• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe, korzystne prawo dla rowerzystów

Krzysztof Kochanowicz
28 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bezpieczeństwo na polskich drogach rowerowych
Nowe prawo o ruchu drogowym zawiera wiele zapisów korzystnych dla rowerzystów. Dzięki nim wzrośnie ich bezpieczeństwo oraz wzrośnie ich pozycja jako uczestników ruchu drogowego. Nowe prawo o ruchu drogowym zawiera wiele zapisów korzystnych dla rowerzystów. Dzięki nim wzrośnie ich bezpieczeństwo oraz wzrośnie ich pozycja jako uczestników ruchu drogowego.

W piątek Sejm uchwalił nowe zapisy w prawie o ruchu drogowym, które ułatwią życie rowerzystom. Pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów, możliwość jazdy "w parach" i legalizacja przyczepek - to tylko niektóre z prorowerowych zmian.



Za nowelizacją prawa głosowało 278 posłów, wstrzymało się 137, nikt nie był przeciw.

Według nowych zapisów, rowerzysta jadący prosto ścieżką rowerową ma pierwszeństwo przed samochodem, który skręca z drogi poprzecznej. Rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom wolno korzystać ze środkowej części - a nie tylko skrajnej prawej - pasa na rondzie, co ułatwia zmianę kierunku jazdy, zmniejsza też ryzyko wymuszenia na jadącym prosto rowerzyście pierwszeństwa przez pojazd, który zmienia pas, by zjechać z ronda.

Nowelizacja dopuszcza również jazdę rowerzystów obok siebie - np. rodzica asekurującego dziecko, kolarzy trenujących w peletonie. Pozwala na wyprzedzanie z prawej strony wolno jadących pojazdów.

Nowelizacja wprowadza też w prawie polskim znaną od dziesięcioleci w krajach zachodnich śluzę dla rowerów - część pasa ruchu między linią zatrzymania samochodów a skrzyżowaniem. Pozwala ona rowerzystom ustawić się bliżej skrzyżowania i ułatwia skręcanie. Dzięki śluzie rowerzyści wcześniej ruszają po zmianie świateł, są też lepiej widoczni dla kierowców.

Ustawa zawiera nowe definicje roweru i wózka rowerowego, co m.in. oznacza prawne dopuszczenie na ścieżki dla rowerów przyczepek do przewożenia dzieci. Zgodnie z nowelizacją rower to pojazd o szerokości do 90 cm poruszany siłą mięśni. Rower może być wyposażony w silnik elektryczny zasilany napięciem nie wyższym niż 48 V, który rozpędza pojazd do maksymalnie 25 km/h.

Wózek rowerowy jest zdefiniowany jako pojazd mierzący ponad 90 cm szerokości, poruszany mięśniami jadącego lub pomocniczym silnikiem. Oznacza to, że ryksza, której szerokość nie przekracza 90 cm, jest rowerem, i można nią jeździć po ścieżce rowerowej. Szersze ryksze, np. do przewożenia dwóch osób obok siebie, nadal będą musiały jeździć po zwykłej jezdni.

Ponieważ standardowa szerokość przyczepek dla dzieci nie przekracza 70-90 cm, będzie wolno jeździć rowerami ciągnącymi takie przyczepy po ścieżkach rowerowych.

Żaden z posłów nie zagłosował przeciw ustawie zmieniającej prawo o ruchu drogowym, w którym znalazły się zapisy dotyczące rowerzystów. - To historyczny moment, bo ta ustawa bardzo dużo zmienia i na pewno przyczyni się do rozwoju naszych miast - mówi Marcin Hyła, koordynator ogólnopolskiego projektu "Miasta dla rowerów".

Do ustawy udało się m.in. wprowadzić zapis jednoznacznie stwierdzający pierwszeństwo rowerzysty na przejeździe dla rowerów (kiedy droga dla samochodów krzyżuje się ze ścieżką rowerową).

- Do tej pory było tak, że rowerzysta, nawet jeśli miał zielone światło, to musiał się zatrzymać i przepuścić kierowcę. Tymczasem taki zapis był niezgodny z "Konwencją wiedeńską o ruchu drogowym", powodował kolizje i bardzo utrudniał orzekanie winy, gdy do nich doszło - mówi Rafał Stawecki ze stowarzyszenia Rowerowy Białystok, jeden ze współautorów zmian, bo nad ustawą pracowali wspólnie rowerzyści i politycy.

Ustawę czeka teraz głosowanie w Senacie, a w ślad za nią muszą iść zmiany we wszystkich powiązanych z nią rozporządzeniach. Przypomnijmy, że według raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Polska jest najniebezpieczniejszym dla rowerzystów krajem w Europie. Rocznie ginie u nas cztery razy więcej cyklistów niż średnio w całej Wspólnocie. Ponad połowa rowerzystów zostaje uderzona przez auta bokiem.

W piątek weszła też w życie nowelizacja kodeksu karnego, w której znalazł się zapis dotyczący pijanych rowerzystów . Teraz cyklista "po piwku" może dostać zakaz jeżdżenia rowerem, ale nie zawsze straci jednocześnie prawo jazdy - o tym zadecyduje sędzia w zależności od wagi zdarzenia, czyli na przykład tego, czy rowerzysta stanowił duże zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

Obecnie rowerem po chodniku można jechać tylko, gdy: prędkość dozwolona na jezdni obok wynosi ponad 50 km/h, a chodnik ma co najmniej 2 m szerokości, bądź w przypadku opieki nad dzieckiem do 10 roku życia (np. wioząc go w foteliku).

W uchwalonej w piątek nowelizacji prawa o ruchu drogowym postanowili, że rowerzysta będzie mógł jechać chodnikiem także, gdy "warunki pogodowe zagrażają jego bezpieczeństwu na jezdni", np. podczas ulewy, padającego śniegu, silnego wiatru, gołoledzi, czy mgły.

Propozycje te podobają się nie tylko rowerzystom, ale także ekspertom od bezpieczeństwa na drodze. Jak przekonuje Katarzyna Turska z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: "Lepiej, żeby rowerzysta na lodzie wywrócił się na chodniku niż na jezdni wprost pod nadjeżdżający pojazd".

W czwartek 17 marca 2011 r, wprowadzono ustawę w życie:
Pełen tekst z poprawkami dostępny jest na stronie Senatu

Obowiązek noszenia kasków do 15 roku życia przepadł 2 głosami

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Nareszcie! (1)

    Praktycznie będę jeździł dokładnie tak jak w tej chwili z jedną zasadniczą różnicą! Teraz będzie to zgodne z przepisami. Wyprzedzanie prawą stroną. Jazda środkiem na rondzie i przed skrzyżowaniem. Na przejazdach dla rowerów i tak trzeba mieć oczy dookoła głowy. Ale najważniejsze, że w razie kolizji czy wypadku winny będzie kierowca a nie rowerzysta. To kierowca musi zachować szczególną ostrożność przed przejazdem dla rowerów, popatrzeć w obie strony i ustąpić pierwszeństwa jeśli nadjeżdża rower a nie ignorować istnienie drogi rowerowej. Jeśli tego nie zrobi i dojdzie do kolizji na przejeździe - jest winny.Jak słyszę opinie, że taki przepis jest zły bo rowerzyści poczują się zbyt pewnie, to mnie normalnie trzęsie. Co to za argument? Kiedy czujesz się pewniej? Jak masz pierwszeństwo na przejeździe, czy jak go nie masz?To tak jakby ustanowić, że pieszy nie może przechodzić przez przejście, bo jeszcze poczuje się zbyt pewnie, wejdzie i potrąci go samochód.

    • 11 4

    • "To kierowca musi zachować szczególną ostrożność przed przejazdem dla rowerów," i kierowca i ROWERZYSTA mają OBOWIĄZEK zachować szczególną ostrożność tam gdzie ich drogi się krzyżują. Z resztą wypowiedzi mogę się zgodzić.

      • 1 0

  • pisałem "za dnia"?

    • 0 0

  • Najpierw (3)

    niech kierowcy zaznajomią się z nowelizacją , bo jak dotąd prawo jest tylko na papierze np. śluzy rowerowe ,zwróciłem kierowcy uwagę że blokuje drogę to patrzył się na mnie nie rozumiejąc o co mi chodzi .

    • 38 6

    • jak na razie

      tego prawa jeszcze nie ma- dopiero do senatu idzie...

      • 0 0

    • mi zwrócił uwage ze na rowerze nie można przejeżdzać przez przejście dla pieszych (1)

      a tak była ścieżka rowerowa... pozdrawiam pajaca

      • 19 4

      • tam

        • 5 3

  • ciekawe czyim kosztem uprzywilejowano rowerzystów

    bo jak dotyczas zmiejszono chodniki. Na to tylko stać naszych przepraszam osłów.

    • 0 5

  • Gdańsk miastem czerwonych scieżek i czarnych przejazdów przez jezdnię

    pożądne pomalowanie ścieżki na jezdni, obok zebry, taką farbą, która nie powoduje poślizgu wiele by załatwiło jeśli chodzi o bezpieczeństwo. A i nawet w myśl istniejących przepisów przejazdy w większości powinny być na czerwono. (Rozporzadzenie o stosowaniu znaków).
    Jakoś do wykonania np. w Niemczech, u nas BIG PROBLEM.

    • 1 2

  • "Polska jest najniebezpieczniejszym dla rowerzystów krajem w Europie. Rocznie ginie u nas cztery razy więcej cyklistów niż (6)

    średnio w całej Wspólnocie" bo w "całej wspólnocie" za potrącenie rowerzysty są bardzo surowe kary, więc wszelkie manewry kierowców, gdy w poblizu znajduje się rowerzysta są bardzo bezpieczne, zwłaszcza wyprzedzanie - u nas na centymetry, w "całej wspólnocie" po przeciwnym pasie tak jakby rower był samochodem. Podobnie ustępowanie pierwszeństwa przejazdu - w "całej wspólnocie" to norma, że gdy rower ma pierwszeństwo to się mu ustępuje. W Polsce to tylko luźna wskazówka dla kierowcy, za której złamanie nie ma żadnych większych konsekwencji - stąd kierowcy traktują rower jak powietrze.
    Oprócz zmiany przepisów potrzeba nam zmiany infrastruktury oraz przede wszystkim zmiany mentalności kierowców - Trzeba surowo karać za potrącenia rowerzystów i pieszych, a nie umarzać wszystkie sprawy ze względu na "małą szkodliwość społeczną czynu". Tak to teraz niestety wygląda, kierowca wymusza pierwszeństwo, wali w prawidłowo jadący rower, rowerzysta połamany ląduje w szpitalu, a sędzia umarza postępowanie ze względu na "małą szkodliwość czynu" - śmiech na sali, z takim podejściem żadne zmiany w przepisach nie uratują rowerzystów przed samochodami.

    • 36 7

    • na poczatek podatek drogowy dla wlascicieli rowerow (2)

      obowiazkowe ubezpieczenia OC i AC

      wtedy mozna was zaczac traktowac powaznie.

      • 2 10

      • W Polsce nie ma podatków celowych (1)

        1) W Polsce nie ma podatków celowych, wszystko idzie do wspólnego wora, więc niech Ci się nie wydaje, że z podatku drogowego finansujesz sobie drogi
        2) Z mojego podatku PIT idzie do budżetu naprawdę duuużo kasy (dochody sporo powyżej średniej krajowej) i ja akurat chciałbym, żeby była ona inwestowana w infrastrukturę rowerową
        3) zużycie drogi zależy od nacisku pojazdu. Rower nie zużywa powierzchni drogowej, wiec niby za co mam płacić podatek drogowy?
        3) mam OC obejmujące też rower.
        4) o obowiązkowym AC na rower pogadamy jak zaczniesz płacić obowiązkowe AC na samochód, czego Ci nie życzę, bo dopiero byłby płacz.

        To czy traktuje się współobywateli poważnie czy nie to jest kwestia pewnego poziomu i kultury - praw obywatelskich się nie kupuje.

        • 9 1

        • alez sa

          podatek drogowy jest wlaczony w cene paliwa - w teorii mial byc przeznaczony na budowe i utrzymanie drog....
          placac PIT nikomu laski nie robisz - wiekszosc posiadaczy samochodow placac PIT, podatki przy zakupie auta czy pozniej paliw placi wielokrotnie wieksze podatki od ciebie.
          zuzywasz powierzchnie drogi.... - spowalniajac ruch, powodujac utrudnienia ruchu - w ten sposob zwiekszajac korki - emisje spalin, marnujesz rowniez czas i pieniadze posiadaczy samochodow....
          polskie drogi nie sa przystosowane do ruchu rowerow - o tym wie kazdy, kto byl chocby w Kopenhadze.... wciskanie sie ruchu rowerowego na juz i tak mocno zatloczone drogi i chodniki jest wlasnie wykladnia pewnego poziomu i kultury rowerzystow....
          twoje OC gdy przyjdzie co do czego wystarczy jedynie na waciki...
          co do praw obywatelskich - dlaczego posiadacze samochodow maja wam finansowac infrastrukture drogowa? chcesz praw - to najpierw obowiazki.... moze jakies winiety dla rowerzystow? podatek akcyzowany od sprzedazy rowerow przeznaczony na budowe sciezek rowerowych?i odpowiednio wysokie obowiazkowe ubezpieczenia OC....
          poki co jako pieszy i zmotoryzowany mam wrazenie, ze jestem obiektem agresji osobnikow poruszajacych sie na rowerach - powtarzam - w Polsce nie ma warunkow by na maksymalnie juz zatloczone drogi wciskac jeszcze jezdzacych PARAMI rowerzystow - to dowod kompletnej glupoty parlamentarzystow i niesamowitego wprost tupetu polaczonego z brakiem wyobrazni samych rowerzystow... rownie absurdalne jest wytyczanie sciezek rowerowych kosztem zwezania chodnikow - szczegolnie gdy rozdzielenie sciezki od chodnika to namalowana na chodniku farba linia....
          rowery tak - ale na sciezkach rowerowych - specjalnie do tego wybudowanych - proponuje finansowac je z podatku akcyzowego jakim oblozona zostalaby sprzedaz rowerow.

          • 1 10

    • nie wspomniałeś o kilku innych: (1)

      trzeba karać tych, co łamią przepisy - i rowerzystów i kierowców. Dlaczego ja mam być karany, kiedy jadę przepisowo i pijany frajer rowerem wjedzie mi w auto? z tym pierszeństwem to nie przesadzaj, każdy musi znać swoje miejsce. Acha - jeżdzę i samochodem i rowerem. Rocznie min.1500km rowerem, więc znam sytuację. Chamstwo wśród kierowców też częste, nie powiem

      • 3 3

      • "każdy musi znać swoje miejsce"

        no właśnie, takie podejście jest niewłaściwe. Szkoda czasu na tłumaczenie. Mentalnie jestesmy jakieś 200 lat za wspóczesną cywilizacją.

        • 3 2

    • Rowerzyści w Polsce nie potrafią sie poruszać po ścieżkach rowerowych a co dopiero po ulicach!!!!!

      • 5 6

  • A GDZIE LEGALIZACJA "KOLCÓW" (3)

    Podobno miały być też zalegalizowane opony z kolcami , jednak nic o tym nie piszą. może odpowie ktoś na to pytanie co z " kolcami" . Czy można już jeździć z nimi na legalu

    • 3 10

    • przecież są legalne już od prawie roku (2)

      nie śpij....

      • 5 0

      • (1)

        O Coś nowego nic o tym nie słyszałem , kiedy to weszło

        • 0 3

        • Gdzieś na początku czerwca to przegłosowali.
          Kolcowane opony miały szczęście - w Sejmie doczepiły się do projektu komisji "Przyjazne Państwo" dotyczącego zimowych rajdów samochodowych

          • 0 0

  • Już są elektryczne rowery, (1)

    można jechać bez pocenia się pod górę do pracy lub do szkoły.

    • 1 3

    • pocenie się

      jest bardz zdrowe.
      Wywalasz toksyny.

      • 5 0

  • wszyscy

    dyskutanci deliberują na tym co jeszcze zającem w polu jest - wskutek pośpiechu w publikacji pana redaktora - zmian w postanowieniach prawa drogowego podczas gdy proces legislacyjny nadal trwa i póki się nie zakończy publikacją nie ma o czym gadać bo to patykiem na wodzie pisane zmiany !!!

    • 5 0

  • Przepisy

    nie zwalniają od myślenia , głupio dać się zabić pomimo tego że jechało się zgodnie z przepisami :)

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum