• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • bezedura

    Jak widzę traktowanie rowerów przez użytkowników to i tak jestem zaskoczony , że tak długo to istnieje . Nie napiszę , że ludzie to bydło bo to obraza dla krów .

    • 5 5

  • Jakim cudem

    miasto pozwala ukraść miliony z naszych podatków! Przecież urzędnicy, którzy uczestniczyli w tym projekcie natychmiast powinni być zatrzymani i jak najszybciej postawieni przed sądem! Gdzie jest prokuratura i CBA?

    • 9 3

  • (19)

    Haha, a to frajerskie miasto zgodzi się na umożenie 90% długu pewnie. No nasze gdańskie elity to wygrywają ze wszystkim!

    • 562 52

    • Co to jest "umożenie", frajerze? (1)

      • 1 0

      • To jest język stosowany w PO

        • 2 2

    • Wytłumaczą sie ze musza tak zrobic bo wtedy miasto straci cały rower miejski (3)

      • 13 1

      • Przeciez tu chodzi o wałek na miliony (2)

        Wzieli grube miliony,coś zrobili ale troche milionów wyszlo bokiem. Teraz prosza o redukcje zadluzenia bo upadna. Tak w skrócie. Oni prawia terminami aby ciemny lud nie wiedział o co chodzi. Tu trzeba przeciac wrzoda i wyłapac wsxystkich z zarzadu prezesow itp szumowiny i trzepać rachunki prywatne sluzbowe az wyjdzie gdzie ukryli kase. W całej tej inwestycji tylko chodziło o to aby udawac ze sie dzieje dobrze ze jest fajnie a jak wszystko juz pokradna postawic gminy pod sciana, czyli redukcja albo zgon spólki.

        • 53 3

        • OTUA (1)

          Żaden wysoko postawiony urzędnik nie odpowiada, chyba że pionki!
          Będziemy ich bronić jak niepodległości!

          • 6 1

          • Jak są w PO to wyrok za 5 lat , odczytanie za 8 i jeszcze apelacja

            • 1 2

    • Przekręt na miliony (1)

      Niewiarygodne jak można w taki sposób wyciągać miliony

      • 14 2

      • ostatecznie odbędzie się to na koszt podatników

        • 2 0

    • (2)

      No i jeszcze lepsze jest to, że miasto pomimo tego, że wszystkie znaki na niebie i ziemi mówiły, że ta spółka to przekręt, postanowiło w całości wypłacić 1 transzę. Oj mam nadzieję, że ten układ kiedyś upadnie i wjedzie tu CBA i prokuratura. Ostani gasi światło. Elo.

      • 92 14

      • W całości minus kary (1)

        Ale pełna zgoda - powinni natychmiast odstąpić od umowy, bo tego typu akcje tylko zachęcają różne start-upy do startowania w przetargach gdzie jedynym celem jest wyciągnięcie jak największej kasy z budżetu a nie zrealizowanie czegokolwiek. I bank zanim da kasę to chce mieć pełny wgląd w finanse i papiery firmy - tutaj powinno być identycznie, przecież to są pieniądze mieszkańców.

        • 75 2

        • Jest narracja, a nawet prawo, że to już nie twoje: podatki, składki, waluta... Nic nie jest twoje, ale dziwnie ich już jest.
          Prawo jest tak skonstruowane, że w sumie Polacy są tylko sługami elit.

          • 7 0

    • Swój wybiera swego

      Układ gdański...ale przy urnach nadal ich wybieracie ( nie daj boże zmieni się władza i nie będzie własnych "wałków" przepchnąć na telefon ) .Jakieś fakturki ...kto wystawi..itp

      • 9 3

    • (5)

      Jakie miasto? Co Ty fanzolisz? W tym procederze bierze udział czternaście gmin, czternaście, rozumiesz?

      • 21 36

      • leming ty nic nierozumiesz ,niema znaczenia ze 14 bo 80% rowerów jest w trójmiecie. (1)

        • 20 11

        • Noooo chłopie buraczany!!!

          Trójmiasto i Gdańsk to nie to samo! Ale pisim mózgiem tego nie ogarniesz!!!

          • 10 11

      • (2)

        Aaa, czyli taka bedzie linia obrony. Jak nagrode odebrac i i sie pochwalic to Pani Prezydent pierwsza i wielki sukces Gdanska. A teraz to nie my, tylko 14 gmin. Dzieki.

        • 74 14

        • (1)

          Nagrodę odbierała jako prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot

          • 10 29

          • Czyli wiadomo kto się będzie tłumaczył przed prokuratorem.

            • 29 5

    • Nie zgodzi

      Wierzyciele się nie zgodzą na niewyplacenie im należnych pieniędzy za obsługę naprawy itp

      • 0 4

  • Układ gdańsk

    Ludzie z "układu gdańskiego" już pobrał kasę od Mevo no i teraz muszą to jakoś załatwić. Pewnie umorzą. Póki są w PO inni będą ich bronić jak Zawiszę. Taka ta partia mafijna.

    • 7 3

  • To nie będzie działać. Rozwiązać i puścić nowy przetarg . (1)

    ale znając życie OMGGS pójdzie im na rękę. 40mln w plecy, a roweru miejskiego jak nie ma tak nie będzie jeszcze przez 6 lat.

    • 134 9

    • ?

      To na czym jeżdżę codziennie? Większość krzykaczy tutaj nigdy na ten rower nawet nie wsiadła...

      • 1 2

  • Polska i jej przetargi

    Firma A - dajemy cenę 80 milionów i wszystko będzie śmiagać o czasie
    Firma B - dajemy o połowę niższą cenę bo tylko niska cena wygrywa przetarg ale nic nie będzie działać o czasie a martwić będziemy się później.

    BRAWO.

    • 16 1

  • Przekret

    To wszystko bylo nagrane od poczatku. Oczywiscie ze miasto odpusci dlug a kasa sie podzielili juz. Nowa wladza musi sie dorobic w Gdansku na poczatku

    • 6 1

  • Dulska za to odpowiada (1)

    Jako przewodniczaca. To samo w gda. Zal kogo wybraliscie. Zero kompetencji. I ona konczyla topolowke.

    • 22 3

    • Mevo = linie lotnicze OLT

      Wyciągnąć kasę z systemu i ogłosić upadłość. Abonament 10 pln a koszt roweru kilkanaście tysięcy. Do tego bardzo skomplikowana obsługa tegoż roweru i jego kosztowne serwisowanie. Takie cuda tylko w Gdańsku;) Teraz tylko zgarnąć kasę drugiego etapu.... Może i komuś z miasta też coś z tego skapnie. Ręka rękę myje;) Pan z PO jasno i dobitnie powiedział jak to wszystko działa.

      • 1 1

  • Nextbike to spółka matka z Niemiec.

    Za to NB Tricity to córeczka z Polski. Jeżeli córeczka zarabia to zyski płyną do Niemiec. Jeżeli córeczka traci to mamusia z Niemiec nie będzie dofinansowała córeczki? Chce prezentu (umorzenia długów) ?

    • 9 1

  • Ceny sugerowały szybki koniec... (1)

    Kto potrafił liczyć szybko ocenił, że przy tak niskich kosztach abonamentu i kosztu jazdy to się nie może udać...
    Elektryczne eksperymenty mają krótkie nogi...
    Mateusz Pinokio dobrze o tym wie...1 mln aut elektrycznych...boże mój...ktoś na głowę upadł
    Bodaj prezes jarosław

    • 6 3

    • Nawet jeśli to był tylko eksperyment to zebrane informacje są cenniejsze niż pieniądze, dowiedzieliśmy się że społeczeństwo nie jest gotowe uszanować dobro wspólne a kolejny system o ile taki wdrożą będzie poprawiony i bardziej sprawny. Od czegoś trzeba zacząć.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum