• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podsumowanie Konferencji Rowerowej podczas Gdańskich Targów Turystycznych

Krzysztof Kochanowicz
18 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
dr Piotr Kuropatwiński Wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) dr Piotr Kuropatwiński Wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF)

14 kwietnia 2012 roku w ramach 15 Gdańskich Targów Turystycznych organizowanych przez Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A., odbyła się konferencja rowerowa pt. "Rowerowa Europa - Rowerowa Polska - Rowerowe Pomorze - Rowerowy Gdańsk". W konferencji uczestniczyli przedstawiciele samorządów, stowarzyszeń rowerowych, organizacji turystycznych oraz uczestnicy targów, którzy mieli okazję zapoznać się z perspektywami rozwoju turystyki i rekreacji rowerowej jak również możliwościami poprawy warunków codziennego, użytkowego korzystania z roweru.



Ogromne zainteresowanie wzbudziła prezentacja dr Piotr Kuropatwiński , Wiceprezydenta Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF), który przedstawił między innymi czynniki i sposoby sprzyjające pokojowemu korzystaniu z infrastruktury miejskiej przez kierowców, rowerzystów, pieszych i rolkarzy.

Pani Sekretarz Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Turystyczno - Krajoznawczego ds. Promocji i Kontaktów Zagranicznych, Joanna Śledzińska zapoznała zebranych z projektem "Rowerem przez Polskę" realizowanym przez PTTK w ramach roku turystyki rowerowej oraz innymi działaniami na rzecz popularyzacji turystyki kolarskiej i rekreacji rowerowej, które w większości skupiają się na Polsce południowej. Pomimo tak ogromnego potencjału naszego regionu, nie było praktycznie mowy o jakichkolwiek projektach tras rowerowych w województwie pomorskim. Pozostaje zadowolić nam się jedynie trzema szlakami rowerowymi: główną trasą Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego z Gdańska do Gdyni,którą to wycieczkę kontynuować można do Wejherowa i dalej do Lęborka, Szlak Mennonicki przez Żuławy Gdańskie oraz Szlak Motławski, łączący Gdańsk z Tczewem. Ostatnio również pojawiły się pierwsze "szlaki łącznikowe", które umożliwiają nieco krótsze wycieczki rowerowe po lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.

Prezentację obrazującą pozycję i miejsce rozwoju ruchu rowerowego w Polsce na tle naszych najbliższych sąsiadów Niemiec, Republiki Czeskiej i Słowacji przedstawił Andrzej Piotrowicz z Pomorskiego Stowarzyszenia Wspólna Europa, na podstawie doświadczeń pozyskanych w ramach projektu Central Meet Bike realizowanego z funduszy pozastrukturalnych Unii Europejskiej w Gdańsku i Tczewie.

Ważna konkluzja i odpowiedź na pytanie, jak zwiększyć udział ruchu rowerowego w naszych miastach i gminach, padła z zaprezentowanego przez niego wywiadu z burmistrzem Monachium - rowerowej stolicy Niemiec. Twierdzi on, że sukces Monachium związany jest nie tylko z inwestowaniem w  infrastrukturę rowerową, bez której nie można się oczywiście obejść, ale z promocją korzystania z roweru jako codziennego środka transportu. Monachium dąży do sytuacji, w której każde 3€ wydane na infrastrukturę, wiąże się z wydawaniem 1 € na działania informacyjne, promocyjne i edukacyjne.

Konferencję zamknęła prezentacja Rafała Ejsmonta, specjalisty od projektów EuroVelo, dotycząca trasy Szlaku Żelaznej Kurtyny, o którym pisaliśmy na łamach naszego portalu w zeszłym roku. Szlak będzie częścią transeuropejskiej sieci szlaków rowerowych EuroVelo. Trasa ICT- EV-13 przebiegać będzie wzdłuż linii historycznego podziału Europy narzuconego przez komunizm. Ideą szlaku jest nie tylko umożliwienie poznania walorów turystyczno-krajoznawczych ale przede wszystkim przybliżenie historii. Nowopowstający szlak, podobnie jak cała sieć EuroVelo, ma służyć nie tylko długodystansowym turystom rowerowym i rowerzystom rekreacyjnym ale głównie mieszkańcom miast i regionów położonych na jego trasie. Jest to zgodne z kierunkami polityki transportowej Komisji Europejskiej, która w nowym okresie programowania będzie wspierać korzystanie z roweru jako przyjaznego środowisku, ważnego elementu systemu transportowego.
Oprócz rozwoju infrastruktury rowerowej zakłada się uruchomienie sieci usług poprawiających dostępność szlaku dla rowerzystów rekreacyjnych i długodystansowych, m.in. "hoteli przyjaznych rowerom". Zakończenie prac nad tworzeniem sieci szlaków EuroVelo planowane jest na rok 2020.

Rafł Ejsmont z Pomorskiego Stowarzyszenia Wspólna Europa Rafł Ejsmont z Pomorskiego Stowarzyszenia Wspólna Europa


Konferencję zrealizowano we współpracy Związku Miast i Gmin Morskich, Polskiej Organizacji Turystycznej, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, Pomorskiego Stowarzyszenia Wspólna Europa oraz projektu Central Meet Bike.

opracował:

Zobacz także

Opinie (19)

  • Przyszłość ze szlakami EuroVelo zapowiada się dobrze! (7)

    Ważne żeby uświadamiać samorządom jak faktycznie powinny one wyglądać by nie było takich niespodzianek jak dotychczas np: w gminie Smołdzino, gdzie turysta z sakwami ląduje w totalnej patagonii i zastanawia się czy oby faktycznie dalej ma brnać w takim terenie, czy może ppmylił drogi;) Co do szlaków PTTK w naszym regionie faktucznie jest bieda,aż piszczy! Znakują jakieś szlaki łącznikowe, które mają sie nijak do rzeczywistości. Organizacja starych dinozaurów na konferencji pokazała jedynie wspomnienia z turystyki kolarskiej, a co dziś? Co dziś macie nam do zaoferowania prócz mydlenia oczu?

    • 9 0

    • dziś po prostu warto wsiąść na rower

      od razu się humor poprawi

      • 5 1

    • pytaj się nie tylko co miasto/region ma do zaoferowania rowerzystom (2)

      ale również co rowerzyści z sakwami i plecakiem mają do zaoferowania miastu i regionowi.

      • 4 5

      • Rowerzyści co mają do zaoferowania? (1)

        Jak to co? Wydają pieniedze na noclegi, wyżywienie tak samo jak turyści zmotoryzowani. Niekiedy nawet i więcej gdyż wysiłek fizyczny zmusza do częstszych uzupełnień plynów, prowiantu itp. Samym powietrzem człowiek nie żyje!

        • 5 0

        • ci, którzy uczestniczyli w konferencji mają nawet dużo więcej do zaoferowania

          po pierwsze pomysł na lepsze miasto, a nie tylko produkty swojej przemiany materii czy ponadprzeciętną siłę nabywczą

          • 5 0

    • zapraszamy do współpracy

      http://www.rowerowagdynia.pl

      • 3 0

    • (1)

      Ostatnio na Kociewiu wyzanczono 416 km. nowych tras rowerowych. Większość tych szlaków przemierzyłem w zeszłym roku i byłem niestety na nich jedynym rowerzystą - turystą. Promocja tych szlaków jest fatalna i kiepska. Niech w końcu się wezmą za ich promocje bo kociewie to piękny region

      • 1 0

      • Faktycznie na Kociewiu wyznakowano wiele pięknych szlaków rowerowych

        dlatego też zamierzamy je przejechać w tym sezonie i podzielić sie na łamah Portalu Trójmiasto szczegółowymi opisami.
        Jeśli macie ochotę dołaczyć na szlak, zapraszam w imieniu grupy GR3

        • 1 0

  • innowacyjne pomysły - czekamy na realizację

    na konferencji najbardziej mi się podobało znakomite było porównanie drogi pokonywanej w czasie reakcji i hamowania samochodu przy prędkości 30 km/h i przy prędkości 50 km/h. W korkach i tak samochody nie jeżdżą szybciej niż 15km/h, to znaczy że wzrost skali ruchu rowerów może pomóc w rozwiązywaniu wielu problemów 3 miasta.

    • 6 0

  • lepiej wszyscy na motory to zwiekszy przepustowośc dróg a nie rowerki (1)

    ............

    • 0 15

    • motory hałasują i emitują spaliny

      na parkingu zajmują prawie tyle miejsca co samochód.

      • 5 0

  • No, to sobie pokonferowali : ) (4)

    Z tego, co przeczytałem w artykule widać, że na Konferencji Rowerowej chyba dominowało tzw. odgrzewanie starych kotletów, a dokładniej wirtualnych starych kotletów, bo efektami realizacji dawnych planów pochwalić się nie było można. Mimo wszystko, uważam takie konferencje za pożyteczne w kontekście szerszego spojrzenia na problemy z tym związane. Komunikacja, rekreacja i turystyka rowerowa staje się coraz bardziej popularna, więc zapewne i realizacji ambitniejszych projektów z czasem się doczekamy. Dobrze, że terenów do atrakcyjnego spędzania czasu na rowerach nam nie brakuje, natomiast znacznie gorzej jest z komunikacją rowerową.

    • 6 2

    • treścią konferencji nie była głównie prezentacja starych planów (3)

      ani wirtualnych starych planów, bo w Gdańsku one same się bronią (wiele z nich zostało zrealizowanych) ale propozycje rewizji dotychczasowych sposobów rozwijania infrastruktury i komunikacji rowerowej - wyprowadzenie jej z marginesu na środek sceny rozwoju 3miasta. Sukces tych działań zależy nie tylko od prezenterów konferencji, ale od decydentów, którzy mieli okazję się czegoś dowiedzieć.

      • 2 1

      • (2)

        Na konferencji nie byłem, a moją refleksję oparłem o treść dosyć krótkiego artykułu zamieszczonego powyżej, mającym być, jak się domyślam, relacją z konferencji. Jeżeli, tak jak piszesz, na Konferencji Rowerowej, chociaż w jej części, rzetelnie podjęto problem praktycznego rozwoju infrastruktury i komunikacji rowerowej, to dobrze. Uświadamianie decydentów może być również pożyteczne, o ile ma się do czynienia z poważnymi i posiadającymi faktyczną siłę sprawczą ludźmi. Co do ostatniego Twojego stwierdzenia, miałbym obawy o tyle, że horyzont myślowy decydentów politycznych nierzadko nie wybiega daleko poza okres ich kadencji, a do realizacji projektów z, jak sądzę, prezentowanej na konferencji tematyki, potrzeba decyzji długofalowych i do tego konsekwentnie realizowanych. Natomiast my, jako beneficjenci tych realizacji, powinniśmy domagać się takiej konsekwencji, bo w końcu, że się tak wyrażę, idzie to z naszego i dla nas.

        • 2 0

        • (1)

          I jeszcze coś : ). Przydałaby się, w ramach uświadomienia problematyki, umieszczona na tym, lub innym forum, jakaś krótka, ale konkretna prezentacja materiałów i wniosków z tej konferencji.

          • 1 0

          • na rowerowej gdyni jest dostępna jedna z prezentacji

            • 2 0

  • Więcej interpelacji p OSŁA M.Mroczka

    i miasta bez rowerów :))))))

    • 2 1

  • W Kaliszu miasto rozdało na własnosć 40 rowerów 40 bezrobotnym którzy dostali prace (1)

    $0 bezrobotnych dostało prace na 9 miesiecy zmozliwoscia przedłuzenia jesli pracodawca bedzie chciał rowery na własnosc by niemusieli placic za komunikacje miejska i oszczedzali oraz na korzystanie kiedy chca .Rowery to najtansze miejskie rowery sprzedarz ich sie nieoplaca a wszyscy sa zadowoleni co zrobili w Budyniowie wydali kupe szmalu na drogie rowery z USA tylko dla urzedasów spedzjalnie jeszce wydbudowali parking z wiatą dlanich taki jakiech powinno byc kilkadziesiat w mieście dla wszystkich!!Ale urzedasy tylko dla siebie zrobiły i nadodatek jeszce nikt co było wiadomo od poczatku zaden urzedas niechce znich korzystac bo poco ma słuzbowe auto i bilety taksówki na koszt podatnika! Tak sie własnie robi w budyniowie!!A z wazeliniarzami co wchcodza w D...pe bez wazeliny Budyniowi szkoda czasu dyskutowac kazdy kto niema klapek na oczach widzi jak jest!

    • 2 2

    • zakup rowerów w Gdańsku był elementem szerszego projektu finansowanego

      z funduszy europejskich po to, by urzędnicy mogli sami doświadczyć korzyści z jeżdżenia na nich i zaczęli lepiej rozumieć potrzeby rowerzystek i rowerzystów. Skąd masz dane, że żaden z nich nie chce korzystać? Uważaj na nienawiść, bo ona zaślepia i możesz się narazić na niepotrzebne ryzyko.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum