• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion dolarów na gdańskie ścieżki rowerowe !!!

14 czerwca 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 
W ramach ONZ-owskiego Programu Rozwoju Narodów Zjednoczonych (UNDP) Fundusz Pomocy dla Przedsięwzięć na Rzecz Środowiska Globalnego (Global Environment Facility - GEF) przyznał dla miasta Gdańsk milion dolarów dotacji na realizację Gdańskiego Projektu Rowerowego. Przy ścisłej współpracy władz miasta został on darmowo przygotowany przez dwie organizacje pozarządowe Polski Klub Ekologiczny i Obywatelską Ligę Ekologiczną.

W ramach programu w ciągu 2 lat ma powstać około 30 km wydzielonych dróg rowerowych, a zgodnie z jego dalszymi założeniami na blisko 70 km dróg zostanie "uspokojony" ruch samochodowy. W ten sposób powinien nastąpić w Gdańsku znaczny wzrost udziału komunikacji rowerowej, dzieki czemu emisja, pochodzącego ze spalin dwutlenku węgla, zostanie w znacznym stopniu ograniczona. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat możliwe jest zwiększenie roli rowerów w systemie transportowym miasta i ich udziału w podróżowaniu po mieście do 10%. Podstawowym warunkiem wzrostu jest stworzenie na obszarze miasta sieci tras rowerowych o łącznej długości co najmniej 150 km. Rada Miasta Gdańska zaaprobowała umieszczenie w budżecie miasta na przyszły rok 2 mln złotych na budowę tras rowerowych.

Wydzielone drogi rowerowe zatwierdzone do realizacji w pierwszym roku Gdańskiego Projektu Rowerowego to:
1) Na trasie rowerowej "Główna Oś" odcinki:
- Aleja Grunwaldzka - od ulicy Wojska Polskiego do Alei Hallera (dwustronnie)
- ul. Błędnik - ul. Rajska - ul. Wielkie Młyny - od ul. 3 Maja do ul. Podwale Staromiejskie
- ul. 3 Maja - od ul. Błędnik do ul. Armii Krajowej i Kanału Raduni
- ul. Okopowa - od ul. Ogarnej do ul. Zaroślak

2) Na trasie rowerowej "Osi Dolnego Tarasu" odcinki:
- ul. Miszewskiego - od ul. Grunwaldzkiej do ulicy Białej
- ul. Wyspiańskiego - od Hallera do ul. Leczkowa
- ul. Wyspiańskiego - od ul. Leczkowa do placu Komorowskiego
- ul. Legionów - od placu Komorowskiego do ul. Hynka

3) Na trasie rowerowej "Śródmieście - Stogi" odcinki:
- ul. Żytnia - od ul. Ogarnej do ul. Długie Ogrody
- ul. Długie Ogrody - od ul. Stągiewnej do ul.Siennickiej
- ul. Siennicka - od ul. Długie Ogrody do ul. Przetocznej
- ul. Lenartowicza - od ul. Przetocznej do ul. Sucharskiego

4)Na trasie rowerowej "Śródmieście - Suchanino" odcinki:
- ul. Podwale Staromiejskie i ul. Hucisko - od ul. Podmłyńskiej do ul. 3 Maja
- ul. Nowe Ogrody - od ul. 3 Maja do ul. Powstańców Warszawskich
- ul. Kartuska - od ul. Powstańców Warszawskich do ul. Nowolipie

5) Na trasie rowerowej "Śródmieście - Chełm" odcinek:
- ul. Cienista - od ul. Św. Wojciecha do ul. Worcella

Ogółem długość wydzielonych dróg rowerowych zatwierdzonych do wykonania w pierwszym roku Gdańskiego Projektu Rowerowego wyniosła 17,3 km. Ponadto planowane jest zrealizowanie dwóch z trzech programów kompleksowej poprawy warunków dla ruchu rowerowego w sieci ulic lokalnych (bez wydzielania dróg rowerowych) we Wrzeszczu Górnym i Dolnym oraz Oliwie wraz z Przymorzem. W kolejnym roku stworzonych zostanie 13,5 km tras oraz planowana jest poprawa warunków dla ruchu rowerowego w sieci ulic lokalnych (bez wydzielania dróg rowerowych) na obszarze Śródmieścia.

Niedługo będzie zatem można określić Gdańsk mianem miasta ekologicznego. Większość nie będzie już mogła jadąc autobusem do pracy narzekać na brak odpowiedniej infrastruktury do jazdy rowerem. Z planów wynika, że najważniejsze ścieżki przybędą miastu już w tym roku. Czy będą z kostki brukowej, czy z asfaltu? Najważniejsze, że rowerzyści przestaną narażać swoje życie i zdrowie podążając ulicami wzmożonego ruchu bez pobocza i przyczyniać się do siarczystych przekleństw kierowców samochodów i miejskich autobusów, które przez długą część trasy muszą podążać za jednośladem, jadącym z prędkością 20 km/h.

Opinie (58)

  • kradna rowery bo jest na to popyt

    ... i dlatego apeluje do wszystkich: NIE KUPUJCIE OD ZLODZIEI !!! takie dzialanie nakreca ten proceder. jak dlugo beda chetni na kradzione rowery tak dlugo beda one ginac (to sie tyczy wszystkiego, nie tylko rowerow). wiem, ze roznica w cenie jest czasami znaczaca ale jak mozna robic interes z kims, majac swiadomosc, ze on bez skrupulow ukradnie nasz rower jesli bedzie mial okazje.
    pozdrowienia dla dwukolowcow ;)

    • 0 0

  • Błędy projektantów ścieżek

    Cieszę się bardzo z planowanych ścieżek rowerowych.Chciałbym jednak jako doświadczony rowerzysta zwrócić uwagę projektantom ścieżek na kilka spraw:
    1. Błędem jest prowadzenie ścieżki rowerowej razem z chodnikiem dla pieszych.Piesi chodzą po części dla rowerów i odwrotnie.Stąd liczne kolizje i wypadki z udziałem np dzieci.
    Przykład : odcinek nad morzem w Brzeźnie.
    2. Nowy odcinek przy ul. Hallera pomiędzy Mickiewicza a Kościuszki : Błędem jest prowadzenie dwóch równoległych ciągów pieszych przedzielonych ścieżką rowerową. Lepiej byłoby poprowadzić ścieżkę dla rowerów na starym ciągu bezpośrednio jezdni ul. Hallera. W nowym układzie piesi chcący wejść do posesji lub sklepów będą często przechodzić przez ścieżkę rowerową.
    3 Ścieżka rowerowa powinna mieć odpowiednią szerokość.
    Minimalna to taka , przy której dwa rowery mogą wyminąć się bezpiecznie. Nieporozumieniem jest ścieżka wzdłuż alei Rzeczypospolitej, której szerokość jest około 1 metra. Szerokość ścieżki powinna być większa w miejscach o spodziewanym dużym ruchu rowerowym.
    4.Lepszym rozwiązaniem jest wykorzystywanie jezdni do wydzielania ścieżek zamiast chodników. Łatwiej i sposób oczywisty stosowałoby się wtedy zasady ruchu drogowego, gdyż rower traktowany byłby jako pełnoprawny uczestnik ruchu drogowego. Pozytywny przykład : Kościerzyna

    • 0 0

  • najlepsza wiadomość

    To najlepsza wiadomość jaką ostatnio usłyszałem!!!
    A będę się cieszył jeszcze bardziej, gdy wjadę moim bajkiem na te trasy.

    • 0 0

  • gdynia

    niech gdynia postara sie tak jak to zrobili NASI! :))
    ale jestem nacjonalista, co?

    • 0 0

  • No dobrze, dobrze

    ale co z Gdynia? Widzieliscie te "sciezki" rowerowe np. przed WSM? A np. Estakada Kwiatkowsiego - aby przejechac z Morskiej na Obluze trzeba dodatkowo jezdzic przez jakies wydupiska - a Estakada sorry - tylko samochody, chodnik owszem jest ale konczy sie ok 10 metrow nad ziemia. Totalnie nieprzemyslane.

    • 0 0

  • Dzięki

    Wielkie dzięki dla Cinka i Rogera za ich wkład i zaangażowanie. Wyrazy docenienia dla urzędników, którzy pokazali jak można inspirować inicjatywy obywatelskie.
    Oby tylko teraz nikt nie schrzanil świetnego projektu.

    • 0 0

  • BRUK? - do lamusa!

    Jak to bez różnicy??? Między asfaltem a brukiem jest olbrzymia różnica, przynajmniej dla rowerzysty! Coraz popularne są rowery "trekingowe", czyli tzw. szsówki, lekka rama, cienkie oponki. Na takim rowerze jazda po bruku ma niewiele wspólnego z komfortem czy przyjemnością.
    Tworzeni brukowanych ścieżek jest nonsensowne.

    • 0 0

  • Bicykliści wszystkich krajów łączcie się, ale z pominięciem Antyekologicznych szajboekologów w stylu no wiecie kogo tu wielokrotnie chwalonego...

    • 0 0

  • Zawsze można pojeździć!

    Ok folks! Dla kogoś, kto lubi trochę pokorbić sobie ostro w lesie i terenie, nie ma znaczenia, czy ściezka rowerowa jest z bruku , czy z betonu , czy asfaltu. To jest problem dla osób na tzw.rowerach miejskich, ceniących sobie bezpieczną, spokojna jazdę, lub chłopców , którzy kupili sobie drogie rowery, żeby poparadować w niedzielę nad morzem.
    Ja wole freestyle'a. Korba w lesie lub nawet w korku w mieście. To jest dopiero użytek z górala!
    Fakt budowy scieżek jest na pewno dobrym pomysłem, gdyz może zwiekszyc zainteresowanie rowerem jako formą odpoczynku i promocji tzw. zdrowego stylu źycia.
    Co do ograniczenia ruchu i redukcję spalin to niestety marnie to widze. Póki TIR-y bedą jeżdziły przez centrum 3miasta, to nic się nie zmieni.
    Z freeride'owym pozdrowieniem - on the road!

    • 0 0

  • Huuuuuuuuuurrrrraaaaaaaa

    Tylko, żeby był asfalt, a nie kostka. Jak chcę pojeźdzć po wybojach to jadę do lasu. Z resztą i tak cały czas jestem w lesie. Ale jestem za asfaltem !!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum