• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Maciej Korolczuk
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie. Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie.

We wtorek po godz. 11 system Mevo oficjalnie został wyłączony. Zarząd Nextbike wcześniej poinformował, że przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości zależnej od siebie spółki NB Tricity, operatora roweru metropolitalnego Mevo. To skutek zerwania umowy przez Obszar Metropolitalny oraz nałożenia na operatora kar umownych w wysokości 22 mln zł. Z tej kwoty Obszar odzyska tylko 8 mln zł, z czego połowę stanowi gwarancja bankowa.



Co teraz powinno stać się z systemem Mevo?

Przypomnijmy: W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego poinformował o zerwaniu umowy ze spółką NB Tricity, operatorem systemu Mevo. Jako przyczynę tak radykalnej decyzji podano brak zgody na przedstawione warunki ugody, jaką mający problemy z płynnością finansową operator chciał zawrzeć ze swoimi wierzycielami - w tym z OMGGS.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej - dobro, jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1,2 tys. rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

Co dalej z Mevo? Koniec systemu o godz. 21:28



Jeszcze w poniedziałek po południu można było wypożyczać i rezerwować rowery. Według informacji podanych na stronie mevowatchdog ostatnia bateria w rowerze została wymieniona przez serwis w poniedziałek późnym wieczorem (godz. 21:28). Można to uznać za symboliczną godzinę końca dotychczasowego systemu.

We wtorek rano użytkownicy, podchodząc do rowerów na stacji, zapewne zadawali sobie pytanie: czy Mevo jeszcze działa? Okazało się, że korzystanie z systemu było już od rana mocno utrudnione, a liczba - tylko teoretycznie - dostępnych do wypożyczenia rowerów spada z godziny na godzinę. Wkrótce rowery znikną nie tylko z aplikacji, ale z ulic, bo Obszar wystąpił do operatora nie tylko o zapłatę kar umownych (o czym poniżej), ale też o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.

Na razie nie wiadomo, co się stanie z tymi rowerami ani gdzie będą przechowywane. Według deklaracji zarządu Obszaru już teraz rozpoczynają się prace nad znalezieniem nowego operatora i przywrócenia systemu. Według bardzo ostrożnych szacunków mogłoby to nastąpić najwcześniej wiosną.

Nextbike złoży wniosek o ogłoszenie upadłości NB Tricity



Do całej sytuacji w komunikacie giełdowym odniosła się już spółka Nextbike. Wobec wypowiedzenia umowy przez OMGGS w poniedziałek zarząd podjął decyzję w sprawie przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Drugim powodem było nałożenie na spółkę kar umownych w kwocie 22 mln 187 tys. zł.

- Wobec tego spółka zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego - czytamy w komunikacie.
Jak tłumaczy jednak Alicja Mongird, rzecznik OMGGS, spółka błędnie podała w komunikacie wielkość kar. Jak tłumaczy, wobec przedwczesnego zerwania umowy, jej wartość została ograniczona do 8 mln zł. I to tyle wynosi obecna należność spółki wobec Obszaru. Połowę z tej sumy gminy otrzymają z banku w ramach gwarancji zapisanej w umowie.

Wspomniane 8 mln zł spółka musi zapłacić w terminie trzech dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie Obszar wezwał operatora "o niezwłoczne zabezpieczenie majątku nabytego przez stowarzyszenie w ramach etapu I realizacji umowy".

Po południu głos zabrał prezes Paweł Orłowski. Przyznał, że zakończenie współpracy z OMGGS było przez spółkę jednym z branych pod uwagę scenariuszy.

- Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Jednocześnie kontynuujemy obsługę pozostałych klientów - powiedział Orłowski i podkreślił, że sytuacja ta nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska, obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce.
Jak czytamy, zarząd "analizuje zasadność odstąpienia od umowy przez stowarzyszenie oraz nałożenia kary umownej".

Pozostałe 14 mln zł to kara umowna wynikająca z pozostałych uchybień i opóźnień w realizacji umowy m.in. niedostarczenia pozostałych 2,8 tys. rowerów w ramach II etapu, niedostatecznego stopnia dostępnych rowerów na stacjach itp. Ta należność jednak nie zostanie uregulowana, wobec odstąpienia od umowy.

Przedpłaty zostaną zwrócone użytkownikom



Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku. Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku.
W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".

Jak odzyskać wpłacone pieniądze?



Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.

Do pobrania: wzór oświadczenia.

Oświadczenie można przesłać:

  • drogą elektroniczną na adres e-mail bok@rowermevo.plbiuro@nextbike.pl
  • drogą elektroniczną przez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.rowermevo.pl
  • listem poleconym na adres pocztowy: ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
  • osobiście w siedzibie Operatora - NB TRICITY Spółka z o.o., ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa

Urzędnicy apelowali też, by użytkownicy systemu do odwołania wstrzymali się z wykupowaniem nowych abonamentów. We wtorek przed południem system oficjalnie został wyłączony. Od tej pory nie można rejestrować się, doładowywać konta ani wypożyczać rowerów.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike w przetargu na operatora systemu Mevo opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

Opinie (648) ponad 50 zablokowanych

  • 3. Kompletny wal od początku nastawiony na grabierzy państwowej kasy przy akceptacji POKOentuzjastow
    2. Rowery elektryczne tak ale ładowane na stacji a nie przez ekipy podmieniajace baterie
    1. Górny i dolny taras Gdańska to wynik nieudolności władz które taki rozwój miasta wspierały od 2 lat

    • 3 0

  • kolejny (31)

    przekręt, gdzie my żyjemy?

    • 437 41

    • w gdansku kolego, w gdansku...w stolicy przekrętów i oszustów

      • 4 0

    • skąd wiesz że przekręt? (13)

      • 24 35

      • (12)

        Chyba nikt poważny nie sądził że spółka z 5k kapitału zakładowego do obsługi wielomilionowego zamówienia jest czymś więcej niż słupem do wyprowadzenia pieniędzy.

        • 107 12

        • (10)

          przecież to spółka celowa największego operatora rowerów miejskich w Europie a nie jakiegoś słupa. I normalnym jest, że tworzy się takie spółki po to aby zminimalizować ryzyko dla spółki matki.

          • 24 29

          • Tak - tak sie zakłada bo na to pozwala prawo (2)

            W ten sposób nie ma się żadnego ryzyka i odpowiedzialności. To jakbym ja miał kilka dowodów.

            • 7 0

            • Polacy krętaczki. (1)

              Już sposób myślenia dowodzi że coś z Wami nie tak. Ktoś chce coś mieć i ogłasza przetarg na to coś. Ktoś chce zarobić i zgłasza się że to coś wykona. Dodatkowo daje gwarancję bankową że to zrobi dobrze. I teraz: chcę mieć ale nie chcę dobrze zapłacić więc wybieram tego co oczekuje najmniej - z założenia będzie słabe. Chce zarobić ale nie mam z czego to tnę koszty - z automatu będzie słabe. Mechanizm prosty. A Wy: ktoś oszukał, okradł, sfałszował, sztuczna mgła, ect. Tak po polsku. Masakra. A prawda jest banalna za postawione oczekiwania za mało kasy.

              • 2 5

              • Oj Stachu...

                My Polacy już nie jedno widzieliśmy i nie wierzymy w banały. A Wy nawet ładnie piszecie w naszym języku ;)

                • 4 0

          • Tak? (3)

            A podasz inne przykłady tej normy? Gdzie jeszcze duży operator dał brand za mniejszościowy pakiet udziałów w spólce celowej?

            • 3 5

            • (2)

              Przecież nextbike ma 100% udziałów, więc jaki mniejszościowy pakiet?

              • 5 6

              • Mówisz? (1)

                A od kiedy ma 100%

                • 4 0

              • Ułatwię ci nieco

                Nextbike Gmbh ma niecałe 18% udziałów w NB Polska. Reszta to fundusz Larq, osobowo i kapitałowo pochodna CAM Media.

                • 9 1

          • (1)

            To jest wlasnie slup. Niemiecka firma chce wejsc na nasz rynek i tworzy spolke-slupa dzieki czemu moze spijac smietanke, a jak sie pojawia problemy to raczki czyste.

            • 38 3

            • Moze najpierw sprawdź powiązania inwestorskie pomiędzy niemiecką a polską spółką nextbike, a dopiero potem pisz.

              • 5 8

          • Prowadzę własną działalność gospodarczą i wiem, że abonament 10zł w skali miesiąca, nie może być rentowny, chyba, że każdy mieszkaniec trójmiasta będzie abonentem usługi i nie będzie z niej korzystał :)

            • 23 5

        • niestety wielu pewnie tak myslało :)

          hehehehehe

          • 32 3

    • (1)

      NexBike chciał jeszcze wydębić kasę przed spakowaniem manatków - zupełnie, jak było z tą firmą od kompostowni. Za takie przekręty powinien być kryminał

      • 9 0

      • Następna bedzie spalarnia

        Astaldi w upadłości bedzie budować

        • 7 0

    • nie przekręt, raczej zła kalkulacja operatora (5)

      • 6 11

      • (4)

        dobra, bo zarobił mimo upadku - a odpowiadać nie będzie :(

        • 10 1

        • Guzik zarobił, same straty (3)

          Wiesz ile osób było w to zaangażowanych? Ogromne koszty nic więcej, utopili tam sporo kasy

          • 0 3

          • Właśnie czytam, że darowano ku pełną karę, czyli 22 mln, a ma zapłacić 8, z czego połowę bank. Hmmm... okazuje się, że spółka słup ma zapłacić 4 mln z umownych 22. Z 18 mln, nawet odejmując koszt zakupu rowerów i zatrudnienia pracowników, zostaje jeszcze okrągła sumka.

            • 6 0

          • Ale kto utopił? Z tego co wiem, to przede wszystkim my wszyscy, podatnicy, a kto miał zarobić, ten zarobił.

            • 5 0

          • może wypowiedzą się pracownicy - co z nimi i czy dostali odprawy?

            • 5 0

    • W Gdansku, Amber Gold, OLT ciagnąl samolot Budyn.

      • 11 1

    • pytanie Kto przekrecił odpowiedz PO

      • 2 1

    • w Gdańsku

      ...a nie sorry Frei Stadt Danzig

      • 7 1

    • male amber gold

      Rowerow I calej reszty nie zobaczycie

      • 8 0

    • a co z naszymi (1)

      Danymi osobowymi? Na licytację?!

      • 9 0

      • potrzebne ci do czegoś?

        chyba tak samo jak ich rower :)

        • 1 5

    • W ukladzie trojmiejskim. Spales, ze nie wiesz?

      • 19 4

    • O jakim przekręcie bredzisz?

      • 5 12

  • Ciekawe kiedy PIS się weźmie za prawo karne...

    Za takie przekręty powinny być łagry. Z jednej strony spółka z wielką pionową strukturą finansowania: NB Tricity -> nextbike -> LARQ -> i jakieś amerykańskie badziewie - jedni są przykrywką dla drugich.
    Z drugiej strony miasto, które zleca wielomilionowy projekt spółce celowej z kapitałem zakładowym 5000 zł :) żałuję, że sam nie wystartowałem w przetargu.

    • 6 1

  • Złodzieje

    Kolejna banda złodziei dorwała się do interesu, wyprowadzili kupę kasy. Gdzie jest CBA.

    • 5 0

  • wały przewały

    • 3 0

  • Czemu nowy operator?

    Czemu nie moze tym zająć sie wydzial w urzędzie miasta, a nie szukac nowej firmy co bedzie chciała zbić kokosy?

    • 2 1

  • (10)

    Ani mnie to zienbi ani grzeje mam auto w lising i jezdze wygodnie komu na zime rowerem jechac przeciez to niedorzeczne w naszym klimacie na biegunie od razu zrobcie takie roweru u nas tylko suw wsiadasz pach i jedziesz w cieplym a nie ze wiatr i rosa potem wszyscy chorzy na l4 i wydajnosc pracy spada i trzeba zza granicy pracownukow sciagac

    • 28 34

    • (1)

      Samochodem po Gdańsku ( w mieście ) o godzinie 15 ??? _ tragedia, 10 km w 45 to szybko. W dni kiedy muszę jechać samochodem to mnie trafia... W pozostałe wyjeżdżam Ridleyem i zostawiam wszystkie SUV'y daleko za sobą. Zima też nie jest problemem, odkąd jeżdże prawie codziennie rowerem nie choruje, codziennie 25 km
      Inna sprawa że rowerem też nie jeździ się za darmo, utrzymanie dobrego roweru to przynajmniej kilka stów rocznie, więc za 120 zł rocznie to nie było możliwości spiąć budżetu do tego jeszcze elektrykami które wymagają codziennego serwisu.
      Miłego stania w korkach :)

      • 0 2

      • Po kilku latach wdychania spalin w centrum miasta na rowerze twoje zdrowie na pewno tylko zyska, ha ha. Ja tam wolę po pracy po lesie pojeździć.

        • 1 0

    • Mevo

      Może dlatego że nie każdego stać na cieplutkiego SuVa?

      • 0 0

    • Ty taki głupi jesteś cały czas ? Czy tylko tu i teraz !!!

      • 1 0

    • To prowokacja?

      Pytam jako osoba, która prawie do kibelka samochodem jeździ. Ale jakoś ogarniam, że korki nie każdego jarają.

      • 0 0

    • (3)

      SUW to stan umysłu. Po co ci SUW?? Bo jest modny?? Ani to praktyczne ani ładne. Samochody kompaktowe tylko z prześwitem większym o 5-7 cm od normalnego samochodu. A jak mi odpowiesz, ze podjeżdżasz pod wysokie krawężniki to chyba padnę.

      • 10 0

      • (2)

        Wyższe auto przydaje się gdy masz małe dzieci. Pakowanie dziecka do fotelika w takim przypadku jest duuuuuuzo wygodniejsze. Po krawężnikach nie jeżdżę :)

        • 2 7

        • Ale bzdury piszesz. Wygodniej to się wsadza dziecko do vana a nie do suwa. Masz samochód który jest wyższy od focusa o 5 cm i dzięki temu jest super dużo łatwiej. Kup sobie berlingo i wtedy zobaczysz jak łatwo się wsiada i wsadza dziecko. A zapomniałem vany nie są modne.

          • 6 0

        • SUV - sruw

          To samo oferowały mini i mikro VAN-y. Przy okazji byly praktyczniejsze i tańsze. Ale teraz jest moda na SUV-y, ani to terenowka, ani auto rodzinne... po prostu modne auto dla pozerow...

          • 8 1

    • Życie jest za krótkie na jazde nudnymi samochidami

      Czemu ludzie kupują suvy i kombi zamiast RS3, Focusa RS, Civica Type-R, Mazdy Mx5? Nie wiem.

      • 6 1

  • zarząd do paki

    Nie tak szybko

    • 2 0

  • Qrcze...

    ... i co ja teraz zrobię. Byłem nowoczesnym, miejskim juicerem ładującym baterie dla Mevo.
    Interesuję się muzyką, tańcem i pokojem na świecie, co ja teraz zrobię. Jak żyć w tym państwie. Chyba wyemigruję do nowoczesnej Holandii, założę partnerski związek z tosterem...

    • 4 1

  • grunt że producent zarobił

    Każdy dorosły Polak już się tyle napatrzył na rozmaite szwindelki, że nie wierzy w przypadkową upadłość operatora. Poszła kasa z UE do Gdańska na rozwój transportu publicznego. Gdańsk zapłacił tą kasą + wkład własny (podatki mieszkańców) za rowery niemieckiej spółce, a teraz niech się martwi jak je spożytkować. Na marginesie, mamy w Polsce kilku dobrych producentów rowerów. Dlaczego publiczne pieniądze nie wspierają polskich przedsiębiorstw?

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum