzyści byli sprawcami 1626 wypadków, w których zginęły - uwaga - 132 osoby, a 1555 osób doznało obrażeń ciała. Oznacza to, że wypadek spowodowany przez cyklistę pochłania średnio blisko dwa razy więcej ofiar, niż wypadek z udziałem rowerzysty spowodowany przez kierowcę auta osobowego!
    Najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów były: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (584 wypadki), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (159 wypadków) oraz - uwaga - niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (139 wypadków)!
    zrodło: Interia.pl

    • 3 6

    • większych bzdur i fałszywych wniosków dawno nie czytałem

      dlaczego kierofczyk- cyklofob nie podaje informacji na temat liczby ofiar wypadków spowodowanych przez kierowców samochodów?

      • 0 0

    • są juz dane za 2021 i bezpośrednio od policji

      a nie jakiejś interi

      • 2 0

  • Ciekawe że miasto takich działań nie prowadzi (2)

    "ścieżki" rowerowe sa wciskane w kuriozalne miejsca, ida na to miliony rocznie, ale nikt nie śmie rowerakom przypomnieć, że są jakieś przepisy. Skutki tej bezkarności są takie jak ostatnio na Długiej

    • 4 6

    • żadne "miasto" takich działań nie prowadzi

      Akcje promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzą jedynie niektóre jego agendy

      • 0 0

    • Miast buraczki z blachosmroda płaci im za takie akcje niestety

      • 1 0

  • (3)

    jest zdecydowanie za malo sciezek rowerowych, niby cos tam mamy ale trzeba co chwile przejezdzac na 2 strone ulicy i czekac na swiatlach. A piesi powinni przerzucic sie na rower bo widze, ze narzekaczy tutaj co nie miara.

    • 3 3

    • (2)

      Nie każdy może jeździć rowerem.

      • 0 1

      • osoby niepełnosprawne mogą korzystać z wózków inwalidzkich na drogach dla rowerów

        samochody parkujące na chodnikach uniemożliwiają tym osobom korzystanie z przestrzeni miejskich w wielu przypadkach. W Wielkiej Brytanii skądinąd więcej osób niepełnosprawnych korzysta z rowerów niż z wózków inwalidzkich. Wśród seniorów popularne są przejażdżki na rowerach trójkołowych napędzanych ręcznie. (tzw. handbikes)

        • 0 0

      • masz racje, nie pomyslalem o tej grupie ludzi, niemniej jednak wydaje mi sie, ze ilosc takich osob jest zdecydowanie mniejsza od tych, ktorzy jedyne co robia to chodza i narzekaja :)

        • 1 0

  • Wypychanie rowerzystów na ulicę (3)

    powinno być karane z urzędu.Wszyscy powołujący się na Holandię , zapewne nigdy w niej nie byli. Tam ruch rowerowy jest odseparowany od ulicy po której jadą samochody, i żaden i**ota nie pęta się pomiędzy TIR-ami

    • 5 3

    • 47% przejazdów rowerem w Holandii odbywa się po jezdni w tzw. ruchu mieszanym

      Wiele ulic w miastach Holandii to tzw. ulice rowerowe: samochody mogą tamtędy jeździć, ale tak, by nie zakłócać i nie przeszkadzać mieszkańcom w poruszaniu się po nich pieszo lub rowerem.

      • 0 0

    • Raczej ty nie byłeś skoro takie bzdury klepiesz. 85% miejskiej infrastruktury rowerowej w Holandii to pasy na jezdni.

      Tam od dawna się nie separuje ruchu rowerowego w mieście. to co jest to jest ale nowe jak robią to przeważnie pasy. odseparowany trasy jedynie są poza terenem zabudowania.

      gdzie ty masz poza tym TIRy w mieście?

      • 2 2

    • tiry na tory

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum