• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na drodze dla rowerów z prędkością pieszego. Pomyłka w rozporządzeniu?

Joanna Karjalainen
4 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według treści nowego rozporządzenia na drodze pieszo-rowerowej rowerzysta ma poruszać się... z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. Według treści nowego rozporządzenia na drodze pieszo-rowerowej rowerzysta ma poruszać się... z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego.

300 zł mandatu dla rowerzysty, który na drodze dla rowerów i pieszych porusza się z wyższą prędkością niż prędkość pieszego? Wszystko wskazuje na to, że w najnowsze rozporządzenie dot. wysokości grzywien wkradła się kuriozalna pomyłka.



Czy zapoznałe(a)ś się ze zmianami dot. stawek mandatów w 2022 roku?

Pisaliśmy niedawno o zmianach w wysokości mandatów dla kierowców, zarówno tych poruszających się autem, jak i rowerami. Nowe przepisy wywołują kontrowersje: pośród zapisów dotyczących rowerzystów znajduje się m.in. informacja o możliwości ukarania mandatem w wysokości 1500 zł osoby poruszającej się rowerem bez uprawnień. Dotyczy to osób w wieku 10-18 lat, które, by jeździć rowerem po drogach publicznych, muszą wylegitymować się kartą rowerową.

Ale to nie wszystko, bowiem w treści rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2021 r., opublikowanego w Dzienniku Ustaw, znajduje się zapis, który najpewniej jest pomyłką. Chodzi o punkt 136 na stronie 9 dokumentu, w którym czytamy, że:

Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystającego z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych, obowiązku[: 1)] poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego [grozi karą grzywny w wysokości] 300 zł.

W praktyce oznaczałoby to, że na każdej drodze, która jest ciągiem pieszo-rowerowym - a takie są w Trójmieście liczniejsze niż drogi dla rowerów sensu stricto - rowerzyści muszą jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, czyli około 5 km/godz.

1500 zł mandatu dla rowerzysty? Nowe stawki dotyczą także ich



Pomyłka w legislacji?



Pomyłkę w rozporządzeniu zauważył Marcin Hyła, wiceprezes zarządu stowarzyszenia Miasta dla Rowerów:



- Sugerujemy absolutnie nie przyjmować mandatów (300 zł) za jazdę po drodze dla rowerów i pieszych z prędkością "większą niż prędkość pieszego" - zaznacza autor. - W rozporządzeniu mandatowym jest błąd (albo - powiedzmy - skrót myślowy): przywołany przepis art. 33 ust. 6 i art. 33a ustawy Prawo o ruchu drogowym odnosi się wyłącznie do chodnika i drogi dla pieszych, NIE do drogi dla rowerów i pieszych.

Taryfikator mandatów na 2022 r. ma luki



Z treścią ustawy Prawo o ruchu drogowym można zapoznać się tutaj.

Opinie (126) 2 zablokowane

  • Pomyłka czy nie - nie nam oceniać (1)

    Twarde prawo lecz prawo, ani my, ani policja nie jest od interpretacji prawa, a my mamy go przestrzegać, a policja egzekwować.
    Obowiązujący stan prawny jest taki że kto na drodze dla rowerów przekracza prędkość pieszego (typowo 5-6km/h) musi zapłacić 300zł.

    Ciekawe czy rowerzyści tak ochoczo się będą do tego stosować, jak ochoczo tu komentują że kierowcy mają obowiązek stosować się do najbardziej absurdalnych ograniczeń prędkości.
    No to macie ograniczenie do 5km/h na drogach dla rowerów i tak sobie jeździjcie.
    Miłej jazdy.
    Nie powywracajcie się tylko.

    • 8 13

    • Rowerzyści na drodze dla rowerów nie mają takiego ograniczenia - mają je na chodniku o ile w ogóle wolno im wjechać na chodnik co się zdarza rzadko.

      Ograniczenie prędkości na drodze dla rowerów obowiązuje użytkowników UTO i osoby na hulajnogach elektrycznych.

      Mandat jest za wykroczenie tylko w sytuacji gdy wykroczenie zostanie popełnione.
      Taryfikator mandatów nie definiuje tego co komu wolno i gdzie.

      • 2 2

  • a jak wam pisałem że to nie są żadne drogi rowerowe tylko chodniki dla pieszych z nakazem jazdy po nich rowerem (5)

    to mnie wszyscy wyśmiewaliście. Różowy pasek poprowadzony na chodniku też nie jest żadną drogą rowerową. To też jest droga pieszo-rowerowa na której na całej szerokości ma pierwszeństwo pieszy.
    Można to prosto udowodnić. Nie ma na nich poprawnie wyznaczonych przejść dla pieszych. Są tylko jakieś wymalowania niezgodne z rozporządzeniami które nie są formalnie przejściami dla pieszych.

    Najważniejsze że kierowcy w Polsce mają wygodne nawet po 8-9 szerokich pasów po których mogą pędzić po 90kmh przez miasto. Reszta niech sobie radzi na chodniczkach współdzielonych.

    • 27 12

    • analogicznie powinni być karani kierowcy w strefach zamieszkania (2)

      jeżeli policjant na oko stwierdzi że samochód jedzie szybciej niż idzie pieszy także powinien być mandat 300zł. "strefy zamieszkania" to przecież nic innego jak ciągi piesze. Są równi i równiejsi?

      • 11 7

      • Raczej w strefach ruchu:) D52 i D53 (1)

        Zamysł dobry ale brak konkretnej nomenklatury prawnej:)

        • 0 1

        • nie! chodzi o konkretnie strefy zamieszkania

          dla tych co prawko z czipsów mają wyjaśniam że to nie to samo co teren zabudowany

          • 0 0

    • gdzie w tym mieście masz 8-9 pasów i 90 km/h? (1)

      przy stoczni jest jeszcze 70 ale i to obetną.

      • 5 4

      • centrum poza godzinami szczytu

        al. zwyciestwa z przylegającym traktem konnym,.... no nie pisz że tam wszyscy grzecznie 50kmh jadą., wszyscy wiemy jak jest

        • 1 1

  • Którego pieszego? Dziadka z balkonikiem czy trenującego sprinty biegacza? (1)

    • 11 2

    • Tego pieszego do którego zbliża się hulajnoga na chodniku.

      Chodzi o to, że nie można go wyprzedzić tylko trzeba jechać za nim.

      • 2 1

  • Nie ma pomyłki.

    Ponieważ mandat jest jednakowy dla różnych typów pojazdów w różnych miejscach dlatego wymieniono je po przecinku.

    Kara jest za naruszenie obowiązku przez osobę której taki obowiązek dotyczy.
    Co wcale nie oznacza, że wszyscy mają jednakowe obowiązki.

    Zwykły rowerzysta nie ma obowiązku zwalniać na drodze pieszo-rowerowej a więc niczego nie naruszy.
    Co innego na chodniku bo po chodniku z zasady nie jeździ się na rowerze, po chodniku jazda rowerem dozwolona jest jedynie wyjątkowo gdy zachodzą szczególne okoliczności i to tylko pod warunkiem że rowerzysta zachowa bezpieczną dla pieszych prędkość i ustąpi pierwszeństwa pieszym - i w tym przypadku może dość do naruszenia za które grozi mandat.

    Ale na przykład osobę na hulajnodze elektrycznej czy UTO dotyczą inne ograniczenia - taka osoba w przeciwieństwie do rowerzysty może poruszać się po niemal każdym chodniku tyle że powoli, dotyczy to też dróg pieszo-rowerowych na których taka osoba musi się zachowywać jak na chodniku. Czyli jest więcej możliwości naruszenia obowiązku jazdy powoli.
    Wyższa prędkość - czyli 20km/h dozwolona jest dla hulajnogi tylko na normalnej drodze rowerowej.

    I tu też nie dla wszystkich jest jednakowo bo rower ma inne ograniczenie prędkości na drodze rowerowej (50km/h w terenie zabudowanym jeśli da radę rozpędzić się do tylu siła swoich mięśni, a jeśli używa silnika wspomagającego wtedy 25km/h).

    • 1 1

  • Pieszym jest również osoba biegnącą. (6)

    Spokojnie można jechać 20km/h, bo będzie to prędkość zbliżona.

    • 37 10

    • Popieram

      Popieram

      • 0 0

    • A sprinterzy (3)

      A sprinterzy osiągają prędkości powyżej 40 km/h to można też jechać 40 km/h ?

      • 12 3

      • Jeszcze się taki nie urodził (2)

        co by biegł ponad 40 km/h

        • 1 8

        • Usain Bolt (1)

          Maksymalna prędkość w sprincie 44,72 km/h

          • 13 2

          • Usain

            A u mnie na ścieżce Usain codziennie biega

            • 3 0

    • Pieszym jest też osoba na rolkach

      Także tego... Mam kolegę startującego w maratonach rolkarskich - jego będę pytał o prędkość.

      • 9 1

  • Czy aby zasada racjonalności prawodawcy nie wyklucza pomyłek i że prawodawca napisał dokładnie to, co chciał napisać? No więc do czasu zmiany tego prawa jest jak jest i należy walić mandaty. Budżet miasta za miesiąc będzie zabezpieczony do końca dekady

    • 2 1

  • (2)

    Barrrrdzo dobrze, rowerowy faszyzm należy tępić.

    • 5 14

    • (1)

      Nie tępić a wprowadzić równouprawnienie: oc, przeglądy, opłaty, rejestracje itd. bez tego tylko po polnych drogach

      • 3 7

      • Jak równouprawnienie to jeszcze progi zwalniające i szykany na DDR. I konieczność wyrobienia uprawnień - szczególnie że jeden cyklonaziol próbował tu tłumaczyć, że rowerem jest trudniej wyhamować niż samochodem. Skoro tak to powinna być konieczność zaliczenia kursu zakończonego egzaminem. I punkty karne w przypadku wykroczeń w ruchu drogowym.

        • 3 6

  • "z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego"

    co to jest za g*wniana definicja? niedługo zamiast ograniczenia 50kmph dla samochodów będzie "maksymalna prędkość zbliżona do prędkości przestraszonego strusia"?

    • 8 2

  • Czego pis nie s****** li jak za coś się zabierze.

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum