• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0: najniższa oferta za 159 mln zł

Rafał Borowski
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 15:46 (26 lipca 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.

159,27 mln oraz 365,31 mln zł. Tyle wynoszą oferty, jakie zostały złożone w przetargu na reaktywację systemu roweru miejskiego Mevo. Tymczasem budżet inwestycji wynosi... 107 mln 487 tys. zł. Mimo to reaktywacja Mevo ma być jak najbardziej możliwa.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:45 Urzędnicy tłumaczą, że pomimo znacznej różnicy pomiędzy najniższą złożoną ofertą a kwotą, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia, reaktywacja Mevo jest jak najbardziej realna. We wspomnianej kwocie nie zostały bowiem wliczone przychody z abonamentów, sprzedaży powierzchni reklamowej oraz odliczeń podatku VAT.

- Oferta z niższą kwotą mieści się w założeniach finansowych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot [inwestora - dop. red.]. Po spełnieniu wymagań formalnych przez wykonawcę, oczywiście jeśli przekazane rowery będą zgodne z opisem zamówienia, nie będzie przeciwwskazań na zawarcie kontraktu - zapewnia Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.



Czy czekasz na powrót Mevo?

W poniedziałek zostały otwarte koperty z ofertami na nowe Mevo, czyli reaktywację systemu roweru miejskiego w kilkunastu gminach aglomeracji trójmiejskiej i okolic. Przypomnijmy, że system upadł pod koniec października 2019 r.

Czytaj więcej: Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Poprzedni system składał się wyłącznie z rowerów elektrycznych. Reaktywowany ma mieć charakter mieszany. Oprócz elektryków będzie można wypożyczyć także zwykłe rowery miejskie, czyli bez wspomagania elektrycznego.

Jakie ma być nowe Mevo?



Co ciekawe, część rowerów elektrycznych używanych w poprzednim systemie może zostać ponownie użyta jako rowery napędzane wyłącznie siłą nóg. Dlaczego? Wszystko zależy od wyników inwentaryzacji nieużywanej od blisko dwóch lat floty.

- Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Jak to będzie dokładnie wyglądać, tego nie możemy jeszcze przewidzieć. Na pytanie jak wykonawca będzie chciał wykorzystać istniejącą flotę rowerów, będzie można odpowiedzieć po jej inwentaryzacji, którą przeprowadzi wykonawca - komentuje Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, czyli inwestora systemu Mevo.
Ponadto na nowe Mevo ma składać się 717 stacji rowerowych, abonament miesięczny ma wynosić 29,99 zł, a jego zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r. System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r.

Spory wzrost budżetu...



Umowa z nowym wykonawcą systemu zostanie podpisana na 90 miesięcy, tj. siedem i pół roku. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na sfinansowanie zamówienia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zabezpieczył kwotę ok. 107 mln 487 tys. zł.

Dla porównania, umowa z poprzednim wykonawcą - spółką NB Tricity - opiewała na ok. 40 mln zł, a jej okres wynosił 78 miesięcy, tj. 6,5 roku. Dlaczego inwestor zarezerwował więc znacznie wyższą kwotę w przetargu?

- To kwota, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia. Jej wysokość wiąże się z wieloma czynnikami. Po pierwsze, za pierwszym razem kupowaliśmy cały system, teraz kupujemy "tylko" usługę. Po drugie, ceny na rynku wzrosły. Po trzecie, nowy system będzie większy o dwie gminy, po czwarte będzie więcej stacji rowerowych. W każdej gminie będzie punkt doładowań. Wreszcie co najważniejsze, nasze wyliczenia zostały poprzedzone rzetelną analizą finansową, sporządzoną przez zewnętrzny podmiot - wylicza Maciejewski.
Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie. Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.

...na niewiele się zdał?



Do przetargu stanęły dwa podmioty, a złożone przez nich oferty znacznie przekraczają zaplanowany budżet. Spółka City Bike Global złożyła ofertę za 159,27 mln zł, a konsorcjum BikeU i Freebike za aż... 365,31 mln zł. Tym samym wydaje się, że reaktywacja Mevo stanęła pod znakiem zapytania.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami komisja przetargowa ma wyłonić wykonawcę według dwóch głównych kryteriów: ceny (w 60 proc.) oraz koncepcji funkcjonowania (40 proc.). W skład koncepcji funkcjonowania wchodzą: zwiększona bazowa liczba rowerów elektrycznych, liczba dodatkowych punktów ładowania, liczba dodatkowych stacji obsługiwanych wyłącznie przez rowery cargo, odsetek pojazdów zeroemisyjnych przeznaczonych do obsługi systemu w zakresie relokacji i przewozu rowerów do serwisu oraz liczba dodatkowych punktów serwisowania.

- Złożone oferty zostaną poddane ocenie komisji przetargowej. Oferty będą dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, aby nie było żadnych wątpliwości co do ostatecznego wyniku przetargu. Wykonawca, którego oferta zostanie oceniona najwyżej w ramach przewidzianych kryteriów oceny, zobowiązany zostanie m.in. do przedstawienia dwóch rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i dwóch rowerów tradycyjnych. Zamawiający dokona badania zgodności rowerów z warunkami Opisu Przedmiotu Zamówienia w oparciu o opinię niezależnego biegłego rzeczoznawcy - uzupełnia Maciejewski.

Opinie (451) 4 zablokowane

  • Nie powinni płacić tylko zarabiać na licencji (2)

    Miasto powinno zarabiać na hulajnogach i rowerach wynajmowanych przez prywatne firmy udzielając im na to licencji i udostępniając przestrzeń miejską do parkowania a nie jeszcze dopłacać do interesu. To jest na głowie postawione.

    • 5 0

    • Ale to d**ile sa i poukladani z prawnikami od specyfikacji cwaniacy...

      Oni robia dobrze dla siebie nie dla nas mieszkancow.Ich kumple i oni sami maja na tym najwiecej zarobic....O wlasnie moze Trojmiasto dowie sie ile bedzie kosztowala obsluga prawna tego przetargu?

      • 0 0

    • Tak powinno wyglądać w praktyce.

      Niestety miś musi byc drogi

      • 1 0

  • Niech robia ale nie za pieniadze miejskie tylko prywatne czemu ja mam sponsorowac komus biznes jak nie bede tego uzywal bo mam

    Ten gdansk to patologia same walki amber goldy itd i nikt im nic noe moze zrobic.

    • 3 0

  • kupiliby za to 500tyś rowerów w chinach za 300zł każdy (1)

    • 1 0

    • To by bylo za uczciwe,

      Ktos by nie zarobil .a tak wywalaja kase z naszego budzetu.Moje i twoje podatki i akurat takim kolorze i od takiej ilosci i od takiego producenta? Czy ktos pytal mieszkancow o specyfikacje? Moze mieszkancy wola kupic hurtowa wielka wieksza rowerow zwyklych nieelektrycznych ?Jakim prawem jeden cham z drugim chamem kradna nasze srodki i tylko decyduja ktoremu cwaniakowi oddac kontrakt?Kolejny prawniczy przewal na miliony w Gdansku...Nas sie nie pytaliscie co chcemy i czy chcemy i w jakiej formie.

      • 1 0

  • Miejscy zlodzieje nie widza ,ze lawki w parkach bez farby i korzuch plywa kolo wejscia do parku oliwskiego...?

    Syf i wizytowka nieudolnosci miasta oprocz uschlej palmy...Czy Bojanowski z Bielawskim dostana na rury miliony dla deweloperki?Jak ci biedacy moga prowadzic dalej swoje interesy?Na koszenie nie ma kasy ale na bzdury 10 krotnie przeplacone...prosze bardzo..skolka godna.Kasa dla sw u nas wiedza jak krasc w swietle prawa..Forum Gdansk jest tego wybitnym przykladem.oich zawsze sie znajdzie juz pewnie sprecyzowano warunki tego przekretu.Prawnicy

    • 4 0

  • Tylko Składak Pelikan.TSP

    • 1 0

  • Większość miast (7)

    Wrocław, Bydgoszcz, Warszawa, Kraków i wiele innych mają rowery miejskie - Gdańsk jak zwykle klapa. Dulkiewicz odejdź - wstydu nam oszczędź i ostrzesz Płażyńskiego, aby też zrezygnował bo oboje jesteście nędzne karierowicze.

    • 66 14

    • Tu jest problem

      Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo, a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.
      Czy nikt tego nie widzi? Gdzie Sierakowice, Gdzie Somonino (nawet nie wiem, gdzie to jest), Stężyca?! Dobrz, że nie chojnice jeszcze, Bytów, Miastko i Słupskz jeżeli jest już Władysławowo i Puck. To jest nie do ogarnięcia!

      • 2 0

    • Kraków nie do końca (1)

      Wavelo też padlo

      • 2 1

      • Nie padło, tylko skończyła się umowa z operatorem.

        • 0 0

    • ostrzesz ....

      analfabeta ...

      • 2 0

    • Mevo to nie jest projekt gdański, a metropolitalny. (2)

      • 3 7

      • ładna mi metropolia cuchnąca korupcją te same gęby od lat taki burmistrzyna Helu to nie ten co z Sawicką machloje robił to nie jego CBA zgarnęło?

        • 3 3

      • Gdański

        Jedna osoba tym związkiem trzęsie razem z konkubentem

        • 7 1

  • Obecnie Trójmiasto zostało opanowane przez hulajnogi elektryczne okazały sie strzałem w 10-tkę (3)

    I ci specjaliści miejscy mimo ze to wiedzą chcą zmarnować kilka razy więcej milionów na rowerki z kasy mieszkańców!
    Jak będę potrzebował to skorzystam z hulajnogi a nie z MEVO !!
    Gwarantuje ze na mevo będzie 5 razy mniej chętnych niż poprzednio .Wiec to będzie kolejna klapa i znowu za nasze pieniądze!!

    • 9 3

    • raczej strzałem w kolano (2)

      nie spełniają funkcji komunikacyjnej! są zbyt drogie! służą jedynie jako zabawka. żadnego wiec problemu komunikacyjnego nie rozwiązują, a tworzą nowe

      • 3 1

      • Tobe strzelił ktos ale w mózg Popularnosc rosnie co miesąc jest ich wiecej bo wiecej ludzi korzysta (1)

        I to bez dotacji z kasy mieszkańców wiec sa idealne i komunikacje bardzo dobrze wspierają. Nikt kto korzystał z hulajnogi nie przesiadzie się na mevo

        • 2 2

        • korzystają tylko kolesie w wieku 16-1 9 lat, koniecznie z damą na przedzie, bo taniej

          u ortopedy po wypadku dużo drożej.

          • 2 0

  • Kwoty absurdalne (1)

    Co to za kwoty?? Za 365 mln to można by kupić tani rower dla połowy mieszkańców Gdańska

    • 7 2

    • dla całej populacji Gdańska, łącznie z tymi pod tlenem i takimi, co nigdy na rowerze nie jeździli (populacja 460 tys)

      • 1 0

  • 107 mln na kilka tysięcy rowerów? (14)

    Ludzie co z Wami? To z waszych pieniędzy przecież idzie. Za taką kwotę można by kupić ze 100 tysięcy rowerów i po prostu rozdać mieszkańcom. (i nie mówię że to dobry pomysł)

    • 187 9

    • za poprzednią porażkę nikt nie odpowiedział...

      grube miliony wyrzucone w błoto, a teraz spodziewasz się racjonalności? kilkadziesiąt milionów w te czy we wte, co za różnica gdy ma się pod ręką worek z kasą pokornych podatników?

      • 0 0

    • rower

      Chłopie policz sobie dokładnie ? Piszesz że za 107mln kupisz 100tys rowerów ? Ja policzyłem i wyszło mi 110mln za 100tyś rowerów przy cenie cena roweru 1100zł !!! Nie znasz to to nie pisz bajek :) Jak akurat rowery naprawiam od wielu lat i powiem ci że nie kupisz roweru Elektryka za 1100zł !! Za 3tyś to szroty.Taki mevo to pewnie minimum 3-4tys po kosztach

      • 0 2

    • I to jedyny sluszny komentarz. (2)

      W calym Trojmiescie moze 1/10 ludzi jezdzi na rowerach. Rozdac tym co jakos udokumentuja, ze tu mieszkaja 100 tys rowerow. Kazdy kto wezmie musi raz na rok wyslac fotke, ze go ma i nie sprzedal. Za sprzedaz kara taka , zeby sie nie oplacalo. W ten sposob system sam sie utrzymuje, nie potrzeba armii nierobow

      • 14 1

      • (1)

        AhA... tylko armie sprawdzaczy 100tys zdjec ... to ma sens...

        • 2 2

        • Od tego są trywialne systemy.

          Np. zdjęcie kodu QR i automat sam wypluje dane. Człowieku jest XXI wiek.

          • 7 0

    • Tu nie chodzi o koszt roweru, który jest tylko małą częścią tej kwoty (2)

      Reszta to koszty, pensje dla tych ludzi, którzy rozwożą te rowery, ładują, zarządzają systemami itp. Płace w Polsce rosną, więc nikt za grosze nie będzie tego robił. Jak to na kilka lat to trzeba wliczyć inflację. Musi też oczywiście być jakiś zysk dla firmy, że się tego bierze.

      Warto jednak pamiętać, że to nie jest dla odbiorcy końcowego za darmo... tam się też płaci abonament.

      Cena pewnie mogła by być mniejsza, gdyby ograniczyć zasięg do Trójmiasta i nie promować na siłę elektryków, a pójść w większość zwykłych rowerów.

      • 7 7

      • Cena mogłaby być mniejsza?

        Co to w ogóle za myślenie? To jest kwota za którą Gdynia zbudowała lotnisko(!) i która to kwota zatopiła budżet tego miasta. A my tutaj mówimy o rowerkach (sic!)
        To, że pieniądze są publiczne, albo, że jest dofinansowanie UE to nie znaczy że należy je wydawać bez opamiętania. Wszystko można, tylko czasami się trzeba zastanowić po co.

        • 8 0

      • Rower nie będzie za darmo

        Będziesz płacić abonament

        • 9 0

    • 40k za rower (4)

      40k za rower. W zasadzie nie dziwie się, że wykonawca za bardzo nie przejmuje sie istniejącą flotą jak można za tą kasę kupić kilka nowych.

      • 28 1

      • (3)

        Dodajmy, że to jest 40k z amortyzacją na 7.5 roku i usługą ładowania takiego roweru (a co za tym idzie, ludzie i pojazdy do transportu rozładowanych i naładowanych baterii, jak i stacje do ich ładowania).

        • 6 4

        • Dodaj do tego, że rowery nie będą bezpłatne. Będziesz płacił za użytkowanie. (2)

          • 25 0

          • ale też nie wiesz do kogo ta kasa będzie szła

            może do gmin, a nie do operatora?

            • 0 2

          • Zgadza się opłaty za użytkowanie są przecież dodatkowo.
            30 zł x 100k użytkowników (z czapki, na podstawie 167k wyplowanych przez google) x 6 miesięcy (załóżmy, że przez pół roku ludzie będą woleli hulajnogi) to dodatkowe sto baniek na obsługę w terminie kontaktu.
            Dużo? Mało? Wedle urzędników pewnie "mi to lotto".

            • 5 0

    • to wszystko wina pis... pis...pis...pis :))))

      • 1 4

  • niezły wałek

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum