• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Maciej Korolczuk
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie. Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie.

We wtorek po godz. 11 system Mevo oficjalnie został wyłączony. Zarząd Nextbike wcześniej poinformował, że przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości zależnej od siebie spółki NB Tricity, operatora roweru metropolitalnego Mevo. To skutek zerwania umowy przez Obszar Metropolitalny oraz nałożenia na operatora kar umownych w wysokości 22 mln zł. Z tej kwoty Obszar odzyska tylko 8 mln zł, z czego połowę stanowi gwarancja bankowa.



Co teraz powinno stać się z systemem Mevo?

Przypomnijmy: W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego poinformował o zerwaniu umowy ze spółką NB Tricity, operatorem systemu Mevo. Jako przyczynę tak radykalnej decyzji podano brak zgody na przedstawione warunki ugody, jaką mający problemy z płynnością finansową operator chciał zawrzeć ze swoimi wierzycielami - w tym z OMGGS.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej - dobro, jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1,2 tys. rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

Co dalej z Mevo? Koniec systemu o godz. 21:28



Jeszcze w poniedziałek po południu można było wypożyczać i rezerwować rowery. Według informacji podanych na stronie mevowatchdog ostatnia bateria w rowerze została wymieniona przez serwis w poniedziałek późnym wieczorem (godz. 21:28). Można to uznać za symboliczną godzinę końca dotychczasowego systemu.

We wtorek rano użytkownicy, podchodząc do rowerów na stacji, zapewne zadawali sobie pytanie: czy Mevo jeszcze działa? Okazało się, że korzystanie z systemu było już od rana mocno utrudnione, a liczba - tylko teoretycznie - dostępnych do wypożyczenia rowerów spada z godziny na godzinę. Wkrótce rowery znikną nie tylko z aplikacji, ale z ulic, bo Obszar wystąpił do operatora nie tylko o zapłatę kar umownych (o czym poniżej), ale też o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.

Na razie nie wiadomo, co się stanie z tymi rowerami ani gdzie będą przechowywane. Według deklaracji zarządu Obszaru już teraz rozpoczynają się prace nad znalezieniem nowego operatora i przywrócenia systemu. Według bardzo ostrożnych szacunków mogłoby to nastąpić najwcześniej wiosną.

Nextbike złoży wniosek o ogłoszenie upadłości NB Tricity



Do całej sytuacji w komunikacie giełdowym odniosła się już spółka Nextbike. Wobec wypowiedzenia umowy przez OMGGS w poniedziałek zarząd podjął decyzję w sprawie przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Drugim powodem było nałożenie na spółkę kar umownych w kwocie 22 mln 187 tys. zł.

- Wobec tego spółka zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego - czytamy w komunikacie.
Jak tłumaczy jednak Alicja Mongird, rzecznik OMGGS, spółka błędnie podała w komunikacie wielkość kar. Jak tłumaczy, wobec przedwczesnego zerwania umowy, jej wartość została ograniczona do 8 mln zł. I to tyle wynosi obecna należność spółki wobec Obszaru. Połowę z tej sumy gminy otrzymają z banku w ramach gwarancji zapisanej w umowie.

Wspomniane 8 mln zł spółka musi zapłacić w terminie trzech dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie Obszar wezwał operatora "o niezwłoczne zabezpieczenie majątku nabytego przez stowarzyszenie w ramach etapu I realizacji umowy".

Po południu głos zabrał prezes Paweł Orłowski. Przyznał, że zakończenie współpracy z OMGGS było przez spółkę jednym z branych pod uwagę scenariuszy.

- Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Jednocześnie kontynuujemy obsługę pozostałych klientów - powiedział Orłowski i podkreślił, że sytuacja ta nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska, obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce.
Jak czytamy, zarząd "analizuje zasadność odstąpienia od umowy przez stowarzyszenie oraz nałożenia kary umownej".

Pozostałe 14 mln zł to kara umowna wynikająca z pozostałych uchybień i opóźnień w realizacji umowy m.in. niedostarczenia pozostałych 2,8 tys. rowerów w ramach II etapu, niedostatecznego stopnia dostępnych rowerów na stacjach itp. Ta należność jednak nie zostanie uregulowana, wobec odstąpienia od umowy.

Przedpłaty zostaną zwrócone użytkownikom



Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku. Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku.
W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".

Jak odzyskać wpłacone pieniądze?



Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.

Do pobrania: wzór oświadczenia.

Oświadczenie można przesłać:

  • drogą elektroniczną na adres e-mail bok@rowermevo.plbiuro@nextbike.pl
  • drogą elektroniczną przez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.rowermevo.pl
  • listem poleconym na adres pocztowy: ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
  • osobiście w siedzibie Operatora - NB TRICITY Spółka z o.o., ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa

Urzędnicy apelowali też, by użytkownicy systemu do odwołania wstrzymali się z wykupowaniem nowych abonamentów. We wtorek przed południem system oficjalnie został wyłączony. Od tej pory nie można rejestrować się, doładowywać konta ani wypożyczać rowerów.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike w przetargu na operatora systemu Mevo opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

Opinie (648) ponad 50 zablokowanych

  • (10)

    Za niski abonament byl 10 zl\m-c to duzo za malo

    • 150 48

    • abonament miesięczny 20zł (2)

      60min gratis później 20groszy za minutę (nie potrzebujecie blokować roweru przez 90min)
      W normalnym kraju to i tak by były za niskie stawki.

      • 1 2

      • to by. była kolejna promocja smrodowagenów i korków
        jakich wiele

        • 0 0

      • Co za bzdury. To nie jest projekt komercyjny. To tak jakbyś pisał, że 3zł za bilet autobusowy z Osowej do Oruni to za mało.

        • 3 1

    • No raczej , komedia (1)

      Sam kilka razy jeździłem , a skoro ładowanie pojedynczego to kilkanaście zł , to jakim cudem cały miesiac można kupić za 10 zł.

      • 6 0

      • Widać że nie umiecie w biznsy

        To jest złoty pomysł. Robisz abonament tani, korzysta może z abonamentu 10-20%, a reszta opłaca i nie korzysta. Jak ze wszystkim na abonament, nie z nikąd wszystko teraz tak działa

        • 0 2

    • (3)

      Tak się dziś robi wały za publiczne pieniądze. Operator mevo dorobił się i ucieka z rynku. Otworzy nowa działalność na kolejnego słupa w innym mieście w Polsce i będą łupic kasę

      • 16 2

      • No dokładnie (2)

        1200 e-bajków sprzedał. Które są warte zero teraz

        • 8 2

        • Tak, jedyne co mają to potężną stratę... (1)

          Ale został z pozostałymi, nieodebranymi rowerami. Wg ich deklaracji mają wyprodukowane już wszystkie czyli 4080. Nawet jesłi to nie jest prawda, na mevowatchdog było widać 2965 rowerów. To oznacza, że OMGGS zabierze te opłacone czyli 1224, a NExtbike zostanie z ok.1,7 tys pozostałych. Myślisz że te elektryki ma za darmo? Przecież oni mogą na czymś takim nawet całą firmę położyć (a działają w ok. 40 miastach i mają jakieś 75% rynku).

          • 3 3

          • położą co najwyzej spółkę-córkę z kapitałem 5000 PLN

            • 13 2

    • przy takim modelu ekonomicznym żeby się utrzymać to abonament musiałby być tak wysoki że mało kto by korzystał

      przcecież to poroniony pomysł codziennie rozwizić i doładowywać tysiące rowerów na obszarze kilkudziesięciu kilometrów.

      • 9 0

  • dobrze iż zdąrzyłem jednego przechwycić do piwnicy

    i będę se jeździł jak przycichnie

    • 0 0

  • Te rowery to bubel teraz miasto zostało z 1200 rowerów które wymagają serwisu.
    1. Te silniki nie nadają się do trzymania tych rowerów cały czas pod chmurką!
    Są to najtańsze silniki tego typu czyli "mid"
    2. Same rower są mocno zmęczone urwany szprychy luzy w suportach itp.
    I tu jak zawsze jest pytanie kto z urzędu na to pozwolił?!
    Teraz nie ma dobrego rozwiązania, każde będzie bardzo kosztowne!
    Mamy 3miasto każde ma walory turystyczne powinniśmy być przykładem a tymczasem jesteśmy pośmiewiskiem.
    Dla mnie to jest przykład ogromnej niegospodarności! I co kolejny raz nie ma winnego z urzędu?
    Kto personalnie za to odpowiada Imię Nazwisko i jakie konsekwencje z tego powodu poniósł?

    • 0 0

  • Niemiecka solidnosc

    • 1 0

  • Czy w naszym miescie (12)

    Wszystko się musi dziać?

    • 193 24

    • (5)

      piszesz o Tczewie?

      • 13 4

      • (1)

        masz cos do Tczewa?

        • 0 0

        • Podobno tam same pijeby mieszkają

          • 0 0

      • Nie. O Gdańsku (2)

        • 6 5

        • Ten portal nie jest wyłącznie o Gdańsku (1)

          • 6 11

          • Jest

            • 6 3

    • oddajcie moje 3zł!!!!! (3)

      mam tyle na koncie!!!

      • 11 0

      • I co za to kupisz? (2)

        Snickersa?

        • 0 6

        • Dam

          Na tacę w niedzielę.

          • 1 1

        • jakby tak kazdemu uzytkownikowi zostało na snikersa, toby sie ich troche nazbierało.

          • 3 0

    • Doprecyzuj prosze o jakie miasto chodzi bo Mevo funkcjonowało w wielu miastach całego województwa (1)

      • 18 7

      • W kazdym gdzie dziala

        • 5 7

  • Opinia wyróżniona

    (22)

    I co dalej. Czy zostaną zwrócone pieniądze niewykorzystane w tym miesiącu. Czy zostaną zwrócone pieniądze które są na koncie w aplikacji Mevo. Co dalej z funkcjonowaniem systemu. Na razie wszyscy tylko analizują ale nikt nie podaje konkretów. Co z resztą rowerów. Wg ostatnich zapewnień operatora miały być dostępne za parę dni.

    • 130 23

    • A było nie oddawać tego rowera po tej 21.28.

      Dopiero jak ci zwrócą kasę.

      • 0 0

    • (10)

      przecież w artykule jest napisane, że pieniądze zostaną zwrócone użytkownikom

      • 8 12

      • W Amber Gold też było "napisane" 12% :)

        • 4 0

      • (6)

        A w którym miejscu. Bo jest tyko wypowiedz Prezydenta Sopotu, że środki zostaną zwrócone przez spółkę. Czy pan Karnowski to uzgodnił, ma jakieś zapewnienie że zostaną oddane czy tylko tak powiedział. Może to dla niektórych śmieszne ale jeżeli zarejestrowanych było ok 30 tyś to jeżeli każdy miał doładowanie tylko za 10 zł na koncie to już robi się duża suma.

        • 23 3

        • Tak podaje OMGGS (4)

          na stronie metropoliagdansk.pl podają, że NB Tricity obiecuje, że odda kasę użytkownikom + jest instrukcja, co trzeba zrobić (wzór dokumentu oraz gdzie go wysłać).

          • 7 3

          • No tak. Tylko, że pieniądze na zwrot weźmie z naszych podatków.

            • 2 0

          • Ale nie drogą elektroniczną

            Ale mejlowo nie da się tego zrobić, każą wysłać przez pocztę ;(

            • 2 0

          • Dzięki za info. Wysłałem rezygnację.

            • 5 0

          • A z czego oddadzą skoro są w upadłości?

            • 17 3

        • moze karwowski

          odda ze swojej jednej wypłaty co?

          • 7 5

      • to że jest napisane znaczy tylko tyle! że jest napisane

        A zapewne nie zostaną zwrócone, bo po co? Powiedzą Ci : idź do SADu po swoje 20-30zł-100zł.

        • 11 0

      • to prawda tak zapewniają, ale postępowanie upadłościowe ma swoje prawa dlatego jak tu ktoś powyżej napisał bedziemy na końcu

        • 29 1

    • (3)

      Ja na przykład wykupiłem abonament roczny 2 miesiące temu i żądam zwrotu za niewykorzystany okres.

      • 4 1

      • tos glupi

        Przepadly, Jestes bez szans na zwrot

        • 1 1

      • Idź do Dulczessy

        Może da Ci się przejechać rydwanem.

        • 12 5

      • zapobiegliwy... masz za swoje :)

        • 1 0

    • zapomnij

      Kasa przepadla. Sponsorowales pelo

      • 3 3

    • Upadłość... (1)

      Możesz się dopisać na końcu listy wierzycieli.

      • 57 0

      • Może odzyska swoje 15 zł, to kupa szmalu jakby nie bylo...

        • 5 2

    • przeczytaj artykuł, będziesz zadawał mniej pytań

      • 4 2

    • Przecież to proste

      1. Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.
      2. Nie ma już systemu.
      3. Nic, nie ma umowy.

      • 6 3

    • Ta q gold

      • 1 3

  • Komedia

    I tyle w temacie

    • 1 0

  • Złotousta Dulkiewicz załatwiła sprawę, a w sumie było coraz lepiej i następne rowery za chwilę miały być w użyciu.

    • 1 0

  • Trochę jednak szkoda

    Idea z wypożyczenie roweru po całym Trójmieście była fajna. Sporo ludzi z tego korzystało (przynajmniej w mojej okolicy)

    • 1 2

  • Nowy prztarg na miejską i metropolitarną komunikację rowerową (1)

    Nowy przetarg jest niezbędny. Jego warunki muszą być uszczegółowione w profesjonalnie przygotowanym SIWZ czyli Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, która powinna zawierać:
    1. docelową ilość rowerów elektrycznych (do 10000 szt + zwykłych np 40%) w całym systemie na obsługiwanym obszarze z określeniem przez każde miasto i gminę tej ilości w proporcji do ilości mieszkańców i zainteresowania tym środkiem transportu uzupełniającego transport publiczny, 2. każdy punk postoju musi zapewniać szybkie ładowanie zasilania roweru elektrycznego na postoju z wykorzystaniem paneli PV i zasilania z sieci, 3. Rozmieszczenie modułowych parkingów rowerowych i stacji ładowania o pojemności od 5 do 200 rowerów na części lub w pobliżu przystanków skm, mzk, pkm, przy szkołach średnich i uczelniach oraz urzędach, dużych pracodawców, galeriach handlowych itp corocznie modyfikowane przez władze danego miasta czy gminy na podstawie publicznej ankiety wśród mieszkańców i użytkowników, 4.Każdy chętny wklepuje własny kodpin do systemu i płaci kartą co indentyfikuje wypożyczającego,
    5. Abonament a) dla użytkowników w dni robocze, b) rodzinny na wekendy, c) całomiesięczny na wszystkie dni, 6. Przy rozładowaniu akumulatora system umożliwiający dojazd do najbliższej stacji parkowania z ładowaniem, 7. Zasady rozliczeń finansowych i kar za niedotrzymanie umowy,
    8. Pojazdy i parkingi oraz kontenerki ładowania akumulatorów oraz system informatyczny zarządzania, stanowią własność miasta czy gminy i są użyczane wg szczegółowej umowy do zarządzania wygrywającego przetarg Zleceniobiorcy, 9. System monitorowania i zabezpieczenia przed dewastacją oraz kradzieżami musi całodobowo mieć łączność i dostęp dla Policji, Straży miejskiej czy straży pożarnej,10. Warsztaty naprawcze i kontrola pojazdów pod względem bezpieczeństwa dopuszczenia do ruchu drogowego oraz pracownicy i bieżąca obsługa systemu należą do Zleceniobiorcy, 11. Bieżący dostęp do danych statystycznych dla Zleceniodawców tj. UM, UG,

    • 1 0

    • Pobożne życzenia socjalisty

      Niepotrzebny w ogóle ten cały "system", kto chce ma swój rower i to jest tańsze niż te miejskie pomysły od siedmiu boleści..
      Ja protestuję aby płacić na to i podobne bzdury z moich podatków a nie ma pieniędzy na utwardzenie ulic gruntowych w mieście...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum