• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo

Kamil Gołębiowski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dostawcą rowerów metropolitalnych dla Trójmiasta i Pomorza została firma Nextbike, która obsługuje kilkadziesiąt takich systemów w Polsce i w Europie. Dostawcą rowerów metropolitalnych dla Trójmiasta i Pomorza została firma Nextbike, która obsługuje kilkadziesiąt takich systemów w Polsce i w Europie.

To już pewne: firma Nextbike dostarczy Trójmiastu i Pomorzu system roweru Mevo. W poniedziałek, 18 czerwca, umowa została oficjalnie podpisana. Mevo ma wystartować za pięć miesięcy, czyli 18 listopada.



Czy bedziesz korzystać z Mevo?

Mevo będzie liczyło na początku 1224 rowery, co oznacza, że już na starcie będzie trzecim największym system w Polsce. Pierwszego marca 2019 Mevo zostanie uzupełnione o kolejne rowery, co sprawi, że będzie ich już ponad 4 tysięcy. Na zimę ta liczba będzie maleć, by rosnąć wraz z powrotem wiosny.

- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówi Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.

Mevo: dostawca będzie musiał się starać, bo grożą mu wysokie kary umowne



Przykładowo, za każdy rower niesprawny dłużej niż 12 godzin, w przypadku usterki istotnej dla funkcjonowania, przewidziana jest kara w wysokości od 50 do 600 zł dziennie. Tyle samo za każdy rower niesprawny dłużej niż 48 godzin, dla usterki nieistotnej dla funkcjonowania. Nextbike będzie musiał dbać o odpowiednią liczbę rowerów na stacjach. Za każdy przypadek niewłaściwej liczby rowerów na danej stacji w danym dniu kara wynosi 100 zł, maksymalnie 66 tys. za jeden dzień, a łącznie maksymalnie nawet 10 mln zł.

Kary za brak rowerów

Jeśli któregoś dnia w systemie zabraknie 2-5 proc. rowerów, to wykonawca ponosi karę 1 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień, minimalnie 3 tys. zł, maksymalnie 5 mln zł. Za brak 5-10 proc. rowerów kara wyniesie 1,5 proc. miesięcznego wynagrodzenia, od 5 tys. do 5 mln kary. Za brak od 10 do 50 proc. rowerów to już 3 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień i łącznie od 10 tys do 10 mln zł. Za każdy rozpoczęty dzień niefunkcjonowania całego systemu kara wyniesie co najmniej 100 tys. zł.

Umowę z dostawcą systemu roweru metropolitalnego Mevo podpisali w gdańskim Olivia Business Centre między innymi prezydenci Sopotu, Gdańska i Gdyni oraz marszałek Pomorza. Umowę z dostawcą systemu roweru metropolitalnego Mevo podpisali w gdańskim Olivia Business Centre między innymi prezydenci Sopotu, Gdańska i Gdyni oraz marszałek Pomorza.
Kary od 500 zł do 1 mln złotych naliczane będą wykonawcy również m.in. za:
  • usterki stacji postoju nieusunięte w terminie,
  • niedostępność strony internetowej, aplikacji mobilnej, centrum kontaktu,
  • brudne elementy systemu,
  • opóźnienia w uruchomieniu systemu,
  • brak raportów,
  • zatrudnienie pracowników fizycznych bez umowy o pracę.


W szczególnie rażących przypadkach zamawiający będzie mógł też zerwać umowę przed terminem.

Skąd wysoka cena rowerów metropolitalnych?



Pod poprzednimi artykułami o systemie Mevo wielu czytelników pytało, dlaczego rowery miejskie mają być znacznie kosztowniejsze niż te powszechnie dostępne w dużych sklepach, gdzie rowery górskie można kupić od 600 zł.

Odpowiedzi są dwie:

  1. Po pierwsze rowery, które z założenia mają być wykorzystywane przez różnych odbiorców przez kilka-kilkanaście godzin dziennie, muszą kosztować wielokrotnie więcej niż najtańsze produkty, których trwałość zwykle jest niska,
  2. po drugie wszystkie rowery w systemie Mevo będą elektryczne.


Jakie muszą być rowery w systemie Mevo?



Rower ma być przystosowany do osób o wzroście 150-200 cm, o masie do 120 kg. Ma ważyć nie więcej niż 33 kg (wraz z napędem elektrycznym), koła mają być wielkości minimum 26 cali, a rama roweru ma być z tzw. niskim przekrokiem dla łatwiejszego wsiadania. Rower ma być obowiązkowo wyposażony w osłonę łańcucha. Kierownica typu miejskiego ma być wygodnie podniesiona, siodełko miejskie ma być z regulowaną wysokością, dodatkowo rower ma być obowiązkowo wyposażony w dzwonek, głębokie błotniki z chlapaczami, nóżkę oraz lampy LED.

Każdy rower będzie wyposażony w rozbudowany komputer pokładowy, który ma umożliwiać wypożyczenie roweru w maksymalnie 10 sekund od przyłożenia karty, urządzenia z systemem NFC lub zeskanowania kodu QR. Ponadto komputer ma umożliwiać przypisanie do konta użytkownika kart bezstykowych, zwrot roweru na stacji, a także wypożyczenie i zwrot poza stacją, zawieszenie wypożyczenia, czy choćby rezerwację roweru.

Elementem obowiązkowym jest również monitoring pozycji GPS z dokładnością do 15 metrów, a system komputerowy ma być poinformowany najpóźniej 15 sekund od momentu wystąpienia zdarzenia, np. wypożyczenia roweru.

Każdy rower ma być wyposażony w:
  • blokadę zabezpieczającą,
  • akcelerometr z alarmem nieupoważnionego użycia,
  • potwierdzenie dźwiękowe wypożyczenia i zwrotu roweru,
  • opcjonalnie: klawiaturę i wyświetlacz w celu umożliwienia wypożyczenia i zwrotu roweru bezpośrednio z rowerowego komputera.


Napęd elektryczny pomoże rowerzyście

Wszystkie rowery w Mevo będę elektryczne, wyposażone w silnik o mocy znamionowej 250W. Siła wspomagania ma wynosić minimum 100 proc. wysiłku rowerzysty, czyli w praktyce ma podwoić naszą własną moc wkładaną w pedałowanie.

Moc wyjściowa ma zmniejszać się stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h, a napęd elektryczny ma załączać się po rozpoczęciu pedałowania. Rowery nie będą wyposażone w manetkę umożliwiającą jazdę całkowicie bez pedałowania. Natomiast będzie można z niego korzystać nawet gdy akumulator się rozładuje. Akumulator ma być wykonany w technologii litowo-jonowej lub podobnej i ma mieć pojemność minimum 10 Ah.

Rowery będą miały diodowy wyświetlacz stanu naładowania akumulatora. Po 1000 cykli ładowania, pojemność akumulatora ma wynosić minimum 70 proc., a minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem ma wynosić 60 km. Rower elektryczny nie będzie musiał posiadać biegów, ale może być wyposażony w przerzutkę w piaście.

Akumulatory wymieniane na pełne zamiast ładowania na stacjach

- Aby akumulatory w rowerach elektrycznych były pełne, nasi serwisanci będą fizycznie wymieniali puste na naładowane, choć na tym etapie nie są jeszcze znane szczegóły techniczne - mówi Marek Pogorzelski z Nextbike.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Po co elektryczne?

    Jedno pytanie: po co akurat elektryczne? Przecież to i drożej, i więcej okazji do awarii, i rower cięższy, i może się dla niektórych okazać nazbyt zrywny.
    Poza tym 6 zł za godzinę jazdy to trochę za dużo. Byłyby normalne rowery miejskie i można by (jak np. w Warszawie) zrobić pierwsze 30 min. za darmo.
    Ale zobaczymy, jak to się sprawdzi.

    • 1 0

  • dla tych ze zdjęcia to wspólna taczka potrzebna. (2)

    • 1 4

    • (1)

      A dla ciebie wizyta u psychiatry

      • 1 2

      • A tobie dildo...

        • 0 0

  • Nastaly czasy elektrope.alarzy..te rowry tez będziecie wozić pkm, skm i ztm?

    • 0 0

  • (1)

    Jezdem aktywistom rowrowym.

    • 4 4

    • Lecz sie z**bie, albo ja cie wyleczę...

      • 0 0

  • Po co państwo pcha się w działalność transportową typu rowery ? (12)

    W Amsterdamie jest masa małych wypożyczalni i to działa od lat. I państwo z nimi nie konkuruje. A w Gdańsku nie ma małych wypożyczalni bo każdy przedsiębiorca wie, że na to nie ma klientów.

    A Państwo wtopi miliony nie swoich pieniędzy i głupio się będzie uśmiechać.

    Socjalizm to choroba psychiczna prowadząca zawsze do biedy.

    • 14 12

    • to nie państwo tylko lokalne platfusy - widocznie maja w tym jakiś interes o którym się nie mówi publicznie (3)

      nie wiem jak dobrze Budyniowi zrobili ludzie z Lispka ale po tym jak sprzedał GEPC spółce komunalnej z Lispka w zamian za ochłapy w postaci miejsca w radzie nadzorczej teraz jeszcze zakontraktował rowery miejskie spółce-córce, której spółka-matka jest też z Lipska.
      Pal licho ta dotację unijną, łatwo przyszło łatwo poszło ale oprócz tego ponad 20 milionów to już pójdzie znowu z naszych podatków.

      • 3 2

      • (1)

        Pieniądze z Brukseli wrócą do Berlina. I o to chodzi.

        • 2 1

        • znowu jakaś przerwa w dostawach tabletek?

          • 0 0

      • właśnie na tym polega państwo że to banda urzędasów a nie naród.

        • 0 1

    • A po co państwo pcha się w działalność transportową typu autobusy i tramwaje? (6)

      • 2 1

      • Po co państwo pcha się w budowę dróg? (2)

        • 3 0

        • ale nie prowadzi półki co wyporzyczalni samochodów? (1)

          chociaż lepiej o tym głośno nie mówić, bo jeszcze zaczną...

          • 1 2

          • Jak by to rozwiązało problem nadmiaru aut w miescie to może i by zaczeła.

            • 1 1

      • Nie mam pojęcia.... (2)

        to równie głupie. Dowodem na to jest transport prywatny na podchalu.

        • 1 3

        • (1)

          oraz na pomożu i na mazórah

          • 2 0

          • podhalu, czepiasz się...

            • 0 1

    • w Holandii funkcjonuje ogólnokrajowy system OV Fiets połączony organizacyjnie z koleją

      nie tylko drobne wypożyczalnie

      • 5 1

  • Dzieki temu bedziemy mogli zobaczyc kolejną kompromitacje i niegospodarnosc urzedasów we wrzesniu! (3)

    Rower elektryczny to nie rower nikt nie będzie tym czołgiem chciał pedałować i będzie korzystał tylko z napędu elektrycznego .Skutek będzie taki ze bedą sie walac na chodnikach rozładowane.

    • 7 4

    • wspomaganie elektryczne się włącza jedynie wtedy, gdy użytkownik pedałuje (2)

      na samej elektryce taki rower nie jeździ.

      Jeździ ewentualnie w wyniku inercji lub z górki - tak jak każdy rower - bez zużywania energii.

      • 2 1

      • noto jestes w błedzie bo i widac ze kompletnie nierozumiesz bo myslenie jest ci obce (1)

        Nawet jesli bedzie trzeba krecic to nikt nie bedzie krecił pedałami bez wspomagania.Jak wyczerpie sie bateria tylko zostawi to byle gdzie.
        A teraz jaki jest współczynnik oporu kiedy włącza sie wspomaganie i czy jest regulowany?
        Zeby kto kolwiek chciał z tego korzystac opór musi byc bardzo niewielki bo od samego początku to elektryczne miało byc dla ciapowatych i emerytów gryzipiórków co cały zycie tylko na tyłku siedziały.

        • 0 1

        • kiedy ostatnio odstawiałeś tabletki?

          • 0 0

  • Po co elektryczne? (3)

    Rozumiem, 10-20% rowerów elektrycznych, ale jak taki rower 33 kg np. wnieść po schodach? Powyżej 25 km/h też masa tylko utrudnia jazdę skoro silnik elektryczny już nie działa z tą prędkością. I trzeba cały czas pedałować, nie można przestać przy zjeździe. Dla mnie same wady.

    • 5 4

    • po co wnosić taki rower po schodach ?

      chcesz jeździć nim z sypialni do jadalni?

      Jeśli nie, to będziesz mógł zostawić go przed domem, do następnego użycia. Jako że jest publiczny, nie zostanie ukradziony.

      • 0 0

    • (1)

      przynajmniej będą powolne. kierowcy nie będą się mazać. Oni nigdy nic nie widzą, zawsze rowerzysta za szybki. ;)

      • 5 0

      • własnie przeciwnie bedą szybkie ,ale za to szybko bedą sie rozładowywac

        • 0 1

  • ta smutna ekipa z tego z zdjęcia, tych trzech panów po 20 latach do wymiany! (4)

    • 103 45

    • Wybory już niedługo, masz szansę. :)
      Jeżeli oni wygrywają wybory to oznacza, że ludziom się podoba. :)

      • 2 0

    • Szczurek do wymiany, Adamowicz i Karnowski dobrze rozwijają swoje miasta

      • 5 1

    • dużo gorsi są pretendenci - gdańskie misiewicze od Płażyńskiego

      doprowadzą Gdańsk do ruiny, skłócą nas ze wszystkimi

      • 17 8

    • Prezes, Zero i Antonio?

      Można ich wymienić, faktycznie od kilku dekad niszczą ten kraj...

      • 17 17

  • to jak wyszlo z tym protokołem przekazania i ubezpieczeniem OC/AC na rower? (6)

    bedzie kask na wyposażeniu? jest jakis limit wieku?

    • 9 31

    • serio? (1)

      chciałbyś wieczorem po upalnym dniu zakładać kask z którego przez cały dzień skorzystało przed tobą kilkadziesiąt osób? Szanuję.

      • 4 0

      • Blinkee to ogarnęło, znaczy da się :)

        • 1 0

    • OC na rower nie jest przypisane do roweru, więc możesz sobie kupić (1)

      Polecam, tanie jak barszcz

      • 8 0

      • dla zainteresowanych

        OC rowerzysty to 60 zł rocznie :)
        Często może wejść w skład ubezpieczenia na życie/mieszkanie

        • 7 1

    • jest

      i jednak jesteś za młody

      • 2 1

    • Jakie OC, jakie AC, jaki kask, co ty bredzisz?

      • 21 2

  • Na wszystkich innych portalach o największym systemie roweru elektrycznego, o ty że to najnowocześniejsze rozwiązanie itp (5)

    Tylko na trójmiasto.pl redakcja stara się możliwie umniejszać ten sukces całej aglomeracji

    • 0 4

    • Przewalenie 80 baniek z kieszeni podatnika (1)

      To jeszcze żaden sukces

      • 2 2

      • 57 baniek na 6.5roku na podzielone na 15 gmin. To nie jest dużo.

        Za taką kasę nie wybudujesz nawet kilometra drogi.

        • 3 0

    • Jak kazdy leming bedziesz sie cieszył z najwiekszej głupoty wazne dlaciebie tylko kto te głupoty robi!

      Gdybys niebył bezmózgowcem wiedział bys ze na swiecie jest wiele państw które maja najwieksze doswiadczenie i niemaja całkiekowicie tylko rowerów elektrycznych .ale ty mózgu niemasz to nic dziwnego.

      • 1 1

    • (1)

      Dokładnie to największy system roweru elektrycznego na świecie i najnowocześniejsza taka sieć. Trójmiasto.pl zamiast być dumne szuka dziury w całym

      • 1 3

      • bzdura, to na pewno, będzie ważna dobra rzecz, ale dziennikarze są od tego żeby patrzeć krytycznie

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum