• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od soboty płatny przewóz rowerów w pociągach PKM

Kamil Gołębiowski
23 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poza wprowadzeniem opłat przedstawiciele PKM zapowiadają także zwiększenie liczby wieszaków na rowery w pociągach. Poza wprowadzeniem opłat przedstawiciele PKM zapowiadają także zwiększenie liczby wieszaków na rowery w pociągach.

Chcesz przewieźć rower pociągiem PKM? Od soboty będzie to możliwe tylko po wykupieniu płatnej rezerwacji. 3 zł zapłacimy za jednorazowy przewóz roweru, a 30 zł za "zaklepanie" sobie miejsca na miesiąc.



Czy wprowadzenie opłat za przewóz rowerów to dobry pomysł?

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 26 maja na liniach PKM do Kartuz i Kościerzyny.

- Prowadziliśmy na ten temat długą debatę ze środowiskami bliskimi mobilności aktywnej. Mam pełną świadomość, że rozwiązanie, które wprowadzamy nie jest optymalne, ale będzie akceptowalne dla pasażerów. Najważniejsze w kontekście przewozu rowerów jest, aby pasażer z rowerem, który znajdzie się na peronie, faktycznie mógł bez problemu dostać się do pociągu - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Opłata jednorazowa za przewóz roweru będzie wynosiła 3 zł, a miesięczna - 30 zł. Koszt przewozu rowerów na Hel pozostaje bez zmian (7 zł jednorazowo lub 60 zł miesięcznie).

- Nie chodzi nam o generowanie dodatkowego przychodu, ale wprowadzenie opłaty za przewóz jest dla możliwości rezerwacji konieczne z różnych względów techniczno-organizacyjnych. Padliśmy ofiarą własnego sukcesu, gdyż liczba pasażerów wzrasta z miesiąca na miesiąc, szczególnie w długie i wakacyjne weekendy - mówi Świlski.
Są też jednak dobre wiadomości dla rowerzystów - dziś w każdym składzie znajduje się jedynie sześć miejsc na rowery, ale już niedługo każdy pociąg PKM zyskać ma dodatkowe cztery wieszaki na jednoślady.

Rezerwacje tylko w kasie lub u kierownika pociągu

Rezerwacji jednorazowej i miesięcznej będzie można na początek dokonać na dwa sposoby: w kasie SKM i u kierownika pociągu. W późniejszym terminie ma się pojawić możliwość rezerwacji za pomocą platformy Sky Cash, a docelowo także innych platform internetowych.

- Aby dokonać płatnej rezerwacji będzie należało najpierw kupić bilet na przejazd. Tylko podając numer biletu będzie można dokonać rezerwacji. Rezerwacje będą przydzielane do wysokości nominalnej liczby miejsc do przewozu rowerów, czyli sześć miejsc na jeden skład PKM, a później dziesięć. Również ewentualny zwrot biletów przez pasażera będzie zwalniał rezerwację. Ponadto kierownik pociągu będzie miał wgląd w system i będzie widział ile miejsc zostało na pozostałą część trasy - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
Od czerwca letni rozkład jazdy

Przy okazji konferencji na temat wprowadzenia płatnego przewozu rowerów, przedstawiciele PKM zapowiedzieli też nowy sezonowy rozkład jazdy. Będzie on obowiązywał od 23 czerwca do 2 września, choć istnieje możliwość przedłużenia tego okresu.

Pojawi się w nim więcej połączeń na trasach Słupsk-Ustka, Lębork-Łeba, Lębork-Wejherowo i do Władysławowa. W soboty i niedziele będzie również czynne połączenie Bydgoszcz-Czersk-Karsin-Kościerzyna.

W konferencji prasowej wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa Pomorskiego oraz spółek kolejowych. W konferencji prasowej wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa Pomorskiego oraz spółek kolejowych.


Społecznicy krytycznie o nowych zasadach przewozu rowerów

Poniżej prezentujemy oświadczenie Rowerowej Metropolii.

"Wprowadzenie odpłatności za przewóz rowerów, rzekomo służące "rozwiązaniu problemu nadmiaru pasażerów z rowerami w stosunku do możliwości przewozowych taboru", to nieudolna próba rozwiązania nieistniejącego problemu, który stworzyli sami zarządzający linią PKM, wprowadzając regulamin przewozu rowerów, ograniczający ich liczbę do liczby haków zamontowanych w szynobusach (6 szt.). W przepisach prawa nie ma wymogu stosowania takiego regulaminu, ani takich ograniczeń w przewozie rowerów, zaś ich liczba oraz zasady przewozu mogą być ustalone przez przewoźnika niezależnie od liczby haków.

Wprowadzane zmiany obniżają atrakcyjność PKM dla pasażerów oraz wskazują na brak woli działań władz województwa na rzecz przyciągania pasażerów do nowej linii, która nie poraża frekwencją, zwłaszcza w stosunku do nakładów poniesionych na jej budowę. Wprowadzenie opłat i restrykcji rezerwacyjnych w przewozie rowerów dusi popyt na usługi transportu publicznego, co zwłaszcza w ruchu codziennym i aglomeracyjnym jest nie do pogodzenia z celem działania linii PKM oraz celami projektów i strategii transportowych, realizowanych wokół sieci PKM, przy współudziale środków publicznych, w tym środków pomocowych UE.

Ponadto w ruchu o charakterze podmiejskim i komunikacji miejskiej haki nie są bezpiecznym rozwiązaniem do przewozu rowerów. Ich stosowanie dyskryminuje osoby słabsze i z ograniczeniami ruchowymi, stwarza niebezpieczne sytuacje podczas manewrów wieszania i zdejmowania rowerów w niestabilnym pojeździe w ruchu, a także wyklucza pewne typy konstrukcji rowerów. To rozwiązanie dopuszczalne warunkowo, wyłącznie na liniach dalekobieżnych, przy zapewnieniu asysty personelu dla podróżnych z rowerami.

W związku z powyższym wzywamy Zarząd Województwa Pomorskiego do wycofania się z decyzji o wprowadzeniu odpłatności za przewóz rowerów na linii PKM oraz podjęcia działań służących poprawie obsługi podróżnych w PKM poprzez:

  • Sezonowe dołączanie do wybranych (i oznakowanych w rozkładzie jazdy) kursów porannych, popołudniowych i wieczornych, a zwłaszcza weekendowych, wagonu rowerowego, lub co najmniej wzmacnianie porannych i wieczornych kursów weekendowych dodatkowym szynobusem.
  • Wprowadzenie do regulaminu przewozów zapisu o możliwości przewozu roweru pod warunkiem dostatecznej ilości miejsca, z priorytetem dla przewozu osób, osób z wózkami dziecięcymi i inwalidów na wózkach, a następnie osób z rowerami. Oceny ilości miejsca będzie dokonywał kierownik pociągu i będzie mógł wyprosić rowerzystów tylko w sytuacji zatłoczenia i braku miejsca dla pasażerów (należy to czytelnie opisać w regulaminie oraz w pojazdach). W sytuacji wyproszenia z pojazdu wprowadzić obowiązek wystawiania podróżnemu formularza odmowy przewozu uprawniającego do zwrotu 100% sumy pieniędzy za bilet.
  • Dopuszczenie przewozu rowerów pod opieką podróżnego, bez konieczności umieszczania ich na hakach. Docelowo: zdemontowanie haków i zastąpienie ich wydzielonymi miejscami przy bokach wagonów, z poręczami (i ew. zamontowanymi pasami, gumami) do przymocowywania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze.
  • Przy przetargach na nowy tabor (zarówno PKM, jak i SKM i PR) wprowadzenie zapisów o wydzieleniu odpowiedniej ilości przestrzeni do przewozu wózków, rowerów, osób na wózkach, wyliczonej na podstawie szacunków i konsultacji z mieszkańcami i organizacjami skupiającymi użytkowników. Przewóz rowerów powinien być oparty o stojaki w podłodze oraz zapinanie rowerów pasami do boków wagonu w wydzielonych miejscach. Nowy tabor PKM powinien być dostosowany także do turystycznego zapotrzebowania na przewozy rowerów.
  • Przeszkolenie personelu firmy SKM z zachowania kultury wobec pasażerów (wielokrotnie powtarzające się sytuacje niekulturalnego zachowania pracowników przewoźnika wskazują na problemy w zakresie komunikacji i w podejściu do klientów - podróżnych)."

Opinie (699) ponad 20 zablokowanych

  • (7)

    Wciąż zadaje sobie pytanie - czy rower jest od jeżdzienia na nim czy od wożenia go autobusem/pociągiem. Wciąż nie kumam ludzi profesjonalnie ubranych,ktorzy jada z Wrzeszcza do Sopotu w skm rowerem.

    • 55 65

    • Problem z linią kościerską i kartuską jest nieco inny. (2)

      Większość rowerów na pokładach tych pociągów to sprzęt wycieczkowiczów z miasta, którzy chcą się wydostać dalej na Kaszuby. Przewóz roweru w takiej relacji jest zrozumiały. Natomiast rzeczywiście podjeżdżanie z rowerem kilku kilometrów pociągiem w relacji aglomeracyjnej jest dziwne. Byłem w wielu europejskich miastach i działa to tak, że rower zostawia się na parkingu bike&ride. Praktycznie nikt nie pcha się z rowerem do pociągu. Powiedzmy sobie prawdę, pociąg też ma swoją ograniczoną pojemność i tego niestety nie przeskoczymy.

      • 14 0

      • bzdury gadasz stary, nie wiem gdzie ty byles

        ale np. w berlinskiej skmce sa miejsca na przewoz rowerow, raz ze bez zadnych wieszaków, dwa i tak wchodziszz nim gdzie chcesz do wagonu i nikt z tego nie robi problemu (kwestia kultury?), trzy nie ma zadnych parkingów dla rowerów przed dworcami skm, kombinowany przejazd w miescie to normalna sprawa, jak sie zmeczysz po kilkunastu dziesieciu kilometrach to podjezdzasz sobie kilka stacji.
        Oczywiscie przewoz roweru kosztuje.
        Ale u nas te sklady pkm sa mega zrąbane, mega ciasne,nawet dla paszaerow malo mijesca jest, kto to zaprojektowal i kupił? co za szit.

        • 0 2

      • Przypominam że pkm przedewszystkim łączy dzielnice i miejscowości połączone kilkanaście lub kilkadziesiąt kiletrow od centrum trójmiasta. Wyobraźcie sobie ze nie 2szyscy pracują we wrzeszczu.... bo tylko tam dojeżdża PKM. Pasażerowie PKM dzięki możliwości przewiezienia roweru do Trójmiasta mają możliwość dotarcia do pracy bez korków, przesiadek, tłoku w pociągach. Wiec nic dziwnego że takie rozwiązania są stosowane.

        • 1 0

    • (1)

      A nogi są do chodzenia czy ich wozenia?

      • 19 5

      • nogi są to podpierania du.y

        • 1 1

    • (1)

      Skoro jest taka możliwość, to jadą, bo mogą.

      • 6 9

      • Proponuje ich leczyć..prądem.

        • 7 8

  • Idiooctwo..

    Są osoby, które dojeżdżają PKM i rowerem do pracy..
    Tak jest szybciej..
    Samochodem nie raz się stoi w korku w drodze powrotnej..
    To promujemy w końcu tą komunikację czy od niej zniechęcamy?
    Skoro jeździ się cały miesiąc do pracy to mam codziennie myśleć czy będę miał miejsce w tą i z powrotem?
    Gdzie tu logika?

    • 8 0

  • (1)

    Nie dla rowerów w komunikacji miejskiej. Rower zazwyczaj jest brudny a rowerzysta śmierdzący i spocony.

    • 2 7

    • Zupełnie jak ty

      • 4 1

  • Tu

    Nie chodzi o samą opłatę. Jak tego nie rozumiesz, to nie pisz. Czy przez opłatę na poziomie 3 zł pojawią się nowe haki w odpowiedniej ilości? A może w każdym wagonie pojawi się więcej wejść, krzesełek i wolnego miejsca? I będzie większa częstotliwość pociągów, zgrany rozkład i czyste wagony? Przedwyborcze brednie, aby się pasażer odp.lił od decydenta! A problemy pozostaną!

    • 6 0

  • Obiecywali pas techniczny do jazdy rowerem wzdłuż torów PKM (2)

    Wysypali jako podkład kruszony gruz, że nawet iść się po tym nie da. Mam w d... ich bilety - miała być droga do jazdy wzdłuż torów i ch..

    • 55 10

    • jeszcze poniszczyli drogi ciężkim sprzętem - np .wołkowyska

      • 0 0

    • Nie pasuje ci to nie jeździj na rowerku.

      Mamy płacić za waszą wygodę?

      • 2 3

  • Skandal. Pedałuje od wielu lat i dbam o srodowisko. (5)

    Nie jak ci w kopcacych samochodach na lewym paliwie co ida czarne smugi z rur.
    I ja mam płacic za przewoz rowera ? Odwołam sie do Strassburga !

    • 18 32

    • Produkujesz CO2, pierdzisz i śmierdzisz.

      Dbasz o środowisko - naukowcy tak nie uważają.

      • 0 0

    • Pedałuj i nie marudź.

      • 0 0

    • Odwołaj się do Strassburgera.

      • 4 0

    • możesz nawet do papieża. i srtasburgera.

      • 2 0

    • Masakra jakas

      • 2 0

  • Jak nie chodzi o kasę to dlaczego 3 zł na nie 1 zł? (2)

    • 74 12

    • Dasz radę biedaku na rowerze za 3k

      Mama ci prześle 30zł miesięcznie.

      • 1 0

    • Rowerki są specjalne.

      Wszystko powinno być za darmo, rowerzysta tego nie pojmie.

      • 1 0

  • i dobrze (17)

    za przewóz roweru powinno się płacić 28 zł

    • 77 164

    • Za jazdę po miescie powinna być winieta 3000 zł miesiecznie na miesiac!Szybko sie zmniejszą korki i zatrucie spalinami (1)

      • 9 4

      • Trujesz lewactwem. Spadaj na twarde siodełko.

        • 2 3

    • (7)

      A za wjazd do miasta autem 28000zl. Auto jest 1000 razy ciezsze jak by nie patrzec.

      • 21 8

      • Co za rowerowy tuman. Tak auto jest 1000 razy cięższe od roweru - brak mi słów. (2)

        • 3 2

        • (1)

          a TIR'y?

          • 1 0

          • TIRy cię zmiotą z drogi. Jeździj ścieżkami tumanie.

            Chyba, że lubisz czuć się pomiatany.

            • 1 1

      • Stawki parkingowe dla zamiejscowych jak najbardziej powinno się podnieść,niech korzystają z kolei. (1)

        Nie zmienia to faktu, że to chore forowanie za wszelką cenę dwukołowych to już paranoja!

        • 8 7

        • Popieram ale nie dla GWE

          • 0 1

      • Tylko około 100 razy cięższe..

        • 3 0

      • Rozsądna propozycja

        za wjazd autem do PKMki -powinno się płacić 300zł, przeciętny rower waży 15kg, a przeciętne auto 1500kg, więc jest 100 razy cięższe.

        • 6 2

    • Co tak mało koleś ? Tylko 28 zeta ? A czemu nie więcej ?

      • 1 0

    • Za pisanie kretyńskich komentarzy też powinna być opłata 28zł.

      • 2 2

    • dołożę 3 dychy

      do twojej edukacji,bo rodzice widać nie nauczyli porządnie

      • 1 1

    • A co

      Ja ma to w dudzie, mogę i 100 zapłacić jak będę miał kaprys pojeździć z rowerem koleją

      • 5 0

    • za mało - powinno być 53,42zł (2)

      • 21 5

      • To za dużo

        Myślę, że 53.22 to rozsądna cena

        • 10 2

      • Ja bym nawet zaokrąglił do 53,88zł

        • 23 2

  • nauczcie sie od Regio, jak to sie robi... (5)

    Odnowione "bonanzy" swietnie sie sprawuja na turystycznych trasach. Kaszuby na mnie poczekaja, jezdze w Bory a nawet w okolice Drawska. Lub polnocne Kaszuby , ktore sa w zasiegu Regio.
    Proponuje szkolenie ze zmiany czola w pociagu Regio na stacji Tczew.
    To wszystko nie jest sprawa oplat a checi I podejscia.
    A to w SKM/PKM jest zle.

    • 6 3

    • Jak dokupisz dodatkowe silniki do szynobusów, to sobie doczepiaj wagony. (4)

      Linia PKM ma profil górski. Pesy i tak się na niej katują, co widać po bardzo długich rozruchach. Z dodatkowym wagonem po prostu się ugotują.

      • 1 3

      • (3)

        To może czas, aby Regio przejęło tę linię? Dopóki jeździli na trasie Gdynia - Kościerzyna to nie słyszało się o takich wydumanych problemach...

        • 4 1

        • A widziałeś tam kiedyś szynobus z doczepionym wagonem? (2)

          No właśnie... Za czasów PR-ów nie było jeszcze linii PKM, pociągi jeździły tylko do Gdyni, rozkład był uboższy, przewóz rowerów był odpłatny i ogólnie przekonanie o kolei regionalnej było takie, że to skansen i przeżytek. Dopiero po otwarciu PKM nasze cudowne władze przypomniały sobie o pociągach i zaczęły ostro promować kolej oraz poprawiły ofertę przewozową. No i rzeczywiście, stali się ofiarą własnego sukcesu, bo ludzie chcą jeździć pociągami przy odpowiednio skonstruowanym rozkładzie. Do tego jednak nasze władze kompletnie się nie przygotowały, kupując za mało taboru. Wracając do rowerow na liniach do Kościerzyny i Kartuz. Jeżeli ma być dodatkowy wagon, to tylko wprzęgnięty pomiędzy dwa szynobusy, lub klasyczny skład z lokomotywą spalinową. Na to nasze województwo nie pojdzie, bo nie ma taboru, no i trzeba więcej zapłacić za dostęp do infrastruktury. A u nas ma być niby nowocześnie, ale jak najmniejszym kosztem. Cóż, chytry traci podwójnie... Osobiście z łezką w oku wspominam czasy sprzed ponad dekady, gdy do Kościerzyny kursowały składy wagonowe z piętrowymi wagonami lub wagonami bagażowym i przerobionymi na rowerowe. W takim pociągu można było upchnąć wszystkich, włącznie z 300-osobowymi grupami harcerzy, bo i takie obrazki się widywało. Ale nasze władze nigdy nie pójdą na wystawienie składu wagonowego, bo to za drogo. Ich szczere chęci rewitalizacji kolei na Pomorzu są nieco wątpliwe... Ale to tylko politycy.

          • 1 1

          • nie "ofiarą sukcesu" a własnej bezmyślności

            Najpierw ochoczo likwidując połączenia lokalne na skalę niespotykaną w kraju a potem (gdy pojawiło się trochę kasy) nie potrafiąc przewidzieć strumienia pasażerów i targetu klienckiego. Politycy i administratorzy a nie zarządcy. Robi to ta sama elkpa co komunikację z Elblągiem robiła do granic województwa, bo nie mogli dogadać współfinansowania. Przewodzi niezłomny i nietykalny Świlski.
            Założono... własciwie chyba nic nie założono, bo nie widać tego w realizacji. PKM jest jednym wielkim problemem dla administracji i nie próbuje go ona rozwiązać a, tradycyjnie, się go pozbyć.
            Taboru jest, "biedronki" stoją w Gdyni (a ile zezłomowano?), "bonanzy" są remontowane a przeskalowane mosty na PKM nie takie składy udźwigną. Kasy nie ma? A na co jest?
            Wiele złego mozna powiedzieć o Regio ale nigdy nie miałem problemu z przewozem czegokolwiek. Nie ma problemu z opłatą, nie o to chodzi. Jeśli przyjechał, to się jechało...

            • 0 0

          • PR na trasie z Kościerzyny było bardziej życiowe

            Wracałem w sierpniu 2014 przedostatnim kursem niedzielnym z Kościerzyny do Gdańska Osowy, czyli jeszcze za Przewozów Regionalnych, i do szynobusu zmieściło się 20 rowerów w wagonie dla 6. Oczywiście każdy kasowany po 7,50 zł. Na początku kierownik pociągu robił problem, ale udało się dojść do porozumienia. Ja np. w Kościerzynie się przesiadałem z szynobusu z innej części Kaszub i bilet na siebie i rower już miałem tam kupiony, rower był mi potrzebny przez tydzień na miejscu, a miałem jeszcze 90l plecak, rower z kolei nie nadawał się już do bezpiecznej jazdy krajową 20-stką (uszkodzone siodełko). Grunt to porozumienie.

            • 2 0

  • państwo wyciąga szmal nawet od rowerów- czyli kraj w ruinie. (1)

    nisko upadli- trzeba ich odsunąć od władzy i tyle.

    • 15 15

    • Sam się usuń. Czujesz się lepszy niż inni bo pedałujesz w kolejce?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum