• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalna przebudowa drogi rowerowej przy ul. Hallera w Gdańsku

18 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Samowola budowlana, czyli próba budowy szykany antyrowerowej na drodze rowerowej przy ul. Hallera w Gdańsku. Samowola budowlana, czyli próba budowy szykany antyrowerowej na drodze rowerowej przy ul. Hallera w Gdańsku.

Gdańska Kampania Rowerowa ujawniła samowolę budowlaną, czyli próbę budowy szykany antyrowerowej na drodze rowerowej przy ul. Hallera zobacz na mapie Gdańska.



Szykana na wjeździe do nowego kompleksu sportowego GKS Gedania 1922, której montaż rozpoczął się w zeszłym tygodniu, okazała się samowolą budowlaną klubu, który nie posiada uzgodnień na prace w pasie drogowym Miasta Gdańska i bez czyjejkolwiek zgody rozpoczął ingerencję w publiczną drogę rowerową i chodnik przed swoją siedzibą.

Inicjatywa klubu, choć motywowana słuszną intencją "poprawy bezpieczeństwa", jest całkowicie sprzeczna ze standardami infrastruktury rowerowej obowiązującymi w Gdańsku oraz z zasadami pierwszeństwa ruchu drogowego w tym miejscu, wynikającymi z obowiązującego w Polsce Prawa o ruchu drogowym oraz Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym.

Rowerzyści poruszający się drogą rowerową posiadają w tym miejscu bezwzględne pierwszeństwo przejazdu przed kierowcami samochodów, którzy chcą wjechać lub wyjechać poprzecznym wjazdem bramowym z terenu klubu.

Pomijając nielegalność prowadzonych prac instalacji szykany, według Gdańskiej Kampanii Rowerowej taka instalacja zasadniczo pogarsza jakość ruchu rowerowego w tym miejscu - zmniejsza prędkość, wydłuża trasę, drastycznie zmniejsza wzajemną widoczność wymijania rowerzystów jadących w przeciwnych kierunkach oraz stanowi bardzo poważne zagrożenie kolizji ze stalowymi barierami (zwłaszcza po zmroku). Budowa szykany znacząco pogarsza też warunki ruchu pieszego (szykana przenosi ruch rowerowy na alejkę pieszą kosztem jej istotnego zawężenia).

W tym miejscu, to nie rowerzyści (posiadający pierwszeństwo), ale kierowcy samochodów wjeżdżających na teren klubu Gedania, powinni zatrzymać się przed przejechaniem drogi rowerowej, zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa przejazdu rowerzystom.

W celu wymuszenia takich zachowań, kierownictwo klubu powinno wystąpić do odpowiednich władz (ZDiZ w Gdańsku, Oficer Rowerowy UM Gdańsk) o uzgodnienie odpowiedniej przebudowy wjazdu na teren Gedanii. Typowym i zalecanym przez standardy infrastruktury rowerowej rozwiązaniem jest realizacja przejazdu dla samochodów przez drogę rowerową i chodnik po wyniesionym progu spowalniającym (garb lub próg płytowy tzw. rampa). Możliwe jest także zamontowanie progu liniowego na jezdni wyjazdu od strony klubu. Po obu stronach jezdni wyjazdu powinny zostać także zamontowane lustra drogowe, skierowane pod kątem 45 stopni, pokazujące kierowcom rowerzystów nadjeżdżających z obu kierunków poprzecznych.

W trakcie wyjaśniania sprawy samowoli budowlanej, okazało się, że jest ona zaledwie tłem znacznie bardziej interesującej sytuacji. Klub Gedania, pomimo zrealizowania dużej inwestycji nowego ośrodka sportowego, nie posiada bowiem legalnego wjazdu na swój teren! Obecny wjazd (którego próby "poprawy bezpieczeństwa" za
pomocą szykany antyrowerowej opisujemy powyżej) jest bowiem... nielegalnym, dawnym wjazdem technicznym na teren ogrodów działkowych. Klub Gedania nie uzgodnił modernizacji i legalizacji tegoż wjazdu na swój teren, ponieważ otrzymał wymóg przebudowy rury wodno-kanalizacyjnej o średnicy 150 cm, przebiegającej pod drogą rowerową, co stanowi inwestycję przekraczającą możliwości finansowe klubu.

Samowola budowlana, czyli próba budowy szykany antyrowerowej na drodze rowerowej przy ul. Hallera w Gdańsku. Samowola budowlana, czyli próba budowy szykany antyrowerowej na drodze rowerowej przy ul. Hallera w Gdańsku.


Sytuacja ta wskazuje na poważny problem w zarządzaniu i koordynacji realizacji ośrodka sportowego Gedanii, co skutkuje funkcjonowaniem nielegalnego wjazdu na teren klubu oraz samowolnymi próbami niezgodnego z prawem "szykanowania" rowerzystów i pieszych, w celu poprawy komfortu i samopoczucia kierowców samochodów wjeżdżających do Gedanii.

W tej sytuacji Gdańska Kampania Rowerowa poinformowała o sprawie Inżyniera Miasta, odpowiednie komórki ZDiZ oraz Referat Aktywności Mobilnej, celem reakcji i wypracowania odpowiedniego rozwiązania.

Zarząd Gedanii w rozmowie telefonicznej zadeklarował wstrzymanie prac przy samowoli budowlanej i usunięcie fragmentu zrealizowanej szykany oraz możliwość cofnięcia części ogrodzenia klubu na swój teren, dzięki czemu powstałby azyl dla samochodu wyjeżdżającego, umożliwiający kierowcy lepszą obserwację przejazdu przez drogę rowerową. Jest to słuszna inicjatywa i najlepsze rozwiązanie dla poprawy bezpieczeństwa, szkoda tylko, że dyrekcja klubu wpadła na to dopiero na skutek interwencji Gdańskiej Kampanii Rowerowej.


Źródło:

Gdańska Kampania Rowerowa
- projekt Stowarzyszenia
Obywatelska Liga Ekologiczna
e-mail: kampania@rowery.gdansk.pl

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Nielegalna to jest jazda rowerem po drodze rowerowej na którą nie dało się nawet złotówki podatku! (7)

    Jazda bez ubezpiueczenia OC rowerem często po chodniku gdy w pobliżu jest ścieżka dla rowerów.

    Rowerzyści to samo zło i powinno się na nich nałożyć podatki a jeśli nie to leczyć tylko odpłatnie gdy ulegną wypadkowi.
    Gdy spowodują wypadek a nie mają OC nie mieli stosownego wyposażenia roweru i odnieśli urazy wymagające leczenia powinno się ich zamiast leczyć przekazywać transplantologom aby mieli magazyn organów.

    • 16 35

    • odpowiedź (4)

      Ani zlotowki podatku? A VAT, a dochodowy? Bredzisz. Do nauki i potem sie wypowiadaj. Gadasz takie glupoty, ze glowa mala. Rowerzysci samo zlo - tak samo jak kierowcy samochodow i pieszy i wszyscy :) Samo zlo po prostu, bo hrabia nie moze sie rozpedzic do 90 km/h w miescie w swoim samochodzie. Jedni powinni patrzec na drugich, uwazac, jechac w miare ostroznie, a bedzie dobrze. W sprawie powyzej rower ma pierwszenstwo przed samochodem i to jest jasne i oczywiste. A podoba ci sie takie rozwiazanie? -

      Rower ma pierwszenstwo, a samochod ma grzecznie za nim jechac, bo jest tylko gosciem na takiej ulicy jak powyzsza. I tak powinno byc, a przy kazdym malym i srednim skrzyzowaniu samochod powinien wjezdzac na podest, a dla rowerow i pieszych powinno byc plasko (rozwiazanie takie jak w Kamiennym Potoku przy SKM).

      • 9 7

      • link do ulicy, o ktorej pisalem

        fietsberaad.nl/library/repository/ontwerpvoorbeelden/rs_8%20haarlem,%20venkelstraat,%20fietsstraatde%20bilt.jpg

        • 1 4

      • (2)

        popatrz jak się rowerzyści zachowują względem pieszych !!!!! nikt tu nie mówi o samochodach !!! W tej chwili znak firmowy rowerzystów to środkowy palec.

        • 8 6

        • odp.

          Nigdy mi sie nie zdarzylo tak zrobic. Na chodniku pieszy ma pierwszenstwo. A koles wlasnie mowi o samochodach, wiec nie mow, ze nikt nie mowi o samochodach. I dlatego mu odpisalem

          • 2 1

        • zgadzam się - wiele razy takich widziałem

          • 0 2

    • O raju co za kretyn... (1)

      To ciekawe za co tą drogę zbudowano, że niby rowerzysta nie płaci podatków a jedynymi płacącymi podatki to tacy pseudointelektualiści jak piszący tą opinię. Zdecydowanie polecam więcej świeżego powietrza ..choć nie jestem pewien czy to cokolwiek pomoże.

      • 7 0

      • nie denerwuj się bo ci żyłka pęknie

        • 1 0

  • Rowerzyści przeginają.

    • 18 19

  • Hahahaha

    Urzekła mnie ta historia :-))))

    • 7 6

  • Projektanci sceiżek nie potrafią godzić róznych interesów. (2)

    to co robią przy Klinicznej to za to przegięcie w druga stronę, piesi się nie liczą o autach nie wspomnę - najważniejsze to walnąć ścieżkę w środek chodnika i wjazdu do szpitala !!! Wystarczyłaby dobra ściezka po drugiej stronie i połączenie przez pętlę z Marynarki Polskiej.

    • 8 3

    • drogi, rowerowe też projektują urzędnicy na spółkę (1)

      z księgowymi.
      Przykłady na mieście:
      - łuki/zakręty o promieniu 1-2m,
      - trasa: np przed schodami do sądu na Nowych Ogrodach,
      - warkoczyki przeplatanki ( raz po lewej raz po prawej od chodnika) - na wys OBI w Matarni itp, itd,
      Inaczej mówiąc: wg przepisów ale często bez sensu.

      • 3 1

      • dokładnie tam przed schodami przed sądem
        policjant zrzucił z roweru jakiegoś Michała
        by go zatrzymać do legitymowania
        i jeszcze groził, że następnym razem będzie strzelać
        ciekawe czy policjantowi choćby dali naganę...

        • 3 1

  • sam jestem i pieszym i kierowcą i rowerzystą (2)

    o ile ktoś mnie nazywa pieszym czy kierowcą to normalne ale jak ktoś mnie nazywa rowerzysta bo jeżdżę na rowerze to się jeżę bo nie chcę mieć z tą grupą ludzi nic wspólnego - krzykacze, pieniacze i święte krowy,

    kupiłem sobie rower górki do jazdy po lesie i bezdrożach i z daleka omijam ścieżki rowerowe

    mam też prośbę do mieszkańców miasta aby nie uważali każdego człowieka na rowerze za rowerzystę bo nie wszyscy którzy trzymają kierownicę roweru w ręce chcą być identyfikowani z pieniaczami

    • 13 10

    • nie wpieniaj się (1)

      najgorsi są piesi pieniacze, spacerujący sobie po ścieżkach z dziećmi lub pieskami na dłuuuuuuuuuuuuugich smyczach mający pretensje do rowerzystów.
      PS. A taki szajbus z bezdroży leśnych Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego stratował mnie 2 lata temu (złamana ręka) - czy to nie byłeś TY CZASEM???

      • 6 3

      • sądząc po jego opisie, raczej nie
        bo ten dziadek ma pewnie "rower górki do jazdy po lesie" z Biedronki
        a ten by się raczej złamał na twojej ręce
        i nie dojechał by tak szybko do środka lasu
        byś z daleka nie usłyszał zgrzytów, pisków i sapania

        • 2 1

  • Wydaje się z obserwacji że większość rowerzystów jeździ nielegalnie łamiąc wszelkie przepisy! (16)

    Powinniście mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC i nalepki rejestracyjne , bo stwarzacie na drogach niebezpieczeństwo, pędzicie po chodnikach jak wariaci a potem najczęściej uciekacie...
    Co za tym idzie byłaby łatwa identyfikacja sprawcy kolizji.
    Wtedy można byłoby mówić o normalności, póki co to jedna wielka dzicz!

    • 25 12

    • Rowerzysta - święta krowa. (15)

      Skoro rowerzysta na pasach ma pierwszeństwo przed samochodem to dlaczego pieszy na pasach nie ma pierwszeństwa ani przed samochodem ani przed rowerem? I zgadzam się z Tobą co do brawury cyklistów na ścieżkach i poza nimi. Stają się poważnym zagrożeniem.

      • 9 7

      • Można by uściślić te pasy jeszcze... (1)

        Generalnie właśnie tak to wygląda.
        Nie na wszystkich pasach lecz tylko na przejazdach rowerowych.
        Na pasach (o ile nie ma obok tych pasów wyznaczonego przejazdu rowerowego (czyli musi istnieć ścieżka rower.) ) rowerzysta powinien pieszo prowadzić rower!

        • 4 2

        • faktycznie tak jest w Dziwnej Polandzie

          tymczasem w większości krajów UNII, rowerzysta może przejeżdżać przejście dla pieszych, nie tylko PRZEJAZD obok przejścia dla pieszych.

          lepiej uwierz, chętnie podrzucę linki do źródeł prawa, np niemiecki StVO

          • 4 2

      • (5)

        Rowerzysta na pasach absolutnie nie ma pierwszeństwa, ba powiem nawet więcej, on nie ma prawa na pasach poruszać się na rowerze, może tylko i wyłączenie przeprowadzić rower po pasach, ale wtedy jest zwykłym pieszym a nie rowerzystą. Na przejeździe rowerzysta ma pierwszeństwo z tego względu że po każdym postoju rowerzysta musi marnować energie na to żeby się rozpędzić. Jadący w samochodzie nie męczy się, a i postój pozwoli mu trochę ochłonąć i nie pozwoli się zbytnio rozpędzić.

        • 7 5

        • tam gdzie jest ścieżka rowerow nie ma takiego obowiazku a każdy pojazd musi ustapic mu pierwszeńsrtwa, co przez kierowców (4)

          jest nagminnie łamane np wyjazd przy dawnym media markcie

          • 3 1

          • (2)

            najwięcej rowerzystów ginie na ścieżkach rowerowych
            potrącani przez samochodziarzy

            oficjalne statystyki wielu krajów,nie tylko Polski

            przez to wielu rowerzystów unika dróg dla rowerów

            • 3 2

            • dodaj jeszcze: i pomyka po jezdni (1)

              • 0 0

              • zjeżdżam z jedni tylko jeśli jest zakaz dla rowerów
                wolę asfalt, nawet dziurawy, niż kostkę bauma na "śmieszkach",
                a już na pewno niż rodeo na chodnikach

                i chwalić Pana jeżdżę bez potrącenia >35 lat
                rzadko którego roku > 10oookm

                • 0 0

          • Sami się wpychacie pod koła

            nawet nie zwalniając...

            • 0 2

      • O! Pieszy nie ma pierwszeństwa na przejściu? Jak się ma tylko kartę furmana to się w necie głupoty pisze (3)

        • 2 4

        • (2)

          problem w tym, że według cyklistów to nie ma !!!!

          • 2 4

          • oczywiście, że ma, bezwzględne (1)

            99,99% pieszych zabijają kierowcy samochodów
            robią to na jezdniach
            robią to na przejściach
            robią to nawet na chodnikach i parkingach
            to oficjalne statystyki, da się je dziecinnie łatwo wyszukać

            rowerzyści przy tej jatce to amatorzy i detaliści
            jak który zabije pieszego (w Chinach) to jest huk medialny
            jak by człowiek zagryzł dobermana
            używając akrylowej sztucznej śzczęki i kleju Protefix

            • 4 2

            • może i nie zabijają, ale uderzą kierownicą, potrącą, przewrócą, czasami poważnie poturbują, zrobią siniaka, złamią rękę albo nogę ... no tak, rzeczywiście detaliści

              • 3 4

      • czego nie rozumiesz?

        wyjazd z posesji nie ma pierwszeństwa przed żądnym z użytkowników drogi. W relacji skrętnej należy udzielić pierwszeństwa użytkownikom poruszającym się w relacji "na wprost". Pieszy ma pierwszeństwo, gdy jest już na przejściu. Gdy piesi mieli dostać absolutne pierwszeństwo, larum podnieśli samochodziarze.

        • 7 0

      • jak to nie ma, kochany pieszy jak stoi na krawężniku przejścia to ma juz pierwszeństwo (1)

        tak mnie uczyli na kursie

        • 3 2

        • To coś kiepski ten kurs miałeś!

          • 0 2

  • (1)

    Dajcie na luz, powiedzcie, co mają poprawić, to poprawią, nie ma co bić piany.

    • 8 1

    • gdybyś postawiła wiatę na śmietniki (może będziesz musiała, zmiana prawa o śmieciach) samowolnie i za blisko płota, to
      A\ ponosisz karę, jak nie zapłacisz - komornik
      B\ masz to rozebrać, jak nie to A, po czym
      C\ wolno ci wystąpić o pozwolenie (zgody sąsiadów wymagane, jak nie to A)
      D\ dopiero możesz zbudować ponownie

      • 3 0

  • stały rozrost biurokracji w państwie partii oszustów: (2)

    - oficer rowerowy UM
    - inżynier miasta
    - referat aktywności mobilnej.

    co to k...a ma być??? nawet za komuny nie było tyle wyssanych z palca stanowisk, referatów, komórek itd... itp...!!!

    • 9 9

    • przy wyborach o tym pamiętajmy !!!!!!!!!!!

      • 2 1

    • tworzymy kreatywnie miejsca pracy

      czyli zamiast wymyślać konkretną pracę tworzymy miejsca pracy, które liczą się w statystykach i o których tak chętnie mówią socjaliści z lewej i prawej strony

      • 1 1

  • Przeleci taki jeden baran z drugim przez kierownicę (3)

    to dopiero wtedy zmądrzeje, zwolni i zacznie się rozglądać. Najczęściej tak to wygląda.

    • 10 8

    • (2)

      a kto ma się w takim miejscu rozglądać?To tak jak w sopocie dla żeglarzyków zrobili wyjazd ze znakiem stop dla rowerzystów.Dzięki Bogu ktoś mądry wreszcie to ściągnął bo to był debilizm na miarę nagrody nobla.Rower należało zatrzymać nawet kiedy brama dla żeglarzyków była zamknięta czyli przez jakieś 2/3 roku brawo kto włączając się do ruchu ma ustąpić pierwszeństwa?Rozumiem że kupa złomu zwana samochodem ma zawsze pierwszeństwo tak?

      • 6 7

      • a może złom rowerowy zacząłby w końcu ustępować pieszym !!!!!!!!!!

        • 4 7

      • Aleś ładnie zmanipulował tekst ;)

        • 1 1

  • Ogrody działkowe (1)

    piszą ze samowolne ok, ze nie można ingerować bo wydłuża trasę zmiesza prędkość a może 500m wcześniej jest coś takiego zrobione przy wyjeździe z ogródków działkowych.

    • 10 2

    • wcześniejsza szykana jest jak najbardziej do likwidacji

      a powstała przed zmianą prawa o ruchu drogowym - w innych czasach (prawo nie działa wstecz) - obecnie jest niedopuszczalnym rozwiązaniem

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum