• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo

Kamil Gołębiowski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dostawcą rowerów metropolitalnych dla Trójmiasta i Pomorza została firma Nextbike, która obsługuje kilkadziesiąt takich systemów w Polsce i w Europie. Dostawcą rowerów metropolitalnych dla Trójmiasta i Pomorza została firma Nextbike, która obsługuje kilkadziesiąt takich systemów w Polsce i w Europie.

To już pewne: firma Nextbike dostarczy Trójmiastu i Pomorzu system roweru Mevo. W poniedziałek, 18 czerwca, umowa została oficjalnie podpisana. Mevo ma wystartować za pięć miesięcy, czyli 18 listopada.



Czy bedziesz korzystać z Mevo?

Mevo będzie liczyło na początku 1224 rowery, co oznacza, że już na starcie będzie trzecim największym system w Polsce. Pierwszego marca 2019 Mevo zostanie uzupełnione o kolejne rowery, co sprawi, że będzie ich już ponad 4 tysięcy. Na zimę ta liczba będzie maleć, by rosnąć wraz z powrotem wiosny.

- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówi Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.

Mevo: dostawca będzie musiał się starać, bo grożą mu wysokie kary umowne



Przykładowo, za każdy rower niesprawny dłużej niż 12 godzin, w przypadku usterki istotnej dla funkcjonowania, przewidziana jest kara w wysokości od 50 do 600 zł dziennie. Tyle samo za każdy rower niesprawny dłużej niż 48 godzin, dla usterki nieistotnej dla funkcjonowania. Nextbike będzie musiał dbać o odpowiednią liczbę rowerów na stacjach. Za każdy przypadek niewłaściwej liczby rowerów na danej stacji w danym dniu kara wynosi 100 zł, maksymalnie 66 tys. za jeden dzień, a łącznie maksymalnie nawet 10 mln zł.

Kary za brak rowerów

Jeśli któregoś dnia w systemie zabraknie 2-5 proc. rowerów, to wykonawca ponosi karę 1 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień, minimalnie 3 tys. zł, maksymalnie 5 mln zł. Za brak 5-10 proc. rowerów kara wyniesie 1,5 proc. miesięcznego wynagrodzenia, od 5 tys. do 5 mln kary. Za brak od 10 do 50 proc. rowerów to już 3 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień i łącznie od 10 tys do 10 mln zł. Za każdy rozpoczęty dzień niefunkcjonowania całego systemu kara wyniesie co najmniej 100 tys. zł.

Umowę z dostawcą systemu roweru metropolitalnego Mevo podpisali w gdańskim Olivia Business Centre między innymi prezydenci Sopotu, Gdańska i Gdyni oraz marszałek Pomorza. Umowę z dostawcą systemu roweru metropolitalnego Mevo podpisali w gdańskim Olivia Business Centre między innymi prezydenci Sopotu, Gdańska i Gdyni oraz marszałek Pomorza.
Kary od 500 zł do 1 mln złotych naliczane będą wykonawcy również m.in. za:
  • usterki stacji postoju nieusunięte w terminie,
  • niedostępność strony internetowej, aplikacji mobilnej, centrum kontaktu,
  • brudne elementy systemu,
  • opóźnienia w uruchomieniu systemu,
  • brak raportów,
  • zatrudnienie pracowników fizycznych bez umowy o pracę.


W szczególnie rażących przypadkach zamawiający będzie mógł też zerwać umowę przed terminem.

Skąd wysoka cena rowerów metropolitalnych?



Pod poprzednimi artykułami o systemie Mevo wielu czytelników pytało, dlaczego rowery miejskie mają być znacznie kosztowniejsze niż te powszechnie dostępne w dużych sklepach, gdzie rowery górskie można kupić od 600 zł.

Odpowiedzi są dwie:

  1. Po pierwsze rowery, które z założenia mają być wykorzystywane przez różnych odbiorców przez kilka-kilkanaście godzin dziennie, muszą kosztować wielokrotnie więcej niż najtańsze produkty, których trwałość zwykle jest niska,
  2. po drugie wszystkie rowery w systemie Mevo będą elektryczne.


Jakie muszą być rowery w systemie Mevo?



Rower ma być przystosowany do osób o wzroście 150-200 cm, o masie do 120 kg. Ma ważyć nie więcej niż 33 kg (wraz z napędem elektrycznym), koła mają być wielkości minimum 26 cali, a rama roweru ma być z tzw. niskim przekrokiem dla łatwiejszego wsiadania. Rower ma być obowiązkowo wyposażony w osłonę łańcucha. Kierownica typu miejskiego ma być wygodnie podniesiona, siodełko miejskie ma być z regulowaną wysokością, dodatkowo rower ma być obowiązkowo wyposażony w dzwonek, głębokie błotniki z chlapaczami, nóżkę oraz lampy LED.

Każdy rower będzie wyposażony w rozbudowany komputer pokładowy, który ma umożliwiać wypożyczenie roweru w maksymalnie 10 sekund od przyłożenia karty, urządzenia z systemem NFC lub zeskanowania kodu QR. Ponadto komputer ma umożliwiać przypisanie do konta użytkownika kart bezstykowych, zwrot roweru na stacji, a także wypożyczenie i zwrot poza stacją, zawieszenie wypożyczenia, czy choćby rezerwację roweru.

Elementem obowiązkowym jest również monitoring pozycji GPS z dokładnością do 15 metrów, a system komputerowy ma być poinformowany najpóźniej 15 sekund od momentu wystąpienia zdarzenia, np. wypożyczenia roweru.

Każdy rower ma być wyposażony w:
  • blokadę zabezpieczającą,
  • akcelerometr z alarmem nieupoważnionego użycia,
  • potwierdzenie dźwiękowe wypożyczenia i zwrotu roweru,
  • opcjonalnie: klawiaturę i wyświetlacz w celu umożliwienia wypożyczenia i zwrotu roweru bezpośrednio z rowerowego komputera.


Napęd elektryczny pomoże rowerzyście

Wszystkie rowery w Mevo będę elektryczne, wyposażone w silnik o mocy znamionowej 250W. Siła wspomagania ma wynosić minimum 100 proc. wysiłku rowerzysty, czyli w praktyce ma podwoić naszą własną moc wkładaną w pedałowanie.

Moc wyjściowa ma zmniejszać się stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h, a napęd elektryczny ma załączać się po rozpoczęciu pedałowania. Rowery nie będą wyposażone w manetkę umożliwiającą jazdę całkowicie bez pedałowania. Natomiast będzie można z niego korzystać nawet gdy akumulator się rozładuje. Akumulator ma być wykonany w technologii litowo-jonowej lub podobnej i ma mieć pojemność minimum 10 Ah.

Rowery będą miały diodowy wyświetlacz stanu naładowania akumulatora. Po 1000 cykli ładowania, pojemność akumulatora ma wynosić minimum 70 proc., a minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem ma wynosić 60 km. Rower elektryczny nie będzie musiał posiadać biegów, ale może być wyposażony w przerzutkę w piaście.

Akumulatory wymieniane na pełne zamiast ładowania na stacjach

- Aby akumulatory w rowerach elektrycznych były pełne, nasi serwisanci będą fizycznie wymieniali puste na naładowane, choć na tym etapie nie są jeszcze znane szczegóły techniczne - mówi Marek Pogorzelski z Nextbike.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Rowerowa metropolia promowała rower elektryczny a teraz nagle zdanie zmienili bo sie okazalo ze są totalnie niekompetentni

    • 1 3

  • Nieśmiało zauważę, że

    system rowerów całkowicie elektrycznych wyszedł przypadkiem, lukę w Siwz Nextbike wykorzystał do pokonania konkurencji. Nikt nie ogłaszał przetargu na 100% rowerów elektrycznych, to będzie jeden wielki eksperyment.

    Z tą specyfikacją do przetargu wyszło trochę tak jak w tym starym dowcipie: Idź kup chleb a jak będą jajka to weź dziesięć. W sklepie - są jajka? Są. To poproszę dziesięć chlebów.

    • 3 2

  • bardzo dobra inwestycja (32)

    ja będę korzystał :)

    • 91 19

    • za 40 mln (9)

      można kupić 80 tys, rowerów i rozdać. Po kilku takich inwestycjach każdy miałby rower. I majątek miałby szanse zostać w Gdańsku. A teraz tak jak opłaty za ciepło jadą do Lipska tak pieniądze za rowery pojadą do ...Lipska. Co za przypadek!
      Czemuś biedny? Boś głupi!

      • 4 9

      • Prawie wszyscy rowery już posiadają... I zazwyczaj nieco droższe niż sugerujesz.

        • 0 1

      • Tu chodzi o to by ludzie na nich jeździli, a nie o to by je rozdać. (1)

        • 4 2

        • mylisz się

          tu chodzi o to żeby wydać pieniądze podatników. Właścicielem tego interesu jest fundusz larq sa, którego właścicielem jest z kolei fundusz CAM West sarl zarejestrowany w Luksemburgu. Wygugluj sobie kto tam zarabia a przestaniesz się dziwić dlaczego samorządy prowadzone przez pewną partię tak chętnie podpisują z nimi kontrakty.

          • 1 0

      • Takiś mundry (3)

        to trzeba było stanąć z kontrpropozycją do przetargu. Sens takiego systemu to właśnie to aby nie mieć roweru a móc nim jeździć. Ja bym chętnie czasami popedałował ale nie chcę się martwić siedząc w pracy czy nikt mi tego roweru w międzyczasie nie zaiwani ani nie wyciągnie w nocy z piwnicy.

        • 7 2

        • no to sobie pożycz/wynajmnij ... Twój problem. (2)

          po co ci do tego moje podatki??? 40mln. z podatków to całkiem ładna sumka.

          • 2 3

          • No, można by za to zbudować 700m s7 :) (1)

            Dużo ludzi chce wynajmować, więc idzie z podatków.

            Ja nie narzekam, że zapłaciłem za parking pod Twoim domem...

            • 4 2

            • Ja swoje musiałem kupić, i jeszcze za twoje rowerowe fantazje muszę płacić.

              Już nie mówiąc o akcyzie i podatku drogowym.
              To może dofinansujmy wypożyczalnie wrotek? Dlaczego nie?
              Jeśli jest popyt na wypożyczalnie rowerów to załóż taką wypożyczalnię.

              • 1 0

      • I dopiero byś miał płacz, że ludzie z rowerami się do ZTM i SKM ładują. (1)

        A tak, masz pod dworcem, masz pod pracą, w międzyczasie Cię nic nie obchodzi.
        Spadnie deszcz z nienacka, nie musisz wracać rowerem (to najbardziej boli w moim dojeżdżaniu rowerem do pracy)...

        • 10 2

        • Gdzie leży nienack?

          • 1 2

    • To nie jest inwestycja (21)

      To jest zwykły wydatek mający na celu zapewnienie bieżącej komunikacji miejskiej mieszkańcom. Jeśli pieniądze przestaną wpływać na tę "inwestycję" to nie zostanie nic. więc nie ma to nic wspólnego z inwestycją. Ale co zrobisz, skoro w szkole nie uczą podstaw ekonomi, a zakup mieszkania na własny użytek nazywa się inwestycją...

      • 6 9

      • inwestycja, jeśli jest nierentowna, nadal jest inwestycją (16)

        inwestycja to działanie zwiększające zasoby majątku trwałego firmy.

        Może być też inwestycja finansowa, w aktywa takie jak np. papiery "wartościowe", lub w inne aktywa, z oczekiwaniem na ich wzrost wartości rynkowej.

        Wybór należy to ciebie.

        Zakup samochodu zwykle jest obciążeniem bardziej niż korzyścią w sensie finansowym

        • 5 2

        • Może też być inwestycja w zdrowie (9)

          co jest między innymi również celem Mevo.

          Jedno jest pewne, autor tego komentarza raczej nie inwestował w edukację.

          • 3 3

          • autor którego komentarza? (7)

            autor tego komentarza nie interesował w edukację

            • 1 2

            • (6)

              Nie wiadomo. Ale tak to jest, jak komuś wytyka się brak edukacji, a samemu nie potrafi napisać logicznego zdania.

              A co do ziomka powyżej, o tej "nierentownej inwestycji" -przytaczasz definicje, które właśnie potwierdzają to co mówię: miasto płacąc za rower publiczny nie dokonuje inwestycji, bo nie nabywa żadnego majątku trwałego ani żadnych innych praw majątkowych. Kupuje usługę, czyli czysty konsumpcjonizm.

              Jedyne co się może bronić to inwestycja w zdrowie, ale nigdzie w materiałach prasowych nie czytałem aby mevo miało na celu poprawę zdrowia publicznego, więc celem wydatków pieniężnych nie jest zdrowie, tylko zapewnienie dotychczasowej komunikacji.

              • 0 2

              • Ależ miasto nabywa rowery, a do nich dokupuje usługę.
                W tym przypadku wychodzi nieznajomość przedmiotu sprawy, ale najwyraźniej nie przeszkodziło to wytknąć (hejtować) rzekomego braku edukacji.

                • 1 0

              • Jak się ma choć trochę oleju w głowie (2)

                czyta po kolei i ze zrozumieniem to dobrze wiadomo o którego autora chodzi.

                Co do inwestycji - myślisz bardzo prostolinijnie. Uważasz, że trzeba coś kupić i mieć aby zyskać. Kupujący taką usługę liczą na to, że dzięki temu będzie mniej użytkowników dróg w prywatnych autach, mniejszy tłok w autobusach co da im oszczędności w wydatkach na nowe drogi, remonty taboru itp. czyli więcej pieniędzy w kasie. Co do materiałów prasowych o celach Mevo to najwyraźniej niewiele czytałeś bo wielokrotnie podkreślano, że jednym z celów jest zmniejszenie ruchu samochodowego a poprzez to zmniejszenie ilości spalin w powietrzu. To też jest działanie prozdrowotne.

                • 0 2

              • jak będzie mniej pasażerów w autobusach to będzie mniej a nie więcej pieniędzy na remonty taboru

                • 2 0

              • Nadal nie rozumiesz

                Mevo ma sporo zalet, które między innymi wymieniłeś, ale to nie jest inwestycja.

                Oszczędność pieniędzy na budowie dróg dla samochodów, to nie inwestycja. Zaoszczędzone pieniądze są oszczędnościami, ale nigdy inwestycją. Czy to tak trudno zrozumieć? Serio polecam jakąś książkę do podstaw ekonomi, nawet jakieś wykłady "kołczów" na yt.

                • 2 0

              • to że coś nie jest napisane, to nie znaczy, ze nie będzie z tego realnych korzyści (1)

                jazda rowerem i regularny wysiłek fizyczny przyczynia się do poprawy zdrowia.

                Każdy przejazd samochodem to strata na zdrowiu użytkownika i osób w jego otoczeniu.

                • 0 3

              • jazda rowerem w otoczeniu spalin

                gratuluję

                • 2 0

          • celem Mevo jest wyciągnięcie 40mln dotacji,

            • 2 0

        • Ale czy ktoś nazywa zakup samochodu (prywatnego, żeby było jasne) inwestycją? (5)

          • 1 4

          • (2)

            A kto mówił o samochodzie? Mówiłem o mieszkaniu. A o tym często się słyszy, że ktoś zamiast wynajmować, zainwestował i kupił na własność... (jeszcze na kredyt zainwestował xD)

            • 1 1

            • To fakt, jesteś przykładem braku edukacji ekonomicznej (1)

              Wszystko zależy od okoliczności, bywa tak, że kupienie mieszkania, nawet na kredyt, jest bardziej opłacalne niż wynajmowanie więc spokojnie można to uznać za inwestycję finansową w nieruchomość. Ale żeby to ocenić trzeba umieć liczyć.

              • 0 1

              • Oszczędności to nie inwestycja. Polska język trudna język. Ekonomia język, trudna język.

                Gdzie masz zysk z tej nieruchomości, skoro mówisz że to inwestycja? Ja pie....le.

                • 1 1

          • znam bardzo wielu ludzi uważających kupno samochodu za inwestycję

            ci ludzie często przeceniają rentowność takiej inwestycji

            lub niedoceniają nierentowności takiej "inwestycji".
            (por. wpisy trolla o powodowaniu raka przez rower)

            • 2 1

          • tak, auto może i jest w pewnych wypadkach inwestycją

            np. jeśli potrzebujesz być w super pracy

            • 4 0

      • (3)

        Inwestycja w takim sensie że później będzie można zaoszczędzić na komunikacji publicznej oraz infrastrukturze pod auta prywatne.

        • 2 1

        • zaoszczędzić więcej niż 40mln.??

          • 0 0

        • "w takim sensie"

          Równie dobrze mogę powiedzieć, że mevo to w "takim sensie" lot na marsa...

          Masakra, oszczędności to inwestycja...

          • 0 0

        • najważniejsze, że będzie można zaoszczędzić również na wydatkach na ratowanie zdrowia

          bezrefleksyjnych użytkowników samochodów i ich dzieci.

          Rower publiczny otworzy im wyobraźnię na inne opcje.

          • 1 1

  • Podpiszcie lepiej umowę na wspólny spacerniak. Przynajmniej dalej będziecie razem.

    • 3 1

  • A gdzie umowa na wspólny bilet?

    • 4 0

  • I fruuu u kolejne miliony na rozczenia małej grupki komunistów! (9)

    A frajerzy płaćcie podatki na to i stójcie w korkach na dziurawych drogach.

    Pamiętajcie, że jesteście tak tępi, że dalej zagłosujecie na tych samych ludzi w UM'ach...

    nawet was mi nie żal. Za głupotę trzeba płacić, niestety, świat jest brutalny i dowodem na tym są te działania lewackie, które tu mają miejsce.

    • 14 16

    • Dobra, będziemy pamietac (1)

      Dwie tylko rzeczy - To nie jest grupka komunistów, rower nie jest przypięty do poglądów.

      I to nie jest mała grupka.

      • 2 2

      • Nie jest mała, jest mikroskopijna.

        • 0 1

    • (5)

      Ja nie będę stał w korkach, bo przejadę rowerem. To Ty będziesz stał w swoim szrocie. :)) A pamiętaj - im więcej rowerzystów na drogach, tym mniej będziesz miał praw w swoim szrocie.

      • 10 3

      • zawiść . (1)

        tylko rowerzyści tak mają.

        Ja nie widzę problemu w tym, że jeżdżą rowery, skutery, motory, ciężarówki, dostawczaki - trzeba na siebie uważać.

        Nikt poza rowerzystami nie jest roszczeniowy. Mieszkając w Amsterdamie miałem i rower i samochód i tak mam obecnie.

        • 2 7

        • Czytajac komentarze mam zupelnie odwrotne wrazenie

          • 2 1

      • Ale rowerzystów w Trójmieście nie przybywa (1)

        Statystyki są nieubłagane: cudowne dzieci dwóch pedałów to nadal margines społeczny.

        • 2 10

        • Jednak przybywa. Wzrost w tym roku jest spory w porownaniu z zeszlym

          • 5 1

      • Na tym polega problem większość ludzi chce dróg dla samochodów

        porty chcą dróg dla cieżarówek a UM wspiera wąską grupkę modnisiów lewaczków...
        A wieszkość płaci pit i podatek drogowy własnie na drogi samochodowe.

        Po co jest via toll?

        • 3 5

    • A chcesz z laczka?

      Jak nie to nie pisz głupot

      • 0 1

  • A dlaczego jest problem z biletem ZKM?

    Czy nie prościej ustalić jedną cenę za przejazd? Raz ktoś zapłaci relatywnie za dużo, innym razem przejedzie dłużej za te same pieniądze. Ci co jeżdżą codziennie kupią miesięczny. Cenę można prosto ustalić - koszt funkcjonowania ZTM minus cena sprzedanych miesięcznych minus dotacja z budżetu miasta podzielone przez liczbę pasażerów czyli kupionych biletów w poprzednim roku. Zaokrąglić do 50 gr. Uprości to kupowanie biletow, konstrukcję automatów itd. Tak już kiedyś było i komu to przeszkadzało?

    • 1 2

  • Lenin tego nie opisał.

    Dlatego też należy docenić inwencję budowniczych utopii europejskiej w dziedzinie trwonienia wspólnych pieniędzy i rozdawnictwa.

    • 2 1

  • A czemu elektryki? (1)

    A nie zwykłe rowery... Byłoby i taniej i zdrowiej i prościej bo wystarczy pedałowac a nie wymieniać / ładować baterie.

    • 5 3

    • Tu też możesz pedałowac

      • 3 0

  • Brawo, brawo, brawo !!! (3)

    Dostawa rowerów w listopadzie... spadnie śnieg... sypną solą... i rower ruda zeżre, przyjdzie mróz... akumulatory padną...
    W listopadzie także zjadą się turyści, główni użytkownicy takich rowerów...
    Gdzie trzeba mieć mózg, żeby rodzić w bulach takie pomysły ???

    • 15 6

    • a co jak się uda? (1)

      Co wtedy ?

      • 3 3

      • Napewno się uda...

        ale w maju przyszłego roku...

        • 3 1

    • Pomyśl mózgu, to dobry czas na testowanie ze względu na małą liczbę użytkowników

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum