• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • Niech to dziadostwo upada. Chcieli (13)

    się szybko nachapać a tu zonk. Każdy lubiący rower ma swój a Januszy na rowerach nam nie potrzeba.

    • 367 62

    • Twoja świadomość wykorzystania roweru miejskiego jest godna rybki Doly.

      WIele razy można skorzystać z roweru zamiast samochodu lub autobusu. Pewnie Ci ciężko to zrozumieć ale tak można funkcjonować.

      • 0 1

    • Zdziwiony (7)

      Określeniem Janusz powinieneś nazwać siebie. Co januszowego jest w tym, ze nie posiada się swojego roweru tylko korzysta z (przynajmniej w teorii) bardzo wygodnego rozwiązania jakim jest rower miejski?

      • 38 21

      • (5)

        Np odstawianie go na miejsce i obchodzenie się z nim z szacunkiem

        • 5 3

        • (4)

          Idea roweru miejskiego to jedno, a prostactwo niektórych użytkowników to drugie.

          • 34 3

          • może szwedzkie Kronan'y (2)

            dałyby radę.....? ;)

            • 1 3

            • Rowery powinny być Polskie (1)

              wykonane u nas.

              • 5 2

              • w Polsce sie nie da ...wszyscy tu teraz nieoPiSanie kradną

                reszta żyje z 500+ i MoPS

                • 2 7

          • No ale skoro "jest dla wszystkich"

            To od razu trzeba wiedzieć, że będzie prostactwo.
            Albo elitarność albo egalitarność

            • 6 2

      • bo rower trzeba mieć swój

        jak szczoteczkę do zębów!

        • 28 32

    • Kto się szybko nachapał ten się nachapał (2)

      Kto się szybko nachapał ten się nachapał. Reszta tych prawdziwych entuzjastów-pasjonatów, którzy naprawdę w to uwierzyli niech się martwi. Chore biznesy...

      • 9 3

      • Sycylia w pigułce (1)

        Dziwisz się ....wokół sama "elita" ,która pociąga sznurki .Każdy powinien swoje sprawy załatwiać sprawy poza lokalną palestrą gdyż w lokalnej jest ....układ zamknięty

        • 8 1

        • prawie wszędzie są lokalne mafie

          • 0 0

    • Spoko. Niech zabierają. Jako sporadyczny urzytkownik mevo, po zamknieciu projektu nikt mi nie bedzie gadał żebym używał roweru zamiast samochodu. Dlatego dla Ciebie wielkie na zdrowie

      • 3 3

  • Niech upadną (7)

    Zabierają swój złom i zacznijmy od nowa. Przecież to i tak teraz nie działa.

    • 423 19

    • ale co Ci nie działa?

      Zawalili z małą ilością rowerów. System przecież działa.

      • 0 1

    • ?

      Działa.l

      • 0 0

    • Te stojaki nazywają stacją?To sie nawet na stojak nie nadaje!! Kawałek wygietego płaskownika! (4)

      tylko poto by były koszty jak najmniejsze!! To powinna być przynajmniej zadaszona stacja ładowania!!

      • 25 5

      • dokładnie, ja pierwszy raz usłyszałem, ze stacje to bedą metalowe stojani a nie stacje ładowania, i że codziennie przy tym będzie pracowało około 100 osób!!! to wiedziałem, że to nie da rady! gdyby to były stacje ładowania to by miało sens, a tak to jest jakaś karkołomna kombinacja, która nie przetrwa i tak się własnie teraz dzieje. olać te nowe rowery i wiąć normalne bez baterii (bo na stacje ładowania nie ma co liczyć)

        • 5 0

      • Koszt 460 stacji z przyłączem i infrastrukturą ładowania (2)

        przerósł by budżet systemu... To pięknie w planach brzmi.

        • 14 7

        • A 1500 rowerów elektrycznych moknących na deszczu jak ci brzmi? (1)

          • 18 0

          • Jak rdza ma ścianach ECS

            Czyli gdański styl Amber Gold

            • 16 9

  • układ gdański to nie fikcja

    dzień jak co dzień na naszej brudnej sycylii

    • 1 0

  • (1)

    No dobra, to było oczywiste i wielu tutaj o tym pisało
    To co nie jest oczywiste to kto za ten wał beknie? Jak zwykle nikt, czy też Panie i Panowie prezydenci dostaną baty?

    • 6 0

    • Dlaczego kopiujesz moje wpisy?

      • 0 0

  • warto poznać wyniki głosowania (1)

    ludzie w 64% to bezduszni krytycy o ile nie chodzi o nich samych, bo jeśli tak to łzy itd... Kary prawie milion złotych... to chore . Polska krajem zarabiania na karach i potknięciach innych?..... do przemyślenia czy warto jeszcze tutaj mieszkać.....

    • 2 18

    • Pan to pewnie z MEVO albo UM?

      • 3 0

  • Tak się kręci lody na Sycylii

    Wygrać przetarg dając cenę, która wykosi konkurencję. Rolować terminy, mnożyć "obiektywne trudności", a na końcu żądać 90% upustu za naliczone kary. Normalnie niemożliwe, ale w zakolesiałym Gdańsku - luzik. To się uda.

    • 5 0

  • (6)

    Nie no sorry ale jak ten wał przejdzie to chyba sam zapisze się do CBA...

    • 474 10

    • Zapiszesz się do CBA, powiadasz. Nie zapomnij ich tylko powiadomić.

      • 2 0

    • A ja jak nie zaplace podatku od nieruchomosci

      To nawet zlotowki nie umorzą tylko jeszcze karne odsetki doliczają..

      • 2 0

    • wzorcowy przykład

      Tak się załatwia sprawy w "małej Sycylii"...no niestety nie wypalił Amber Rower ( kto się nachapał to się nachapał oczywiście )

      • 8 3

    • do KGB będzie szybciej

      a anonimowe donosy tak samo są akceptowane

      • 4 3

    • przejdzie

      tak miało być

      • 13 0

    • ja do tego plutonu co załatwił Ceausescu

      • 18 2

  • Z ręki do ręki..a później nikt nie nie odpowiedzialny, ważne żeby kasa się zgadzała...patola.

    • 4 0

  • Ale miasto rowery przejmie (stacje to tylko teren i chyba i tak jest właścicielem, infrastruktura jest fikcyjna) i mieszkańcy będą dalej korzystali czy koniec złom martwcie się sami?

    • 1 0

  • tak to jest jak dzieciaki udające przedsiębiorców biorą się za działalność gospodarczą

    ale również tak to jest jak ci co decydują którą ofertę wybrać to też dzieci albo bardzo sprytne i obrotne , cyniczne cwaniaki łagodnie mówiąc.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum