• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion dolarów na gdańskie ścieżki rowerowe !!!

14 czerwca 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 
W ramach ONZ-owskiego Programu Rozwoju Narodów Zjednoczonych (UNDP) Fundusz Pomocy dla Przedsięwzięć na Rzecz Środowiska Globalnego (Global Environment Facility - GEF) przyznał dla miasta Gdańsk milion dolarów dotacji na realizację Gdańskiego Projektu Rowerowego. Przy ścisłej współpracy władz miasta został on darmowo przygotowany przez dwie organizacje pozarządowe Polski Klub Ekologiczny i Obywatelską Ligę Ekologiczną.

W ramach programu w ciągu 2 lat ma powstać około 30 km wydzielonych dróg rowerowych, a zgodnie z jego dalszymi założeniami na blisko 70 km dróg zostanie "uspokojony" ruch samochodowy. W ten sposób powinien nastąpić w Gdańsku znaczny wzrost udziału komunikacji rowerowej, dzieki czemu emisja, pochodzącego ze spalin dwutlenku węgla, zostanie w znacznym stopniu ograniczona. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat możliwe jest zwiększenie roli rowerów w systemie transportowym miasta i ich udziału w podróżowaniu po mieście do 10%. Podstawowym warunkiem wzrostu jest stworzenie na obszarze miasta sieci tras rowerowych o łącznej długości co najmniej 150 km. Rada Miasta Gdańska zaaprobowała umieszczenie w budżecie miasta na przyszły rok 2 mln złotych na budowę tras rowerowych.

Wydzielone drogi rowerowe zatwierdzone do realizacji w pierwszym roku Gdańskiego Projektu Rowerowego to:
1) Na trasie rowerowej "Główna Oś" odcinki:
- Aleja Grunwaldzka - od ulicy Wojska Polskiego do Alei Hallera (dwustronnie)
- ul. Błędnik - ul. Rajska - ul. Wielkie Młyny - od ul. 3 Maja do ul. Podwale Staromiejskie
- ul. 3 Maja - od ul. Błędnik do ul. Armii Krajowej i Kanału Raduni
- ul. Okopowa - od ul. Ogarnej do ul. Zaroślak

2) Na trasie rowerowej "Osi Dolnego Tarasu" odcinki:
- ul. Miszewskiego - od ul. Grunwaldzkiej do ulicy Białej
- ul. Wyspiańskiego - od Hallera do ul. Leczkowa
- ul. Wyspiańskiego - od ul. Leczkowa do placu Komorowskiego
- ul. Legionów - od placu Komorowskiego do ul. Hynka

3) Na trasie rowerowej "Śródmieście - Stogi" odcinki:
- ul. Żytnia - od ul. Ogarnej do ul. Długie Ogrody
- ul. Długie Ogrody - od ul. Stągiewnej do ul.Siennickiej
- ul. Siennicka - od ul. Długie Ogrody do ul. Przetocznej
- ul. Lenartowicza - od ul. Przetocznej do ul. Sucharskiego

4)Na trasie rowerowej "Śródmieście - Suchanino" odcinki:
- ul. Podwale Staromiejskie i ul. Hucisko - od ul. Podmłyńskiej do ul. 3 Maja
- ul. Nowe Ogrody - od ul. 3 Maja do ul. Powstańców Warszawskich
- ul. Kartuska - od ul. Powstańców Warszawskich do ul. Nowolipie

5) Na trasie rowerowej "Śródmieście - Chełm" odcinek:
- ul. Cienista - od ul. Św. Wojciecha do ul. Worcella

Ogółem długość wydzielonych dróg rowerowych zatwierdzonych do wykonania w pierwszym roku Gdańskiego Projektu Rowerowego wyniosła 17,3 km. Ponadto planowane jest zrealizowanie dwóch z trzech programów kompleksowej poprawy warunków dla ruchu rowerowego w sieci ulic lokalnych (bez wydzielania dróg rowerowych) we Wrzeszczu Górnym i Dolnym oraz Oliwie wraz z Przymorzem. W kolejnym roku stworzonych zostanie 13,5 km tras oraz planowana jest poprawa warunków dla ruchu rowerowego w sieci ulic lokalnych (bez wydzielania dróg rowerowych) na obszarze Śródmieścia.

Niedługo będzie zatem można określić Gdańsk mianem miasta ekologicznego. Większość nie będzie już mogła jadąc autobusem do pracy narzekać na brak odpowiedniej infrastruktury do jazdy rowerem. Z planów wynika, że najważniejsze ścieżki przybędą miastu już w tym roku. Czy będą z kostki brukowej, czy z asfaltu? Najważniejsze, że rowerzyści przestaną narażać swoje życie i zdrowie podążając ulicami wzmożonego ruchu bez pobocza i przyczyniać się do siarczystych przekleństw kierowców samochodów i miejskich autobusów, które przez długą część trasy muszą podążać za jednośladem, jadącym z prędkością 20 km/h.

Opinie (58)

  • Bajka...

    Nic tylko przyklasnąć, byleby tylko trasy rowerowe były oddzielone od chodników...
    Ps. Jak wytłumaczyć babci poruszającej się z pomijalnie małą prękością, że ten rowerek na chodniku którego nie widzi, coś jednak oznacza !
    Ps2. Jeszcze nie widziałem korka na ulicy za rowerzystą, zato za autobusem zdarzyło się kilkaset razy...
    Ps3. Trzeba nie lada odwagi żeby rowerem blokować samochody....
    Ps4. A ja i tak w to nie wierzę, na pewno coś się nie uda....

    • 0 0

  • A górny taras to pies ?

    Znakomity ruch do przodu z tymi funduszami z ONZ etc. etc.
    Warto zwrócić uwagę na to co się obecnie dzieje w rejonie węzła Potokowa - Słowackiego. Zgodnie z dawnymi ustaleniami obok dwujezdniówki dla braci zmotoryzowanych powstaje trasa rowerowa do Złotej Karczmy przez teren TPK w okolicach Matemblewa. Na moje rozeznanie jako nawierzchnie tam kładzioną przewiduje się - cóżby inaczej - kostkę - i to nie fazowaną.
    Nieuzywana jezdnia z Matemblewa do Słowackiego jest zamknięta dla samochodów tak skutecznie, że te super szlabanki trzeba omijać krzakami. Jak się juz wyjedzie na Słowackiego i przemyci na druga stronę by jechać w Dolinę Radości, towzdłuż Słowackiego się legalnie nie da, a w lesie jest rozpaćkany asfalt - całe szczęście że niedługi, ale dający się przejechać tylko terenowym bikiem.
    Cały ciąg byłej trasy kolejowej lezy odłogiem, bo nie ma decyzji żeby wyrównać i utwardzić trochę błotka w wykopie w okolicach Moreny i zasypać dzuirę wypracowaną na poligonie. Może da się także wyrównać szereg zabytkowych odcinków kocich łbów w okolicy ulicy Szczęśliwej przy Auchan - żeby wyjechać z Gdańska na zachód w stronę Rębiechowa i dalej na Kaszuby to trzeba mieć helikopter w rowerze. Inną ciekawą trasą jest ulica Cedrowa z mostkiem nad trasą Armii Krajowej - jego budowa z przyłączeniami już niedługo się chyba skończy - dlaczego "przy okazji" nie wyrównać ulicy aż do Kartuskiej ?
    Po dolnym tarasie już się z biedą, ale jeździ na poziomie cywilizacji końca XIX wieku, na górnym tarasie to jeszcze okres sprzed wynalazku drogi szutrowej...
    Ale jeśli jest tyle kasy - to może i tam się coś ruszy.

    • 0 0

  • Co za jednomyślność!!

    Dawno się chyba nie przytrafiło, aby wszyscy zabierający głos byli tak jednomyślni. Widzę, że pomysł się spodobał. Mnie jednak martwi pytanie jak wpłynie to na ruch pojazdów silnikowych. Czy choć trochę ludzi zrezygnuje ze swego kaszlaka albo kredensa na rzecz cichego jednośladu? Czy budowa i eksploatacja sieci ścieżek rowerowych nie dorżnie i tak już beznadziejnej sytuacji na ulicach? I wreszcie czy nie zwiększy się odsetek rowerzystów K.I.A. przez "nadpobudliwych" i panie zapatrzone w lusterko?

    • 0 0

  • Do: Ganz

    Ja nie rozumiem:czemu niektórzy ciągle o tym samym: a kradną, a lenią się, a łapówkują... Aż się człowiekowi kosa otwiera. To jest, k..., monotematyczność do n-tej potęgi. Poczytaj sobie lepiej Ganz opinię kolegi Jacka wyżej (dotyczy to wszystkich innych malkontentów) i przestań p....lić od rzeczy. I nie męcz klawiatury ani gości serwisu. Sorry, poniosło mnie.
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Ciekawe...

    Ciekawe ile z tej kasy trafi na inwestycje, a ile pojdzie do kieszeni wladnych. Takie fundusze za friko zawsze sklaniaja do naduzyc.

    • 0 0

  • Rowersi Trojmiasta!!!

    Witajcie siostry i bracia w rowerze...!!!

    przeczytalem wszystkie umieszczone opinie i zaraz spiesze doniesc ze:

    1. calosc projektu to nie milion dolarow tylko... ponad 2,5 mln dolarow!!!

    2. milion dolarow daje fundusz GEF (w prezencie), poltorej miliona doklada
    miasto z wlasnej (naszej ;-) kasy - takie sa zasady dotacji z funduszu GEF

    3. pewne pieniadze wstepnie obiecal tez wojewodzki fundusz ochrony
    srodowiska ("kredyt" 2 x 400 tys. zl ktory ustawowo jest w polowie
    UMARZANY a w polowie oprocentowany ponizej stopy inflacji - to taki
    specjalny "kredyt" na inwestycje proekologiczne a tak naprawde pol
    kredyt pol dotacja!)

    4. dodatkowo mamy jeszcze zapewnienie fundacji Ekofundusz (ktora
    rozdziela pieniadze z ekokonwersji polskiego dlugu zagranicznego)
    ze dolozy JESZCZE ponad to wszystko 10% kosztow CALEGO projektu jako DOTACJE.

    Czyli lacznie bedzie tego gdzies ok. 11 - 12 mln zlotych.... mysle ze niezle
    co? ;-))
    Dodatkowo jest tu jeszcze jeden "maly" bonus... mianowicie srodki z funduszu
    GEF jako "pomoc miedzynarodowa" sa... NIEOPODATKOWANE!!! - czyli np.
    placac z tych pieniedzy "panom w pomaranczowych kaskach" ukladajacym
    asfalt nie odprowadza sie podatku od wynagrodzen. Co powoduje oczywiscie
    ze ta kasa jest o wiele wiele bardziej "wydajna", tzn. mozna za nia wiecej
    kupic (oplacic)!

    Kolejna sprawa to oczywiscie nawierzchnia. Nie ma MOWY o zadnych drogach
    z kostki!!! - nowe drogi, tak jak powstajaca wlasnie droga na al. Hallera -
    beda z ASFALTU!!! - i to oczywiscie ukladanego maszynowo tak jak na
    autostradach. W niektorych miejsach takich jak jakis zabytkowy park czy
    wal przeciwpowodziowy konserwator zabytkow czy sluzby wodne moga sie
    na safalt nie zgodzic (maja do tego prawo) i wtedy kladziona bedzie
    kostka ALE bez sfrezowanych krawedzi - kostka GLADKA, taka, jaka
    wywalczylismy na ostatnim odcinku budowanej drogi nadmorskiej tj. przy
    granicy z Sopotem. Tyle o nawierzchni. jesli chodzi o projekty i jakosc
    drog to mysle ze dobra probka tego jak beda te drogi wygladaly sa FRAGMENTY
    drogi na al. Hallera... zachecam do przejechania sie nia i prosze o opinie.
    Na tej drodze sa niestety bledy ktore na prjektancie WYMUSILI urzednicy
    ktorzy jak zwykle "wiedzom lepiej" i ktorych mimo najwiekszych naciskow
    nie udalo nam sie powstrzymac, ale generalnie uwazam ze ta droga wyznacza
    juz zupelnie nowy standard ktorego nie powstydzilby sie nikt w Kopenhadze
    czy Amsterdamie. Wszystkich zainteresowanych szczegolami, takze pomoca w
    walce z urzednikami zeby projekty nowych drog byly robione z SENSEM (niestety
    jest to i mysle ze dalej bedzie dluuuugo jeszcze kwestia walki!!) prosze o kontakt
    na moja emalie.

    na koniec jeszcze jedna uwaga do malkontentow ktorzy pisza jakoby te
    pieniadze mialy zostac rozkradzione... no wiec tak sie sklada ze fundusz
    GEF to jest wspolny projekt ONZ-tu i... Banku Swiatowego. ONZ daje swoj
    autorytet, BS daje kase. Daje i WYMAGA. jesli ktos zetknal sie z tym jakie
    wymogi stawia przy swoich projektach Bank Swiatowy to wie o czym pisze...
    no wiec mysle ze beda to byc moze pieniadze ktorych wydawanie bedzie
    NAJLEPIEJ PRZESWIETLONE I KONTROLOWANE z WSZYSTKICH WYDATKOW
    jakie zdarzyly sie w Gdanku w ciagu ostatnich kilku lat.

    No i na zakonczenie jeszcze jedno info - OCZYWISCIE projekt obejmuje takze
    cala infrastrukture towarzyszaca - parkingi, tablice informacyjne, rowerowskazy,
    przechowalnie w instytucjach, szkolach, uczelniach, placowkach kultury i wiele
    wiele innych pomniejszych rzeczy ktore sa KONIECZNE aby bylo to kompletne
    przedsiewziecie. Takze obejmuje on akcje promocyjne w samym Gdansku jak
    i promocje uzyskanych wynikow w Polsce i Europie (przy okazji darmowa promocja
    dla miasta). Mysle ze poprzestane na tym, wiecej szczegolow napewno bede
    mogl przekazac w przyszlosci. Teraz czeka nas kilka miesiecy zmudnej pracy
    przy precyzowaniu umow i przygotowywaniu calej infrastruktury biurokratyczno
    - finansowej, ktorej wymaga GEF aby przelac pieniadze. Inwestycje zaczna sie
    wiec albo jesienia tego albo wczesna wiosna nastepnego roku. To tyle informacji,
    tych wytrwalych ktorzy dobrneli az do tego miejsca chcialbym przy okazji
    zaprosic na tradycyjny, coroczny przejazd rowerowy ktory robimy pojutrze, w niedziele
    - jak zwykle poczatek przy Cristalu na Grunwaldzkiej we Wrzeszczu... bedzie
    mala fiesta ;-) no i calkiem powazne odpytywanie wladz o to co zrobily do tej
    pory i np. dlaczego niektore rzeczy sa nie zrobione mimo obietnic ;-((

    Zapraszam na przejazd!!!
    rower power!

    roger jackowski
    obywatelska liga ekologiczna

    • 0 0

  • Szykuje się szmal

    Bańka zielonych do podziału dla kolesi .Tyle znaczy cała akcja dla mieszkańców Gdańska. Znowu jak przy takich okazjach obłowią się "zaprzyjażnione" i skoligacone z samorządowcami firmy produkujące i układające nawierzchnie . I to by było na tyle.

    • 0 0

  • Jestem pod wrazeniem

    A radośc ma ogromna!

    • 0 0

  • cd..

    ... dlatego tez proponuje przesiasc sie na rowery miejskie - działające, ale nieatrakcyjne z punktu widzenia zlodzieja. i problem znika. kupujesz takiego za 150 zeta i nawet nie ma specjalnego cisnienia jak go ktos odpiluje w koncu razem z latarnią.... pozdrawiam bikerow

    • 0 0

  • rower miejski mości panowie!!

    zgadzam sie z powyższą opinią, że nie ma gdzie stawiac bika, i nawet jeżeli na Uniwersytecie Gdańskim jest (czy ma być) na Ekonomii parking rowerowy non stop pod kamerami to nie wiadomo co zrobic , gdy juz nam ukradną stamtąd bika :)) przecież wystarczy ze nałoże kominiarkę i szukaj wiatru w polu...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum