"Niech trolejbusy zadbają o Tempo 30"
- Gdyby kierowcy trolejbusów przestrzegali Strefy Tempo 30 na ul. Świętojańskiej w Gdyni, to wszyscy inni też musieliby zwolnić - zauważa nasz czytelnik, mieszkający przy tej ulicy. Sprawdziliśmy, okazuje się, że kierujący pojazdami komunikacji miejskiej często przekraczają tam dozwoloną prędkość i to znacząco.
Czytaj więcej: Strefa Tempo 30. Znaki sobie, kierowcy sobie.
Nasz czytelnik, pan Marek, mieszkający przy ul. Świętojańskiej, zwrócił jednak uwagę na jeszcze jeden aspekt tej sprawy.
- Proszę spojrzeć na trolejbusy pędzące 50 km/h na Świętojańskiej. Wystarczyłoby wyegzekwować od ZKM zastosowanie się do znaków przez ich kierowców. Jeśli na ulicy znalazłby się przynajmniej jeden pojazd - taki "pacemaker" skutecznie wymusiłby stosowanie się do zakazu przez jadące za nim pojazdy - zauważa pan Marek.
Sprawdziliśmy. Poranna jazda za trolejbusem na ul. Świętojańskiej: przyspieszamy do 50 km/h, a trolejbus nadal się oddala, więc z dalszego zwiększania prędkości rezygnujemy. Próbujemy jeszcze raz, z kolejnym pojazdem jest podobnie.
Oczywiście nie byliśmy wyposażeni w homologowany miernik prędkości, a jedynie zwykły samochodowy licznik oraz dodatkowe urządzenie mierzące prędkość na podstawie danych GPS. Nie zmienia to faktu, że zbyt szybką jazdę kierowców widać tu i gołym okiem. Dlaczego to robią? Może boją się kar za spóźnienia?
- Nie ma u nas kar za opóźnienia niezawinione przez kierowcę. A na pewno zawinionym opóźnieniem nie jest zbyt wolna oraz bezpieczna dla pasażerów i innych uczestników ruchu jazda - zaznacza Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Kierowcy trolejbusów i autobusów mogą być karani, gdy np. wyjdą na przystanku do sklepu czy zbyt długo palą papierosa na przystanku końcowym i opóźniają odjazd z pętli. Ale jeśli się spóźniają, bo na drodze jest korek, trwa remont lub po prostu jest duży ruch, nie ponoszą za to odpowiedzialności.
Trolejbusem 100 km/h po mieście
Co jest więc przyczyną lekceważenia prawa?
- Tego nie wiem, ale regularnie rozmawiamy z przewoźnikami o priorytetach, do których należy bezpieczna jazda i na pewno im o tym przypomnimy - dodaje Marcin Gromadzki.
Rąbka tajemnicy uchylają za to policjanci.
- Trolejbusy mają dynamiczne jednostki napędowe. I to nawet na tyle, że od kilku lat montuje się w nich fabrycznie ograniczniki prędkości. Wcześniej, gdy ich nie było, patrol ruchu drogowego zatrzymał kierowcę, który jechał trolejbusem po ul. Morskiej z prędkością ponad 100 km/h. Sami byli zdziwieni, że tyle się da - śmieje się jeden z gdyńskich funkcjonariuszy.
O tym przypadku władze ZKM rozmawiać nie chcą, choć przyznają, że znane są im sytuacje, gdy kierowcy trolejbusów byli karani przez drogówkę mandatami za przekraczanie dozwolonej prędkości. W ostatnich latach takich przypadków było jednak niewiele.
Opinie (218) 10 zablokowanych
-
2017-11-05 22:13
A z czego się biorą takie problemy?
Już od lat wiadomo mieszkańcom ,że najsłabsza strona w Gdyni to regulacja ruchu budowa skrzyżowań oraz przebudowy związane z komunikacją oraz remonty nawierzchni dróg . Nikt i nic w tej materii nie robi a możne zamiast jeździć po jakieś tam nagrody albo wycieczki za granice powysyłać by zobaczyli urzędnicy co się dzieje na świecie jakie są nowe trendy i jakie są rozwiązania juz wszędzie stosuje się ronda bez świateł i to się sprawdza ale ronda 2 pasowe a nie jak u nas pas i kocie łby , spowalniacze ruchu zawężenia i malowane zawężenia (gdzie na Małokackiej skret w lewo pusty a kolejka żeby skrecić 500m i wciąż nowe nakazy zakazy toć to robi się z kierowców debili i korzystanie z pojazdów robi sie nie za bardzo opłacalne jedno co dobre to bus pasy ale i tu cuda wianki jedne trafione a drugie totalna pomyłka.Jedyne co słuszne w tych opiniach to fakt , że kierowcy komunikacji traktowani są jak ludzie drugiego gatunku ciagale coś im się wymyśla a to tylko po to by potwierdzic zasadność ilośc pracowników w pewnej firmie organizującej komunikacje .
- 4 0
-
2017-11-05 22:05
Marku genjuszu
Zapisz sie do rządu będziesz czuł sie tam znakomicie.
- 1 0
-
2017-11-05 19:02
(2)
"nie, jeżdżę bezpiecznie, ale nie czuwam nad licznikiem".
- 10 2
-
2017-11-05 20:53
(1)
Jak te ameby z obwodnicy
- 3 2
-
2017-11-05 21:55
na lewym pasie czuwające nad licznikiem, żeby 100 nie przekroczył
i nikt nie ma prawa jechać szybciej od niego- 2 1
-
2017-11-05 18:22
Zmniejsza hałas? (1)
No to sąsiedzi, od dziś jeżdżę około 30stki na pierwszym biegu.
- 31 7
-
2017-11-05 21:53
Nie jeździ się na pierwszym biegu.
Teraz obowiązuje eko-jazda na ostatnim dostępnym biegu.
- 2 2
-
2017-11-05 21:40
Smieszne (1)
Redaktorku nie ma kierowców zawodowych to nie komuna .Jaki to kierowca zawodowy zrobił prawko wsiadł na ciężarówkę i pracuje 2 miesiące.albo zdał prawko na trajtek i zaczął pracę
- 2 4
-
2017-11-05 21:50
takie czasy człowieczku że szukają kogokolwiek kto zechce tę niewdzięczną robotę wykonywać gdyby braki z 20 letnim stażem to byś chłopie czekał na autobus zamiast 15 minut to 1,5 godziny bo nie byłoby ludzi do jeżdżenia
- 0 0
-
2017-11-05 19:36
"peacemaker" czy pacemaker? (1)
Wiem co autor miał na myśli, tylko że fonetycznie blisko nie znaczy toi samo.
- 10 1
-
2017-11-05 21:49
a oba mają sens
uspokajacz
nadawacz rytmu (pace maker to też sztuczny rozrusznik serca")- 0 0
-
2017-11-05 19:35
Danziger (3)
Trajtki to wioska pełna
- 1 8
-
2017-11-05 21:41
kompleksy to jest dopiero pełna wiocha
w Atenach jezdżą i autobusy i tramwaje i trolejbusy i metro
sporo pojazdów Solarisa
(i dawno mają wspólną taryfę, wy buce w zarządach; jeszcze będziecie wisieć)- 2 0
-
2017-11-05 21:27
Sam jesteś wioska.
- 1 0
-
2017-11-05 21:27
Sam jesteś wioska.
- 1 0
-
2017-11-05 21:11
(1)
A jak sie żyło panu jak nie bylo tego tempa 30? Nie mial problemu a teraz ma. Haha wariat i tyle. A to tempo wprowadzili bo musoeli kase na cos wydac. Unia dala to zrobili inaczej by musieli oddac.
- 16 2
-
2017-11-05 21:28
Bardzo inteligentny komentarz.
Kible czyścisz na co dzień?- 3 5
-
2017-11-05 21:16
Braki kadrowe ( do autora 21:00 )
W PKT w Gdyni co chwilę są ogłoszenia, że przyjmą kierowców trolejbusów. Jak jeżdżę to widzę
co raz więcej Pań za "kółkiem"...Za takie marne pieniądze w relacji z odpowiedzialnością i jednak uciążliwością ( pracę zaczynają nie raz już chyba o 3:00 ) gdy my smacznie śpimy..- a śniadanko na tzw.kole i z termosem...
Proponuję czasowo "oddelegować" do tej pracy ( również jako kierowców autobusów )- pracowników administracyjnych ZKM/ przeszkolić/ i do pracy...przy również kadrowym wsparciu pracowników UM Gdynia. Tak tylko na jakiś czas z utrzymaniem nawet dotychczasowego wynagrodzenia. Niech poznają "smak i uroki" pracy kierowcy ZKM Gdynia. Ja w "to " i w ten temat kierowcy ZKM nigdy nie wszedłem,chociaż byłem b.blisko...- 18 1
-
2017-11-05 21:15
Najlepiej postawic znaki ograniczające prędkość i pozniej sie dziwic ze sa opoznione wozy komunikacji wiejskiej.
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.