• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Maciej Korolczuk
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie. Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie.

We wtorek po godz. 11 system Mevo oficjalnie został wyłączony. Zarząd Nextbike wcześniej poinformował, że przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości zależnej od siebie spółki NB Tricity, operatora roweru metropolitalnego Mevo. To skutek zerwania umowy przez Obszar Metropolitalny oraz nałożenia na operatora kar umownych w wysokości 22 mln zł. Z tej kwoty Obszar odzyska tylko 8 mln zł, z czego połowę stanowi gwarancja bankowa.



Co teraz powinno stać się z systemem Mevo?

Przypomnijmy: W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego poinformował o zerwaniu umowy ze spółką NB Tricity, operatorem systemu Mevo. Jako przyczynę tak radykalnej decyzji podano brak zgody na przedstawione warunki ugody, jaką mający problemy z płynnością finansową operator chciał zawrzeć ze swoimi wierzycielami - w tym z OMGGS.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej - dobro, jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1,2 tys. rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

Co dalej z Mevo? Koniec systemu o godz. 21:28



Jeszcze w poniedziałek po południu można było wypożyczać i rezerwować rowery. Według informacji podanych na stronie mevowatchdog ostatnia bateria w rowerze została wymieniona przez serwis w poniedziałek późnym wieczorem (godz. 21:28). Można to uznać za symboliczną godzinę końca dotychczasowego systemu.

We wtorek rano użytkownicy, podchodząc do rowerów na stacji, zapewne zadawali sobie pytanie: czy Mevo jeszcze działa? Okazało się, że korzystanie z systemu było już od rana mocno utrudnione, a liczba - tylko teoretycznie - dostępnych do wypożyczenia rowerów spada z godziny na godzinę. Wkrótce rowery znikną nie tylko z aplikacji, ale z ulic, bo Obszar wystąpił do operatora nie tylko o zapłatę kar umownych (o czym poniżej), ale też o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.

Na razie nie wiadomo, co się stanie z tymi rowerami ani gdzie będą przechowywane. Według deklaracji zarządu Obszaru już teraz rozpoczynają się prace nad znalezieniem nowego operatora i przywrócenia systemu. Według bardzo ostrożnych szacunków mogłoby to nastąpić najwcześniej wiosną.

Nextbike złoży wniosek o ogłoszenie upadłości NB Tricity



Do całej sytuacji w komunikacie giełdowym odniosła się już spółka Nextbike. Wobec wypowiedzenia umowy przez OMGGS w poniedziałek zarząd podjął decyzję w sprawie przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Drugim powodem było nałożenie na spółkę kar umownych w kwocie 22 mln 187 tys. zł.

- Wobec tego spółka zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego - czytamy w komunikacie.
Jak tłumaczy jednak Alicja Mongird, rzecznik OMGGS, spółka błędnie podała w komunikacie wielkość kar. Jak tłumaczy, wobec przedwczesnego zerwania umowy, jej wartość została ograniczona do 8 mln zł. I to tyle wynosi obecna należność spółki wobec Obszaru. Połowę z tej sumy gminy otrzymają z banku w ramach gwarancji zapisanej w umowie.

Wspomniane 8 mln zł spółka musi zapłacić w terminie trzech dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie Obszar wezwał operatora "o niezwłoczne zabezpieczenie majątku nabytego przez stowarzyszenie w ramach etapu I realizacji umowy".

Po południu głos zabrał prezes Paweł Orłowski. Przyznał, że zakończenie współpracy z OMGGS było przez spółkę jednym z branych pod uwagę scenariuszy.

- Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Jednocześnie kontynuujemy obsługę pozostałych klientów - powiedział Orłowski i podkreślił, że sytuacja ta nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska, obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce.
Jak czytamy, zarząd "analizuje zasadność odstąpienia od umowy przez stowarzyszenie oraz nałożenia kary umownej".

Pozostałe 14 mln zł to kara umowna wynikająca z pozostałych uchybień i opóźnień w realizacji umowy m.in. niedostarczenia pozostałych 2,8 tys. rowerów w ramach II etapu, niedostatecznego stopnia dostępnych rowerów na stacjach itp. Ta należność jednak nie zostanie uregulowana, wobec odstąpienia od umowy.

Przedpłaty zostaną zwrócone użytkownikom



Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku. Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku.
W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".

Jak odzyskać wpłacone pieniądze?



Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.

Do pobrania: wzór oświadczenia.

Oświadczenie można przesłać:

  • drogą elektroniczną na adres e-mail bok@rowermevo.plbiuro@nextbike.pl
  • drogą elektroniczną przez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.rowermevo.pl
  • listem poleconym na adres pocztowy: ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
  • osobiście w siedzibie Operatora - NB TRICITY Spółka z o.o., ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa

Urzędnicy apelowali też, by użytkownicy systemu do odwołania wstrzymali się z wykupowaniem nowych abonamentów. We wtorek przed południem system oficjalnie został wyłączony. Od tej pory nie można rejestrować się, doładowywać konta ani wypożyczać rowerów.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike w przetargu na operatora systemu Mevo opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

Opinie (648) ponad 50 zablokowanych

  • SKM

    Niestety w skm coraz więcej pseudo rowerzystów wypychających swoje graty w godzinach szczytu !!

    • 4 1

  • kolwjny gdanski przewal poszedl na dno. Zostalismy z rowerami, bez aplikacji i operatora. Kazdy zdrowo myslaca osoba na etapie przetargu mowila ze sa bledne zalozenia i wygrala podejrzana firma corka. Zostalimsy z rowerami, Niecmy z nextbike gmbh z zyskiem z ich sprzedazy i niczym wiecej. No i pewnie jakas zaintesowana osoba przy przetargu zarobila kasa. Typowa Gdańska robota...

    • 7 0

  • Kto za to wszystko odpowie? Tyle milionów poszło na tą inwestycję! Jeden wielki przekręt!

    • 6 0

  • Znowu nieudoli urzednicy (1)

    Jestem chwilowo za granica. Czy tam co tu sie dzieje. Kolejny dowód na to, ze nie warto do 3city wracac.

    • 4 1

    • jak nie wrocisz i sam nic nie zrobisz

      to sie nie przekonasz czy warto.

      • 0 0

  • Typowe dla rzadow PO. Mam nadzieje ze PiS wreszcie przejmie wladze w Gdansku i zaprowadzi ład.
    Jak teraz mam sie poruszac ? Zawsze odpalalam MEVO jak jechalam do pracy.

    • 4 1

  • Ha ha

    Gdańsk

    • 6 0

  • Szkoda , cóż....hm zostały jeszcze hulajnogi :)

    • 2 0

  • Dlaczego w przetargu odpadła druga firma, która oferowała to samo za dwa razy więcej? (18)

    • 135 20

    • Odpadła 2 firma (3)

      Prawo o zamówieniach, a druga sprawa jakby np Pani prezydent wybrała 2 firmę to by ludzie i władza ja zniszczyli. Bo u nas odrazu widzą w tym jakieś przekręty a nie ze dana firma faktycznie dobrze wyliczyła koszty użytkowania

      • 0 0

      • Od decyzji jest komisja przetargowa. (2)

        Masz Ty w ogóle pojęcie o przetargach ?

        Decyzje podejmuje komisja przetargowa. Prezydent jedynie podpisuje umowę z firmą którą ta komisja ogłosiła jako wygrywająca przetarg.

        a tak poza tym to Adamowicz tą umowę podpisywał a nie żadna pani prezydent ;)

        • 0 0

        • Decyzja - kierownik zamawiającego.

          To wynika z Ustawy pzp, ale praktycznie w przypadku kryteriów policzalnych matematycznie, kierownik tylko potwierdza podpisem propozycję komisji przetargowej. W przypadku Mevo grzechem pierworodnym było premiowanie liczby rowerów elektrycznych ( a więc jakość!). Koszty obsługi systemu wzrastają wielokrotnie, a przy rosnących kosztach pracy, spowodowałyby prędzej, czy później bankructwo przedsięwzięcia. Może fakt, że stało się tak szybko jest szczęściem w nieszczęściu.

          • 1 0

        • .

          Odpowiada i tak prezydent bo w jego imieniu działa komisja.

          • 0 0

    • (1)

      Bo żyjemy w Polsce i niestety działa prawo Zamówień publicznych czyli cena czyni cuda

      • 1 0

      • gdyby nie było 500+ to by były pieniadze

        • 1 1

    • prawo zamówień publicznych (4)

      ma być tanio i dziadowsko i już. A potem się ludziska w internetach dziwią że takie katastrofy. Jak by wiedzieli co się przez to dzieje. np. w urzędach skarbowych

      • 33 6

      • ma być tanio i dobrze (2)

        w zamówieniu też są warunki co do jakości. Niemniej problem jest inny. Możliwości ustawiania przetargów.

        • 8 1

        • Tak, 90% cena, 10% jakość. Żenujące.

          • 2 0

        • A w umowie są kary

          którą to umowę podpisuje spółka celowa z kapitałem 5000... Kasy na kary nie ma - to po co wprowadzać w umowie kary? Chyba tylko po to by przejąć interes.

          • 15 0

      • cena jest tylko jednym z kryteriów

        • 3 0

    • Ponieważ oferowała to samo (3)

      Za dwa razy więcej.

      • 163 1

      • (2)

        ale przynajmniej było by to porzadnie zrobione.

        • 10 30

        • Tylko gdyby wybrano tamtą ofertę,

          to zawodowi malkontenci podnieśliby z kolei raban, że za drogo, że wałek, że układ trójmiejski, mała Sycylia i w ogóle PO-wski przekręt.

          • 21 2

        • A jak ktos zaoferowal by 10 tazy wiecej za to samo

          To dopiero byłoby super!

          • 43 2

    • Druga firma odpadła bo najważniejsza była cena.

      Wygrywający nie policzył prawdziwych kosztów Mevo.

      • 16 2

    • skoro w amber gold pośrednio winni są frajerzy, ktorzy wpłacali na nierealne oprocentowanie

      to tutaj winni są też urzednicy, którzy zaakceptowali nierealne ekonomicznie oferty operatora.

      • 26 5

    • bo nie była z niemiec !!!!!!!!!!!!

      • 12 8

  • CBA

    Tym powinno się zając CBA!

    • 6 0

  • Po Euro komuś padł biznes z namiotami

    przy stoczni. Zniknęły w dwie noce kilkaset sztuk. Czy niebieskie rowery tak samo skończą?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum