• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0: najniższa oferta za 159 mln zł

Rafał Borowski
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 15:46 (26 lipca 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.

159,27 mln oraz 365,31 mln zł. Tyle wynoszą oferty, jakie zostały złożone w przetargu na reaktywację systemu roweru miejskiego Mevo. Tymczasem budżet inwestycji wynosi... 107 mln 487 tys. zł. Mimo to reaktywacja Mevo ma być jak najbardziej możliwa.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:45 Urzędnicy tłumaczą, że pomimo znacznej różnicy pomiędzy najniższą złożoną ofertą a kwotą, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia, reaktywacja Mevo jest jak najbardziej realna. We wspomnianej kwocie nie zostały bowiem wliczone przychody z abonamentów, sprzedaży powierzchni reklamowej oraz odliczeń podatku VAT.

- Oferta z niższą kwotą mieści się w założeniach finansowych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot [inwestora - dop. red.]. Po spełnieniu wymagań formalnych przez wykonawcę, oczywiście jeśli przekazane rowery będą zgodne z opisem zamówienia, nie będzie przeciwwskazań na zawarcie kontraktu - zapewnia Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.



Czy czekasz na powrót Mevo?

W poniedziałek zostały otwarte koperty z ofertami na nowe Mevo, czyli reaktywację systemu roweru miejskiego w kilkunastu gminach aglomeracji trójmiejskiej i okolic. Przypomnijmy, że system upadł pod koniec października 2019 r.

Czytaj więcej: Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Poprzedni system składał się wyłącznie z rowerów elektrycznych. Reaktywowany ma mieć charakter mieszany. Oprócz elektryków będzie można wypożyczyć także zwykłe rowery miejskie, czyli bez wspomagania elektrycznego.

Jakie ma być nowe Mevo?



Co ciekawe, część rowerów elektrycznych używanych w poprzednim systemie może zostać ponownie użyta jako rowery napędzane wyłącznie siłą nóg. Dlaczego? Wszystko zależy od wyników inwentaryzacji nieużywanej od blisko dwóch lat floty.

- Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Jak to będzie dokładnie wyglądać, tego nie możemy jeszcze przewidzieć. Na pytanie jak wykonawca będzie chciał wykorzystać istniejącą flotę rowerów, będzie można odpowiedzieć po jej inwentaryzacji, którą przeprowadzi wykonawca - komentuje Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, czyli inwestora systemu Mevo.
Ponadto na nowe Mevo ma składać się 717 stacji rowerowych, abonament miesięczny ma wynosić 29,99 zł, a jego zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r. System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r.

Spory wzrost budżetu...



Umowa z nowym wykonawcą systemu zostanie podpisana na 90 miesięcy, tj. siedem i pół roku. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na sfinansowanie zamówienia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zabezpieczył kwotę ok. 107 mln 487 tys. zł.

Dla porównania, umowa z poprzednim wykonawcą - spółką NB Tricity - opiewała na ok. 40 mln zł, a jej okres wynosił 78 miesięcy, tj. 6,5 roku. Dlaczego inwestor zarezerwował więc znacznie wyższą kwotę w przetargu?

- To kwota, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia. Jej wysokość wiąże się z wieloma czynnikami. Po pierwsze, za pierwszym razem kupowaliśmy cały system, teraz kupujemy "tylko" usługę. Po drugie, ceny na rynku wzrosły. Po trzecie, nowy system będzie większy o dwie gminy, po czwarte będzie więcej stacji rowerowych. W każdej gminie będzie punkt doładowań. Wreszcie co najważniejsze, nasze wyliczenia zostały poprzedzone rzetelną analizą finansową, sporządzoną przez zewnętrzny podmiot - wylicza Maciejewski.
Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie. Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.

...na niewiele się zdał?



Do przetargu stanęły dwa podmioty, a złożone przez nich oferty znacznie przekraczają zaplanowany budżet. Spółka City Bike Global złożyła ofertę za 159,27 mln zł, a konsorcjum BikeU i Freebike za aż... 365,31 mln zł. Tym samym wydaje się, że reaktywacja Mevo stanęła pod znakiem zapytania.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami komisja przetargowa ma wyłonić wykonawcę według dwóch głównych kryteriów: ceny (w 60 proc.) oraz koncepcji funkcjonowania (40 proc.). W skład koncepcji funkcjonowania wchodzą: zwiększona bazowa liczba rowerów elektrycznych, liczba dodatkowych punktów ładowania, liczba dodatkowych stacji obsługiwanych wyłącznie przez rowery cargo, odsetek pojazdów zeroemisyjnych przeznaczonych do obsługi systemu w zakresie relokacji i przewozu rowerów do serwisu oraz liczba dodatkowych punktów serwisowania.

- Złożone oferty zostaną poddane ocenie komisji przetargowej. Oferty będą dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, aby nie było żadnych wątpliwości co do ostatecznego wyniku przetargu. Wykonawca, którego oferta zostanie oceniona najwyżej w ramach przewidzianych kryteriów oceny, zobowiązany zostanie m.in. do przedstawienia dwóch rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i dwóch rowerów tradycyjnych. Zamawiający dokona badania zgodności rowerów z warunkami Opisu Przedmiotu Zamówienia w oparciu o opinię niezależnego biegłego rzeczoznawcy - uzupełnia Maciejewski.

Opinie (451) 4 zablokowane

  • Gdybym mogl zadać jedno pytanie Kaczyńskiemu to bym spytał.... (2)

    Dlaczego nie wziął się jeszcze za Trójmiasto? Tutaj ma skandal za skandalem na pierwsze strony gazet i dla tych z telewizji. Po co się brać za bosów typu Nowak czy Tusk, którzy mają za plecami jeszcze silniejszych, najpierw trzeba łapać płotki. Przy okazji mielibyśmy tu w końcu normalnie a reszta Polski by się przekonała co to platforma w praktyce. Chyba, że zostawiają to do wyborów i póki co zbierają dowody to zwracam honor i czekam na sensację.

    • 2 2

    • Mam nadzieję, że się wreszcie ktoś weźmie za tą mafię trójmiejską, bo całkiem zniszczą nasz piękny Gdańsk.

      • 1 0

    • Ty lepiej zapytaj sie ile walow robi Kaczynski z kolegami.

      My mamy swoich zlodziei wy swoich i to jeszcze wiekszych,

      • 1 2

  • Przecież ktoś musi się nachapać

    • 1 0

  • tylko elektryczne

    Mieszanie rowerów hybrydowych i zwykłych spowoduje, że wszyscy będa szukali hybrydowych i ich nie będzie a zwykłe będą stały, albo będzie się je brało "z braku laku". Rowery hybrydowe, jak przy pierwszym podejściu są najlepszym rozwiązaniem.

    • 0 0

  • jedno jest pewne

    jak się władze Gdańska uprą na jakiś głupi pomysł to go realizują bez względu na konsekwencje i kasę...

    • 6 1

  • Reaktywują, rozdadzą naszą kase po czym firma znów zwinie interes.

    Naiwne jest myślenie, ze ludzie będą chcieli płacić 30 zł za jazdę tym ciężkim szrotem . Powinna być odpowiedzialność karna za niegospodarność dla tych urzędników, którzy po raz kolejny pchają się w ten chory projekt.

    • 2 1

  • mniej jednośladów...

    ...spokój,porządek itd.

    • 3 0

  • Nabrzeza za Szafarnia...Robyg....

    Co nastepne?Przeciez ktos im ta ziemie sprzedaje kto krety ze skarbu panstwa?Naimski z kumplami?Kto?

    • 2 0

  • A na stoczniowych terenach hula wiatr ,gibia sie gibony na bunge i rozkwita nam Robyg,,,ktory przejmuje kolejne nabrzeza...

    Po co nam jako miastu zarabiac na kontenerach? Jest 89 hektarow przy martwej wisle ale lepiej zabudowac Stogi kontenerami od strony morza a najcenniejsze nabrzeza z drzwigami i infrastruktura oddac dewelopera...z Izraela whatever.Kto tu qwa rzadzi Leon czy jego dzieci?Co w tym miescie sie wyprawia gdzie sa wszystkie trzyliterowki?Co robi Rada Miasta?Jakie sa jej dzialania ?Co robicie kundle dla mieszkancow/Co?

    • 4 0

  • Zero kasy z licencji na rowery i hulajnogi...kurde to sie wpale nie miesci jak wydaja na lewo i prawo nasze pieniadze..

    Przeciez te miejskie barany powinny na tych licencjach zarabiac a nie dawac doic nas i nasze konta....jakiemus prywatnemu podmiotowi..Chcesz zarabiac?Podziel sie....ale chlopaki z Rady Miasta maja swoje ciemne interesy..panstwo w panstwie.

    • 2 0

  • Czy ci sami prawnicy ,ktorzy robili specyfikacje na Mevo robili tez obsluge i pisali kontrakt na Forum Gdansk?

    Przypomne tylko 160 mln dalo aportem miasto Gdansk w projekt warty chyba 830 mln....Miasto nie mialo z tego projektu dokladnie -nic...Zero kasy z wynajmu pomieszczen biurowych ,lokali
    ,jedynie kunszt wodny ktoryego utrzymanie roczne to bagatela 3 mln zlotych po stronie nas mieszkancow i naszego budzetu...a pro po..Czy Rada Miasta juz wyasygnowala nasze budzetowe 800tysiecy na przejscie nadziemne dla Holenderskich wlascicieli Forum? Czy zdecydowala juz zasypac tunel?...Po co nam nowe drogi np z Warszawy na Chelm..niech wszyscy stoja wdalej w kilometrowych korkach jak wczoraj ,jak dzisiaj...Brawo..Wszystko dla Gdanska...taki zart...

    ?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum