• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołanie firmy Nextbike w przetargu na Rower Metropolitalny

Kamil Gołębiowski
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Przykładowy komputer pokładowy i aplikacja mobilna systemu roweru publicznego czwartej generacji, niezależnego od stacji dokujących. Przykładowy komputer pokładowy i aplikacja mobilna systemu roweru publicznego czwartej generacji, niezależnego od stacji dokujących.

Pierwsze kłopoty z rowerem metropolitalnym Trójmiasta. Firma Nextbike Polska S.A. złożyła właśnie odwołanie w przetargu. Czy zostaną zmienione warunki zamówienia?



Firma Nextbike złożyła 29 marca br. odwołanie w sprawie ogłoszonego niedawno przetargu na wykonanie Systemu Roweru Metropolitalnego w Trójmieście i ościennych gminach.

Firma chce, aby komputery pokładowe rowerów jeżdżących w systemie, obok możliwości wypożyczenia przez urządzenia mobilne i skanowanie kodu QR, zbliżeniowo w technologii NFC (Near Field Communication) oraz innych kart bezstykowych, dodatkowo musiały posiadać klawiaturę i wyświetlacz.

W uzasadnieniu odwołania Nextbike zarzuca zamawiającemu, czyli stowarzyszeniu gmin Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), wykluczenie społeczne osób, które nie posługują się smartfonami. Uznaje ich za istotną społecznie grupę użytkowników, którzy przez fakt nieposiadania nowoczesnego telefonu, nie będą mogli korzystać z systemu.

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) zostało przez zamawiającego określone, że rowery muszą być wyposażone w komputery pokładowe, jednak ich wyposażenie w klawiaturę i wyświetlacz ma być jedynie opcjonalne.

Nextbike żąda podwyższenia zakresu doświadczenia oferentów

Nextbike wnioskuje także o to, aby w przetargu zwiększone zostało wymagane doświadczenie oferenta. Ma ono polegać nie tylko na zarządzaniu odpowiedniej wielkości systemem roweru publicznego, ale obejmować ma także jego dostarczenie, montaż i uruchomienie.

Jakie mogą być konsekwencje uwzględnienia odwołania przez firmę Nextbike?

Zwiększenie wymagań co do doświadczenia oferenta może zmniejszyć pulę chętnych, kwalifikujących się do wzięcia udziału w przetargu i może działać na korzyść lidera rynku, który z każdym kolejnym wygranym przetargiem zwiększałby swoją przewagę nad konkurentami.

Zapytaliśmy więc przedstawicieli OMGGS, czy będą chcieli utrzymać obecne warunki przetargu, czy też planują zmienić specyfikację istotnych warunków zamówienia?

- Ze względu na toczące się postępowanie, w którym jesteśmy stroną (KIO wyznaczyło termin posiedzenia na 12 kwietnia), do czasu wydania orzeczenia w sprawie, nie komentujemy odwołania złożonego przez firmę Nextbike - odpowiada Krzysztof Perycz-Szczepański z OMGGS
Kim jest Nextbike Polska?

Firma Nextbike ma w Polsce pozycję lidera na rynku rowerów miejskich, jednak nie oferowała do tej pory nigdzie systemu czwartej generacji, w którym rower można wypożyczyć i oddać również poza stacjami dokującymi. Firma jest notowana na warszawskim parkiecie mniejszych spółek New Connect, mając obecnie wartość ok. 132 mln. zł. Nextbike jest firmą-córką spółki niemieckiej.

Nextbike jest operatorem 26 systemów roweru publicznego w Polsce i obejmuje zarówno duże systemy, jak warszawskie Veturilo, jak i bardzo małe, jak na przykład Ostrowski Rower Miejski, który ma zaledwie dwadzieścia rowerów.

Odwołanie przed samymi świętami

Odwołanie zostało złożone tuż przed świętami Wielkanocy. Krajowa Izba Odwoławcza przy Urzędzie Zamówień Publicznych rozpatrzy postulaty firmy 12 kwietnia.

Komentarz: nasza interpretacja wydarzeń.

System roweru publicznego metropolii Trójmiasta ma być drugim co do wielkości w Polsce. Jest zatem łakomym kąskiem dla potencjalnych oferentów. Jednocześnie nasza metropolia chce być prekursorem i jako pierwsza zaoferować użytkownikom system czwartej generacji, czyli rowery, które można wypożyczać i oddawać niezależnie od stacji postojowych.

Nextbike ma niewielkie doświadczenie w oferowaniu takich systemów, jednocześnie dopiero wchodzi na rynek publicznych rowerów elektrycznych. Znacznie prostsze, a być może również bardziej opłacalne, byłoby dla tego największego gracza na rynku, powielić dotychczas oferowane rozwiązania, znane z innych miast.

Jeśli to nie będzie możliwe, a na to się zapowiada, to lider polskiego rynku będzie musiał zaoferować nowe, atrakcyjniejsze, ale tym samym prawdopodobnie droższe i bardziej skomplikowane rozwiązania użytkownikom systemu. Inaczej może nie utrzymać swojej silnej pozycji rynkowej. Jako że ma doświadczenie w operowaniu systemami starszych generacji, jest zainteresowany wykorzystaniem ich również na Wybrzeżu.

Działające dotychczas w Polsce systemy rowerów publicznych polegają z grubsza na tym, że ich operator otrzymuje zapłatę ryczałtową za każdy miesiąc działania systemu, To sprawia, że nie jest zainteresowany bezpośrednio liczbą zarejestrowanych użytkowników systemu i ich satysfakcją z oferowanych usług.

Jednak trójmiejsko-pomorski rower metropolitalny ma działać inaczej i dzięki systemowi czwartej generacji ma umożliwiać zamawiającemu znacznie większą kontrolę nad jakością wykonania usługi. W przypadku naruszenia postanowień umowy, na operatora mają być nakładane różnorakie kary umowne w kwotach od kilkudziesięciu do nawet kilku milionów złotych. To ma zagwarantować znacznie wyższą, niż w innych gminach, funkcjonalność systemu, sprawność techniczną rowerów, a co za tym idzie, również satysfakcję użytkowników.

Opinie (211) 6 zablokowanych

  • Rower miejski (12)

    Inwestycja która zmieni całe trójmiasto. Mam nadzieję, że sprawa się szybko rozstrzygnie i projekt ruszy do przodu. Mamy najlepszą infrastrukturę rowerową w Polsce (Gdańsk) - dobry system roweru miejskiego to wisienka na torcie ;-)

    • 66 36

    • W GD najlepsza infrastruktura rowerowa? (2)

      Sorry, ale ładnie Ci urzędasy głowę sprały.

      • 11 5

      • takie dane podaje czasopismo Rowertour robiące porównania na podstawie wielu kryteriów (1)

        • 0 2

        • ale to nieprawda

          pojeźdź trochę rowerem po Wawie, Poznaniu, Wrocku
          i sam się przekonaj

          • 2 0

    • Amsterdam pęknie z zazdrości! (5)

      • 12 3

      • w Amsterdamie przeciętny mieszkaniec ma często dwa rowery prywatne

        jeden na dojazd do stacji metra lub innej kolejki podmiejskiej, drugi na dojazd od stacji metra do celu podróży.

        • 1 0

      • Śmiechłem :)

        • 3 1

      • Ciekawe, czy którykolwiek z entuzjastów roweru miejskiego zna statystyki wypadków w Amsterdamie (1)

        szczególnie tych z udziałem rowerzystów

        • 7 4

        • trolu ty nieznasz zadnych statystyk !Tych z wypadkimi piratów drogowych takich jak ty w Polsce w szczególności

          Podobnie jak nie znasz statystyk zanieczyszczenia powietrza przez takich troli jak ty,.

          • 5 6

      • haha dokladnie Gdańsk zasciankiem europy

        • 4 6

    • (1)

      To, że podobno mamy najlepszą infrastrukturę w Polsce tylko świadczy o tym, jaka tragedia jest w innych polskich miastach.

      • 17 4

      • Tak było może ze 20lat temu.
        Inne miasta już dawno nas przegoniły.

        • 10 2

    • Truskawka!

      • 11 2

  • (1)

    ''Działające dotychczas w Polsce systemy rowerów publicznych polegają z grubsza na tym, że ich operator otrzymuje zapłatę ryczałtową za każdy miesiąc działania systemu''
    od kogo dostaje pieniądze? W Szczecinie i bodaj w Warszawie czy Wrocławiu pierwsze 20min jest za darmo. Trzeba mieć min załadowane 10zł na koncie żeby móc wypożyczać. Dla mnie jako użytkownika to świetna sprawa - stacje są od siebie bardzo blisko i jak nie chcę to nie wydaję ani złotówki. A w Trójmieście mm wydać rocznie 100zł za abonament i szukać roweru po mieście bo nigdy nie będzie przecież w tym samym miejscu. Do tego wyklucza się ludzi, którzy nie mają telefonów do obsługi takiej aplikacji. Nie wiem czemu mam się ekscytować, że będzie to produkt czwartej generacji, skoro nie widzę w zastosowaniu praktycznym żadnych korzyści.

    • 6 1

    • Operator dostaje kase od miasta!!Masz czesciowo racje bo te 20 minut nie jest bezpłatne.

      Po prostu miasto za nie dopłaca.Dlaczego rowerzysci i wszyscy maja doplacac by ktos miał za darmo.

      • 0 0

  • Podatnik (1)

    Może by tak najpierw spłacić Amber stadion? To tylko 300 mln zł!

    • 1 1

    • Niby masz racje ale niby dlaczego mamy byc opóznieni w rozwoju przez głupi stadion

      Zamiast go spłacać lepiej go oddac za darmo bo i tak przynosi ogromne straty

      • 0 1

  • Rowery (3)

    Co się stało z super rowerami zakupionymi dla urzędników miejskich ????????????

    • 6 1

    • są regularnie wykorzystywane przez urzędników w godzinach pracy

      • 0 0

    • Maja pewnie protokol zniszczenia, a rowerek u urzednika w garazu

      • 2 1

    • Mozesz pojechac zobaczyc :)

      • 1 0

  • Kary a może jednak nagrody? (9)

    Jak zwykle w Polsce chce się karać firmę za nie zapewnienie odpowiedniej jakości a może by tak zastosować system premi? Każdy lubi marchewkę a nie lubi kija

    • 42 30

    • Nagrodą jest zysk. (6)

      • 18 2

      • (4)

        Oczywiście, że zysk, ale pomniejszony o koszt mieszkania dla...

        • 5 7

        • (3)

          Konczcie juz z tymi mrzonkami. City bike to same straty.
          To hotele powinny wypozyczac rowery i tyle.

          • 4 3

          • Dokładnie (2)

            • 3 3

            • Budyń musi oddać 180tys to i przetarg... (1)

              ...trzeba POwtórzyć....

              • 1 3

              • powiedział PiS,,,,,lec

                • 3 1

      • Praca w zamowieniach publicznych

        Kazda osoba pracujaca w zamowieniach publicznych wie,ze jakakolwiek oferta przetargu musi miec klauzaule kar. I nic w tym zakresie nie zminisz,chyba ze zmienisz prawo...

        • 9 0

    • Na szkołę nigdy nie jest za późno.

      niezapewnienie
      premii

      Z interpunkcją też słabo. Ja bym się z taką pisownią wstrzymał od publicznego komentowania.

      • 1 2

    • Generalnie masz dwie opcje:
      1) Wyższa cena bazowa + klauzule kar
      2) Niższa cena bazowa + klauzule premii + klauzule kar

      Ta pierwsze opcja zwykle jest prostsza dla obydwu stron, w szczególności przy przetargu. Łatwiej też przy niej ustalić poziom oczekiwań.

      • 2 0

  • Oprócz standardowej obsługi przez smartfon (3)

    wprowadzić opcjonalną identyfikację za pomocą przykładania karty (osobnej a może płatniczej).
    Klawiatura jest niepotrzebnym skomplikowanym elementem mechanicznym, dodatkową rzeczą która może się zepsuć, no i zwiększa koszt roweru.

    • 9 1

    • Z kartą płatniczą się raczej nie uda, bo każdy bank musiałby się zgodzić (2)

      • 0 1

      • Mamy karty miejskie - na transport publiczny

        • 1 0

      • Kwestia odpowiednich umów,

        Zauważ, że karta tutaj nie prowadziłaby do żadnych transakcji finansowych, a jedynie do uwierzytelniania użytkownika

        • 2 0

  • (1)

    Omggs nawet siwz nie potrafi napisac bez naruszania zasad pzp?

    • 1 4

    • Głupia opinia.

      Chyba nie zrozumiałeś/aś artykułu.

      • 2 1

  • Wykluczyć ich z przetargu.

    Teraz zacznijmy robić auta dla niewidomych, bo to też spora grupa odbiorców usługi. Wykluczył bym tą firmę jako monopolistę i taką co chce budować nadmierną przewagę nad mniejszymi.

    • 2 2

  • Już się zaczyna...... (4)

    Grunt to jak najwięcej kasy wyciągnąć.

    • 29 5

    • Szczurek naobiecywał bo wybory i już się zaczyna kombinowanie... (2)

      • 2 1

      • Ty to janusz jesteś jednak idiotą.

        • 0 1

      • a co ma szczur do gdańska, weź pigółki.

        • 2 1

    • łameryke odkryłeś ,
      tu jest polska, tu się ciężko oddycha

      • 0 0

  • Gdańsk rowerowe zad. Ie

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum