Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość
We wtorek po godz. 11 system Mevo oficjalnie został wyłączony. Zarząd Nextbike wcześniej poinformował, że przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości zależnej od siebie spółki NB Tricity, operatora roweru metropolitalnego Mevo. To skutek zerwania umowy przez Obszar Metropolitalny oraz nałożenia na operatora kar umownych w wysokości 22 mln zł. Z tej kwoty Obszar odzyska tylko 8 mln zł, z czego połowę stanowi gwarancja bankowa.
- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej - dobro, jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1,2 tys. rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.
Co dalej z Mevo? Koniec systemu o godz. 21:28
Jeszcze w poniedziałek po południu można było wypożyczać i rezerwować rowery. Według informacji podanych na stronie mevowatchdog ostatnia bateria w rowerze została wymieniona przez serwis w poniedziałek późnym wieczorem (godz. 21:28). Można to uznać za symboliczną godzinę końca dotychczasowego systemu.
We wtorek rano użytkownicy, podchodząc do rowerów na stacji, zapewne zadawali sobie pytanie: czy Mevo jeszcze działa? Okazało się, że korzystanie z systemu było już od rana mocno utrudnione, a liczba - tylko teoretycznie - dostępnych do wypożyczenia rowerów spada z godziny na godzinę. Wkrótce rowery znikną nie tylko z aplikacji, ale z ulic, bo Obszar wystąpił do operatora nie tylko o zapłatę kar umownych (o czym poniżej), ale też o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.
Na razie nie wiadomo, co się stanie z tymi rowerami ani gdzie będą przechowywane. Według deklaracji zarządu Obszaru już teraz rozpoczynają się prace nad znalezieniem nowego operatora i przywrócenia systemu. Według bardzo ostrożnych szacunków mogłoby to nastąpić najwcześniej wiosną.
Nextbike złoży wniosek o ogłoszenie upadłości NB Tricity
Do całej sytuacji w komunikacie giełdowym odniosła się już spółka Nextbike. Wobec wypowiedzenia umowy przez OMGGS w poniedziałek zarząd podjął decyzję w sprawie przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Drugim powodem było nałożenie na spółkę kar umownych w kwocie 22 mln 187 tys. zł.
- Wobec tego spółka zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego - czytamy w komunikacie.
Jak tłumaczy jednak Alicja Mongird, rzecznik OMGGS, spółka błędnie podała w komunikacie wielkość kar. Jak tłumaczy, wobec przedwczesnego zerwania umowy, jej wartość została ograniczona do 8 mln zł. I to tyle wynosi obecna należność spółki wobec Obszaru. Połowę z tej sumy gminy otrzymają z banku w ramach gwarancji zapisanej w umowie.
Wspomniane 8 mln zł spółka musi zapłacić w terminie trzech dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie Obszar wezwał operatora "o niezwłoczne zabezpieczenie majątku nabytego przez stowarzyszenie w ramach etapu I realizacji umowy".
Po południu głos zabrał prezes Paweł Orłowski. Przyznał, że zakończenie współpracy z OMGGS było przez spółkę jednym z branych pod uwagę scenariuszy.
- Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Jednocześnie kontynuujemy obsługę pozostałych klientów - powiedział Orłowski i podkreślił, że sytuacja ta nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska, obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce.
Jak czytamy, zarząd "analizuje zasadność odstąpienia od umowy przez stowarzyszenie oraz nałożenia kary umownej".
Pozostałe 14 mln zł to kara umowna wynikająca z pozostałych uchybień i opóźnień w realizacji umowy m.in. niedostarczenia pozostałych 2,8 tys. rowerów w ramach II etapu, niedostatecznego stopnia dostępnych rowerów na stacjach itp. Ta należność jednak nie zostanie uregulowana, wobec odstąpienia od umowy.
Przedpłaty zostaną zwrócone użytkownikom
W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".
Jak odzyskać wpłacone pieniądze?
Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.
Do pobrania: wzór oświadczenia.
Oświadczenie można przesłać:
- drogą elektroniczną na adres e-mail bok@rowermevo.pl i biuro@nextbike.pl
- drogą elektroniczną przez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.rowermevo.pl
- listem poleconym na adres pocztowy: ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
- osobiście w siedzibie Operatora - NB TRICITY Spółka z o.o., ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
Urzędnicy apelowali też, by użytkownicy systemu do odwołania wstrzymali się z wykupowaniem nowych abonamentów. We wtorek przed południem system oficjalnie został wyłączony. Od tej pory nie można rejestrować się, doładowywać konta ani wypożyczać rowerów.
Przypomnijmy, że oferta Nextbike w przetargu na operatora systemu Mevo opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.
Opinie (648) ponad 50 zablokowanych
-
2019-10-29 12:58
Gdańska Polonia niezadowolona...
... a przecież wszystko poszło zgodnie z planem. Podstrzyżono tych używających, a przede wszystkim tych co nie używają, a płacą podatki.
- 27 3
-
2019-10-29 12:59
Co z abonamentem? Miasto zwróci pieniądze? Sprawa aż się prosi o prokuratora.
Miasta wykazały się niegospodarnością gdyż wybrały operatora, który nie potrafił terminowo wdrożyć a w ostateczności także utrzymać systemu. Nie można się zasłaniać tym, że kryterium była najniższa cena. Przetarg tak ustawiono (warunki) i tak rozstrzygnięto, że po roku byle jakiego działania wszystko się rypło. Brawo Gdańsk i spółka!
- 33 4
-
2019-10-29 13:04
1224 bezwartościowe kloce (1)
Nikt normalny nie będzie zarządzał tym chińskim badziewiem na warunkach z przetargu
z ub.roku typu 100PLN za rok abonamentu... A jak abonament będzie realny a nie
księżycowy to się okaże że taniej własnego bajka kupić- 46 1
-
2019-10-29 23:15
To co się zrobi na wiosnę ?
Protokół zniszczenia.
Koniaczek ?- 5 0
-
2019-10-29 13:04
Brawo!
A Teraz Prokurator do Związanych ze spółką Samorządów!
- 29 1
-
2019-10-29 13:06
Ile można dofinansowywać (2)
Kogoś z kasy miejskiej.
- 22 1
-
2019-10-29 19:40
Proponuję od razu skasować komunikację miejską zupełnie (1)
No bo przecież ona też jest dotowana!!!11!!1
- 0 3
-
2019-10-29 23:56
Zapomniałeś się podpisać "użytkownik mevo"
- 0 0
-
2019-10-29 13:07
(2)
o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.
a co się dzieje z tymi w trakcie przekazywania?- 22 0
-
2019-10-29 13:43
(1)
nikt nie wie
- 4 0
-
2019-10-29 13:47
One są własnością Nextbike. Może je kupią a może nie
- 2 0
-
2019-10-29 13:09
(4)
Ciekawe co stanie się z 3 tys rowerów będących własnością spółki NB Tricity.Zgodnie z prawem powinien je przejąć syndyk masy upadłościowej i sprzedać,by móc zaspokoić wierzycieli spółki.Jeśli rowery są w Polsce to wkrótce powinien być jakiś przetarg na ten sprzęt,ciekawe czy będą wystawione pojedynczo,czy jako pakiet
- 31 1
-
2019-10-29 13:10
jako pakiet i ogloszenie bedzie nigdzie nie widzialne
- 11 0
-
2019-10-29 14:03
To chyba nie jest prawdą że NBT ma 3 tys
ma 1,2tys pewnie... a reszta to opowieści prezesa. Obszar im zapłacił za te 1,2 tys
a za resztę nawet jakby chcieli płacić to nie mogli bo towaru nie było...- 9 0
-
2019-10-29 14:49
Przetarg na rowery ? ? ? (1)
Kto to kupi? Chyba tylko finansowy samobójca.
- 5 0
-
2019-10-30 06:09
Może sprzedadzą za złotówkę
- 0 0
-
2019-10-29 13:10
Spokojnie (4)
To wszystko było zaplanowane. Wałek trwa w najlepsze...
- 51 1
-
2019-10-29 13:51
zaplanowane? jak? przez kogo? (3)
- 1 9
-
2019-10-29 17:13
Daj spokój. (2)
To jeden z tych co wierzą, że lądowanie na Księżycu nakręcił Stanley Kubrick.
- 3 4
-
2019-10-29 22:41
Na mevo udało się niestety dostać tylko jarosława żamojdę (1)
- 2 0
-
2019-10-30 06:10
:)
- 0 0
-
2019-10-29 13:11
Rowery elektryczne spisywały się kapitalnie. (5)
Wreszcie bezproblemowo można było jeździć na górny taras i nie przejmować się, że będzie się spoconym przez cały dzień.
Nawet przy 30-40 pln abonamentu nadal system był by atrakcyjny.
Dodać do tego stacje przesiadkowe gdzie cześć rowerów można wpiąć i podładować i było by świetnie.- 20 15
-
2019-10-29 14:05
99% ruchu było w dolnym tarasie w osi Gda-Sopot-Gdy
1% to było góra-dół... Tak więc faktycznie spisały się kapitalnie
- 6 2
-
2019-10-29 14:12
Chyba rzadko jezdziles na gorny taras (1)
Bo ja prawie rowerow nie widywalem
- 1 5
-
2019-10-29 14:16
No i co z tego? Okulary sobie kup
Dane z GPSów wskazuję że 1% ruchu to było góra-dół.
- 3 1
-
2019-10-29 16:01
dużo było zepsutych co wspomaganie nie chodziło.
Gdyby były sprawne to ok, ale na prawde było wiele zjechanych.
Ostatnio w piątek 3 razy się przesiadałem , bo nie działało.- 2 0
-
2019-10-29 17:04
Do tego TurboMode
uruchamiany przez tajną funkcję w aplikacji ... born to be wild
- 1 0
-
2019-10-29 13:14
wątpie żebyście dostali zwrot od nextbike kasy za abonamenty (1)
Myślę że jedyna opcja zwrotu będzie w sądzie po złożeniu wniosku NB o upadość ,wierzyciele będa mogli roszczenia zgłaszać syndykowi a że majątku nie ma firma ,to zwrotu nie będzie . Dodatkowo jesteście na koncu kolejki wierzycieli bo nie którzy są uprzywilejowani. A za parę lat okaże sie ze dostaniecie jakiś niski procent tego co zapłaciliście,
niektórzy nic nie dostana bo rejestrowali sie na fałszywe dane pesele z generatorów.
Stracą pare groszy ale zyskają święty spokój bo nikt nie wezmie na nich kredytów chwilówek itd
Na początku startu mevo były obawy o bezpieczeństwo danych urzytkowników że firma moze je sprzedać i jak sie okazało największy majątek NB tricity to dane osobowe- 29 3
-
2019-10-29 13:29
twoje dane sa juz dawno w dark webie i**oto
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.