• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Maciej Korolczuk
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie. Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie.

We wtorek po godz. 11 system Mevo oficjalnie został wyłączony. Zarząd Nextbike wcześniej poinformował, że przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości zależnej od siebie spółki NB Tricity, operatora roweru metropolitalnego Mevo. To skutek zerwania umowy przez Obszar Metropolitalny oraz nałożenia na operatora kar umownych w wysokości 22 mln zł. Z tej kwoty Obszar odzyska tylko 8 mln zł, z czego połowę stanowi gwarancja bankowa.



Co teraz powinno stać się z systemem Mevo?

Przypomnijmy: W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego poinformował o zerwaniu umowy ze spółką NB Tricity, operatorem systemu Mevo. Jako przyczynę tak radykalnej decyzji podano brak zgody na przedstawione warunki ugody, jaką mający problemy z płynnością finansową operator chciał zawrzeć ze swoimi wierzycielami - w tym z OMGGS.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej - dobro, jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1,2 tys. rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

Co dalej z Mevo? Koniec systemu o godz. 21:28



Jeszcze w poniedziałek po południu można było wypożyczać i rezerwować rowery. Według informacji podanych na stronie mevowatchdog ostatnia bateria w rowerze została wymieniona przez serwis w poniedziałek późnym wieczorem (godz. 21:28). Można to uznać za symboliczną godzinę końca dotychczasowego systemu.

We wtorek rano użytkownicy, podchodząc do rowerów na stacji, zapewne zadawali sobie pytanie: czy Mevo jeszcze działa? Okazało się, że korzystanie z systemu było już od rana mocno utrudnione, a liczba - tylko teoretycznie - dostępnych do wypożyczenia rowerów spada z godziny na godzinę. Wkrótce rowery znikną nie tylko z aplikacji, ale z ulic, bo Obszar wystąpił do operatora nie tylko o zapłatę kar umownych (o czym poniżej), ale też o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.

Na razie nie wiadomo, co się stanie z tymi rowerami ani gdzie będą przechowywane. Według deklaracji zarządu Obszaru już teraz rozpoczynają się prace nad znalezieniem nowego operatora i przywrócenia systemu. Według bardzo ostrożnych szacunków mogłoby to nastąpić najwcześniej wiosną.

Nextbike złoży wniosek o ogłoszenie upadłości NB Tricity



Do całej sytuacji w komunikacie giełdowym odniosła się już spółka Nextbike. Wobec wypowiedzenia umowy przez OMGGS w poniedziałek zarząd podjął decyzję w sprawie przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Drugim powodem było nałożenie na spółkę kar umownych w kwocie 22 mln 187 tys. zł.

- Wobec tego spółka zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego - czytamy w komunikacie.
Jak tłumaczy jednak Alicja Mongird, rzecznik OMGGS, spółka błędnie podała w komunikacie wielkość kar. Jak tłumaczy, wobec przedwczesnego zerwania umowy, jej wartość została ograniczona do 8 mln zł. I to tyle wynosi obecna należność spółki wobec Obszaru. Połowę z tej sumy gminy otrzymają z banku w ramach gwarancji zapisanej w umowie.

Wspomniane 8 mln zł spółka musi zapłacić w terminie trzech dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie Obszar wezwał operatora "o niezwłoczne zabezpieczenie majątku nabytego przez stowarzyszenie w ramach etapu I realizacji umowy".

Po południu głos zabrał prezes Paweł Orłowski. Przyznał, że zakończenie współpracy z OMGGS było przez spółkę jednym z branych pod uwagę scenariuszy.

- Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Jednocześnie kontynuujemy obsługę pozostałych klientów - powiedział Orłowski i podkreślił, że sytuacja ta nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska, obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce.
Jak czytamy, zarząd "analizuje zasadność odstąpienia od umowy przez stowarzyszenie oraz nałożenia kary umownej".

Pozostałe 14 mln zł to kara umowna wynikająca z pozostałych uchybień i opóźnień w realizacji umowy m.in. niedostarczenia pozostałych 2,8 tys. rowerów w ramach II etapu, niedostatecznego stopnia dostępnych rowerów na stacjach itp. Ta należność jednak nie zostanie uregulowana, wobec odstąpienia od umowy.

Przedpłaty zostaną zwrócone użytkownikom



Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku. Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku.
W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".

Jak odzyskać wpłacone pieniądze?



Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.

Do pobrania: wzór oświadczenia.

Oświadczenie można przesłać:

  • drogą elektroniczną na adres e-mail bok@rowermevo.plbiuro@nextbike.pl
  • drogą elektroniczną przez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.rowermevo.pl
  • listem poleconym na adres pocztowy: ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
  • osobiście w siedzibie Operatora - NB TRICITY Spółka z o.o., ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa

Urzędnicy apelowali też, by użytkownicy systemu do odwołania wstrzymali się z wykupowaniem nowych abonamentów. We wtorek przed południem system oficjalnie został wyłączony. Od tej pory nie można rejestrować się, doładowywać konta ani wypożyczać rowerów.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike w przetargu na operatora systemu Mevo opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

Opinie (648) ponad 50 zablokowanych

  • Trochę jednak szkoda

    Idea z wypożyczenie roweru po całym Trójmieście była fajna. Sporo ludzi z tego korzystało (przynajmniej w mojej okolicy)

    • 1 2

  • Złotousta Dulkiewicz załatwiła sprawę, a w sumie było coraz lepiej i następne rowery za chwilę miały być w użyciu.

    • 1 0

  • Komedia

    I tyle w temacie

    • 1 0

  • Niemiecka solidnosc

    • 1 0

  • Te rowery to bubel teraz miasto zostało z 1200 rowerów które wymagają serwisu.
    1. Te silniki nie nadają się do trzymania tych rowerów cały czas pod chmurką!
    Są to najtańsze silniki tego typu czyli "mid"
    2. Same rower są mocno zmęczone urwany szprychy luzy w suportach itp.
    I tu jak zawsze jest pytanie kto z urzędu na to pozwolił?!
    Teraz nie ma dobrego rozwiązania, każde będzie bardzo kosztowne!
    Mamy 3miasto każde ma walory turystyczne powinniśmy być przykładem a tymczasem jesteśmy pośmiewiskiem.
    Dla mnie to jest przykład ogromnej niegospodarności! I co kolejny raz nie ma winnego z urzędu?
    Kto personalnie za to odpowiada Imię Nazwisko i jakie konsekwencje z tego powodu poniósł?

    • 0 0

  • dobrze iż zdąrzyłem jednego przechwycić do piwnicy

    i będę se jeździł jak przycichnie

    • 0 0

  • do prokuratury - prosze przeczytac i realizowac...

    przekręt od początku- setki razy zwracaliśmy na to uwagę!!! wiele było takich opinii. 1. z jakiej racji wycena roweru to 12k pln??? wartosc tego sprzetu to max 2-3k pln- w tej wersji w jakiej został skonstruowany, z takim silnikiem jaki mu dodano- przy załozeniu hurtowej dostawy kilku tysiecy szt!!! ta wycena była od poczatku sztuczna- to jest podstawa tego mega przekretu- skok na kase z dofinansowania!!! to nadaje sie tylko do prokuratury- ale inteligentnej a nie takiej, jaka mamy, bo ta obecna nie dzwiga tematu- poniewaz jest najwyrazniej bezmyslna. /no niestety- panie i panowie prokuratorzy. wycofam te opinie- jak ruszycie do ataku- przeciez to jest klasyczny przekret!!!/. nie dyskutuje tu z sama konstrukcja- bledna- projektu- bo to cisnienie na elektryczne rowery- mialo na celu wylacznie zwiekszenie dotacji- poza tym pomysl na samoochodziki z goscmi wymieniajacymi baterie na stacjach- no to jest jakis kabaret- blazenada od a do z. 2. chyba jasne bylo od poczatku- ze konstrukcja firemki realizujacej projekt byla taka- zeby zwinac zagle w razie niemca- i to ma wlasnie miejsce. kto zaplaci kary umowne- i kto zwroci kase miastu??? ponownie- do prokuratury: nalezy pojsc tropem odpowiedzialnosci finansowej czlonkow zarzadu osobiscie- w przypadku dzialania niezgodnego z prawem- a to jest do udowodnienia!!! i wtedy- placic beda cwaniaczki z nextbike oraz ich ziomale. 3. kto w UM Gdansk- zostanie pociagniety personalnie do odpowiedzialnosci za te gigantyczna niegospodarnosc???? do prokuratury ponownie- czekamy na konkretne ruchy a nie na medialne bicie piany, do roboty natychmiast- to jest wasz obywatelski obowiazek!!!!

    • 4 1

  • to jest przykład wyłudzania kasy z unijego budzetu

    od poczatku była to lipa pytanie czy i w jakim stopniu urzednicy z UM maczali w tym palce nie wiem czy to nie za urzedowania świetego Pawła jeszcze....CBA powinno sie temu przyjrzeć czy politycy PO w tym nie maczali palców

    • 0 0

  • stacje dokowania......

    Jezeli taka dluga perspektywa ponownego uruchomienia, to nalezy pozbierac stacje dokowania. A raczej lepsza nazwa i bardziej trafna to stalowe obskurne stojaki ktore praktycznie do niczego innego nie sluza poza tym, ze mozna cos do nich przywiazac np lancuchem. Zajmuja niepotrzebnie miejsce i psuja estetyke miasta.

    • 0 0

  • Nextbike ubity - chichot historii

    Ding ding! Przybywam z przyszłości, by obwieścić, że globalna pandemia ubiła Nextbike Polska.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum