• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Niech trolejbusy zadbają o Tempo 30"

Michał Sielski
5 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
Do wypadków z udziałem pojazdów komunikacji publicznej rzadko dochodzi z winy kierowcy autobusu czy trolejbusu, ale i zawodowym kierowcom zdarza się łamać przepisy. Do wypadków z udziałem pojazdów komunikacji publicznej rzadko dochodzi z winy kierowcy autobusu czy trolejbusu, ale i zawodowym kierowcom zdarza się łamać przepisy.

- Gdyby kierowcy trolejbusów przestrzegali Strefy Tempo 30 na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, to wszyscy inni też musieliby zwolnić - zauważa nasz czytelnik, mieszkający przy tej ulicy. Sprawdziliśmy, okazuje się, że kierujący pojazdami komunikacji miejskiej często przekraczają tam dozwoloną prędkość i to znacząco.



Jeździsz maksymalnie 30 km/h w Strefach Tempo 30?

Przypomnijmy: o problemach mieszkańców ul. Świętojańskiej w Gdyni pisaliśmy w czwartek. Zwracają oni uwagę, że praktycznie nikt nie przestrzega tam ograniczenia prędkości do 30 km/h, które nie tylko uspokaja ruch i zwiększa bezpieczeństwo, ale też zmniejsza hałas. Jednak na razie ograniczenie istnieje tylko teoretycznie. Nie ma konstrukcyjnych elementów ulicy likwidujących zapędy kierowców, a z przyczyn braku miejsc utrudnione, a w ciągu dnia praktycznie niemożliwe, są też stacjonarne kontrole prędkości przez policję.

Czytaj więcej: Strefa Tempo 30. Znaki sobie, kierowcy sobie.

Nasz czytelnik, pan Marek, mieszkający przy ul. Świętojańskiej, zwrócił jednak uwagę na jeszcze jeden aspekt tej sprawy.

- Proszę spojrzeć na trolejbusy pędzące 50 km/h na Świętojańskiej. Wystarczyłoby wyegzekwować od ZKM zastosowanie się do znaków przez ich kierowców. Jeśli na ulicy znalazłby się przynajmniej jeden pojazd - taki "pacemaker" skutecznie wymusiłby stosowanie się do zakazu przez jadące za nim pojazdy - zauważa pan Marek.
Sprawdziliśmy. Poranna jazda za trolejbusem na ul. Świętojańskiej: przyspieszamy do 50 km/h, a trolejbus nadal się oddala, więc z dalszego zwiększania prędkości rezygnujemy. Próbujemy jeszcze raz, z kolejnym pojazdem jest podobnie.

Oczywiście nie byliśmy wyposażeni w homologowany miernik prędkości, a jedynie zwykły samochodowy licznik oraz dodatkowe urządzenie mierzące prędkość na podstawie danych GPS. Nie zmienia to faktu, że zbyt szybką jazdę kierowców widać tu i gołym okiem. Dlaczego to robią? Może boją się kar za spóźnienia?

- Nie ma u nas kar za opóźnienia niezawinione przez kierowcę. A na pewno zawinionym opóźnieniem nie jest zbyt wolna oraz bezpieczna dla pasażerów i innych uczestników ruchu jazda - zaznacza Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Kierowcy trolejbusów i autobusów mogą być karani, gdy np. wyjdą na przystanku do sklepu czy zbyt długo palą papierosa na przystanku końcowym i opóźniają odjazd z pętli. Ale jeśli się spóźniają, bo na drodze jest korek, trwa remont lub po prostu jest duży ruch, nie ponoszą za to odpowiedzialności.

Trolejbusem 100 km/h po mieście

Co jest więc przyczyną lekceważenia prawa?

- Tego nie wiem, ale regularnie rozmawiamy z przewoźnikami o priorytetach, do których należy bezpieczna jazda i na pewno im o tym przypomnimy - dodaje Marcin Gromadzki.
Rąbka tajemnicy uchylają za to policjanci.

- Trolejbusy mają dynamiczne jednostki napędowe. I to nawet na tyle, że od kilku lat montuje się w nich fabrycznie ograniczniki prędkości. Wcześniej, gdy ich nie było, patrol ruchu drogowego zatrzymał kierowcę, który jechał trolejbusem po ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni z prędkością ponad 100 km/h. Sami byli zdziwieni, że tyle się da - śmieje się jeden z gdyńskich funkcjonariuszy.
O tym przypadku władze ZKM rozmawiać nie chcą, choć przyznają, że znane są im sytuacje, gdy kierowcy trolejbusów byli karani przez drogówkę mandatami za przekraczanie dozwolonej prędkości. W ostatnich latach takich przypadków było jednak niewiele.

Opinie (218) 10 zablokowanych

  • A ja zapytam z drugiej strony....: (1)

    Nie popieram przekraczania prędkości (dwulicowy obłudnik - sam nie jeżdżę 30 km/h w strefie tempo 30), ale mam pytanie - czy rozkłady jazdy trolejbusów zostały zmienione po wprowadzeniu strefy Tempo 30 - dostosowane do nowych ograniczeń?

    • 8 2

    • Nie bo po co ? Najlepiej rąbac kierowców że jeżdżą za szybko, w tym samym czasie że są opóźnienie

      • 0 1

  • Strefa T 30 to taka nowa tradycja (1)

    Ta strefa T 30 to taka chyba nowa tradycja dla odwrócenia uwagi mieszkańców ( i nie tylko ) od innych "palących" problemów drogowych w m. Gdynia. Co dalej z ul. H. Sienkiewicza w Gdyni? Minęło już ponad 8 miesięcy i co ? Nic . A stan nawierzchni innych ulic, w tym głównych arterii i przelotówek? A postęp prac przy Dworcowej/10-tego Lutego i ul.Podjazd ? To jak z Barei .."to jest taka nowa TRADYCJA", że jak ukradną nam furmankę- to muszą nam oddać samolot.."-czy jakoś tak...A propo -co z lotniskiem Gdynia Kosakowo ? Już otwarte ? Gdzie się podziały tamte "miliony" ???? Nie strefa T 30 jest istotna teraz , to tylko "balonik" dla gawiedzi....Najciekawsze jeszcze przed nami....mieszkańcami.

    • 6 3

    • U nas ta tradycja wygląda inaczej -

      UM płaci jak za samolot kupując furmankę.

      • 0 1

  • Autor tego artykułu popełnił wykroczenie drogowe

    Autor tego artykułu mnie zaskoczył bo jak sam pisze, sprawdzał prędkość poprzedzającego go pojazdu w tym przypadku trolejbusu.Czyli chciał nie chciał "grzał"za trajtkiem grubo ponad 19 km/h więcej niż jest dozwolone.( ograniczenie do 30 )..Pytanie, co by było gdyby jadący przed nim tr. nagle zahamował ,albo zza trolejbusu nagle ktoś wbiegł na jezdnię ? Czy Pana redaktora chroni immunitet ?
    Proszę wykazać skruchę i dobrowolnie poddać się karze (grzywny) za popełnione wykroczenie drogowe..x 2 (próba była 2 x.) jak wynika z Pana artykułu..Sprawdzę.

    • 7 2

  • Kto ma ochotę na bigos i kabanosy?

    • 2 1

  • Na przystanku obowiazuje zakaz palenia! (1)

    "zbyt długo palą papierosa na przystanku końcowym"

    • 1 2

    • Nie czepiaj sie słów niemoto!

      • 1 0

  • lepiej zrezygnowac z tego chorego pomyslu strefa 30.....

    i zaczac egzekwowac od pieszych przepisy kodeksu drogowego - chodza jak bezpanskie psy przez ta Swietojanska. Kolejna sprawa to rowerzysci jezdzacy chodnikami wzdluz Swietojanskiej. Nastepna - motocykle na tej ulicy - mimo znaku zakazu.

    • 9 5

  • Pan Marek chce jakieś lobby stworzyć

    ...mieszka w centrum i ma pretensje o hałas a zasłania się bezpieczeństwem, gdzie na Świętojańskiej nie odnotowuje się wypadków i jeszcze wciąga w to Bogu winnych kierowców komunikacji miejskiej, a może niech się czepi kierowców taksówek czy służb mundurowych... Nie dość, że kierowcy sa kopani z kazdej strony, a to przez pasażerów, a to przez brudasów, przez swoje kierownictwo, przez ZKM, przez Policję, podwyżki płac to zapomnij, czyli miasto tez ma och w du...ie to jeszcze Pan Marek musi się wtrynic, bo nie daje mu spokoju, że to idiotyczny pomyśl ze strefą 30 na Świętojańskiej a myślenia na drodze przepisy nigdy nie zastąpią. Panie Marku daj Pan spokój, albo samemu bądź sobie "peacemakerem"!

    • 10 0

  • trolejbusy pędzące 50 km/h - oksymoron.

    Pędzić to można 100km/h.

    • 5 2

  • Komunikacja powinna służyć do sprawnego przemieszczania dużej ilości pasażerów

    Jeżeli ma poruszać się poniżej prędkości 30 km/G w strefach 30 stać w korkach to średnia prędkość wyniesie poniżej 10 km/ h a w takim razie komunikacja jest zbędna. Ja tez mogę żądać by koło mojego domu była taka strefa ale wtedy wszystkie ulice wkoło zrobią się nieprzejezdne.

    • 7 1

  • ,,pędzą'' 50 km/h hahahahahahhahahahahah

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum