Podsumowanie Konferencji Rowerowej podczas Gdańskich Targów Turystycznych
14 kwietnia 2012 roku w ramach 15 Gdańskich Targów Turystycznych organizowanych przez Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A., odbyła się konferencja rowerowa pt. "Rowerowa Europa - Rowerowa Polska - Rowerowe Pomorze - Rowerowy Gdańsk". W konferencji uczestniczyli przedstawiciele samorządów, stowarzyszeń rowerowych, organizacji turystycznych oraz uczestnicy targów, którzy mieli okazję zapoznać się z perspektywami rozwoju turystyki i rekreacji rowerowej jak również możliwościami poprawy warunków codziennego, użytkowego korzystania z roweru.
Ogromne zainteresowanie wzbudziła prezentacja dr Piotr Kuropatwiński , Wiceprezydenta Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF), który przedstawił między innymi czynniki i sposoby sprzyjające pokojowemu korzystaniu z infrastruktury miejskiej przez kierowców, rowerzystów, pieszych i rolkarzy.
Pani Sekretarz Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Turystyczno - Krajoznawczego ds. Promocji i Kontaktów Zagranicznych, Joanna Śledzińska zapoznała zebranych z projektem "Rowerem przez Polskę" realizowanym przez PTTK w ramach roku turystyki rowerowej oraz innymi działaniami na rzecz popularyzacji turystyki kolarskiej i rekreacji rowerowej, które w większości skupiają się na Polsce południowej. Pomimo tak ogromnego potencjału naszego regionu, nie było praktycznie mowy o jakichkolwiek projektach tras rowerowych w województwie pomorskim. Pozostaje zadowolić nam się jedynie trzema szlakami rowerowymi: główną trasą Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego z Gdańska do Gdyni,którą to wycieczkę kontynuować można do Wejherowa i dalej do Lęborka, Szlak Mennonicki przez Żuławy Gdańskie oraz Szlak Motławski, łączący Gdańsk z Tczewem. Ostatnio również pojawiły się pierwsze "szlaki łącznikowe", które umożliwiają nieco krótsze wycieczki rowerowe po lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
Prezentację obrazującą pozycję i miejsce rozwoju ruchu rowerowego w Polsce na tle naszych najbliższych sąsiadów Niemiec, Republiki Czeskiej i Słowacji przedstawił Andrzej Piotrowicz z Pomorskiego Stowarzyszenia Wspólna Europa, na podstawie doświadczeń pozyskanych w ramach projektu Central Meet Bike realizowanego z funduszy pozastrukturalnych Unii Europejskiej w Gdańsku i Tczewie.
Ważna konkluzja i odpowiedź na pytanie, jak zwiększyć udział ruchu rowerowego w naszych miastach i gminach, padła z zaprezentowanego przez niego wywiadu z burmistrzem Monachium - rowerowej stolicy Niemiec. Twierdzi on, że sukces Monachium związany jest nie tylko z inwestowaniem w infrastrukturę rowerową, bez której nie można się oczywiście obejść, ale z promocją korzystania z roweru jako codziennego środka transportu. Monachium dąży do sytuacji, w której każde 3€ wydane na infrastrukturę, wiąże się z wydawaniem 1 € na działania informacyjne, promocyjne i edukacyjne.
Konferencję zamknęła prezentacja Rafała Ejsmonta, specjalisty od projektów EuroVelo, dotycząca trasy Szlaku Żelaznej Kurtyny, o którym pisaliśmy na łamach naszego portalu w zeszłym roku. Szlak będzie częścią transeuropejskiej sieci szlaków rowerowych EuroVelo. Trasa ICT- EV-13 przebiegać będzie wzdłuż linii historycznego podziału Europy narzuconego przez komunizm. Ideą szlaku jest nie tylko umożliwienie poznania walorów turystyczno-krajoznawczych ale przede wszystkim przybliżenie historii. Nowopowstający szlak, podobnie jak cała sieć EuroVelo, ma służyć nie tylko długodystansowym turystom rowerowym i rowerzystom rekreacyjnym ale głównie mieszkańcom miast i regionów położonych na jego trasie. Jest to zgodne z kierunkami polityki transportowej Komisji Europejskiej, która w nowym okresie programowania będzie wspierać korzystanie z roweru jako przyjaznego środowisku, ważnego elementu systemu transportowego.
Oprócz rozwoju infrastruktury rowerowej zakłada się uruchomienie sieci usług poprawiających dostępność szlaku dla rowerzystów rekreacyjnych i długodystansowych, m.in. "hoteli przyjaznych rowerom". Zakończenie prac nad tworzeniem sieci szlaków EuroVelo planowane jest na rok 2020.
Konferencję zrealizowano we współpracy Związku Miast i Gmin Morskich, Polskiej Organizacji Turystycznej, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, Pomorskiego Stowarzyszenia Wspólna Europa oraz projektu Central Meet Bike.
opracował:
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (19)
-
2012-04-18 08:27
Przyszłość ze szlakami EuroVelo zapowiada się dobrze! (7)
Ważne żeby uświadamiać samorządom jak faktycznie powinny one wyglądać by nie było takich niespodzianek jak dotychczas np: w gminie Smołdzino, gdzie turysta z sakwami ląduje w totalnej patagonii i zastanawia się czy oby faktycznie dalej ma brnać w takim terenie, czy może ppmylił drogi;) Co do szlaków PTTK w naszym regionie faktucznie jest bieda,aż piszczy! Znakują jakieś szlaki łącznikowe, które mają sie nijak do rzeczywistości. Organizacja starych dinozaurów na konferencji pokazała jedynie wspomnienia z turystyki kolarskiej, a co dziś? Co dziś macie nam do zaoferowania prócz mydlenia oczu?
- 9 0
-
2012-04-18 08:30
dziś po prostu warto wsiąść na rower
od razu się humor poprawi
- 5 1
-
2012-04-18 10:42
pytaj się nie tylko co miasto/region ma do zaoferowania rowerzystom (2)
ale również co rowerzyści z sakwami i plecakiem mają do zaoferowania miastu i regionowi.
- 4 5
-
2012-04-18 13:03
Rowerzyści co mają do zaoferowania? (1)
Jak to co? Wydają pieniedze na noclegi, wyżywienie tak samo jak turyści zmotoryzowani. Niekiedy nawet i więcej gdyż wysiłek fizyczny zmusza do częstszych uzupełnień plynów, prowiantu itp. Samym powietrzem człowiek nie żyje!
- 5 0
-
2012-04-18 17:41
ci, którzy uczestniczyli w konferencji mają nawet dużo więcej do zaoferowania
po pierwsze pomysł na lepsze miasto, a nie tylko produkty swojej przemiany materii czy ponadprzeciętną siłę nabywczą
- 5 0
-
2012-04-18 10:43
zapraszamy do współpracy
http://www.rowerowagdynia.pl
- 3 0
-
2012-04-18 22:49
(1)
Ostatnio na Kociewiu wyzanczono 416 km. nowych tras rowerowych. Większość tych szlaków przemierzyłem w zeszłym roku i byłem niestety na nich jedynym rowerzystą - turystą. Promocja tych szlaków jest fatalna i kiepska. Niech w końcu się wezmą za ich promocje bo kociewie to piękny region
- 1 0
-
2012-04-19 08:17
Faktycznie na Kociewiu wyznakowano wiele pięknych szlaków rowerowych
dlatego też zamierzamy je przejechać w tym sezonie i podzielić sie na łamah Portalu Trójmiasto szczegółowymi opisami.
Jeśli macie ochotę dołaczyć na szlak, zapraszam w imieniu grupy GR3- 1 0
-
2012-04-18 08:29
innowacyjne pomysły - czekamy na realizację
na konferencji najbardziej mi się podobało znakomite było porównanie drogi pokonywanej w czasie reakcji i hamowania samochodu przy prędkości 30 km/h i przy prędkości 50 km/h. W korkach i tak samochody nie jeżdżą szybciej niż 15km/h, to znaczy że wzrost skali ruchu rowerów może pomóc w rozwiązywaniu wielu problemów 3 miasta.
- 6 0
-
2012-04-18 10:43
lepiej wszyscy na motory to zwiekszy przepustowośc dróg a nie rowerki (1)
............
- 0 15
-
2012-04-18 17:42
motory hałasują i emitują spaliny
na parkingu zajmują prawie tyle miejsca co samochód.
- 5 0
-
2012-04-18 12:49
No, to sobie pokonferowali : ) (4)
Z tego, co przeczytałem w artykule widać, że na Konferencji Rowerowej chyba dominowało tzw. odgrzewanie starych kotletów, a dokładniej wirtualnych starych kotletów, bo efektami realizacji dawnych planów pochwalić się nie było można. Mimo wszystko, uważam takie konferencje za pożyteczne w kontekście szerszego spojrzenia na problemy z tym związane. Komunikacja, rekreacja i turystyka rowerowa staje się coraz bardziej popularna, więc zapewne i realizacji ambitniejszych projektów z czasem się doczekamy. Dobrze, że terenów do atrakcyjnego spędzania czasu na rowerach nam nie brakuje, natomiast znacznie gorzej jest z komunikacją rowerową.
- 6 2
-
2012-04-18 16:58
treścią konferencji nie była głównie prezentacja starych planów (3)
ani wirtualnych starych planów, bo w Gdańsku one same się bronią (wiele z nich zostało zrealizowanych) ale propozycje rewizji dotychczasowych sposobów rozwijania infrastruktury i komunikacji rowerowej - wyprowadzenie jej z marginesu na środek sceny rozwoju 3miasta. Sukces tych działań zależy nie tylko od prezenterów konferencji, ale od decydentów, którzy mieli okazję się czegoś dowiedzieć.
- 2 1
-
2012-04-18 18:52
(2)
Na konferencji nie byłem, a moją refleksję oparłem o treść dosyć krótkiego artykułu zamieszczonego powyżej, mającym być, jak się domyślam, relacją z konferencji. Jeżeli, tak jak piszesz, na Konferencji Rowerowej, chociaż w jej części, rzetelnie podjęto problem praktycznego rozwoju infrastruktury i komunikacji rowerowej, to dobrze. Uświadamianie decydentów może być również pożyteczne, o ile ma się do czynienia z poważnymi i posiadającymi faktyczną siłę sprawczą ludźmi. Co do ostatniego Twojego stwierdzenia, miałbym obawy o tyle, że horyzont myślowy decydentów politycznych nierzadko nie wybiega daleko poza okres ich kadencji, a do realizacji projektów z, jak sądzę, prezentowanej na konferencji tematyki, potrzeba decyzji długofalowych i do tego konsekwentnie realizowanych. Natomiast my, jako beneficjenci tych realizacji, powinniśmy domagać się takiej konsekwencji, bo w końcu, że się tak wyrażę, idzie to z naszego i dla nas.
- 2 0
-
2012-04-18 19:01
(1)
I jeszcze coś : ). Przydałaby się, w ramach uświadomienia problematyki, umieszczona na tym, lub innym forum, jakaś krótka, ale konkretna prezentacja materiałów i wniosków z tej konferencji.
- 1 0
-
2012-04-19 08:03
na rowerowej gdyni jest dostępna jedna z prezentacji
- 2 0
-
2012-04-18 17:13
Więcej interpelacji p OSŁA M.Mroczka
i miasta bez rowerów :))))))
- 2 1
-
2012-04-19 09:58
W Kaliszu miasto rozdało na własnosć 40 rowerów 40 bezrobotnym którzy dostali prace (1)
$0 bezrobotnych dostało prace na 9 miesiecy zmozliwoscia przedłuzenia jesli pracodawca bedzie chciał rowery na własnosc by niemusieli placic za komunikacje miejska i oszczedzali oraz na korzystanie kiedy chca .Rowery to najtansze miejskie rowery sprzedarz ich sie nieoplaca a wszyscy sa zadowoleni co zrobili w Budyniowie wydali kupe szmalu na drogie rowery z USA tylko dla urzedasów spedzjalnie jeszce wydbudowali parking z wiatą dlanich taki jakiech powinno byc kilkadziesiat w mieście dla wszystkich!!Ale urzedasy tylko dla siebie zrobiły i nadodatek jeszce nikt co było wiadomo od poczatku zaden urzedas niechce znich korzystac bo poco ma słuzbowe auto i bilety taksówki na koszt podatnika! Tak sie własnie robi w budyniowie!!A z wazeliniarzami co wchcodza w D...pe bez wazeliny Budyniowi szkoda czasu dyskutowac kazdy kto niema klapek na oczach widzi jak jest!
- 2 2
-
2012-04-22 12:57
zakup rowerów w Gdańsku był elementem szerszego projektu finansowanego
z funduszy europejskich po to, by urzędnicy mogli sami doświadczyć korzyści z jeżdżenia na nich i zaczęli lepiej rozumieć potrzeby rowerzystek i rowerzystów. Skąd masz dane, że żaden z nich nie chce korzystać? Uważaj na nienawiść, bo ona zaślepia i możesz się narazić na niepotrzebne ryzyko.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.