"Mevo" jest już w Sztokholmie. Przetestowaliśmy je
Rowery miejskie w Sztokholmie
Operatorem rowerów miejskich w stolicy Szwecji jest firma City Bike Global - ta sama, która uruchamia system rowerów Mevo w Trójmieście i na Pomorzu.
Mevo 2.0 ma pojawić się w Trójmieście wiosną 2023 r. Organizacją roweru metropolitalnego zajmie się firma City Bike Global, która w zeszłym miesiącu uruchomiła również system roweru miejskiego w Sztokholmie. Przetestowaliśmy dla was szwedzkie "Mevo".
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot związał się z wykonawcą systemu na okres sześciu lat. Operatorem nowego Mevo jest hiszpańska spółka City Bike Global. System roweru metropolitalnego ma obejmować w sumie 4099 rowerów, z czego 3099 będzie miało napęd elektryczny.
Ten sam operator uruchomił niedawno system roweru miejskiego w Sztokholmie. Wydarzyło się to z dużym opóźnieniem, bowiem start systemu Stockholm eBikes i pojawienie się pierwszego tysiąca rowerów zaplanowany był na 1 kwietnia, a pierwsze rowery pojawiły się na stacjach dopiero 10 maja. Spółkę CityBikes Global opóźnienie kosztowało ok. 5 mln szwedzkich koron, ponieważ zgodnie z umową z miastem spółka musiała zapłacić 100 koron (45 złotych) za dzień opóźnienia w dostarczeniu jednej sztuki roweru.
Rowery-widmo, 100 skarg dziennie
W połowie maja system rzeczywiście ruszył, jednak napotkanie roweru było prawdziwym wydarzeniem. Chciałam przetestować rowery jak najszybciej, żeby podzielić się z czytelnikami Trojmiasto.pl swoimi wrażeniami. Jednak nie było mi to dane jeszcze przez kolejne dwa tygodnie. Dlaczego? A no dlatego, że system okazał się tak wadliwy, że niemal każdy rower wystawiony na ulice Sztokholmu wracał do operatora do naprawy.
Jak informował Daniel Hellden, sztokholmski polityk zajmujący się ruchem drogowym, w pierwszych dniach działania systemu CityBikes otrzymywał ok. 100 skarg dziennie. Wątpliwości dotyczyły m.in. niemożności regulowania wysokości siodełka, poluzowanego przedniego koła, niedziałającej aplikacji i wadliwego silnika w rowerze.
Kilka dni zanim udało mi się osobiście przetestować rowery, zrobił to m.in. dziennikarz tygodnika Mitt i Stockholm, Michael Toll. Wypróbował on w sumie cztery rowery i stwierdził, że system zasługuje na ocenę 2/5. Jeden z testowanych przez niego rowerów jechał bez zarzutu, ale w dwóch innych nie działał silnik. Biorąc pod uwagę gabaryty roweru i ukształtowanie terenu w Sztokholmie, jest to rzeczywiście problem, którego nie da się zbagatelizować.
Operator dostarczył wadliwe rowery
Również na grupach na Facebooku i na fanpage'u miasta Cykla och gå i Stockholms stad pojawiało się wiele wpisów dotyczących niedziałającego wspomagania elektrycznego i aplikacji. Aplikacja nie pozwalała rozpocząć i zakończyć wynajmu lub pokazywała rowery na stacjach, podczas gdy w rzeczywistości ich tam nie było - i odwrotnie. Obydwa te problemy wynikały z niedopracowania po stronie operatora. Dostawca miał problem z połączeniem z rowerami, a błąd konstrukcyjny powodował zużycie kabla do silnika elektrycznego i w efekcie jego odłączenie podczas jazdy lub całkowicie uniemożliwiał jego działanie.
Miasto wysłało również newsletter do wszystkich użytkowników systemu rowerów miejskich - 15 tys. zarejestrowanych osób - w którym wyjaśniło, skąd wynikają poszczególne problemy. Pełną treść można znaleźć tutaj, jednak tylko w jęz. szwedzkim.
Sytuacja poprawia się dynamicznie
Pewnego dnia trochę przypadkiem udało mi się przetestować rowery. Wprawdzie wyszłam biegać, ale po drodze znalazłam stację, na której czekał rower dostępny do wynajmu, a tej rzadkiej okazji nie wolno było przepuścić. Tego dnia przetestowałam w sumie dwa jednoślady.
Działanie aplikacji rzeczywiście było dalekie od oczekiwań. Aplikacja poinformowała mnie, że nie mogę wynająć roweru, a jednocześnie zaczęła liczyć czas podróży. Niemniej samą jazdą byłam pozytywnie zaskoczona. Silnik działał idealnie i pozwalał na bardzo sprawne rozpędzanie się - na tyle, że nie czułam się specjalnie komfortowo bez kasku.
Rower jest rzeczywiście bardzo ciężki i nawet wprowadzenie go na krawężnik wymaga użycia siły. Problemy sprawiał mi również hamulec w piaście i to, że nie mogłam przekręcić pedałami stojącego roweru, aby ustawić je w wygodniejszej dla siebie pozycji do ruszenia. W porównaniu do Mevo 1.0 oceniam konstrukcję tego roweru jako cięższą i bardziej toporną, jednak nie wykluczam tego, że po prostu nie pamiętam już dokładnie, jak sprawowały się poprzednie Mevo - w końcu nie ma ich już w Trójmieście dłuższą chwilę.
Obydwa wypożyczone przeze mnie rowery działały świetnie. Nie miałam problemu z regulacją siodełka, zakończeniem wynajmu, hamulcami, biegami, a już na pewno nie z silnikiem elektrycznym, który naprawdę dawał radę. Byłam pozytywnie zaskoczona, zwłaszcza po wszystkich negatywnych opiniach, jakie czytałam w mediach i na Facebooku.
Ceny? Jak za darmo
Nazywając ceny wynajmu Stockholm eBikes niskimi, wciąż powoduję pewne niedopowiedzenie. Biorąc pod uwagę ceny życia w stolicy Szwecji, wynajem rowerów jest praktycznie darmowy. Wypożyczenie roweru na dobę kosztuje 11 koron (4,84 zł) - w tej cenie mamy 90 minut jazdy, a za każdą kolejną godzinę zapłacimy kolejne 11 koron. Abonament miesięczny kosztuje 35 koron (15,4 zł), a roczny 157 koron (69 zł) i - podobnie jak w przypadku każdego niższego abonamentu - możemy jeździć każdego dnia przez 1,5 godziny. Jeśli chcemy więcej, zapłacimy 11 koron za godzinę. Z pojedynczego roweru można korzystać do 14 godzin w ciągu jednej doby.
Ceny sztokholmskie wypadają ciekawie w porównaniu z planowanymi cenami abonamentów dla Trójmiasta. Abonament Mevo 2.0 ma kosztować 29,99 zł za miesiąc i 259 zł za rok. W ramach abonamentu będzie można codziennie jeździć 120 minut na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Kolejna minuta po wykorzystaniu tego limitu będzie kosztować 20 gr na elektryku i 10 gr na rowerze tradycyjnym, co daje odpowiednio 12 zł i 6 zł za godzinę.
Ciekawym odniesieniem w tym kontekście może być porównanie cen komunikacji miejskiej w Sztokholmie i w Trójmieście. Bilet jednorazowy na 75 minut kosztuje w Sztokholmie 39 koron (17,15 zł), a miesięczny 970 koron (426,43 zł).
Trójmiasto dostanie "gotowca"?
Biorąc pod uwagę sieć dróg rowerowych w Sztokholmie, rosnącą dostępność rowerów i niskie ceny wynajmu, uważam że zwiedzanie miasta na wynajętym rowerze może być świetnym pomysłem na city break po drugiej stronie morza. Loty z Gdańska do Sztokholmu niezmiennie kosztują grosze.
Jako że miasto Sztokholm zareagowało na kłopoty najszybciej, jak się dało, sytuacja najpewniej będzie się poprawiać z tygodnia na tydzień. Już teraz przeglądając aplikację, widzę sporo dostępnych rowerów w najbliższej okolicy. A jeszcze tydzień temu najbliższy rower na mapie znajdowałam jakieś 7-10 km od domu. Czy to znaczy, że operator nauczy się na błędach popełnionych na rowerach dla Szwecji i Trójmiasto dostanie "gotowca" bez żadnych usterek i problemów? To się okaże, jednak z pewnością jest na to szansa.
Opinie (251) 10 zablokowanych
-
2022-06-14 07:02
(8)
Ciekawe,można w Kopenhadze,Berlinie,ba nawet we Wrocławiu...a w Gdańsku kilka prób... i klapa...czy naprawdę tak prostej sprawy jak miejski rower nie można ogarnąć??Przecież to wstyd...
- 54 7
-
2022-06-14 08:18
Czytałeś artykuł, czy tylko wszedłeś popluć na Samorząd? (2)
Ci wspaniali, nieomylni Szwedzi też mają problemy z Mevo.
- 3 6
-
2022-06-14 08:43
(1)
Tylko że Szwedzi egzekwują umowę i system u nich zaczyna działać. Jak chcesz porównywać, to porównaj to co teraz dzieje się w Sztokholmie z Mevo 1.0.
- 8 0
-
2022-06-14 13:34
Szwedzi nie mają w rządzie i**otów i oportunistów, więc i prawo pozwala egzekwować kary
- 1 0
-
2022-06-14 09:39
kolejny z miliona przykładów ze urzednik jest najwiekszym kosztownym szkodnikiem miasta!
Tak sie dzieje celowo !! Bo dzieki temu zarabiaja na lewo miliony!
- 1 1
-
2022-06-14 08:40
Tu majciochów nie możesz zmienić,a to takie proste.
Ahahahahaha.
- 2 1
-
2022-06-14 07:33
Szpilek omnibusie
urzekła mnie Twoja historia
- 6 2
-
2022-06-14 07:21
bo w urzedach pracują ludzie bez doświadczenia przy takich projektach (1)
brakuje planu awaryjnego , planu wyjścia , planu przekazania itd czyli kamieni milowych projektu . Wszystko jest ręcznie sterowane. Jak chcesz znaleźć dobrego kierownika projektu z doświadczeniem za pensje 6000zł na rękę. Nie ma takich a więć biorą znajomych , absolwentów i dlatego potem się projekt wysypuje
- 7 2
-
2022-06-14 07:25
wysypuje się bo nikomu nie zależy na rozwoju tylko tym, kto najwięcej zarobi.
- 6 2
-
2022-06-14 13:31
To miasto jest problemem, a nie firma
Jaki sens ma porównanie z projektem w innym mieście?
W Polsce również są przykłady, gdzie rower miejski bardzo się sprawdził.
Ale to kwestia wymagań, jakie narzuca miasto, a nie samego wykonawcy- 5 1
-
2022-06-14 13:01
To jest miś na miarę naszych czasów
Postanie projektu 2018
Działało to 6 miesięcy w 2019
Mamy rok 2022
Uruchamiamy 2023
Mamy rowery po gwarancji nie używane od 4 lat pewnie trzeba kupić nowe baterie
Może ktoś policzyć ile ten projekt już kosztował ? I tak ten projekt nie wypali .- 12 1
-
2022-06-14 12:21
bez sensu
Już poprzednie Mevo pokazało jak trudne jest utrzymanie rowerów elektrycznych w pełnej gotowości w godzinach szczytu bez stacji ładujących. Ludzie bez wyobraźni, którzy znowu chcą zachachmęcić publiczne pieniądze na i**otyczne inwestycje. Nie wydaje mi się, żeby koszt wybudowania takich stacji był większy od utrzymania rzeszy pracowników obsługujących rozładowane rowery. No i stałyby w bazach, co uniemożliwiłoby stawianie wszystkich w jednym miejscu np. pod Olivia Gate jak to było zaraz na początku startu pierwszego Mevo. W całym mieście nie było rowerów, bo stały pod dużymi zakładami pracy i przez 8 godzin nikt ich nie używał. Może trzeba by podpatrzeć jak to robią inii, na przykład w Mediolanie jest świetnie rozwiązana infrastruktura rowerowa. Są bazy gdzie dokuje się rowery zwykłe i elektryczne i nie ma możliwości, żeby zakończyć jazdę w kanale lub własnym garażu......
- 6 0
-
2022-06-14 12:20
wiecej reklamy niz logiki...not welcome in poland, niech zostanie w szwecji
- 2 0
-
2022-06-14 09:24
Jakoś nie wierzę w sukces przedsięwzięcia (1)
W które zaangażowane są takie gwiazdy samorządu jak Grzelak, Glaser i Dulkiewicz
- 20 1
-
2022-06-14 12:18
Ja też...
- 0 1
-
2022-06-14 10:30
Może zamiast tych rowerów (1)
Wybudujcie ściezki rowerowe w Gdynia, w niektórych dzielnicach w ogóle nie ma np na Witominie a wy jeszcze chcecie wpuscić rowery elektryczne na ullice gdzie w godzine szczytu trudno jest przejechać.
- 44 8
-
2022-06-14 12:16
Z
Tym problemem zwróć się do swojego szczura
- 5 2
-
2022-06-14 12:06
Cóż Szwecja to inna kultura, oni nawet pralki mają wspólne w jednym budynku mieszkalnym...
Mimo (a może właśnie dlatego?), że są dużo zamożniejszym społeczeństwem...
- 6 0
-
2022-06-14 07:29
Ciekawe ile ludzi pozabijaja tym szmelczem w Trojmiescie. (7)
Te rowery nigdy nie powinny jeździć po chodnik i powinny miec czujniki z przodu wykrywające ludzi.
- 59 39
-
2022-06-14 12:05
Przeciez to wszystko zalezy od kierowców!
- 0 0
-
2022-06-14 08:07
Kolejny frustrat z rana. Ludzie, mnie pijcie wieczorem jak rano jeszcze na bani leży. (2)
- 12 11
-
2022-06-14 11:03
Szkoda, że twojej matce nikt tego w porę nie powiedział. (1)
- 1 1
-
2022-06-14 11:11
Teraz będzie matki obrażał. Co ty tu robisz Syberia to twoje miejsce.
- 0 0
-
2022-06-14 11:09
Następny troll za 5 groszy... tylko propaganda i kłamstwa ma w głowie.
- 0 1
-
2022-06-14 09:31
Niestety będą dalej jeździć chodnikami tak długo jak długo policja i straż miejska będą to miały dokładnie tam.
- 4 2
-
2022-06-14 08:02
Może jeszcze kamery cofania, poduszki powietrzne i kurtyny boczne. To nie rower jedzie tylko ktoś nim kieruje.
- 20 10
-
2022-06-14 07:04
Kasa zostanie oddana za Mevo 1? (6)
J\W
- 69 2
-
2022-06-14 09:42
oczywiście że zostana zwrocone (1)
i to w dodatku w całej wysokości wartości kapitału zakładowego spółki. Całe 5000zł. w normalny biznesie jak ktoś widzi sp z o.o. z minimalnym kapitałem zakładowym to albo nie wchodzi w układy albo płatność bez terminów ale miasto Gdańsk oczywiście nie wywęszyło wałka i weszło w układ z firmą która założyła celową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z minimalnym kapitałem!
- 11 0
-
2022-06-14 12:01
Nextbike mógł poprzestawiać kryteria przetargu, a Ty tu coś o niedopuszczeniu przez kapitał gadasz :D
https://rowery.trojmiasto.pl/Odwolanie-firmy-Nexbike-w-przetargu-na-Rower-Metropolitalny-n122694.html
- 0 0
-
2022-06-14 08:08
dokładnie! czy zostały odzyskane tamte grube miliony?? (2)
- 12 2
-
2022-06-14 09:15
Co tam miliony.. (1)
Zostały mi pieniądze, nie zurzyte na koncie mevo ;(
- 0 2
-
2022-06-14 10:11
zużyte
- 0 0
-
2022-06-14 09:40
nie i nigdy nie beda przepadły
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.