• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo w lipcu nie ruszy. "Wierzymy, że nastąpi to w tym roku"

Maciej Korolczuk
9 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (378)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mevo 2.0 na pewno nie ruszy w lipcu - ogłosił Obszar Metropolitalny. Inauguracja systemu zależy od tego, jak szybko hiszpański operator upora się z problemami analogicznego systemu w Sztokholmie. Mevo 2.0 na pewno nie ruszy w lipcu - ogłosił Obszar Metropolitalny. Inauguracja systemu zależy od tego, jak szybko hiszpański operator upora się z problemami analogicznego systemu w Sztokholmie.

System rowerów Mevo 2.0 na pewno nie ruszy na początku lipca - poinformował we wtorek Obszar Metropolitalny. Powodem opóźnień są problemy hiszpańskiego operatora z rowerami w Sztokholmie i to od szybkiego, skutecznego i przede wszystkim bezpiecznego rozwiązania problemów z pękającymi ramami w stolicy Szwecji zależy, jak szybko i z jakimi rowerami ruszy Mevo w Trójmieście. - Wierzymy, że nastąpi to jeszcze w tym roku - mówią urzędnicy.



Kto ponosi odpowiedzialność za opóźnienie Mevo?

- W związku z tym, co się dzieje z rowerami w Sztokholmie, od kilku, kilkunastu dni intensywnie pracujemy nad rozwiązaniami pewnych zagrożeń, jakie się pojawiły - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego odpowiedzialnego za wdrożenie systemu Mevo 2.0. - Odwiedzaliśmy kilkukrotnie Sztokholm i zdawaliśmy sobie sprawę z problemów, z jakimi operator mierzy się w stolicy Szwecji. Od początku powtarzaliśmy, że bezpieczeństwo użytkowników rowerów jest najważniejsze. I choć rowery mają wszystkie niezbędne certyfikaty, to w kilku z nich zaczęły pękać ramy. Jesteśmy w stałym kontakcie z hiszpańskim operatorem, który na początku maja podjął decyzję o zawieszeniu tam systemu.


Z dziennikarzami spotkał się też Jordi Cabanas, szef City Bike Global.

- Niestety 2 maja byliśmy zmuszeni zawiesić funkcjonowanie systemu. Powodem była konieczność zadbania o bezpieczeństwo użytkowników. Szukamy przyczyny i sposobu na rozwiązanie tego problemu. Są dwa wyjścia z tej sytuacji. Pierwsze to wzmocnienie ramy roweru przez włoskiego producenta, a drugie - znalezienie innego dostawcy rowerów. Analizujemy, które rozwiązanie będzie najbardziej korzystne.
Na pytania dziennikarzy odpowiadał Jordi Cabanas z City Bike Global (z lewej), prezes Obszaru Metropolitalnego Michał Glaser (w środku) i Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo (z prawej). Na pytania dziennikarzy odpowiadał Jordi Cabanas z City Bike Global (z lewej), prezes Obszaru Metropolitalnego Michał Glaser (w środku) i Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo (z prawej).

"Nie jestem w stanie podać konkretnej daty"



I choć wtorkowa konferencja w siedzibie Obszaru miała dać odpowiedź na wiele pytań dotyczących głównie systemu Mevo, to dziennikarze zamiast konkretów słyszeli ogólne komunikaty o tym, że "pracujemy", "wierzymy w uruchomienie systemu jeszcze w tym roku", "robimy wszystko, by tak się stało".

Pewne jest jedno - system nie ruszy na początku lipca, a jego inauguracja zależy w dużej mierze od tego, jak szybko Hiszpanie uporają się z problemami w stolicy Szwecji. Kiedy to nastąpi?

- Tak szybko, jak to tylko możliwe - powtarzał jak mantrę Cabanas. - Nie jestem w stanie podać konkretnej daty.


Prawdopodobnie będą nowe rowery



Oprócz braku daty startu systemu przedstawiciele Obszaru i operatora systemu nie byli w stanie powiedzieć też, z jakich rowerów będą mogli korzystać mieszkańcy Trójmiasta i całej aglomeracji. Jak już wspomnieliśmy, pod uwagę brane są dwa rozwiązania: wzmocnienie ramy lub produkcja i dostarczenie innych rowerów.

I jak słyszymy - ale już nieoficjalnie - to ta druga opcja ma więcej zwolenników.

Na pytanie, kiedy nowe rowery miałyby się pojawić w Trójmieście, odpowiedzi już nie usłyszeliśmy.

- Wierzymy, że inauguracja nastąpi jeszcze w tym roku - ostrożnie dobierał słowa prezes Glaser. - Chcę podkreślić, że system Mevo 2.0 nie kosztował nas jeszcze ani złotówki, bo umowa jest tak skonstruowana, że zapłacimy operatorowi dopiero za miesiąc funkcjonowania systemu, tak jak się dzieje np. przy subskrypcji popularnych platform streamingowych.

Zastrzeżenie tylko do elektryków



Szukając światełka w tunelu, zapytaliśmy przedstawicieli Obszaru i City Bike Global, czy rozważany jest scenariusz uruchomienia w tym roku tylko części systemu, w oparciu wyłącznie o rowery bez napędu elektrycznego (wszystkie są już w Trójmieście i czekają na rozruch). Jak podkreślił Cabanas i Glaser, rozważane są różne scenariusze, a obawy dotyczą wyłącznie rowerów elektrycznych.

- To na tym skupiamy się teraz w pierwszej kolejności - podkreśla Glaser.

Miejsca

Opinie (378) ponad 10 zablokowanych

  • Kabaret (41)

    Mevo na pomorzu to jeden wielki kabaret. Utopiona wielka kasa, fiasko pierwszej wersji, i problemy z kolejnym podejściem. Drugie fiasko, które zaraz nastąpi to tzw. Fala, od której niektórzy już uciekli, bo jest niebotycznie droga. Szkoda tylko, że za zmarnowanie tak olbrzymich pieniędzy nikt nie odpowie.

    • 643 13

    • (18)

      NIC nas to na razie nie kosztuje. Czytałeś artykuł?

      • 8 119

      • nic?

        a myslisz, że ktoś się tym zajmuje za darmo, czy ten facet gada do kamery za darmo?

        • 0 0

      • Wolontariat

        Przecież ludzie obsługujący system pracują w ramach wolontariatu i jak przy Openerze każdy z nich wpłaca 1000 zł kaucji co miesiąc na poczet sumiennego rozliczenia swoich obowiązków :D

        • 1 1

      • To smutne, że nadal wśród nas, są tacy - nie dostrzegający faktów. Nic nas nie kosztuje?

        To wyjątkowo zacofany sposób postrzegania - nic nas nie kosztuje? Ty sam w to wierzysz?

        • 4 1

      • Ludzie twojego pokroju organizują "Mevo". Dlatego nic nie wychodzi, bo mają taką ocenę, jak ty.

        • 3 1

      • Jesteś naiwny do kwadratu. Nic nas nie kosztuje?

        Sam fakt, że kolejne lata nie będzie nic z wypożyczania rowerów?

        • 2 1

      • Za brak systemu trzeba będzie oddać kasę, która miasta dostały z UE....a tobie się wydaje, że skąd będzie ten zwrot?

        • 4 1

      • Pani kierownik projektu

        pracuje za darmo ? A jej ludzie społecznie ?

        • 16 1

      • Pensje pracowników (nawet szeregowych) GOM są niebotyczne- warto o to zapytać oficjalnie redakcjo!

        • 14 1

      • Lee ,ming chce pouczac innych naturalnie za wszystko zapłacili kosmici :) I on ma prawa wyborcze :) (1)

        • 33 3

        • Ja tez uważam, ze tak jest

          Jak PO coś mówi, to zawsze to jest prawda. Gdyby tak nie było to TVN by nie wspierał PO i tuska

          • 12 3

      • (2)

        Na świecie nie ma nic za darmo. Im szybciej to zrozumiesz tym lepiej dla Ciebie. To że formalnie miasto nie wydało ani złotówki za zapłatę operatorowi to nie znaczy że jest za darmo. Trzeba utrzymać ludzi, biura, zakupić sprzęt do pracy itp. Jeżeli zastanawiasz sie za czyja kase to Ci opwiem- za twoją, moją, i innych mieszkańców i osob płacoacych w Gdańsku podatki.

        • 65 1

        • jajajaja

          Za darmo to nawet pies nie szczeka.oooo

          • 15 0

        • Ciekawe czy w umowie

          Są przewidziane kary dla operatora, jeśli nie uruchomi tego "projektu" w terminie.

          • 29 0

      • o to ten co myśli że rząd ma rozdaje swoje pieniądze a nie nasz :D

        • 45 1

      • Koszty to co najmniej wynagrodzenia

        dla osób zatrudnionych przy Mevo po stronie Gdańska i innych miejscowości.
        Więc to nie prawda, że "nic nas to nie kosztowało".

        • 89 1

      • Jak to nie kosztuje? A państwowy OMGGS, który "zarządza" tym całym bałaganem to za darmo pracuje i wynajmuje budynki? Tam pracują nad Mevo w pocie czoła od 10 lat urzędnicy, mimo że rowerów jak nie było - tak nie ma!

        Jedyne komu nie płacimy (jeszcze) to "operatorowi", czyli spółce prywatnej, która faktycznie rowery ma dostarczyć. Ale spokojnie - zapłacimy, a rowerów i tak nie będzie...

        • 100 1

      • Nic nie kosztuje? To oni za darmo robią ten projekt? Nie wiedziałem!

        • 118 1

      • Nic?! A jaka jest różnica między kosztami Mevo1 i Mevo2?

        • 87 1

    • To mało powiedziane! Jak można wybrać drugi raz źle? (13)

      Ten projekt jest tak słabo rozpoznany przez osoby decyzyjne, że aż boli od informacji, które do nas napływają.

      • 60 1

      • Dulkiewicz ma talent (4)

        Czego się nie dotknie, zamienia się w... wiadomo co.

        • 50 5

        • w złoto ???

          • 0 0

        • Nooo.... Tylko ona nie wybierała dostawcy Mevo (1)

          • 5 23

          • Ale nagradzała a konto tych, którzy wybierali

            • 1 0

        • Taki serdeczny midas.

          • 21 0

      • Prawo zamówień publicznych (6)

        • 6 15

        • Tak to mogłeś se pisać za pierwszym razem (4)

          Teraz już miało być wszystko na 100% pewne xD

          • 16 0

          • Za pierszym razem był NextBike (3)

            NextBike, który ma swoje systemy w całej Europie i dają radę. A zresztą nie trzeba daleko szukać, wiele miast w Polsce ma rowery miejskie już od ponad 10 lat

            • 21 1

            • Nie nextbike tylko spółka córka (2)

              • 1 1

              • Jak w każdym innym mieście. (1)

                Czemu prawo zamówień publicznych pozwala na wystawienie słupa?

                • 0 0

              • Bo to kasa publiczna

                Czyli nikogo to nie obchodzi tak naprawdę, każdy tylko chce jak najwięcej dla siebie z koryta wygrzebać

                • 0 0

        • nierealistyczne wymagania nie są winą PZP

          pomysł na wymianę baterii w elektrykach zamiast stacji ładujących jest nadal nierealny - jeśli bateria nie wytrzymuje dnia pracy to przy tysiącu rowerów ile potrzebujesz serwisantów jeżdżących po mieście samochodami? przynajmniej kilkudziesięciu? - wspomagane rowery wymagają infrastruktury ładującej inaczej tak jak mevo1 stojaki będą pełne rozładowanych rowerów a ludzie będą się bić o rezerwacje pojedynczych zdolnych do jazdy...

          • 31 0

      • Skoro za pierwszym razem się udało nabić mieszkańców w butelkę, to czemu nie spróbować znowu?

        Gdyby urzędnicy wylecieli z hukiem a część poszła siedzieć to MEV0 2.0 działałoby jak w zegarku

        • 16 1

    • Spoko oboejetnie jak POKOwcy bedą sie kompromitowac POkemony i tak na nich zagłosują!! Okradamy was dla waszego dobra! (1)

      To jest zawsze jedno i to samo wytłumaczenie POlityków a POkemony wtedy klaszcza

      • 23 3

      • Jasne, ty jesteś pewnie tym światłym pisowcem, co uwielbia przepłacać za benzynę.

        Żeby przeciwdziałać panice na stacjacj:)

        • 0 1

    • Kabaret najczęściej bywa śmieszny ...

      ...oni są żałośni, nieudolni itp. Ale jaka władza na czele miasta tacy i podlegli.

      • 2 0

    • Nawalił producent rowerów. (1)

      Jak można było przewidzieć, że rowery są źle zaprojektowane?

      • 2 2

      • Produkcja

        O tak - w prywatnej produkcji zamawia się najpierw mniejszą partię próbną i ją testuję, jeśli wszystko się zgadza zamawia się docelową ilość ;)

        • 0 0

    • Zmarnowane nasze pieniądze, tak. Kto ma korzyści z tego, że tak nieudolny kosztowny system został na siłę wprowadzony?

      Jestem pewien, że jest taka grupa...

      • 2 0

    • Oddajcie moje piniondze

      mevo - afera pomorska

      • 6 0

    • Może i kabaret ale bardzo kosztowny - pan płaci, pani płaci, a urzędnicy udający klaunów zarabiają

      • 7 0

  • ruszy w grudniu, w sam raz na gwazdkę

    • 0 0

  • Mevo- skazane na zagładę. Mówiłem i dalej twierdzę że gdańsk e rowery nigdy nie rusza bo barany się tym zajmują. Rower to rower a nie rower elektryczny przerost formy nad treścią zawsze się tak kończy. Poza tym ceny są z kosmosu no ale przecież inflacja. Szkoda że w Warszawie i np. Lubinie działa rower tani sprawny jedna aplikacja w obu miastach no ale barany gdański muszą mieć swoją specjalna inna łączkę.

    • 0 0

  • Nie jestem Odpowiedzialny ! I co mi zrobicie ?! (3)

    Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego od czasu jego powstania w 2012 roku. Pracownik samorządowy, ekonomista, ekspert ds. stosunków międzynarodowych.

    Urodzony 22 listopada 1983 r. Jest absolwentem ekonomii i politologii na Uniwersytecie Gdańskim oraz Instytutu Nauk Politycznych w Lyonie. Ukończył europejskie studia podyplomowe Dyplomacja i relacje międzynarodowe UE w Kolegium Europejskim w Brugii oraz studia podyplomowe dot. rozwoju regionalnego na Uniwersytecie Warszawskim.

    W latach 2008-2012 był asystentem prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. W Kancelarii Prezydenta odpowiadał m.in. za powołanie stowarzyszenia metropolitalnego i przygotowanie metropolii do perspektywy finansowej UE 2014-2020. Poza koordynacją codziennych obowiązków prezydenta odpowiadał za współpracę z Komitetem Regionów w Brukseli oraz z Unią Metropolii Polskich, której w latach 2007-2015 prezydent Adamowicz był prezesem.

    Od czerwca 2012 r. jest dyrektorem Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (do 2015 r. Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego). Odpowiada za realizację zadań OMGGS jako Instytucji Pośredniczącej wdrażającej wraz z samorządem województwa Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata 2014 2020. Jest współautorem Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na mocy której realizowanych jest obecnie 160 projektów europejskich o wartości 3,6 mld zł (z dofinansowaniem na poziomie 1,8 mld zł).

    Jest dyrektorem kongresu Smart Metropolia, największej corocznej konferencji poświęconej współpracy miejsko-wiejskiej w ramach obszarów metropolitalnych oraz wyzwaniom współtworzenia mądrej polityki państwa wobec miast i gmin.

    Biegle posługuje się językiem angielskim, w stopniu komunikatywnym językiem francuskim.

    • 4 1

    • Jak ktoś jest absolwentem uczelni we Francji i dysponuje jedy ie komunikatywnym francuskim?

      Czy może przechwala się Erasmusem w CV, tak jak szefowa zresztą?

      • 0 0

    • Jeżeli on jest współautorem strategii to wszyscy jesteśmy autorami. Co za ściema...ale napisać można wszystko...I być dyrektorem można bo ładnie brzmi...

      • 0 0

    • tyle słów o jego profesji, a tak naprawdę trzymał tylko teczkę adamowiczowi

      wykształcenie? kolejny spec od mieszania kijem powietrza, ale brzmi prestiżowo, co nie?

      • 2 0

  • Powiedział ale czy on się nadaje? (2)

    Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego odpowiedzialnego za wdrożenie systemu Mevo 2.0. - był odpowiedzialny również za Mevo 1.0. Dlaczego tacy ludzie się w dalszym ciągu tym zajmują. To tak jakby ktoś dwa razy doprowadził do bankructwa firmę i... by mu dali trzecią firmę do zarządzania. Ten Pan ewidentnie ma pasmo porażek i generuje milion strat. Absolutnie tego nie rozumiem, dlaczego nie ma odpowiedzialności urzędników? Kiedyś to się chociaż podawali do dymisji, teraz już są tak bezkarni że tkwią przyspawani do stołków bez względu na "swoje dokonania".

    • 57 1

    • Dlaczego ktoś od wyrzucania w błoto (transferowania do prywatnych spółek) dziesiątek albo i setek milionów złotych nadal jest na kierowniczym stanowisku w Polskim Palermo?

      Nie wiem, ale się domyślam.

      • 0 1

    • Nikt nie ponosi za nic odpowiedzialnosci

      • 8 0

  • (1)

    Nikt tych rowerów nie oglądał nie sprawdził!!!!!!!

    • 8 0

    • Tak samo jak w Mevo 1

      Nikt nie wiedział jakie będą rowery. Po prostu miały być elektryczne. Aż dziw, że nie zrobili ich z tektury (albo styropianu).

      • 0 0

  • Trzeba było zacząć od 3000 rowerów tradycyjnych (1)

    A potem się uczyć jak opłacalnie wdrożyć rowery elektryczne

    • 8 1

    • W 3mieście nawet same tradycyjne by nie wypaliły. Ale też jestem za tradycyjnymi, bo pewnie wypożyczenie byłoby tańsze

      • 2 0

  • Ankieta (5)

    Co się wcześniej definitywnie rozwali ?
    MEVO czy FALA ?
    Na razie idą łeb w łeb. Nic nie działa, pomimo gigantycznej przejedzonej kasy i wielokrotnie przesuwanych terminów.

    • 92 1

    • Kim są beneficjenci niedziałającego MEVO?

      • 0 0

    • Fala

      To będzie przekret dziesięciolecia

      • 9 0

    • Fala pokryje porażke mevo (2)

      Będzie taka wtopa z Fala że mevo to przy tym będzie plankton

      • 17 0

      • brakuje na szkoły, brakuje na biblioteki, na remonty dróg, ale na kolejne "innowacyjne" rozwiązania są miliony (1)

        Nikt nie prosił o mevo ani falę w takim kształcie, jaki mamy, lepiej tę kasę przeznaczyć na coś, z czego skorzystają podatnicy.

        • 13 0

        • Nie miliony

          tylko SETKI milionów, jak się to zsumuje

          • 2 0

  • oby nigdy

    • 0 0

  • to są jaja

    Ludzie, to jest naprawde juz temat dla prokuratury i kazdy, kto podejmowal decyzje z artykulu o niegospodarnosci powinien odpowiedziec! W szczegolnosci pani Prezydent. Zarowno za MEVO 1 i obeny syf.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum