• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie drogi rowerowej w tunelu na Wzgórzu św. Maksymiliana?

dżo
5 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (72)
Wygląda na to, że to już przesądzone: drogi dla rowerów w tunelu przy stacji SKM Wzgórze św. Maksymiliana nie będzie. Wygląda na to, że to już przesądzone: drogi dla rowerów w tunelu przy stacji SKM Wzgórze św. Maksymiliana nie będzie.

W tunelu na Wzgórzu św. Maksymiliana nie będzie drogi rowerowej? Radni Gdyni uchwalili miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla okolic SKM Wzgórze. Nie uwzględniono w nim uwag złożonych przez Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia na temat dostosowania tunelu pod torami do bezpiecznego przejazdu przezeń rowerem.



Pod koniec listopada uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla okolic SKM Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni. Traktuje on m.in. o tunelu pod toramiMapka, którym można przedostać się w stronę Witomina i dalej Chwarzna.

Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia działające na rzecz usprawnienia ruchu rowerowego na terenie miasta wniosło uwagi dotyczące organizacji ruchu w tunelu.

Uwaga wniesiona do planu przez Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. Uwaga wniesiona do planu przez Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia.


Przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia im. Tomasza Milewskiego wskazali w uzasadnieniu, że w przypadku, gdy możliwe jest wprowadzenie separacji ruchu pieszego od rowerowego albo poprowadzenie skrzyżowań ruchu rowerowego z ruchem pieszym w sposób bezkolizyjny i bez uszczerbku dla atrakcyjności trasy pieszej i trasy rowerowej (bez wprowadzania schodów albo stromych zjazdów/podjazdów), to należy takie rozwiązania stosować. Może to być np. kładka rowerowa nad wejściem pieszym do tunelu pod torami kolejowymi lub tunel rowerowy pod wejściem do tunelu SKM. Zaznaczono także, że należy unikać krzyżowania się torów ruchu pieszego i rowerzysty, gdyż generuje to konflikty pomiędzy pieszymi a rowerzystami.

W uwadze numer dwa zawnioskowano o uwzględnienie komfortu rowerzystów w tunelu pod torami SKM:

Uwaga wniesiona do planu przez Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. Uwaga wniesiona do planu przez Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia.


W uzasadnieniu zaznaczono, że obecne oznakowanie trasy rowerowej biegnącej w tunelu jest niejasne i nieciągłe, a plan zagospodarowania powinien zapewniać, że powstanie w tunelu spójna, ciągła trasa rowerowa, która połączy drogi rowerowe wzdłuż ul. Władysława IV/al. Zwycięstwa z drogami rowerowymi wzdłuż ul. Kieleckiej i ul. Górskiego. Dodatkowo w przypadku przebudowy tunelu pod torami lub jego okolic należałoby rozważyć stworzenie w tunelu osobnej drogi rowerowej i osobnego chodnika zamiast wspólnego ciągu pieszo-rowerowego. Separacja rowerzystów od pieszych zwiększa bezpieczeństwo i minimalizuje konflikty między pieszymi a rowerzystami. W związku z tym zasadne byłoby rozważenie, czy nie będzie konieczne poszerzenie istniejącego tunelu pod torami, aby zmieścić oddzielną trasę rowerową i oddzielny chodnik.

Uwagi, które wpłynęły od Stowarzyszenia, zostały rozpatrzone i nieuwzględnione, podobnie jak wszystkie pozostałe uwagi, które zostały przesłane do rozpatrzenia w sprawie tegoż planu.

Oddaj Rower potrzebującym dzieciom. Trwa ogólnopolska akcja



Obszar objęty planem. Obszar objęty planem.

Uwagi rozpatrzone i nieuwzględnione



W uzasadnieniu co do nieuwzględnienia uwag dotyczących infrastruktury rowerowej napisano:

Ad 1) Kwestie dotyczące realizacji infrastruktury pieszo-rowerowej, w tym decyzje o ostatecznym kształcie rozwiązań poszczególnych dróg rowerowych, nie są przedmiotem ustaleń planu miejscowego. Szczegółowe rozwiązania projektowe będą przedmiotem dokumentacji budowlanej na etapie przygotowania inwestycji, po uchwaleniu planu miejscowego.
Ustalona w projekcie planu lokalizacja ogólnodostępnego ciągu pieszego wzdłuż terenu kolejowego uwzględnia możliwość stworzenia przestrzeni ogólnodostępnej w miejscu ograniczonym dla zabudowy, zapewniając jednocześnie dojazd przeciwpożarowy oraz dojazd dla służb techniczno-eksploatacyjnych. Przestrzeń taka przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszego i rowerowego, tworząc alternatywną drogę dla ruchu pieszego, który obecnie odbywa się istniejącym ciągiem pieszo-rowerowym na odcinku od wiaduktu nad Drogą Gdyńską do ul. Władysława IV. Przyjęte rozwiązania pozwolą skrócić dystans dojścia od strony wiaduktu nad Drogą Gdyńską do przystanku kolejowego. Dopuszczenie ruchu rowerowego w ramach ciągu pieszego wzdłuż terenu kolejowego uwzględnia istniejące powiązania pieszo-rowerowe na odcinku między placem przed przystankiem SKM a kładką nad aleją Marszałka Piłsudskiego. Główny ruch rowerowy powinien odbywać się infrastrukturą rowerową zrealizowaną w 2020 r., wzdłuż ul. Władysława IV, posiadającą kontynuację wzdłuż w kierunku północnym. Natomiast ruch rowerowy wzdłuż terenu kolejowego oraz w przestrzeni placu publicznego powinien posiadać charakter incydentalny, uwzględniający priorytet ruchu pieszego oraz ograniczenia szerokości kładki nad aleją Marszałka Piłsudskiego.

Ad 2) Przyjęte w projekcie planu rozwiązania przestrzenne uwzględniają potencjał docelowego programu przystanku kolejowego docelowo o znaczeniu metropolitalnym oraz główne powiązanie piesze między centrum miasta a terenami w rejonie ul. Kieleckiej. Obecna forma prowadzenia ruchu rowerowego w tunelu dostosowana jest do natężenia ruchu pieszego. W związku z planowaną rozbudową przystanku kolejowego, obejmującą obiekty i urządzenia niezbędne dla prowadzenia pasażerskiego ruchu kolejowego i funkcjonowania przystanku kolejowego, w projekcie planu uwzględniono bezkolizyjne przejście piesze pod torami wraz z dojściami do peronów, w którym dopuszczono lokalizację całorocznych obiektów handlowo-usługowych. Nowe uwarunkowania przestrzenne stwarzają możliwość lokalizacji kas biletowych oraz usług uzupełniających program przystanku kolejowego, w przestrzeni pod peronami, wzdłuż dojść do peronów. Uwzględniając istotne zwiększenie potoków ruchu pieszego oraz w celu uniknięcia kolizji pieszych i rowerzystów, uzasadnione jest wykluczenie możliwości lokalizacji wnioskowanej drogi rowerowej w tunelu.


Pełną treść dokumentów można przeczytać na stronie BIP Urzędu Miasta Gdyni.

Rowerowa Gdynia: duże rozczarowanie



Przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia nie kryją rozczarowania zaistniałą sytuacją, zwłaszcza że według ich wiedzy jeszcze kilka lat temu można było mieć nadzieję na bardziej optymistyczne rozwiązania w zakresie infrastruktury rowerowej.

- Po aktualizacji Studium Uwarunkowań i Kierunków Rozwoju Przestrzennego Gdyni z 2019 r. wydawało się, że dokument wyższego rzędu zabezpieczy mieszkańców przed tego typu błędami w Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego; tam już w samym dwustronnicowym wstępie słowo rower pojawia się 12 razy - mówią rozgoryczeni przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Okazuje się, że miejscy planiści dostali od prezydenta bardzo dużą swobodę. W tej sytuacji pozostaje nam tylko prosić o wsparcie władze wojewódzkie.

- Prezydent Miasta Gdyni kolejny raz zdaje się nie traktować ruchu rowerowego poważnie - dodają. - Na nasze zastrzeżenia do Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla okolic SKM Wzgórze, w których zwróciliśmy uwagę na potrzebę poszerzenia tunelu pod torami w celu zapewnienia bezpiecznego (dla pieszych i rowerzystów) przejazdu rowerem, prezydent odpowiedział jednoznacznie - "uzasadnione jest wykluczenie możliwości lokalizacji wnioskowanej drogi rowerowej w tunelu". Parafrazując, ruch rowerowy na głównej trasie mieszkańców Witomina, Działek Leśnych i Chwarzna powinien być zakazany.

-- Po obcięciu o 80 proc. finansowania rowerowej infrastruktury węzła Karwiny wydawało nam się, że storpedowany przez władze okręt podwodny "Mobilna Gdynia" osiadł już definitywnie na dnie - mówi Łukasz Bosowski, wiceprezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Po ujawnieniu "rewelacji" planistycznych nowego, metropolitalnego węzła Wzgórze okazuje się, że spod dna słychać wyraźne stukanie. Po kilkunastu latach baśni pana prezydenta o priorytecie dla rowerów nie mamy wielkich nadziei. Najwyraźniej brakuje już energii, żeby przebić się przez mur zastępców, dyrektorów wydziałów i miejskich spółek, którzy bez pardonu ignorują zapisy we wcześniej wprowadzanych dokumentach strategicznych miasta.
dżo

Miejsca

Opinie (72) 5 zablokowanych

  • duże rozczarowanie ??? czy oni sie z choinki urwali co sobie mysleli ze ten beton urzedowy sie zmienił?

    • 1 2

  • Tylko osoba która nigdy tam nie była... (3)

    mogła wpaść na pomysł poprowadzenia w tym miejscu ruchu rowerowego.

    • 8 14

    • (2)

      Dlaczego? Przejście jest bardzo szerokie, tylko puszczenie pasa rowerowego środkiem jest d**ilnym rozwiązaniem, bo piesi nie patrzą, gdzie idą. Wystarczyłoby puścić ścieżki bokiem pod ścianami i dac np barierki i nikt by nikomu nie przeszkadzał. Jak mieszkańcy witomina i innych dzielnic maja się rowerem dostać na wzgórze, jeśli usuną tam ruch rowerowy? Przez redlowo?

      • 8 8

      • tylko środkiem mozna tam puścić pas współdzielonej ścieżki, coś takiego istnieje sa nawet odpowiednie znaki

        rowerzyści po prostu muszą uważać, nie pędzić, i dawać pierwszeństwa pieszym

        Jak to przerasta troglodytów na rowerach, to powinni z nich zejść

        • 9 4

      • Piesi nie muszą patrzeć, gdzie idą

        Bo to nie pas rowerowy, nie droga rowerowa, tylko droga dla pieszych i rowerów. Na takiej pieszy i rowerzysta poruszają się całą szerokością, rowerzysta ma poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego i za każdym razem pieszemu ustępować. Sugerowany ruch rowerzystów jest środkiem, bo jak raczą przy ścianie wyskoczyć zza węgła i spowodują kolizję, to będą sami sobie winni.

        • 8 2

  • Zamiast wygłupów typu droga przez tunel na wzgórzu ktoś by w końcu zaczął myśleć nad drogą z centrum do estakady wzdłuż Janka Wiśniewskiego. Ale o drodze z prawdziwego zdarzenia a nie wiaderku farby.

    • 6 1

  • 40lat na rowerze (7)

    W Gdyni tylko po chodnikach żyje i nie miałem nigdy problemów z pieszymi ani oni że mną. W tunelu trzeba jechać normalnie najlepiej bez słuchawek i nie pisać smsów podczas jazdy i jest bezpiecznie

    • 31 14

    • brawo jeden normalny rowerzysta

      reszta to roszczeniowe dzieciaki, którym spieszy się na latte sojowe

      • 12 10

    • (3)

      no chyba że trafisz na jakiegoś nadgorliwego funkcjonariusza który postanowi wlepić ci mandat.

      • 8 4

      • W tym tunelu nie wlepi (2)

        Bo na prawie całej długości jest droga dla pieszych i rowerów. Wyjątkiem jest fragment PKP, gdzie ważniejsze od ludzi i rowerzystów są szpetne budy. A tam to już jurysdykcja SOK-istów, którzy co najwyżej grypę złapią, nie jego.

        • 9 0

        • (1)

          faktycznie, dużo wśród nich sprawnych inaczej

          ale potencjalne ryzyko istnieje, bo to kraj gdzie wszelkie władze promują zachowańia wbrew prawom, a zachowania praworządne są tępione, a przynajmnie nie rekomendowane

          a jazda chodnikem jest legalna w Japonii, policja tam jezdzi częściej rowerami niż nasza, mniej są przyspawani do zydli furmanek i jakoś im się lepiej wszystko udaje

          • 3 3

          • no to

            Jedź do Japonii i tam sobie harcuj po chodnikach. chodniki sa dla pieszych!!!!!

            • 1 1

    • Brawo.

      • 0 0

    • oj, Misiu

      Po chodnikach się nie jeździ. Wbij to sobie do głowy. Przez takich jak ty miszczów kierownicy uciekaja na ulicę.

      • 0 1

  • Dziś siedziałem w kawiarni i obserwowałem ul. !0 lutego pomiędzy 8 a 10 rano (1)

    przejechała jedna rowerzystka i nie drogą rowerową a jezdnią dlatego wnioskuję aby wszystkie ulice w Gdyni były deptakami z drogą podgrzewaną zadaszoną rowerową by rowerzyści którzy tak tłumnie przesiadają się z aut mogli dojechać tam gdzie chcą !!! Widziałem mnóstwo schorowanych 70+ ludzi i oni natychmiast mają się przesiąść na rowery aby dojechać na Halę Gdyńską aby zakupić warzywa czy kapustę kiszoną gdyby taka babcia ze sztucznym biodrem musiała używać roweru to byłaby szczęśliwa, zdrowa i wypoczęta

    • 11 11

    • post scriptum

      ta babcia ma prawo jazdy i codziennie próbuje dojechać po zakupy na hali samochodem, ale nie ma tam jak parkować, więc chodzi pieszo, czasami podpierając się balkonikiem. Sekowanie rowerzystów znakomicie pomaga jej w zachowaniu poczucia bezpieczeństwa, gdy porusza się chodnikiem, ponieważ jasne jest, że to rowerzyści chodnikowi są największym źródłem zagrożenia bezpieczeństwa wszystkich pieszych, którzy po Gdyni swobodnie poruszają się chodnikami uwolnionymi od zaparkowanych samochodów.

      • 1 0

  • (1)

    Miejsce poważnego ruchu rowerowego jest na jezdni.
    Sami nie traktujecie się poważnie akceptując rozwiązania malowane pędzlem na chodniku lub wyznaczane zmianą koloru kostki chodnikowej...
    Sami sobie na własne życzenie zrobiliście kuku...

    • 12 6

    • jakie kryteria "poważności" ruchu rowerowego stosujesz?

      Proponuj jazdę po jezdni dzieciom w wieku 11 lat: w świetle polskiego prawa takie osoby po zdaniu egzaminu na kartę rowerową mają obowiązek poruszania się po jezdni. Ciekawe, czy mogą się tam czuć bezpiecznie i czy miasto może prowadzić poważną kampanię dojeżdżania takich osób do szkoły samodzielnie w ramach kampanii Rowerowy Maj?

      • 2 1

  • Totalny absurd (1)

    To córę, ze już na etapie planowania czyli w polskich warunkach, lata świetlne od realizacji wycina się rozwiązania dla rowerów.
    Znowu inspirujemy się Wschodem zamiast Zachodem. Leczymy grypę tłukąc termometr...

    • 9 3

    • całkowicie słuszne, niestety

      • 3 3

  • Haha

    Gdynia chce być zależnym od samochodów brzydkim amerykańskim miastem. Nie bez powodu niewielu spoza Polski chce tam przyjechać.

    • 5 8

  • No i dobrze. (1)

    Dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów to dobre rozwiązanie. To krótka trasa i można rower poprowadzić.

    • 1 3

    • dla bezpieczeństwa wszystkich mieszkańców kierowcy na skrzyżowaniach powinni wysiadać ze swoich samochodów

      i je przepychać na drugą stronę prostopadłej ulicy.

      • 2 0

  • Tunel dla pieszych przy stacji Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana powinien być tunelem z dopuszczeniem ruchu rowerowego

    tak jak tunel dla pieszych przy stacji SKM Sopot Kamienny Potok. Taki zapis powinien pojawić się w dokumentach tworzonych przez PKP czy przez Urząd Miasta Gdyni. Separacja ruchu pieszego i rowerowego jest potrzebna jedynie tam, gdzie jest konieczna, wspólna przestrzeń dla pieszych i rowerzystów (uwolniona od parkujących i jeżdżących samochodów) powinna być tworzona wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Separacja obu rodzajów ruchu kusi rowerzystów do rozwijania nadmiernych prędkości - co w ograniczonej przestrzeni tunelu może ujemnie wpływać zarówno na bezpieczeństwo, jak i na subiektywnie odczuwany brak bezpieczeństwa ze strony pieszych. W Gdyni warto opracować plan tworzenia odpowiednich miejsc pokonywania efektu barierowego linii kolejowych przez pieszych i rowerzystów przy pomocy kładek (takich jak przy stacji Gdynia Redłowo) i tuneli (przepustów) pod linią kolejową istniejących zwykle przy stacjach SKM. Brakuje np. dobrego rozwiązania przy stacji Gdynia Orłowo; na pewno Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia mogłoby dostarczyć wielu pomysłów na takie rozwiązania.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum