• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • Upadłość asap (2)

    Dziwi fakt podpisania 40 mln umowy przez obszar metropolitarny z firma warta 5 tys zł ? Bez żadnych gwarancji wykonania umowy . Nawet nie wiem jak nazwać takie działanie ? Głupota ? Naiwność ?

    • 19 1

    • Nigdy Gdańsk nie był Metropolią. To tylko wybujałe, nie majace pokrycia w rzeczywistosci

      wybujałe ego urzedników.

      • 4 1

    • Ja to nazywam zwykłym oszustwem, którego współwinni są ci, którzy doprowadzili do zaakceptowania jako zwycięscy przetargu firmy - krzak, która nie spełniała w ogóle kluczowych warunków tegoż przetargu.

      • 7 1

  • a z jakiej racji maja darowac długi firmie prywatnej z naszej kieszeni ??

    • 15 1

  • od poczatku wiadomo ze trzeb bylo tradycyjne rowery postawic - tak jak wszedzie indziej (1)

    to zaczyna pachniec jakim korpupcyjnym dealem

    • 13 1

    • A przetargi na BO to nie były tym samym?

      • 1 1

  • A jak podpisywali umowę z niemcami? (1)

    Od producenta roweru nie dostana odszkodowania za opoznienia w dostawie rowerow?

    • 7 2

    • Opóźnienia w dostawie to ściema

      Tak podejrzewam. Albo już kto miał to dostał i teraz już tylko czekamy na upadłość, żeby wyjechać na Hawaje.

      • 2 1

  • Rowery elektryczne i tak zaraz zostaną zastąpione milionem aut elektrycznych Morawieckiego.

    Ja mu wierzę, Mateusz nigdy nie skłamał. To mądry i skromny człowiek.

    • 2 8

  • jaki żart (1)

    tylko w przypadku przemianowanie długu na udziały w spółce - krótko jeżeli miasta zyskają większą kontrolę nad spółką

    • 2 3

    • Udziały w spółce z kapitałem 5000 zł???

      • 7 0

  • Czas ograniczać straty

    Ciężko mi uwierzyć że nieświadomie całe OMGGS doprowadziło do tego, że całość przedsięwzięcia była skonstruowana w taki sposób aby w każdym momencie nextbike mógł się wywinąć, a tak jest.
    Szkoda trochę tych już przelanych 10 milionów.
    Czas zebrać to co jest i spróbować coś z tego złożyć, nie opierając się na myśleniu życzeniowym, tylko realistycznych prognozach.

    • 10 0

  • super rower, super prezydent i super to wszystko (2)

    tzw. samozadowolenie wladz miasta.

    • 9 2

    • (1)

      A co powiedz o tzw. Samozadowoleniu władz państwa?
      Czym się to różni?
      Wytłumacz dlaczego nie rządzący sobie w życiu mały człowiek chce ustawiać wszystkim życie?
      Za co sie mści się na innych?
      Głupoty pis nie znabgranic

      • 1 5

      • a to portal regionalny czy krajowy?

        Oszołomie, to trwa juz niemal 21 lat i nie ma zgody na dalsze oszukiwanie.

        • 5 1

  • Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach

    Tak, i co dalej ?

    Załużmy, że można na to pójść - warunek jeden - cały zarząd spółki, prezesi i itp out - koniec benefitów - tak to działa na rynku. Jeśli oni się nie sprawdzili, znajdzie się ktoś inny, tym bardziej, że sumy są duże.

    • 13 2

  • (2)

    Tęczowa Dulczesa będzie wyjaśniać
    że znów ją oszukali, a to nie na taką paradę LPGT miała iść a teraz pewnie będzie się tłumaczyć, że wsiadała na rower, ale nie wiedziała, że to Mevo xD Zaraz zobaczycie, jak wszyscy, którzy się tak chwalili tym projektem będą się nagle od niego odcinać :) Tylko jak widać z powyższego, całą historię można sobie w sieci wyklikać i na takie śpiewki "to nie ja byłam Mevo" nikt się już nie nabierze :)

    • 19 2

    • (1)

      Po co PISesze trollu głupoty?

      • 0 9

      • madrze pisze.

        • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum