• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy i radni przeciwni zmianom na Hallera

Maciej Korolczuk
16 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:54 (16 stycznia 2018)
  • Urzędnicy chcą przełożyć obecny chodnik na drogę rowerową, a tę w miejsce ciągu pieszego. Zmianom sprzeciwiają się mieszkańcy, radni i miejscy aktywiści.
  • Radni dzielnicy Wrzeszcz Dolny twierdzą, że wjazd na teren Gedanii jest niezgodny z planem zagospodarowania i jest samowolą budowlaną.
  • Po przełożeniu drogi rowerowej w miejsce chodnika staną się mniej widoczni dla kierowców włączających się do ruchu na al. Hallera.
  • Obecna droga rowerowa jest zbyt wąska, w wielu miejscach jej nawierzchnia jest zdegradowana i wymaga pilnej modernizacji.
  • Sporny odcinek łączy Wrzeszcz z plażą w Brzeźnie. Zwłaszcza latem korzysta z niego wielu pieszych i rowerzystów.

Radni dzielnicy Brzeźno i Wrzeszcz Dolny oraz mieszkańcy wspierani przez Rowerową Metropolię sprzeciwiają się planom miasta na przebudowę drogi rowerowej i ciągu pieszego wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Ich zdaniem zamiana miejscami drogi dla pieszych i rowerów nie poprawi, a wręcz pogorszy bezpieczeństwo użytkowników obu tras. Wniosek o pilne spotkanie i wspólne wypracowanie koncepcji trafił już na biurko wiceprezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz.



Aktualizacja, godz. 14.50.

Miasto odpiera zarzuty mieszkańców i radnych dzielnicy Wrzeszcz Dolny. W przesłanym oświadczeniu wyjaśnia powody decyzji o zamianie miejscami drogi rowerowej i alei spacerowej wzdłuż Hallera. Publikujemy je w całości.

"Zlecenie opracowania dokumentacji projektowej jest jednym z pierwszych kroków do realizacji zadania. Obecnie zastanawiamy się na sposobem realizacji usprawnienia istniejących dzisiaj rozwiązań. W najbliższym czasie planowane jest spotkanie z Rada Dzielnicy i mieszkańcami podczas którego przedstawimy zakres planowanych modernizacji.
Zlecenie prac projektowych obejmujących modernizację drogi rowerowej i chodnika położonych wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej wynika z dwóch powodów:
a) złego stanu nawierzchni tych ciągów komunikacyjnych,
b) wniosków od użytkowników tej przestrzeni oraz służb zajmujących się bezpieczeństwem ruchu wskazujących na niewłaściwy poziom bezpieczeństwa na drodze rowerowej i chodniku.

Propozycja zamiany drogi rowerowej z chodnikiem będzie analizowana przez projektanta na etapie przygotowywania dokumentacji technicznej, niemniej za tą opcją przemawiają względy merytoryczne:
a) obecna lokalizacja drogi rowerowej nie zapewnia na skrzyżowaniach, zjazdach i przy wyjściach z posesji odpowiednich trójkątów widoczności,
b) lokalizacja chodnika od strony jezdni, a drogi rowerowej za chodnikiem nie jest zgodna z zasadami dobrej praktyki, od strony jezdni powinna być usytuowana droga rowerowa,
c) usytuowanie chodnika bliżej wejść na posesje, a drogi rowerowej bliżej jezdni ogranicza liczbę punktów kolizji i potencjalne natężenia przecinających się strumieni ruchu,
d) chodnik usytuowany pomiędzy jezdnią a drogą rowerową odcięty jest od źródeł i celów podróży (pawilony handlowe, ogródki działkowe, klub Gedania, przedszkole),
e) zgodnie z obowiązującymi w Gdańsku Standardami dla infrastruktury rowerowej, przy aktualnym natężeniu ruchu, szerokość drogi rowerowej powinna wynosić 3,5 m, obecnie wynosi 2,6 m,
f) propozycja zamiany drogi rowerowej i chodnika pojawiła się w petycji skierowanej do Prezydenta, podpisanej przez ok. 60 osób".



Czy droga rowerowa i chodnik wzdłuż Hallera powinny zostać zamienione miejscami?

O planach urzędników dotyczących przebudowy 1,3 km odcinka drogi rowerowej i chodnika między Kościuszki zobacz na mapie Gdańskaul. Gdańską zobacz na mapie Gdańska informowaliśmy na początku stycznia. Publikacją mocno zdziwieni byli mieszkańcy Wrzeszcza i Brzeźna, a także radni obu dzielnic, bo o planach urzędników nic wcześniej nie wiedzieli.

- Byliśmy zaskoczeni tą koncepcją, bo nikt wcześniej nawet nie zapytał nas o zdanie - przyznaje Krystian Kłos, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Dolny. - Otrzymaliśmy dużo głosów od mieszkańców, którzy nie chcą zgodzić się na proponowane zmiany. Głosów było wiele i to z różnych stron, dlatego postanowiliśmy zorganizować spotkanie radnych dzielnicy z Wrzeszcza i Brzeźna z radnymi miasta i mieszkańcami. Zaprosiliśmy też Rowerową Metropolię, która poparła nasze zdanie i również twierdzi, że zaproponowana koncepcja jest nie do przyjęcia. W poniedziałek zwróciliśmy się do prezydent Aleksandry Dulkiewicz z wnioskiem o pilne spotkanie, wstrzymanie prac nad projektem i wspólne wypracowanie koncepcji, która będzie do przyjęcia dla każdej ze stron.
Największe zastrzeżenia radnych, mieszkańców i miejskich aktywistów budzi propozycja zamiany miejscami drogi rowerowej z chodnikiem. Ich zdaniem ruch pieszych między Wrzeszczem a Brzeźnem - zwłaszcza w sezonie letnim - jest zbyt intensywny, by ich przenieść na wąską, nawet zmodernizowaną ścieżkę.

Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii tłumaczy z kolei, że podnoszenie argumentu o poprawie bezpieczeństwa rowerzystów też jest nietrafione, bo poruszając się środkowym ciągiem na przejazdach znajdą się w martwym punkcie za drzewami, przez co staną się kompletnie niewidoczni dla kierowców włączających się do ruchu na al. Hallera.

- Ustanowienie widoczności wymagałoby wycięcia drzew alei w każdą stronę. Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego to pomysł naganny. Jednocześnie wystawia nie najlepsze świadectwo pomysłodawcom tych zmian, a więc Referatowi Mobilności Aktywnej. Zabrakło też konsultacji z mieszkańcami, radą dzielnicy. Zdumiewa nas takie podejście, bo bez konsultacji podpisano umowę na dokumentację za 160 tys zł - mówi Jackowski.
Wniosek o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami został złożony w Urzędzie Miasta w poniedziałek. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami został złożony w Urzędzie Miasta w poniedziałek.
W sobotę na wskazanym odcinku radni z Wrzeszcza zorganizowali wizję lokalną. Podczas obchodu technicznego zmierzyli szerokość zarówno drogi rowerowej, jak i ciągu pieszego. Wskazują, że zamiana nie jest konieczna i modernizację można przeprowadzić pozostawiając drogę rowerową i ciąg pieszy w obecnym śladzie.

Proponują też, by problemy z widocznością rowerzystów na wjazdach rozwiązać poprzez tzw. lejki wjazdowe, które sprawdzają się np. przy wjeździe do klubu Gedania. Taki lejek mógłby powstać np. przy wlocie ul. Kolonii Uroda. Wskazują też, że w wielu miejscach można poszerzyć obecną drogę rowerową do 3 metrów, bez konieczności zamieniania miejscami drogi rowerowej z aleją dla pieszych.

Próbowaliśmy zapytać Remigiusza Kitlińskiego z Referatu Mobilności Aktywnej o zarzuty stawiane autorom projektu, ten jednak odesłał nas do Biura Prasowego. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź od urzędników, dodamy ją do artykułu.

Opinie (245) 7 zablokowanych

  • Roger Jackowski to gdański człowiek roku 2017

    • 0 4

  • Bezpieczeństwo (2)

    Jak ma zostać zrealizowana zmiana stron między chodnikiem a ścieżką na skrzyżowaniu na Kościuszki? Wszyscy po skosie będą na siebie wpadać?

    • 5 4

    • Nie trzeba na skrzyżowaniu. Można to zrobić za skrzyżowaniem.

      • 2 0

    • Słuszna uwaga!

      Tam niedaleko Biedronki, banków, apteki, sklepów jest bardzo duży ruch pieszy i równie duży ruch rowerowy. I tam po skosie mają te dwa ruchy się krzyżować? To nie jest dobry pomysł.

      • 1 1

  • Zaczyna mi śmierdzieć jakimś deweloperen (5)

    To niby drobnostka, ale chyba komuś potrzebna

    • 26 11

    • Zapewne chcą apartamentowiec na tej ścieżce rowerowej postawić. (2)

      Będzie to najchudszy falowiec świata!

      • 8 8

      • Dzialki w srodku miasta raczej nie maja racji bytu. Tak wiec zaoranie tych ogrodkow dzialkowych przy Hallera to tak naprawde tylko kwesiaczasu. Zwlszcza ze i tak wiadomo, ze w niedalekiej przyszlosci, bedzie przedluzana Al. Zolniezy Wykletych/Hynka od ETC, bedzie sie wpinac w al. Plazynskiego (Dogi Zielonej) na wysokosci tego skrzyzowania ze swiatlami przed wiaduktem nad torami. I bedzie wlasnie budowana przez teren obecnych ogrodkow dzialkowych.

        • 4 1

      • Użyj mózgu

        Nie chodzi o budowanie czegos na sciezce

        • 8 4

    • zaburzenia

      a głosy też słyszysz?
      weź tabletkę

      • 0 2

    • a mi śmierdzi anarchią

      • 5 0

  • Ladny asfalt jest (3)

    mozna sobie masaz stop zrobic

    • 47 9

    • Bzdurny pomysł Kitlińskiego (2)

      Dobrze, że radni dzielnicowi zajęli się tematem. Remigiusz Kitlinski odleciał. Wymyślił projekt i boi się teraz go skonsultować. Myli się jednak, że uda się temat siłowo przeforsować.

      • 17 9

      • Jak w sopocie

        Zrobi się tam trasa spacerowa, będzie jak w sopocie, riksze, niezorganizowane grupy zorganizowane, czterokołowce i na koniec, dla poprawy bezpieczenstwa- ograniczenie do 10. . ..
        przecież obecnie ruch przebiega ram sprawnie i prawie się już ludzie nauczyli nie jeździć falangą....

        • 5 2

      • Niekoniecznie bzdurny. Przecięcia wyjazdów z działek są rzeczywiście niebezpieczne.

        • 6 1

  • Rogerek chce zrrobic karierę. Buhahaha!!! (1)

    • 6 6

    • No niestety, problem polega na tym że z p. Jackowskim b. trudno się współpracuje. Wygląda na to że chłop robi kolejny raz zamieszanie żeby na tym wypłynąć.

      • 2 0

  • BARDZO PILNA INWESTYCJA (1)

    a jeszcze pilniejsze niż naprawa nawierzchni, było postawienie tam od gradobicia słupków.

    • 3 3

    • akurat słupki tam były potrzebne. na pseudo kierowców nie ma innego rozwiązania

      • 2 1

  • A kiedy mieszkańcy nie są przeciwni? Każde zmiany, nowe inwestycje im nie pasują.

    • 3 2

  • (2)

    Ja podobnie jak Rodzer jestem aktywista rowerowym, za samo gloszenie, ze miasto, ktore ma budzet z podatkow wszystkich mieszkancow, nie z akcyzy na paliwo, powinno budowac zrozwnowazona infrastrukture, wiele tutaj mnie nienawidzi.
    Szokiem jest wszystko bo wczesniej na wsiach byl tylko PKS i rower ukrsina nieosiagalny szczyt marzen dla wielu...po przybyciu do miasta sa zniesmaczeni ze jwzdza tu riwery drozsze id ich stetryczaltch bmw u gnijacych audikow smuerszacych paskow i golfow w najwyzszej wersji tylko na dubaj z powerfull TDI engine

    • 4 8

    • A po polsku jak to będzie?

      • 5 0

    • Aktywisto, czytałeś przynajmniej co napisałeś? Poczytaj coś więcej niż instrukacja do roweru.

      • 4 2

  • Zaorać wszystko - Niech RObyg wszystko zabuduje

    po co słuchac mieszkancow urzedasy wiedza najelpeij jak uszczesiwic spoleczenstwo

    • 6 2

  • co za ludzie pracują w tym urzędzie?

    Najpierw robią potem myślą. No i klasyka - jak coś spiep...ne to nagle nie ma winnego i urzędnik gęba w kubeł. Żenada.

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum