• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalna przebudowa drogi rowerowej przy ul. Hallera w Gdańsku

18 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Samowola budowlana, czyli próba budowy szykany antyrowerowej na drodze rowerowej przy ul. Hallera w Gdańsku. Samowola budowlana, czyli próba budowy szykany antyrowerowej na drodze rowerowej przy ul. Hallera w Gdańsku.

Gdańska Kampania Rowerowa ujawniła samowolę budowlaną, czyli próbę budowy szykany antyrowerowej na drodze rowerowej przy ul. Hallera zobacz na mapie Gdańska.



Szykana na wjeździe do nowego kompleksu sportowego GKS Gedania 1922, której montaż rozpoczął się w zeszłym tygodniu, okazała się samowolą budowlaną klubu, który nie posiada uzgodnień na prace w pasie drogowym Miasta Gdańska i bez czyjejkolwiek zgody rozpoczął ingerencję w publiczną drogę rowerową i chodnik przed swoją siedzibą.

Inicjatywa klubu, choć motywowana słuszną intencją "poprawy bezpieczeństwa", jest całkowicie sprzeczna ze standardami infrastruktury rowerowej obowiązującymi w Gdańsku oraz z zasadami pierwszeństwa ruchu drogowego w tym miejscu, wynikającymi z obowiązującego w Polsce Prawa o ruchu drogowym oraz Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym.

Rowerzyści poruszający się drogą rowerową posiadają w tym miejscu bezwzględne pierwszeństwo przejazdu przed kierowcami samochodów, którzy chcą wjechać lub wyjechać poprzecznym wjazdem bramowym z terenu klubu.

Pomijając nielegalność prowadzonych prac instalacji szykany, według Gdańskiej Kampanii Rowerowej taka instalacja zasadniczo pogarsza jakość ruchu rowerowego w tym miejscu - zmniejsza prędkość, wydłuża trasę, drastycznie zmniejsza wzajemną widoczność wymijania rowerzystów jadących w przeciwnych kierunkach oraz stanowi bardzo poważne zagrożenie kolizji ze stalowymi barierami (zwłaszcza po zmroku). Budowa szykany znacząco pogarsza też warunki ruchu pieszego (szykana przenosi ruch rowerowy na alejkę pieszą kosztem jej istotnego zawężenia).

W tym miejscu, to nie rowerzyści (posiadający pierwszeństwo), ale kierowcy samochodów wjeżdżających na teren klubu Gedania, powinni zatrzymać się przed przejechaniem drogi rowerowej, zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa przejazdu rowerzystom.

W celu wymuszenia takich zachowań, kierownictwo klubu powinno wystąpić do odpowiednich władz (ZDiZ w Gdańsku, Oficer Rowerowy UM Gdańsk) o uzgodnienie odpowiedniej przebudowy wjazdu na teren Gedanii. Typowym i zalecanym przez standardy infrastruktury rowerowej rozwiązaniem jest realizacja przejazdu dla samochodów przez drogę rowerową i chodnik po wyniesionym progu spowalniającym (garb lub próg płytowy tzw. rampa). Możliwe jest także zamontowanie progu liniowego na jezdni wyjazdu od strony klubu. Po obu stronach jezdni wyjazdu powinny zostać także zamontowane lustra drogowe, skierowane pod kątem 45 stopni, pokazujące kierowcom rowerzystów nadjeżdżających z obu kierunków poprzecznych.

W trakcie wyjaśniania sprawy samowoli budowlanej, okazało się, że jest ona zaledwie tłem znacznie bardziej interesującej sytuacji. Klub Gedania, pomimo zrealizowania dużej inwestycji nowego ośrodka sportowego, nie posiada bowiem legalnego wjazdu na swój teren! Obecny wjazd (którego próby "poprawy bezpieczeństwa" za
pomocą szykany antyrowerowej opisujemy powyżej) jest bowiem... nielegalnym, dawnym wjazdem technicznym na teren ogrodów działkowych. Klub Gedania nie uzgodnił modernizacji i legalizacji tegoż wjazdu na swój teren, ponieważ otrzymał wymóg przebudowy rury wodno-kanalizacyjnej o średnicy 150 cm, przebiegającej pod drogą rowerową, co stanowi inwestycję przekraczającą możliwości finansowe klubu.

Samowola budowlana, czyli próba budowy szykany antyrowerowej na drodze rowerowej przy ul. Hallera w Gdańsku. Samowola budowlana, czyli próba budowy szykany antyrowerowej na drodze rowerowej przy ul. Hallera w Gdańsku.


Sytuacja ta wskazuje na poważny problem w zarządzaniu i koordynacji realizacji ośrodka sportowego Gedanii, co skutkuje funkcjonowaniem nielegalnego wjazdu na teren klubu oraz samowolnymi próbami niezgodnego z prawem "szykanowania" rowerzystów i pieszych, w celu poprawy komfortu i samopoczucia kierowców samochodów wjeżdżających do Gedanii.

W tej sytuacji Gdańska Kampania Rowerowa poinformowała o sprawie Inżyniera Miasta, odpowiednie komórki ZDiZ oraz Referat Aktywności Mobilnej, celem reakcji i wypracowania odpowiedniego rozwiązania.

Zarząd Gedanii w rozmowie telefonicznej zadeklarował wstrzymanie prac przy samowoli budowlanej i usunięcie fragmentu zrealizowanej szykany oraz możliwość cofnięcia części ogrodzenia klubu na swój teren, dzięki czemu powstałby azyl dla samochodu wyjeżdżającego, umożliwiający kierowcy lepszą obserwację przejazdu przez drogę rowerową. Jest to słuszna inicjatywa i najlepsze rozwiązanie dla poprawy bezpieczeństwa, szkoda tylko, że dyrekcja klubu wpadła na to dopiero na skutek interwencji Gdańskiej Kampanii Rowerowej.


Źródło:

Gdańska Kampania Rowerowa
- projekt Stowarzyszenia
Obywatelska Liga Ekologiczna
e-mail: kampania@rowery.gdansk.pl

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • jeżdżę tamtędy codziennie (1)

    i zamiast jałowej dyskusji o tym co ważniejsze wystarczy gdy:

    - jadący na rowerach zachowają ostrożność i rozsądek w okolicy tego wyjazdu
    - przejeżdżający przez ścieżkę kierowcy samochodów zachowają ostrożność tym bardziej (mimo wszystko to oni jednak przejeżdżają przez chodnik i drogę rowerową a poza tym są chronieni blachą)
    - dzieciaki wychodzące/wchodzące na teren obiektu zaczną uważać - i to chyba jest najtrudniejsze :-)

    a od strony technicznej to wystarczy wykosić parę krzaczorów, żeby wszystkim poprawić widoczność i będzie dobrze

    • 14 0

    • krzaczków tam brak, za to grubych drzew sporo - to one zasłaniają widok z auta.

      a naprawdę rzadko kiedy rowerzyści zwalniają. Bo prokurator pomści.

      • 0 2

  • ścieżka rowerowa powinna być częścią jezdni a nie chodnika

    w Gdańsku poszli na łatwiznę.. Polaka w Budowie

    • 6 4

  • Ciekawe bo taka szykana na tej ścieżce jest od dobrych kilku lat

    "Typowym i zalecanym przez standardy infrastruktury rowerowej rozwiązaniem jest realizacja przejazdu dla samochodów przez drogę rowerową i chodnik po wyniesionym progu spowalniającym"

    Czy GKR ujawniła szykanę, która na tej trasie była od kilku lat czy budowano drugą ?
    Jeśli drugą to czy pierwsza jest legalna skoro standardy są inne.
    Jeśli jest to jednak ta stara (zrobiona przez działkowców) szykana bo nikt nie wspomina w tekście o drugiej to wypada pogratulować refleksu GKR a Oficerowi Rowerowemu znajomości infrastruktury którą zarządza.

    • 1 2

  • Rowerzyści to, rowerzyści tamto (2)

    A zawsze biedni i poszkodowani... No i zawsze Trojmiasto.pl o tym pisze. Weźcie się, redakcyjne wieczne studenciaki, za prawdziwą robotę, zaróbcie na fajne samochody, to przestaniecie pisać o rowerkach.

    • 14 8

    • biednyś boś g......

      • 1 4

    • Błądzisz

      Kłania się dział Moto na górnym pasku tego portalu.
      Kliknij i bądź szczęśliwy.

      • 3 2

  • Ścieżki rowerowe powinny być tylko dla dzieci nieletnich. (3)

    Reszta rowerzystów powinna poruszać się po jezdni, bo tam jest ich miejsce. Dawanie rowerzystom takich uprawnień to gruba przesada, o ile nie debilizm rządzących. Rowerzyści są niezdyscyplinowani i nieodpowiedzialni na skutek tych nadmiernych praw.

    • 8 12

    • (1)

      Mogę poruszać się po jezdni jeśli będzie zamknięta dla samochodów

      • 6 1

      • Czyżby jakiś blachsmród Cię potrącił ? Niestety nigdzie tak nie jest. W Warszawie, Londynie i innych większych miastach nie ma WOJTÓW i wszyscy dają radę wspólnymi siłami i rozsądkiem. A może czas zmienić hobby? Będzie mniej rowerzystów to będzie bezpieczniej. A może latające rowery są koniecznością, choćby do fruwania nad strasznymi blachosmrodami, które niosą śmierć? Pozdrawiam

        • 0 2

    • Po jezdni? To jedź sobie rowerem, jak obok samochody jadą 100km/h

      • 4 1

  • Fuj fuj (1)

    A moze tak porzadna kara tak jak za przejscie staruszki moze zmiana prezesa ,

    • 2 3

    • ja proponuję od razu karę śmierci

      • 0 2

  • nie ogarniam (1)

    być może jestem tępy (na pewno znajdzie się parę osób, które to potwierdzi), ale nie mogę zrozumieć:
    1. co dają te barierki wyjeżdżającym/wjeżdżającym do Gedanii
    2. w czym przeszkadzają rowerzystom

    na zdjęciu widzę nienaruszoną ścieżkę rowerową i bezładnie ustawione barierki

    o co kaman??

    • 3 9

    • Bo tam jeszcze nie zakończono montażu, od razu wszczęto rwetes. Miały być barierki w poprzek drogi dla rowerów, kierujące ich na ten kawałek chodnika bliżej jezdni.

      Dla mnie to oczywiste, ale widać nie dla laików, więc to błąd autora.

      Laicy sądzą, że rowerzyści jeżdżą 50km/h po chodniku i różne inne takie. Żyjemy obok siebie, a jak by na innych planetach :-(

      • 3 1

  • cykliści nie rowerzyści ale święte krowy gonić

    Jak robiłem przyłącze to 2 miesiące biegałem z papierami a najlepsza była tymczasowa organizacja ruchu na prawie wiejskiej dróżce gdzie koparka wjechała na 2 godziny.

    I jakkolwiek połowa z tego cyrku była bez sensu to dostaję piany jak jakiś miejski (?) klub stawia sobie w centrum miasta co chce i jak chce i jeszcze po d...e za to nie dostał.

    • 10 3

  • polski bajzel

    • 2 2

  • Proponuje jeszcze monitorować wszelkie prace ziemne w obrębie dróg rowerowych. Często ścieżka jest rozkopywana, a potem zamiast asfaltu układana jest byle jak kostka.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum