Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni
W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego . - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.
Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.
Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?
Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości
- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Społecznicy: to niezgodne z prawem
Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.
- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.
- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.
Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"
W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.
Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.
- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.
Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni
Odcinki buspasów w stronę centrum:
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.
Opinie (385) 9 zablokowanych
-
2018-11-13 09:26
(1)
"w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości "skrzyżowań, Czy to nie wystarcza redaktorku? To ma perfekcyjny sens oczywiście o ile będzie działało zgodnie z założeniami. A jak to w artykule nazwano " proszenie" i "dyskryminacja" to chyba jednak przewrażliwienie.
- 12 5
-
2018-11-13 11:18
"Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową"
Więc właśnie "problem" w tym, że tego braku pieszych nie będzie. Takie przyciski mają sens w mało uczęszczanych miejscach.- 1 1
-
2018-11-13 09:29
Skrócony czas zielonego światła dla pieszych (1)
Skrzyżowanie Morska i Mireckiego. Czas świecenia zielonego światła dla pieszych chcących przejść przez ulicę Morską został skrócony w porównaniu do stanu sprzed przebudowy. Obecnie ciężko jest przejść na drugą stronę ulicy z dzieckiem do przedszkola na jednej zmianie świateł. Zmiany nie dla pieszych.
- 7 2
-
2018-11-13 11:45
Doszedł jeden 3 metrowy pas asfaltu do pokonania a czas zielonego pozostał ten sam
- 1 0
-
2018-11-13 09:29
Oznakowanie remontu
Oznakowanie prac modernizacyjnych drogi woła o pomstę do nieba, nie ma znaków o przewężeniu, nigdy nie wiadomo który pas jest aktualnie zamknięty, a jak były zmiany pasów to nawet w weekend dochodziło do konsternacji i zjeżdżania sobie drogi. Czy tak powinien wyglądać remont jednej z głównych arterii miasta?
- 6 1
-
2018-11-13 09:39
hahahah (1)
problemy ludzi z 1 świata, przyciski im się nie podobają... Najlepiej wolna amerykanka, niech zrobią skrzyżowanie bez sygnalizacji świetlnej zobaczymy który odważny żeby przejść na drugą stronę...
Ludzie nie myślą, np czy z punktu ekonomicznego w nocy, kiedy ruch pieszy jest znikomy czy opłaca się czasowa zmiana sygnalizacji świetlnej, żeby puścić ludzi których nie ma ?- 12 6
-
2018-11-13 11:19
No właśnie, niech zlikwidują światła dla samochodów na skrzyżowaniu, zobaczymy czy dekle potrafią jeździć..
- 1 3
-
2018-11-13 09:41
przycisk zebraka!!!! - zgadzam sie z okresleniem! (2)
cos w tym jest! w Sopocie, każdy pieszy to zebrak, tak wychodzi...swiatla na Grunwaldzkiej, ludzie notorycznie przechodzą na czerwonym, bo mysla, ze cos się popsulo, w miescie 30 km/h swieta przepustowość rules!
- 7 9
-
2018-11-13 10:47
(1)
tam się strasznie długo czeka na zielone na przejściach..... się nie dziwie że przechodzą na czerwonym. no ale to kurort. wiadomo pieszy najważniejszy ;)
- 4 0
-
2018-11-13 20:57
najważniejsze są długie włosy
- 0 0
-
2018-11-13 09:41
Pieniacze
75,5 tys. Gdynian popiera przyciski, więc niech element aspołeczny przestanie w końcu jątrzyć!
- 9 3
-
2018-11-13 09:43
(3)
"Przyciski sa niewygodne dla rowerzystow" - pewnie Holendrzy nigdy tego nie odrkyli dlatego na kazdym duzym skrzyzowaniu w Holandii rowerzysci maja przyciski? Obecnosc przyciskow powinna byc dyktowana tym czy jest wiekszy ruch samochodowy czy pieszo/rowerowy. Sam jestem za zwiekszeniem roli transportu publicznego i pieszych ale narzekanie w tej sytuacji to jest glupota. Przeciez Ci sami piesi beda czekali na swiatlach w autobusie jezeli swiatlo sie zmieni bez powodu.
- 16 3
-
2018-11-13 10:48
gdzie niby mają te przyciski? byłem nie widziałem
- 5 2
-
2018-11-13 11:21
W Holandii na każdym skrzyżowaniu mają przyciski xD bez kitu, co za d**il. Komu tę ciemnotę wciskasz?
- 2 1
-
2018-11-13 11:46
głupi d**ilu w normalnych krajach rowerzystów wykrywają np detektory podczerwieni tzw fotokomórki a nie żadne oklepane XIX wieczne przyciski
- 1 7
-
2018-11-13 09:58
Nie wierzę w to co czytam. (1)
Człowiek już odleciał całkowicie. Czy on myśli, że jakby nie było przycisków to by podjeżdżał i od razu dostawał zielone? Przecież i tak by musiał odczekać.... A skoro jak twierdzą, że praktycznie i tak cały czas ktoś tam przechodzi, to podchodząc/podjeżdżając do przejścia ten przycisk będzie już wciśnięty. Chyba, że szanowny pan doktor myśli, że każdy przechodzący musi nacisnąć guzik? Kiedyś te tytuły naukowe jednak coś znaczyły, a dzisiaj to niemal każdy może taki uzyskać.
- 19 5
-
2018-11-13 11:47
jest szansa baranie że załapiesz się na zielone bez czekania tak samo jak jedziesz autem też masz w wielu miejscach zielone bez czekania na nie
- 1 7
-
2018-11-13 10:15
Cala prawda
Przecież w tej całej "budowie buspasów" wcale nie chodziło o budowę buspasów tylko o to żeby za pieniądze przeznaczone na komunikacje miejską wyremontować ulice, i przy okazji przeprogramować sygnalizacje.
- 9 0
-
2018-11-13 10:19
Lobby rowerowe chce rządzić miastem??!!
Sam jestem rozwerzytą, ale to co wyprawia Rowerowa Gdynia to przegięcie!!
Cały czas coś im nie pasuje... a teraz się okazuje, że panu doktorkowi nie podobają się włączniki!!
A potem się dziwią, że nikt ich nie lubi!!- 13 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.