• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Mevo" jest już w Sztokholmie. Przetestowaliśmy je

Joanna Karjalainen
14 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe

Rowery miejskie w Sztokholmie

Operatorem rowerów miejskich w stolicy Szwecji jest firma City Bike Global - ta sama, która uruchamia system rowerów Mevo w Trójmieście i na Pomorzu.


Mevo 2.0 ma pojawić się w Trójmieście wiosną 2023 r. Organizacją roweru metropolitalnego zajmie się firma City Bike Global, która w zeszłym miesiącu uruchomiła również system roweru miejskiego w Sztokholmie. Przetestowaliśmy dla was szwedzkie "Mevo".



Czy twoim zdaniem Mevo 2.0 będzie działać od początku bez problemów technicznych?

Po wielu niepowodzeniach, kłopotach i przetargach unieważnianych przez poprzedniego operatora umowa na Mevo 2.0 została wreszcie podpisana w lutym tego roku. Zgodnie z zapisami w porozumieniu system rowerów miejskich ma zostać uruchomiony wiosną 2023 r.

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot związał się z wykonawcą systemu na okres sześciu lat. Operatorem nowego Mevo jest hiszpańska spółka City Bike Global. System roweru metropolitalnego ma obejmować w sumie 4099 rowerów, z czego 3099 będzie miało napęd elektryczny.

Ten sam operator uruchomił niedawno system roweru miejskiego w Sztokholmie. Wydarzyło się to z dużym opóźnieniem, bowiem start systemu Stockholm eBikes i pojawienie się pierwszego tysiąca rowerów zaplanowany był na 1 kwietnia, a pierwsze rowery pojawiły się na stacjach dopiero 10 maja. Spółkę CityBikes Global opóźnienie kosztowało ok. 5 mln szwedzkich koron, ponieważ zgodnie z umową z miastem spółka musiała zapłacić 100 koron (45 złotych) za dzień opóźnienia w dostarczeniu jednej sztuki roweru.

  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Tak prezentują się rowery Mevo 2.0 dla Trójmiasta.
  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Tak prezentują się rowery Mevo 2.0 dla Trójmiasta.

Rowery-widmo, 100 skarg dziennie



W połowie maja system rzeczywiście ruszył, jednak napotkanie roweru było prawdziwym wydarzeniem. Chciałam przetestować rowery jak najszybciej, żeby podzielić się z czytelnikami Trojmiasto.pl swoimi wrażeniami. Jednak nie było mi to dane jeszcze przez kolejne dwa tygodnie. Dlaczego? A no dlatego, że system okazał się tak wadliwy, że niemal każdy rower wystawiony na ulice Sztokholmu wracał do operatora do naprawy.

Jak informował Daniel Hellden, sztokholmski polityk zajmujący się ruchem drogowym, w pierwszych dniach działania systemu CityBikes otrzymywał ok. 100 skarg dziennie. Wątpliwości dotyczyły m.in. niemożności regulowania wysokości siodełka, poluzowanego przedniego koła, niedziałającej aplikacji i wadliwego silnika w rowerze.

Kilka dni zanim udało mi się osobiście przetestować rowery, zrobił to m.in. dziennikarz tygodnika Mitt i Stockholm, Michael Toll. Wypróbował on w sumie cztery rowery i stwierdził, że system zasługuje na ocenę 2/5. Jeden z testowanych przez niego rowerów jechał bez zarzutu, ale w dwóch innych nie działał silnik. Biorąc pod uwagę gabaryty roweru i ukształtowanie terenu w Sztokholmie, jest to rzeczywiście problem, którego nie da się zbagatelizować.

Operator dostarczył wadliwe rowery



Również na grupach na Facebooku i na fanpage'u miasta Cykla och gå i Stockholms stad pojawiało się wiele wpisów dotyczących niedziałającego wspomagania elektrycznego i aplikacji. Aplikacja nie pozwalała rozpocząć i zakończyć wynajmu lub pokazywała rowery na stacjach, podczas gdy w rzeczywistości ich tam nie było - i odwrotnie. Obydwa te problemy wynikały z niedopracowania po stronie operatora. Dostawca miał problem z połączeniem z rowerami, a błąd konstrukcyjny powodował zużycie kabla do silnika elektrycznego i w efekcie jego odłączenie podczas jazdy lub całkowicie uniemożliwiał jego działanie.

Miasto wysłało również newsletter do wszystkich użytkowników systemu rowerów miejskich - 15 tys. zarejestrowanych osób - w którym wyjaśniło, skąd wynikają poszczególne problemy. Pełną treść można znaleźć tutaj, jednak tylko w jęz. szwedzkim.

Rowery przetestował i opisał m.in. Michael Toll w tygodniku Mitt i Stockholm. Rowery przetestował i opisał m.in. Michael Toll w tygodniku Mitt i Stockholm.

Sytuacja poprawia się dynamicznie



Pewnego dnia trochę przypadkiem udało mi się przetestować rowery. Wprawdzie wyszłam biegać, ale po drodze znalazłam stację, na której czekał rower dostępny do wynajmu, a tej rzadkiej okazji nie wolno było przepuścić. Tego dnia przetestowałam w sumie dwa jednoślady.

Działanie aplikacji rzeczywiście było dalekie od oczekiwań. Aplikacja poinformowała mnie, że nie mogę wynająć roweru, a jednocześnie zaczęła liczyć czas podróży. Niemniej samą jazdą byłam pozytywnie zaskoczona. Silnik działał idealnie i pozwalał na bardzo sprawne rozpędzanie się - na tyle, że nie czułam się specjalnie komfortowo bez kasku.

Rower jest rzeczywiście bardzo ciężki i nawet wprowadzenie go na krawężnik wymaga użycia siły. Problemy sprawiał mi również hamulec w piaście i to, że nie mogłam przekręcić pedałami stojącego roweru, aby ustawić je w wygodniejszej dla siebie pozycji do ruszenia. W porównaniu do Mevo 1.0 oceniam konstrukcję tego roweru jako cięższą i bardziej toporną, jednak nie wykluczam tego, że po prostu nie pamiętam już dokładnie, jak sprawowały się poprzednie Mevo - w końcu nie ma ich już w Trójmieście dłuższą chwilę.

Obydwa wypożyczone przeze mnie rowery działały świetnie. Nie miałam problemu z regulacją siodełka, zakończeniem wynajmu, hamulcami, biegami, a już na pewno nie z silnikiem elektrycznym, który naprawdę dawał radę. Byłam pozytywnie zaskoczona, zwłaszcza po wszystkich negatywnych opiniach, jakie czytałam w mediach i na Facebooku.

  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.
  • Flota rowerów elektrycznych w Sztokholmie obsługiwana jest przez tego samego operatora, który będzie dostawcą rowerów w Trójmieście.

Ceny? Jak za darmo



Nazywając ceny wynajmu Stockholm eBikes niskimi, wciąż powoduję pewne niedopowiedzenie. Biorąc pod uwagę ceny życia w stolicy Szwecji, wynajem rowerów jest praktycznie darmowy. Wypożyczenie roweru na dobę kosztuje 11 koron (4,84 zł) - w tej cenie mamy 90 minut jazdy, a za każdą kolejną godzinę zapłacimy kolejne 11 koron. Abonament miesięczny kosztuje 35 koron (15,4 zł), a roczny 157 koron (69 zł) i - podobnie jak w przypadku każdego niższego abonamentu - możemy jeździć każdego dnia przez 1,5 godziny. Jeśli chcemy więcej, zapłacimy 11 koron za godzinę. Z pojedynczego roweru można korzystać do 14 godzin w ciągu jednej doby.

Ceny sztokholmskie wypadają ciekawie w porównaniu z planowanymi cenami abonamentów dla Trójmiasta. Abonament Mevo 2.0 ma kosztować 29,99 zł za miesiąc i 259 zł za rok. W ramach abonamentu będzie można codziennie jeździć 120 minut na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Kolejna minuta po wykorzystaniu tego limitu będzie kosztować 20 gr na elektryku i 10 gr na rowerze tradycyjnym, co daje odpowiednio 12 zł i 6 zł za godzinę.

Ciekawym odniesieniem w tym kontekście może być porównanie cen komunikacji miejskiej w Sztokholmie i w Trójmieście. Bilet jednorazowy na 75 minut kosztuje w Sztokholmie 39 koron (17,15 zł), a miesięczny 970 koron (426,43 zł).

  • Ceny wynajmu rowerów elektrycznych w Sztokholmie wypadają zaskakująco nisko w stosunku do cen planowanych dla Trójmiasta.
  • Aplikacja Stockholm eBikes prosi o wykonanie zdjęcia zaparkowanego na stacji roweru.
  • Rowerów zdecydowanie przybywa na mapie - to znak, że wracają na stacje po naprawach wykonanych przez dostawcę.
  • Rowerów zdecydowanie przybywa na mapie - to znak, że wracają na stacje po naprawach wykonanych przez dostawcę.


Trójmiasto dostanie "gotowca"?



Biorąc pod uwagę sieć dróg rowerowych w Sztokholmie, rosnącą dostępność rowerów i niskie ceny wynajmu, uważam że zwiedzanie miasta na wynajętym rowerze może być świetnym pomysłem na city break po drugiej stronie morza. Loty z Gdańska do Sztokholmu niezmiennie kosztują grosze.

Jako że miasto Sztokholm zareagowało na kłopoty najszybciej, jak się dało, sytuacja najpewniej będzie się poprawiać z tygodnia na tydzień. Już teraz przeglądając aplikację, widzę sporo dostępnych rowerów w najbliższej okolicy. A jeszcze tydzień temu najbliższy rower na mapie znajdowałam jakieś 7-10 km od domu. Czy to znaczy, że operator nauczy się na błędach popełnionych na rowerach dla Szwecji i Trójmiasto dostanie "gotowca" bez żadnych usterek i problemów? To się okaże, jednak z pewnością jest na to szansa.

Opinie (251) 10 zablokowanych

  • Witam.
    Ja testowałem rower dokładnie tydzień temu. Aplikacja ok, siodełko, koła itd ok.
    Testowałem też kiedyś mevo w Gdańsku, wydaje mi się jednak, że ten w STHLm jest lżejszy i ma szybsze przyspieszenie.

    • 4 6

  • kto?

    Kto poniósł odpowiedzialność za poprzednie mevo? Firma z kapitałem 5000 zł dostała kontrakt na wprowadzenie i zarządzania mevo, przekreciła parę milionów i gitara. Nikt nie poniósł żadnej odpowiedzialności.

    • 36 2

  • Nazwa zobowiązuje

    Jestem głęboko przekonany, że Mevo 2.0 będzie kontynuatorem dokonań Mevo 1.0.
    A potem będzie 3.0, 4.0, 5.0 ...
    I tak dalej, ad mortem defaecatam.

    • 26 2

  • Cóż, ceny pokazują jak miasto i polski oddział spółki chce nas okradać na tym MEVO (12)

    Lepiej zarabiający od nas Szwedzi mają taniej.

    • 142 7

    • czy ktoś poniósł jakiekolwiek konsekwencje odnośnie MEVO1 ? (2)

      przecież przehulane zostały nasze pieniądze! miliony złotych poszły w piach, a rowery pewnie do dzisiaj stoją w jakiejś hali i marnieją - czysty obłe żeby odpalać teraz MEVO2.
      Znowu widzę, że socjalistyczna rzeczywistość wygrywa. Ważne jest tylko żeby ludowi sprawić kolejne igrzyska za jego własne pieniądze, a potem się promować na niby sukcesie, który jest tak naprawdę wyrzucaniem milionów w błoto. Totalna paranoja...

      • 44 1

      • nikt nie poniusł zadnej konseklwencji przeciwnie dosli premie i jeszce podwyzki i ponownie ustalali nowe mevo (1)

        I zgadza sie bo kupują złom za nasze pieniadze a zyska tylko firma która to organizuje,my wszyscy stracimy jak poprzednio .W trójmiescie nie potrzeba wcale roweru miejskiego bo zastapiły go prywatne hulajnopgi doskonale bez dotacji nawet 1 złotówki z kasy miasta

        • 5 2

        • A ile płacisz za wynajem hulajnogi???

          Cena za wynajem roweru może być nie wiele niższa, bo musi pokryć wszystkie koszty, które ciągle rosną , zwłaszcza teraz w dobie wysokiej inflacji.

          • 0 2

    • Widocznie miasto więcej dokłada. Cudów nie ma. (1)

      • 20 4

      • Odpowiedź jest prosta

        Każdy przejazd/wjazd do Sztokholmu słono kosztuje. Więc miasto ma możliwość dofinansowania. W Polsce taki transfer od kierowców do rowerzystów nie ma szans na poparcie.

        • 5 3

    • Różne mogą być tego przyczyny

      Obstawiam większe dotacje od bogatej i prozielonej Szwecji.

      • 16 6

    • Taaa, bo w Szwecji firma postanowiła pracować pół darmo (2)

      Po prostu w Sztokholmie większość kosztów pokrywa miasto, a nie użytkownicy.

      • 17 2

      • Ale miasto, czyli kto? I nie zakładałbym koniecznie, że uzyskaliśmy lepszą cenę w przetargu w stosunku do Sztokholmu. (1)

        • 3 1

        • Kierowcy aut.

          Pieniądze są z opłat od wjazdu samochodem do miasta.

          • 0 0

    • Tak to prawda, że Szwedzi zarabiają lepiej ale życie i podatki są dużo wyższe. Ale z drugiej strony socjal też jest na bardzo wysokim poziomie. praktycznie darmowe rowery publiczne mają zachęcić do rezygnacji z używania w mieście samochodów prywatnych i nawet komunikacji zbiorowej.

      • 5 1

    • Jak zawsze odezwali sie wazeliniarze urzedników wiec jak to jest ze w Niemczech wszystko jest taniej

      Kto Lidlowi doklada ze w Niemczech sprzedaje cały sprzet taniej o 80% czesto ?To jest potwierdzone od lat ze w Polsce mamy wszystko drożej!Bo Polacy są przyweyczajeni do tego ze ich sie doi a w szczególności w Trójmieście! Gadńsk jest obecnie najdrozszym miastaem do zycia w Polsce mimo najniższych zarobków!!
      Wiec pamietam jak dzban który teraz jest przewodniczącym lewicy w Gdańsku ten brodacz powiedział ze za Mevo 2 mieszxkancy muszą placic 2 razy wiecej mimo gwarancji byłego prezydenta ze nie bedzie podwyzek nigdy!
      Wiec kazdy moze sobie to poszukac w necie kto zdecydował ze za mevo bedziemy płacic wiecej!

      Identycznie z podwyzkami na bilety miejskie.

      • 7 2

    • Bilet autobusowy w Sztokholmie 75min ponad 17zł

      Tego.nie widzicie!!!
      Nie ma nic za darmo.
      Jeżeli miasto Sztokholm do tego nie dopłaca to ta firma też tam szybko zbankrutuje przy tak niskich cenach.
      Ciekawe ile mają stacji ładowania?

      • 0 1

  • (4)

    Szwecja: Abonament miesięczny 15,4 zł, roczny 69 zł
    Polska: Abonament miesięczny 29,99 zł, roczny 259 zł .
    Dziękuję za uwagę.

    • 47 1

    • no i co z tego? jak ktos chce to korzysta a jak nie to nie proste, polacy tylko narzekać umią

      • 1 5

    • Ten brodacz z lewicy co t publikuje arty doradzał by wprowadzic podwyzki na nowe mevo!!

      On i jeszcze innych kolesiów na tych konsultacjach Jakiego Mevo chcą mieszkańcy? Za nami pierwsze konsultacje społeczne.Stwierdzili ze mieszkancy chca płacic kilka razy wiecej za mevo!!
      A władze miasta bardzo chetnie wprowadzaja jakie kolwiek podwyzki dla mieszkanców!!

      • 1 1

    • Podsrawowy bilet autobusowy w Sztokholmie - 17zł (1)

      • 0 0

      • Płaca minimalna w Sztokholmie - ok. 1500 EUR netto

        Płaca minimalna w Trójmieście - ok. 500 EUR netto

        Tak, wiem, w Szwecji nie ma ustawowego wynagrodzenia minimalnego, ale realne płace zaczynają się od podanej powyżej granicy

        • 3 1

  • Będą bardziej konkurencyjne od hulajnóg? (4)

    Raczej wątpię. Lukę już wypełniły prywatne firmy. Ale mogę się mylić.

    • 17 0

    • Nie bedą obnizą ceny jak wejdzie mevo juz obecnie hulajnogi są tansze od komunikacji miejskiej (3)

      • 1 3

      • Hulajnogi tańsze od komunikacji? (2)

        Chyba cię bozia opuściła

        • 3 2

        • ciebie mózg opuścił wiec meduzo za bilet na 15 minut jazdy palcisz boltem 3 zł a km 4,80 (1)

          • 1 2

          • Bolt ma mały obszar działania, kompletnie mnie nie urządza.

            • 1 0

  • Gdansk to nie Sztokholm więc nadciąga katastrofa 2.0

    • 20 2

  • Kiedys wypożyczyłem to mevo i ktoś oczywiście obsmrował czymś czarnym manetki od kierownicy i całe ręce czarne na szczęście łatwo schodziło pod wodą nigdy więcej poza tym mam własny rower bb

    • 17 2

  • Niby taki hejt na Mevo 1.0 a jednak Prezydent Miasta wprowadza 2.0 (1)

    Ktoś musi czuć w tym dobry interes. Miliony dofinansowania z Miasta pójdą wiadomo gdzie. A hulajnogi działają bez dofinansowania.

    Marek

    • 20 1

    • Aleksandra woli Mevo niż Rydwan.

      • 0 1

  • a kto w UM w Gdyni (2)

    poniósł konsekwencje za niewypał Mevo 1.0?

    pytam bo płace w tym zabetonowanym padole podatki !!!!!

    • 20 1

    • Nikt. I nikt nie poniesie ani nie zapłaci.

      Po to władyka robił doktorat z prawa, żeby unikać odpowiedzialności za takie sprawy.

      • 4 1

    • nikt a nhajlepsze to ze jeszcze wprowadzili dofinasowanie na prywatne elektryki dla swoich znajomych

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum