Na obiad do wędzarni w Kleszczewie

31 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat)
aktualizacja: godz. 15:40 (31 maja 2008)
Cóż może zrobić kobieta, której mąż wyjechał gdzieś daleko na jakiś rzeźnicki maraton? Może na przykład... pojechać na wycieczkę rowerową! Tuż przed długim weekendem codziennie zaglądałam na stronę Gdańskiej Ekipy Rowerowej wyraźnie jednak nikt nie kwapił się do zorganizowania wycieczki.

Postanowiłam więc wziąć sprawy w swoje ręce i rzuciłam pomysł wyprawy kulinarnej do wielokrotnie już wypróbowanej knajpki w Kleszczewie, przy drodze na Starogard Gdański. Trasę tę pokonaliśmy z Piotrkiem na rowerach jakiś miesiąc wcześniej i uznałam, że będzie idealna na mój debiut jako organizatora: nie za długa, nie za trudna, obfitująca w widoki, no i posiadająca wyraźnie zdefiniowany cel.

Przejęta lekką tremą zbliżałam się do dworca we Wrzeszczu, którego budynek zasłaniał akurat stojący autobus. "Żeby chociaż była jedna, dwie osoby..." - myślałam. Okazało się, że osób jest aż 15, a kolejne 3 dołączą w Otominie! Ruszyliśmy klasyczną drogą przez ul. Partyzantów, Srebrzysko, ul.Potokową i dalej po betonowych płytach aż do dzielnicy Jasień. Mietek początkowo nieufnie odnosił się do wybranej przeze mnie drogi, ale potem wyglądał na zadowolonego, kiedy okazało się, że odkrył nieznany sobie wcześniej skrót wzdłuż brzegu Jeziorka Jasień :)

W Otominie nasza grupka powiększyła się o zapowiedziane 3 osoby, i ruszyliśmy niebieskim szlakiem Kartuskim w stronę Sulmina, gdzie wjechaliśmy w las, kierując się na Kolbudy. W międzyczasie niebo, rano zasnute chmurami, zrobiło się błękitne, a słonce zaczęło mocno przygrzewać. W Kolbudach wjechaliśmy na zielony szlak Skarszewski malowniczo wijący się wzdłuż rzeki Raduni, który doprowadził nas do wsi Pręgowo. Tam zrobiliśmy krótki popas pod sklepem, a następnie skierowaliśmy się na mało uczęszczaną drogę asfaltową na Ostróżki, zakończoną dość ostrym podjazdem.

Później szerokie, szutrowe drogi zaprowadziły nas do wsi Buszkowy, gdzie skręciliśmy w kierunku Domachowa. Jechaliśmy najpierw starym, zabytkowym brukiem w alei lipowo-kasztanowej, a potem drogą z płyt betonowych. Przecięliśmy szosę prowadzącą z Pruszcza i dalej jechaliśmy prosto w stronę Zaskoczyna, wąskim, połatanym asfaltem wijącym się malowniczo wśród pól. W Zaskoczynie wjechaliśmy na "szutrówkę" prowadzącą do Czerniewa. Był to jeden z tych bardziej widokowych odcinków - po prawej stronie mieliśmy stromy, zielony łańcuch wzgórz, który mi osobiście przywodził na myśl krajobrazy Beskidu Niskiego. :)

W Czerniewie skręciliśmy w lewo, na szosę, i bardzo przyjemnym, asfaltowym zjazdem dojechaliśmy w końcu do Kleszczewa. Myślę, że nikt nie czuł się zawiedziony, kiedy ujrzał cel wycieczki - restauracja jest malowniczo położona w dolinie rzeczki Kłodawy, na zewnątrz stało mnóstwo drewnianych stołów, było ciepło i zacisznie. Rozsiedliśmy się przy 3 złączonych stołach i poszliśmy zamówić jedzenie, które dostarczono nam nadspodziewanie szybko. Wszystkim bardzo smakowało, i wiele osób głośno obiecywało wrócić jak najszybciej do tej knajpki, aby wypróbować pozostałe pozycje z menu, co bardzo polecam:) Popas trwał chyba z półtorej godziny, ale nikomu się nie śpieszyło. Kilka osób łakomie spoglądało w stronę rozwieszonego między drzewami hamaka. Słońce rozleniwiało! W końcu jednak trzeba było ruszyć w drogę powrotną...

Wracaliśmy trochę inną trasą - szutrami przez Krymki i Lisowiec, aż do Biełkówka. Odcinek Lisowiec - Biełkówko zdecydowanie wart jest poświęcenia mu paru osobnych uwag. Chyba wszyscy zgodzą się ze mną, że był to najpiękniejszy, najbardziej malowniczy i widokowy odcinek trasy. Po lewej stronie mieliśmy rozległy widok na dolinę rzeki Raduni i dalej, na wyżynę Lasów Otomińskich. Pocztówkowego charakteru nadawały też żółte łany rzepaku odcinające na tle bezchmurnego, błękitnego nieba.

Szybki, szutrowy zjazd doprowadził nas do Bielkowa, gdzie wskoczyliśmy na asfalt do Lublewa. Przez chwilę zastanawialiśmy się, czy jechać główna szosą Kolbudy-Gdańsk do Bąkowa, czy szukać polnych objazdów, ale odważnie podjęliśmy ryzyko ;) i przemknęliśmy w końcu główną drogą. W Bąkowie wjechaliśmy w las, na żółty szlak Bursztynowy, mijając po prawej Rezerwat Bursztynowa Góra. Żółtym, a potem czarnym szlakiem tuż nad brzegiem Jeziora Otomińskiego dojechaliśmy do miejsca gdzie rano spotkaliśmy się z częścią naszej grupy. I tutaj też ze znaczną jej częścią się pożegnaliśmy - parę osób pojechało w stronę Gdańska, a reszta przez Kiełpino Górne skierowała się w stronę Wrzeszcza. Ja odłączyłam się w okolicy Jasienia, gdzie mieszkam.

Podsumowując: wycieczka była bardzo udana, i myślę, że warto by kultywować nasze kulinarne peregrynacje. Ktoś wspominał coś o pierogach w Wyczechowie Hmmm...

Autor relacji: Ola Nowakowska "Szaszka"
Zdjęcia: Mieczysław Butkiewicz "Sot"

Gdańska Ekipa Rowerowa

Pełna relacja, galeria oraz mapa GPS jest TUTAJ

• Czytam z zazdrościa tych opisów, jestem juz troche za stary aby Wam towarzyszyć.

Droge mniej więcej znam , ale nie stac mnie na odwage wam towarzyszyć. Mam pytanie ? A gdyby sie do Was dołączyła grupa niemców , zgodzilibyście sie za jakąś opłatą ich poprowadzic ?
    pozdr

• jeśli pytanie adresujesz do GER to odpowiadam, że każdego z chęcią oprowadzimy za darmo... o ile za nami nadążą :)

• Z tego co widzę i przeczytałem

to fajne drogi, w sam raz na wycieczkę rowerową są w tamtych rejonach. Jak dotąd nie mieliśmy okazji wybrać sie w tamtejsze strony, ale trzeba będzie, bo warto.

• trasa super!

Muszę przyznać, że to jest jedna z ładniejszych tras jakie ostatnio przejechałem. Piasków i podjazdów bardzo mało, także nadaje się dla tych co nie mają wielkich wymagań

• Zdjecie knajpki

Wycieczka do knajpki a zdjecia knajpki nie ma :-(
    Ale koncepcja bardzo sluszna, polaczyc rowerowa wycieczke krajoznawcza z kulinarna.

• Łączna długośc trasy wyniosła 75 km. W metrykę ani paszport nikomu nie zaglądamy, sam Mitek "Sot" jest już po 70-tych urodzinach i niejednego młodego potrafi "wytrzaskać":) Do komercyjnego prowadzenia wycieczek turystycznych trzeba posiadac odpowiednie uprawnienia, na organizatora spada wtedy odpowiedzialnośc prawna za uczestników itd.
    A to po prostu nasze hobby - ktoś ma ochotę, rzuca hasło, zbiera się ekipa i jedziemy. Zapraszamy każdego kto ma trochę pary w nogach i dobre chęci. :)

• pierogi w Wyczechowie są tak samo smaczne jak w Kleszczewie, poprostu są Ci sami właściciele

• to może na pierogi

rzucam hasło: "pierogi w Wyczechowie są tak samo smaczne jak w Kleszczewie, po prostu są Ci sami właściciele"
    Olu propozycja nie do odrzucenia.:)

• :(

Z chęcią bym się do Was dołączył ale na fotkach widzę takie wypasione rowery, gdzie ja tam ze swoim góralem za 500 zł. Turystyka rowerowa powoli staje się sportem dla bogatszych

• nie załamuj się tylko przyjeżdzaj.

Jesteś w poważnym błędzie, nie ma znaczenia ile rower kosztuje, wystarczy jedynie, aby rower był sprawny, a awarie czasami się zdarzają na trasie nawet tym co mają tak wypasione rowery. Dobrze, że masz górala, bo my jeździmy przeważnie po lesie i drogach szutrowych.
    Wspomniałeś o rowerze a nic nie wspomniałeś o kondycji, bo jest w zasadzie najważniejszą sprawą. Kondycja jest niestety wymagana.
    W tym tygodniu ogłosimy ciekawy rajd na który Cię zapraszamy.