• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0: najniższa oferta za 159 mln zł

Rafał Borowski
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 15:46 (26 lipca 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.

159,27 mln oraz 365,31 mln zł. Tyle wynoszą oferty, jakie zostały złożone w przetargu na reaktywację systemu roweru miejskiego Mevo. Tymczasem budżet inwestycji wynosi... 107 mln 487 tys. zł. Mimo to reaktywacja Mevo ma być jak najbardziej możliwa.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:45 Urzędnicy tłumaczą, że pomimo znacznej różnicy pomiędzy najniższą złożoną ofertą a kwotą, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia, reaktywacja Mevo jest jak najbardziej realna. We wspomnianej kwocie nie zostały bowiem wliczone przychody z abonamentów, sprzedaży powierzchni reklamowej oraz odliczeń podatku VAT.

- Oferta z niższą kwotą mieści się w założeniach finansowych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot [inwestora - dop. red.]. Po spełnieniu wymagań formalnych przez wykonawcę, oczywiście jeśli przekazane rowery będą zgodne z opisem zamówienia, nie będzie przeciwwskazań na zawarcie kontraktu - zapewnia Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.



Czy czekasz na powrót Mevo?

W poniedziałek zostały otwarte koperty z ofertami na nowe Mevo, czyli reaktywację systemu roweru miejskiego w kilkunastu gminach aglomeracji trójmiejskiej i okolic. Przypomnijmy, że system upadł pod koniec października 2019 r.

Czytaj więcej: Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Poprzedni system składał się wyłącznie z rowerów elektrycznych. Reaktywowany ma mieć charakter mieszany. Oprócz elektryków będzie można wypożyczyć także zwykłe rowery miejskie, czyli bez wspomagania elektrycznego.

Jakie ma być nowe Mevo?



Co ciekawe, część rowerów elektrycznych używanych w poprzednim systemie może zostać ponownie użyta jako rowery napędzane wyłącznie siłą nóg. Dlaczego? Wszystko zależy od wyników inwentaryzacji nieużywanej od blisko dwóch lat floty.

- Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Jak to będzie dokładnie wyglądać, tego nie możemy jeszcze przewidzieć. Na pytanie jak wykonawca będzie chciał wykorzystać istniejącą flotę rowerów, będzie można odpowiedzieć po jej inwentaryzacji, którą przeprowadzi wykonawca - komentuje Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, czyli inwestora systemu Mevo.
Ponadto na nowe Mevo ma składać się 717 stacji rowerowych, abonament miesięczny ma wynosić 29,99 zł, a jego zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r. System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r.

Spory wzrost budżetu...



Umowa z nowym wykonawcą systemu zostanie podpisana na 90 miesięcy, tj. siedem i pół roku. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na sfinansowanie zamówienia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zabezpieczył kwotę ok. 107 mln 487 tys. zł.

Dla porównania, umowa z poprzednim wykonawcą - spółką NB Tricity - opiewała na ok. 40 mln zł, a jej okres wynosił 78 miesięcy, tj. 6,5 roku. Dlaczego inwestor zarezerwował więc znacznie wyższą kwotę w przetargu?

- To kwota, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia. Jej wysokość wiąże się z wieloma czynnikami. Po pierwsze, za pierwszym razem kupowaliśmy cały system, teraz kupujemy "tylko" usługę. Po drugie, ceny na rynku wzrosły. Po trzecie, nowy system będzie większy o dwie gminy, po czwarte będzie więcej stacji rowerowych. W każdej gminie będzie punkt doładowań. Wreszcie co najważniejsze, nasze wyliczenia zostały poprzedzone rzetelną analizą finansową, sporządzoną przez zewnętrzny podmiot - wylicza Maciejewski.
Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie. Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.

...na niewiele się zdał?



Do przetargu stanęły dwa podmioty, a złożone przez nich oferty znacznie przekraczają zaplanowany budżet. Spółka City Bike Global złożyła ofertę za 159,27 mln zł, a konsorcjum BikeU i Freebike za aż... 365,31 mln zł. Tym samym wydaje się, że reaktywacja Mevo stanęła pod znakiem zapytania.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami komisja przetargowa ma wyłonić wykonawcę według dwóch głównych kryteriów: ceny (w 60 proc.) oraz koncepcji funkcjonowania (40 proc.). W skład koncepcji funkcjonowania wchodzą: zwiększona bazowa liczba rowerów elektrycznych, liczba dodatkowych punktów ładowania, liczba dodatkowych stacji obsługiwanych wyłącznie przez rowery cargo, odsetek pojazdów zeroemisyjnych przeznaczonych do obsługi systemu w zakresie relokacji i przewozu rowerów do serwisu oraz liczba dodatkowych punktów serwisowania.

- Złożone oferty zostaną poddane ocenie komisji przetargowej. Oferty będą dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, aby nie było żadnych wątpliwości co do ostatecznego wyniku przetargu. Wykonawca, którego oferta zostanie oceniona najwyżej w ramach przewidzianych kryteriów oceny, zobowiązany zostanie m.in. do przedstawienia dwóch rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i dwóch rowerów tradycyjnych. Zamawiający dokona badania zgodności rowerów z warunkami Opisu Przedmiotu Zamówienia w oparciu o opinię niezależnego biegłego rzeczoznawcy - uzupełnia Maciejewski.

Opinie (451) 4 zablokowane

  • edi (2)

    Dobry pomysł , lecz nie po to aby jakiś cwaniak się dorabiał . po roku ten ktoś będzie jeździł Lexusem a reszta będzie dalej pedałować .

    • 1 0

    • (1)

      A ty człowieku pewnie byś za darmo robił i jeszcze dotej firny zwłasnej kieszeni dokładal i jescze każdemu klijentowi po 100000 tysiaków dokładał za każdorazowe wyporzyczenie

      • 0 0

      • Poza wyciąganiem pieniędzy z budżetu miasta niewiele się tu dzieje

        • 0 0

  • czy ktoś oszalał? (26)

    Czy ktoś tu upadł na głowę? Za tyle pieniędzy to można każdej trójmiejskiej rodzinie kupić rower. Przecież to nie ma żadnego sensu poza takim, żeby się ktoś porządnie dorobił. Masakra jakaś.

    • 414 26

    • Chyba nie. (10)

      Rower za 159 zł z serwisem na 90 miesięcy?

      • 21 15

      • (9)

        zera cie pomieszały wychodzi 1590 zł na kazda z 100 000 rodzin

        • 31 3

        • Rodzin w wszystkich wymienionych miejscach jest zdecydowanie więcej same trójmiasto liczyło w 2018 roku 748 986 ilość osób Rumia reda następne 60-70 tys a mamy jeszcze więcej miast wiosek

          • 0 0

        • To wez i kup rower za tyle (7)

          Ciekawe co kupisz? Bez 2000-2500 zł to nawet nie ma co do rowerowego sklepu wchodzic

          • 4 59

          • (2)

            Misiu Pysiu - niektórym rower potrzebny jest do jeżdżenia a nie pseudolansu.
            Za 1500 można mieć fajny rower, a przy zakupie masowym jeszcze lepszy. Oczywiście bez zbędnych bajerów typu hamulce tarczowe czy osprzęt z wyższej półki - to nikomu do miasta, ani nawet do rekreacji leśne nie jest potrzebne.

            • 18 5

            • (1)

              Taaa spec się odezwał

              • 1 10

              • On pisze prawdę.
                Ja swój w wersji podstawowej kupiłem za niecały 1000zl w dekatlonie.
                Do miasta i okolicznych duktów leśnych jest wystarczający :)

                • 14 1

          • mam rower za 300zł i też zadowolony jeżdzę (2)

            • 43 3

            • Elektryczny? (1)

              • 9 18

              • a po co marnować prąd? nóżek nie masz?

                • 20 3

          • ..bo te mevo to dyliżans za 5 koła.

            • 11 3

    • dokładnie (1)

      160 mln wystarczy na zakup lub dopłatę każdemu mieszkańcowi, który jest w stanie jeździć, roweru za ok. 300 zeta.

      • 1 2

      • proszę o link do takiego roweru XD

        proszę o link do takiego roweru XD

        • 0 0

    • to będzie następny przekręt z tymi rowerami tak jak poprzedni

      • 1 0

    • Hucpę ogranicza tylko wyobraźnia. (3)

      Lud lubi jak kradną nasi, a nie lubi jaki kradną tamci.

      • 18 0

      • to chyba tylko ten lud zaPiSany (2)

        tylko oni tacy tępo ślepi i zadowoleni jak ich swojaki kradną i malwersują

        • 4 11

        • (1)

          Właśnie potwierdziłeś powyższa wypowiedź.

          • 5 0

          • :-)))

            • 0 0

    • nie chodzi o to żeby każdy rower miał bo i tak ma (2)

      ale żeby z niego korzystał na co dzień. wygodniejsze są miejskie rowery dostępne wszędzie niż prywatny.

      • 15 23

      • (1)

        A ze swojego to sie nie korzysta? W ramkach się wiesza nad łóżkiem? Chodzi o to, żeby ludzie nie mieli nic swojego.

        • 7 1

        • Qi placili co miesiac

          • 0 0

    • to kup mi rower elektryczny (1)

      czekam głąbie

      • 1 2

      • Zarob sobie i kup glabiee jeden.

        Za tyle kasy mozna faktycznie kupic mase rowerow zwyklych-przewal jak dla Qmaka-Co to za waly sa? Co jeszcze przekreciaze nam zafundujecie?A gdzie walka z otyloscia?

        • 3 1

    • Seniorita

      Popieram projekt roweru miejskiego dla samego Trójmiasta,a nie dla pół Polski i okolicy.Dla seniorów rower elektryczny to była wielka wygoda i przyjemność wreszcie pojeżdzić ścieżkami rowerowymi po okolicy.I ten wiatr we włosach....

      • 7 5

    • Ile?

      Jak by rower był po 650zl to nawet dla każdego mieszkańca

      • 12 0

    • Brawo

      Tylko przecierać oczy ze zdumienia...

      • 19 5

  • ja pier... to jest normalnie "sasinowanie"

    • 0 0

  • Nadal nie mogę zrozumieć

    Dlaczego poprzedni system został zlikwidowany. Jak dla mnie wszystko z nim było ok i ceny przystępne. W aktualnie proponowanej cenie na pewno nie będę korzystać.

    • 0 0

  • Skandal! (2)

    Jeden z większych wałków w Gdańsku.
    Dotacje z UE powinni zwrócić z procentem, kasę miejska też!
    Winnych ukarać i nie wracać wiecej do tego pomysłu.

    • 7 0

    • nie ma winnych, sami koledzy. kasy też nie ma. zniknęła.

      • 0 0

    • oj tam, przetarg rozstrzygnięty

      czas przyznać sobie nagrody

      • 0 0

  • Płaczę (1)

    Płacze z Panią Olą
    Mevo Rozpacz

    • 79 5

    • 365 milionow? o.O

      jaja se robicie?

      • 0 0

  • Mevo 10.0 (1)

    Koszt 4tys rowerów szacowany jest na ok. 500mln złotych.

    • 2 0

    • @No beka z Gdańska sam rower kosztuje nie więcej niż w sklepie . Tylko obsługa i mobntaż stacji ladowania i postoju rower kosztuje.

      • 0 0

  • Mevo miało dla mnie tylko 1 zaletę (4)

    Jechałem gdzie chciałem, blokowałem koło i koniec problemu. Od tego momentu rower mevo miałem gdzieś. A swój to trzeba przypiąć, pilnować etc. No i mevo można było podjechać na spotkanie przy procentach i spokojnie wrócić taxi.
    Pozostałe aspekty na korzyść własnego roweru.

    • 115 7

    • no i wlasnie po to sluzy rower miejski :)

      • 0 0

    • (1)

      na % możesz jechać swoim tylko nie wp? się komuś pod koła :D

      • 3 10

      • Czytaj ze zrozumieniem

        "wrócić taxi"

        • 9 2

    • 54% ankietowanych NIE czeka na powrót mevo..

      ..i wcale mnie to nie dziwi. Sodoma i Gomora z tym żelastwem wokół.

      • 13 9

  • Stacje dokujące rowery

    Mam nadzieję, że pojawią się zintegrowane z miejscem postoju stacje dokujące rowery . Wożenie tych rowerów busami i ciągłe podmianki akumulatorków to przestarzałe rozwiązanie.

    • 0 0

  • Zla idea (16)

    Moim zdaniem uwazam ze to glupi pomysl aczkolwiek prezydentowie trojmiasta widza w tym tylko zysk materialny. Co bylo z poprzednim mevo przypomnijmy sobie rowery w krzakach na przejściach albo srodku chodnika bo uzytkownikom mevo bylo szkoda pare groszy aby odstawic rower na tak zwana bazę. Tylko ze nikt nie liczy sie z zdaniem mieszkańca bo ważniejsi sa turysci i kasa.

    • 215 54

    • We wszystkich miastach rower miejski odniósł sukces (4)

      tylko oczywiście w mentalnie zacofanym trójmieście to głupi pomysł

      • 24 3

      • 30 zł miesięcznie za "kto wie czy będzie gdzieś działający rower..

        ..i czy zdążę do niego dobiegnąć zanim ktoś inny to zrobi"

        super biznes.

        • 0 0

      • w innych miastach nie wymyślili że po każdym przejeżdzie dom - praca trzeba wymienic akumulator (1)

        w innych miastach rowery są ładowane na stacjach - a u nas pan dostawczakiem jeździ w kółko po mieście i wymienia akumulatory - akumulator trzeba zmienić co godzinę jazdy więc trzeba by wymieniać 3000 akumulatorów co godzinę żeby to miało sens... jeden technik wymieni ich max kilkadziesiąt i musi zjeżdżać do bazy żeby wymienić na naładowane - nie wiem co w tym ekologicznego jeśli żeby zapewnić mevo jakikolwiek procent naładowanych rowerów na stacjach potrzeba przynajmniej 30 dostawczaków jeżdżących non stop po mieście...

        • 25 2

        • Ta starymi zedezelowanymi dieslami. I takie to ekologiczne hahah

          • 1 0

      • mala sycylia, platformiane biznesy planowane na cmentarzu za cpn-em

        • 18 12

    • Nie widziałem Mevo na przejściu, ani w krzakach. (4)

      Za to częst trudno było znaleźć jakikolwiek wolny. Po co tak ględzić bez sensu???

      • 36 14

      • aj!

        A było mevo nawet na sieci trakcyjnej. Tylko nie było to ptasie mevo.

        • 1 0

      • woilnych było pełno tylko z pustą baterią (1)

        • 18 2

        • Wolne były tylko jak słabo pedałowałeś

          • 3 0

      • nie widziałeś, bo za krótko jeżdził. Nawet na tym portalu były artykuły o rowerach w stawie itp.

        • 7 1

    • Było szkoda parę groszy? Hmm, przecież za pozostawienie roweru poza bazą się właśnie traciło (już nie pamiętam, ale chyba 2 zł). Coś ci się chyba jakimś innym miastem pomyliło.
      Problemem mogły być tylko rozładowane rowery, bo ich nikt nie mógł wziąć dopóki nie zostały doładowane (obsługa nie dowiozła nowej baterii), ale jeśli się rozładował w czasie jazdy, to można nim było dalej jechać i dojechać do stacji bazowej.

      • 2 0

    • Turyści = kasa (1)

      Kasa dla mieszkańców i miasta.

      • 11 29

      • w wawie też robią duże słomiane ynwestycje na których można dobrze zarobić :)

        • 21 3

    • Ty w ogole mevo nie widziales, cwaniaczku :)

      Z reszta to jest bezsens, bo wlasnie za odstawienie poza baza placilo sie kilka zlotych.

      • 20 2

    • Bzdura, problemu z rowerami nigdy nie było.

      Problem dopiero jest teraz, z leżącymi na ulicach hulajnogami

      • 40 11

    • Prezydentowie

      Zostań komentatorem sportowym: "Proszę państwa z lewej wychodzą Beldzy z prawej Holendrowie".

      • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum