Odnowiona al. Mamuszki w Sopocie
Ukończono remont odcinka nadmorskiej trasy rowerowej w Sopocie od skweru Kuracyjnego do ul. Powstańców Warszawy. Jest szerzej i wygodniej, zamieniono też stronami ruch pieszy i rowerowy. Przy okazji remontu popełniono jednak liczne błędy. O ponownym zastosowaniu krytykowanej od lat kostki fazowanej urzędnicy dowiedzieli się... od naszego reportera.
Ze zmian najbardziej rzucają się w oczy: nowa nawierzchnia z betonowej kostki w miejsce dawnego asfaltu na al. Franciszka Mamuszki, pomiędzy hotelem Sheraton a parkiem Północnym na wysokości ul. Powstańców Warszawy. Na krótkim odcinku na wysokości samego Grand Hotelu poszerzono zarówno drogę dla rowerów, jak i chodnik. Zamieniono je też miejscami i teraz piesi spacerują przy plaży (choć nie tylko), a rowerzyści jadą od strony hotelu, zgodnie z konwencją przyjętą dla całej trasy nadmorskiej aż do Brzeźna w Gdańsku.
Znów betonowa kostka fazowana
Sopot wielokrotnie był krytykowany za uporczywe używanie kostki betonowej zamiast lepszej nawierzchni bitumicznej na drogach dla rowerów. Do tego na całej trasie przejścia dla pieszych wykonano z najgorszej, fazowanej kostki betonowej, od ponad dziesięciolecia krytykowanej przez użytkowników, niewygodnej dla rowerzystów i ryzykownej dla rolkarzy i hulajnóg. Pikanterii dodaje fakt, że zarówno sopocki oficer rowerowy, jak i urzędnicy z Komisji Bezpieczeństwa i Ruchu Drogowego o fazowanej kostce dowiedzieli się dopiero od naszego reportera, nie kryjąc własnego zdziwienia. Kostka została położona w tym miejscu przed około trzema tygodniami. Zapytani, twierdzili jednak, że najprawdopodobniej jest to zgodne ze specyfikacją zamówienia. Halo, czy leci z nami pilot?
Droga rowerowa czy "ciąg pieszo-jezdny"?
Na fragmencie inwestycji biegnącym wzdłuż hotelu Sheraton powstał dość dziwny twór, którego powierzchnia podzielona jest na trzy strefy: środkową, przypominającą z wyglądu drogę rowerową, wykonaną z czerwonej kostki niefazowanej i dwie wąskie "opaski" po bokach, mające w zamierzeniu służyć pieszym. Kwestionujemy zasadność takiego wykonania, lepiej było zrobić drogę rowerową wzdłuż drzew, a pełnowymiarowy chodnik wzdłuż hotelu. Tak zmieściliby się zarówno piesi idący np. ze skweru Kuracyjnego pod Grand Hotel lub na ul. Powstańców Warszawy, jak i rowerzyści jadący w kierunku parku Północnego. Dodatkowo istnieje również chodnik za szpalerem drzew, wzdłuż plaży. Twór oznakowany jest w tej chwili jako droga rowerowa.
Na posiedzeniu sopockiej Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapytaliśmy o uzasadnienie przyjętego rozwiązania jako kolizyjnego i niewygodnego tak dla pieszych, jak i rowerzystów. Urzędnicy wprawili nas w zdumienie, tłumacząc, że oznakowana droga rowerowa wcale nie jest drogą rowerową, tylko bliżej niezdefiniowanym ciągiem pieszo-jezdnym, na którym pierwszeństwo mają piesi, a nie rowerzyści. To nieprawda, w myśl przepisów oznakowanie pionowe jest rozstrzygające i jednoznacznie definiuje "twór" jako drogę rowerową, na której pierwszeństwo mają rowerzyści.
Rozdział funkcyjny powierzchi pieszej i rowerowej
Droga rowerowa i chodnik na tej trasie są wyjątkowo chętnie wykorzystywane nie tylko w sezonie letnim. Po przebudowie, na najbardziej newralgicznym odcinku wzdłuż Grand Hotelu, wciąż nie są one od siebie jednak rozdzielone. To powoduje, że piesi notorycznie wchodzą na drogę rowerową, nawet o tym nie wiedząc. Droga dla rowerów wykonana jest w kolorze ceglastoczerwonym, a chodnik w kolorze piaskowym, rozdział funkcji podkreśla pasek z kostki brukowej. Niestety, jak widzimy na zdjęciach, to nie wystarcza. Być może lepszy byłby wyraźny półwałek z kostki, podobnie jak stosowano go w kilku miejscach w Gdańsku np. na krótkim odcinku wzdłuż al. Legionów na skrzyżowaniu z ul. Hynka lub na zrobionej w zeszłym roku drodze dla rowerów w parku Jana Pawła II na gdańskiej Zaspie. Taki półwałek wyraźniej akcentuje rozdział funkcyjny powierzchni, jednocześnie nie jest kategoryczną barierą. Alternatywą mógłby być ewentualnie niski żywopłot, skuteczniej rozdzielający strumienie ruchu. Do władz apelujemy o zmianę, a do użytkowników o uśmiech, wzajemną życzliwość, troskę i wyrozumiałość. Miejsce jest przepiękne i warto się nim cieszyć.
Zakaz jazdy rowerem na skwerze Kuracyjnym w sezonie letnim
Problematyczny pozostaje również letni zakaz jazdy rowerem, obowiązujący na sopockim skwerze Kuracyjnym. Być może ma sens, aby jednak znieść formalny zakaz, niepotrzebny nawet w sezonie, co najmniej w godzinach wieczornych, i spróbować postawić na zdrowy rozsądek, odpowiedzialność i wzajemną życzliwość mieszkańców w danym momencie używających i nieużywających roweru, wyznaczając ten odcinek na przykład jako ciąg pieszo-rowerowy. Nie jesteśmy zwolennikami bezmyślnego "ciągowania" gdzie popadnie, ale w tym miejscu to akurat rozwiązanie miałoby sens, harmonizując potrzeby piesze i rowerowe. Przypominamy, że od wielu lat dozwolona jest jazda na zatłoczonej cały rok ul. Długiej w Gdańsku. Użytkownicy rowerów korzystają z tej możliwości w znakomitej większości spokojnie i bezkonfliktowo w stosunku do mających tam pierwszeństwo pieszych.
Inne usterki
Trasa nadmorska stała się od niedawna nie tylko lokalną drogą rowerową, ale częścią europejskiej sieci tras międzynarodowych Euro Velo. Oznakowanie trasy nie zostało przez wykonawcę wykonane poprawnie. Znaki nie odpowiadają normie i pokazują błędnie, że chodzi o drogę R-10, a powinny pokazywać Euro Velo 10, czyli trasę międzynarodową. Jako R-10 znakowane powinny być "ości" czyli szlaki doprowadzające do głównego. Jest też kilka mniejszych wad, jak źle postawiony przy zakręcie śmietnik lub zbyt nisko posadowiona studzienka. Brak na ten moment również wymalowanego oznakowania poziomego trasy. Również kilka znaków pionowych jest zasłoniętych przez gałęzie i tym samym niewidocznych. Sopoccy drogowcy zapewniają, że większość wad wkrótce zniknie.
OCENA:
- Atrakcyjność - 5/5. Jedyne w swoim rodzaju położenie bezpośrednio nad morzem, wyjątkowe walory rekreacyjne i prozdrowotne, dużo punktów zainteresowania, z dala od ruchu i hałasu ulicznego, bezkolizyjność do ruchu samochodowego.
- Spójność - 3/5. Sezonowy zakaz jazdy na skwerze Kuracyjnym to największa luka w spójności infrastruktury rowerowej na całej trasie nadmorskiej. Sam świeżo wyremontowany odcinek umożliwia jazdę bez zsiadania z roweru.
- Bezpośredniość - 5/5. Bardzo dobra.
- Bezpieczeństwo - 3/5. Ruch rowerowy koliduje często z pieszym. Po części taka jest natura tego odcinka, cieszymy się z wysokiej frekwencji, jednak separacja przestrzeni na linii pieszy-rower mogłaby być lepsza.
- Wygoda - 4/5. Nawierzchnia z kostki będzie niszczeć szybciej niż asfaltowa. Łuki przy Grand Hotelu mają zbyt krótki promień, powinny być łagodniejsze i można to było bez problemu zrobić. Wykonanie przejść dla pieszych z fazowanej kostki betonowej w 2018 roku jest niedopuszczalnym kuriozum, negatywnie charakterystycznym dla Sopotu. Za to odejmujemy dodatkowy punkt. Na plus jest brak wind, tuneli, schodów, kładek, krawężników etc. Wszędzie płasko i dostępnie.
- Priorytetowość 5/5. Remont i przebudowa tego odcinka były jednym z najwyższych priorytetów. Słusznie, że go odnowiono.
- Uspokojenie ruchu aut (-). To kryterium ma sens głównie dla nowych inwestycji, w tym wypadku nie oceniamy. Na trasie nadmorskiej nie ma ruchu samochodowego.
Mamy 25 punktów, ale za użycie kostki fazowanej odejmujemy dodatkowy punkt. W sumie 24/30 możliwych punktów daje 80 procent oceny maksymalnej. To bardzo dobra ocena, która mogła być bez problemu jeszcze lepsza. Mówiąc w skrócie - po remoncie poprawiło się znacznie i teraz jest to trasa o najwyższych walorach rekreacyjnych, ale w przeciętnej jakości wykonania.
Potrzebna alternatywa użytkowa dla trasy nadmorskiej
Z uwagi na tłok, zwłaszcza w sezonie letnim, istnieje konieczność zbudowania miejskiej, użytkowej alternatywy do codziennych sprawunków. Niedawno pisaliśmy krytycznie na temat zalet i braków infrastruktury do poruszania się rowerem po Sopocie.
W trakcie remontu i w planach kolejne odcinki
Trwają prace na ul. Haffnera, od al. Niepodległości do ul. Powstańców Warszawy, gdzie powstanie infrastruktura rowerowa. Wyzwaniem trasy nadmorskiej będzie również przebudowa wraz z poprawą nawierzchni odcinka od skweru Kuracyjnego w Sopocie aż do Jelitkowa, ze szczególnym uwzględnieniem najbardziej zdegradowanego fragmentu do granicy miast, który jest wykonany z fazowanej kostki betonowej.
- W tym roku przebudowujemy dwa odcinki: al. Mamuszki i drogę rowerową wzdłuż ul. Haffnera. W przyszłych dwóch latach odnowione zostaną pozostałe odcinki tzw. alejki nadmorskiej, aż do granicy z Gdańskiem. W ramach prac powstaną ponadto cztery miejsca wypoczynku dla rowerzystów - w parku Północnym, przy molo i dwa w okolicach klubu żeglarskiego. Miejsca te, prócz stojaków, wyposażone będą w ławki, kosze na śmieci i tablice informacji szlakowej. Trasa zostanie także oznakowana znakami szlakowymi i tabliczkami kierującymi do pobliskich atrakcji - mówi Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy Sopotu.
Urzędnicy zapewniają, że wadliwe lub niewidoczne oznakowanie zostanie wkrótce wymienione, źle umieszczone kosze na śmieci przesunięte, a brakujące oznakowanie poziome - uzupełnione. Będziemy się przyglądać, kibicując urzędniczej drużynie i licząc na zwycięstwo wygody i bezpieczeństwa wszystkich użytkowników tej infrastruktury.
Opinie (63) 1 zablokowana
-
2018-06-22 16:21
Brawa dla redaktora
I to jest dziennikarstwo! A nie tylko lizanie po @#$& urzędników. Konstruktywna krytyka to rzadkość.
- 3 2
-
2018-06-21 15:38
gdyby zrobili z innej nawierzchni to tłumnie wkroczyliby na tę ścieżkę rolkarze. (4)
- 10 3
-
2018-06-22 15:05
nie tyko rolkarze, ale i hulajnogowcy i skateboardziści
tacy uczestnicy ruchu w żadnym stopniu nie są źródłem kłopotów dla normalnie jeżdżących rowerzystów i rowerzystek.
Problemem bywają jedynie rowerowi/pedałowi cztero- lub trój- kołowcy poruszający się na pojazdach wielokołowych poruszanych siłą mięśni.
To nie jest trasa dla kolarzy trenujących do Tour de France lub Tour de Pologne.- 0 0
-
2018-06-21 16:42
i co by się takiego stało? (1)
Nie jeżdżę na rolkach, a na rowerze, ale mi rolkarze nie przeszkadzają. Są w miarę rozgarnięci... taki sam odsetek jak wśród pieszych, rowerzystów itd.
- 4 3
-
2018-06-21 18:09
Droga hamowania
Rolkarze potrafią śmigać 40-50km/h, ale zatrzymać się z tej prędkości awaryjnie już nie.
- 5 1
-
2018-06-21 17:42
rolkarze w większości mają świadomość że są na drodze dla rowerów więc uważają i starają się nie przeszkadzać a piesi to nieprzytomne bydło które nie wie po czym idzie i gdzie idzie
- 4 3
-
2018-06-21 14:53
Tak dla ścisłości "droga dla rowerów" MUSI być fizycznie oddzielona od chodnika. (12)
Więc to nie jest droga dla rowerów.
- 15 5
-
2018-06-21 15:25
Po to masz ten pasek bruku. (7)
Nie dotyka = jest fizycznie oddzielona.
- 6 1
-
2018-06-21 17:36
(3)
tu nie chodzi o to że coś czegoś dotyka droga rowerowa ma być odseparowana od ruchu pieszych tzn ma być tak wyposażona żeby nie było możliwości wchodzenia pieszych na drogę rowerową fizyczna separacja to krawężnik barierki żywopłot murek a nie wąski pasek kostki w innym kolorze
- 1 1
-
2018-06-22 15:02
w ten sposób możesz popierać barierkozę
jak droga dla rowerów jest za wąska, lepiej by przejazd na leżący obok chodnik mógł być realizowany bez większych kłopotów.
Na wielu chodnikach biegnących wzdłuż dróg dla rowerów w Gdańsku w wielu porach dnia ruch pieszy jest bliski zeru lub żaden.- 0 1
-
2018-06-21 18:07
Też bym tak chciał, ale przepisy nic o tym nie mówią... (1)
- 0 3
-
2018-06-21 20:40
Mówią. Jest w PoRDzie jak wół.
- 0 1
-
2018-06-21 15:31
(2)
"droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego"
Obawiam się że ten "bruk" to jednak mało :D- 3 1
-
2018-06-21 18:06
Pytanie, czy chodnik jest drogą, albo jezdnią? (1)
Jeżeli nie, wszystko jest na miejscu.
- 1 3
-
2018-06-21 20:38
chodnik jest częścią drogi.
Droga składa się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla rowerów, torowiska ......itd- 2 0
-
2018-06-21 22:11
(1)
Na ulicach też ie jest drogą dla rowerów, tylko dla samochodów?
- 0 1
-
2018-06-22 08:08
Nie ma czegos takiego jak "ulica". Jest jezdnia. I na jezdni może być pas ruchu dla rowerów. Może też być droga dla rowerów (jeżeli jest odseparowana od innych pasów jezdni np. Opornikami betonowymi )
- 0 0
-
2018-06-21 18:08
Nie musi. (1)
Musi być fizycznie oddzielona od jezdni.
Inaczej jest pasem dla rowerów.- 0 1
-
2018-06-21 20:42
"droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi"
chodnik to część drogi. poszukaj w kodeksie drogowym
- 1 0
-
2018-06-21 16:20
kolejny (1)
przyklad jak urzędnicy mają w d*pie mieszkańców totalny brak współpracy, a na jesień przy wyborach będę się łasic do Sopociaków.
- 10 8
-
2018-06-22 13:38
dokładnie....
przez ostatnie miesiące, przy różnych projektach i realizacjach dobitnie pokazują, gdzie nas mają.....
- 0 2
-
2018-06-22 09:35
Kostka
Zwykłe kłamstwo! Wstawiono zdjęcie przejścia dla pieszych, tylko jasne pasy zebry są z kostki fazowanej, cała ścieżka jest z kostki BEZ fazy.
- 2 0
-
2018-06-22 07:53
tanio bo trzeba odpalić w łape
droga rowerowa w stylu kacapskim
- 1 2
-
2018-06-21 22:48
ewolucja nie istnieje - każde kolejne pokolenie jest głupsze od poprzedniego
- 3 2
-
2018-06-21 18:47
Brak nadzoru z urzędu? (1)
Ja budujesz własny dom, to jesteś codziennie na budowie i na bieżąco reagujesz na fuszerkę. Dlaczego urzędnicy tego zwykle nie robią? Czekają dopiero do odbioru?
- 5 1
-
2018-06-21 22:46
Urzędasy zatwierdzały tą inwestycję
i o wszystkim wiedziały. Tylko teraz publicznie zdziwienie udają
- 0 1
-
2018-06-21 18:50
Jest wspaniale.
Jechałem tą trasą przed,po i w trakcie są niedogodności,ale to niuanse wobec znaczącej poprawy.
- 7 1
-
2018-06-21 17:39
Euro Velo 10 i 13!
Nie tylko 10 :)
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.