• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0. Nextbike przywrócony do dialogu konkurencyjnego

MKo
3 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r. Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r.

Krajowa Izba Odwoławcza przywróciła firmę Nextbike Polska do dialogu konkurencyjnego dotyczącego roweru metropolitalnego Mevo. Spółka została wykluczona z rozmów w czerwcu tego roku w związku z nienależytym wykonaniem pierwszego projektu Mevo. Decyzja o włączeniu Nextbike Polska SA do dialogu oznacza wydłużenie procedury przetargowej o kilka tygodni. System ma być uruchomiony jesienią przyszłego roku.



Czy rower Mevo ma jeszcze szansę, by okazać się sukcesem?

Operatorem roweru metropolitalnego Mevo od marca do października 2019 r. była spółka NB Tricity, spółka celowa założona przez Nextbike Polska. W całości należała ona do Nextbike Polska i powołana została wyłącznie do realizacji projektu Mevo.

Warto dodać, że Nextbike Polska na piśmie deklarował, że to spółka-matka w 90 proc. wykona umowę z OMGGS - formalnie jako podwykonawca swojej spółki-córki. Później - już w trakcie realizacji projektu Mevo - Nextbike Polska dwukrotnie zmieniał prezesów zarządu. Pogorszyła się też jego sytuacja finansowa. Podczas gdy w maju 2018 r., kiedy rozstrzygany był przetarg na Mevo, akcje Nextbike'a warte były 130 zł, to w październiku ub. roku jedna akcja była warta 14 zł. Po wypowiedzeniu umowy przez OMGGS firma została sprzedana niemieckiemu funduszowi inwestycyjnemu.

Rowery Mevo na ulicach Gdańska do obsługi Jarmarku



Bezpośrednim powodem wypowiedzenia umowy był formalny wniosek NB Tricity o poparcie planu restrukturyzacji spółki oraz brak należytego wykonania umowy.

- Mimo próśb o wspólne ustalenie zasad restrukturyzacji prezes Nextbike Polska przesłał nam wówczas formalną propozycję, wobec której musieliśmy zagłosować "za" lub "przeciw". Przed podjęciem decyzji otrzymaliśmy wgląd w sytuację finansową spółki i wnioskowaliśmy o dialog z Alior Bankiem, który finansował większość kredytów spółki. Po rzetelnej analizie sytuacji, w trosce o publiczne środki, wraz z prezydentami i burmistrzami podjęliśmy decyzję o wypowiedzeniu umowy. Dzięki temu zachowaliśmy 30 milionów zł przeznaczonych na drugi etap Mevo, odzyskaliśmy 4,02 mln zł gwarancji bankowej. Otrzymaliśmy też pisemną deklarację prezesa Nextbike Polska, iż abonenci otrzymają zwrot środków. Niestety deklaracja ta do dziś nie została zrealizowana - mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.
Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy. Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy.

Obszar wyklucza Nextbike'a



W maju został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo. Wśród uczestników, którzy zgłosili się do udziału, była także spółka Nextbike Polska. W czerwcu tego roku komisja przetargowa złożona z przedstawicieli OMGGS, oficerów rowerowych z Gdyni, Gdańska, Sopotu i Tczewa, specjalistów ds. zamówień publicznych i prawników zdecydowała o wykluczeniu Nextbike Polska z postępowania przetargowego dot. Mevo 2.0. Powodem było nienależyte wykonanie projektu Mevo 1.0, którego spółka była 90-proc. podwykonawcą.

Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do Krajowej Izby Odwoławczej, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Oznacza to, że Nextbike Polska zostaje włączony do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy.

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu i rozstrzygnięcie przetargu. Decyzja KIO spowodowała wydłużenie procedury o kilka tygodni. W tej chwili najbardziej realnym scenariuszem uruchomienia nowego Mevo jest jesień przyszłego roku. Obecnie pracujemy nad uruchomieniem systemu nie tylko w 14 gminach. Kolejne, jak: Wejherowo, Kosakowo, Kolbudy i gmina wiejska Pruszcz Gdański zgłaszają chęć dołączenia do projektu - dodaje Michał Glaser.
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu i wiceprezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), ocenia, że w polskim prawie zamówień publicznych jest luka, która nie pozwala wykluczyć wykonawcy, którego spółka córka nie poradziła sobie z projektem.

- Decyzja KIO jest dla nas rozczarowująca. Oznacza, że wykonawca, który de facto nie podołał wykonaniu Mevo, ma teraz dołączyć do dialogu - mówi Karnowski.
W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami. W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami.

Rowery jesienią 2021 r.



W dotychczasowym postępowaniu brały udział dwie firmy: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzja KIO o konieczności zaproszenia trzeciej firmy oznacza, że przeprowadzona zostanie nowa runda rozmów z Nextbike Polska.

Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie ostatecznych warunków zamówienia publicznego, co nastąpi prawdopodobnie późną jesienią. Wcześniej odbędzie się też kolejna tura rozmów z mieszkańcami dot. Mevo 2.0. Po ogłoszeniu ostatecznego opisu zamówienia zaproszone firmy będą miały przynajmniej 10 dni na złożenie ofert.

Przetarg na Mevo 2.0 ma zostać ogłoszony jesienią lub na przełomie roku. To oznacza, że rowery - już obsługiwane przez nowego operatora - na ulicach Trójmiasta i pozostałych pomorskich gmin pojawią się najwcześniej po wakacjach 2021 r.
MKo

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • (5)

    To był od początku wałek bo było wiadomo, że to się nie zepnie biznesowo :))) do tego dotacje, publiczna kasa, spółki, spółeczki, córki, matki, operatorzy i td :D
    Czasami nie chodzi o to żeby wygrać tylko żeby grać

    • 43 2

    • (2)

      Jaki wałek?
      Zapewnili kilka miesięcy rowerów w cenie średnio proporcjonalnej mniej więcej do tego okresu (względem kwoty na cały okres), więc jaki wałek?

      • 1 7

      • Miał być minus.

        • 0 1

      • bo to był wałek

        a tu mamy kluczową informację ;Podczas gdy w maju 2018 r., kiedy rozstrzygany był przetarg na Mevo, akcje Nextbike'a warte były 130 zł, to w październiku ub. roku jedna akcja była warta 14 zł. Po wypowiedzeniu umowy przez OMGGS firma została sprzedana niemieckiemu funduszowi inwestycyjnemu; koniec.cytatu
        Jak ktoś tego nie widzi to parafrazująć pewną pania można powiedzieć że albo zlodziej albo i**ota ;P

        • 4 1

    • Opłaca sie przegrać.

      • 0 0

    • Czasami tylko o to, żeby wygrać
      ....przetarg :-D

      • 1 0

  • Na jesień 2021

    Czyli co na 3 dni wystawią i na zime schowają? Pewnie dopiero na wiosne 2022 będzie jakiś zdechły trup na ulicy.Jakie mają być teraz te rowery 1000trupów mevo a reszta bez wspomagania czy jak ma to wyglądać? Nextbike w rozmowach na brakujące 3500 rowerów mevo i wygra by te rowery były jednakowe?

    • 4 0

  • Biznes

    Rowery made in china warte w zakupie pewnie z 3tys., kiepski system napędu nie w piascie nie centralny tylko silniczek pod korba braaawo, to już zwiastowało problemy. Lecimy dalej stacje bez systemu ładowania i system robi się mega obsługowy (trzeba wymieniać baterie bo sie nie doładowują bo stacje są tylko żeby odstawić rower haha) kto to zaakceptował to na kilometr cuchnęło ..., koszt abonamentu nie wiem czy pokrył koszt ładowania baterii.
    Jednym zdaniem. Jak przygotować ofertę, później zgarnąć $ a na koniec powiedzieć że warunki okazały się nieprzewidywalne i to nie nasza wina..;)

    • 12 0

  • Całe Trójmiasto (2)

    Nic im nigdy nie wychodzi poza napychaniem kieszeni

    • 8 3

    • A Ty mimo wszystko tu mieszkasz i narzekasz zamiast się wyprowadzić do miasta gdzie wszystko wychodzi (1)

      • 2 2

      • wyporwadzić synku, to się powinni urzędnicy odpowiedzialni za niuedolnie przeprowadzony przetarg

        może z zarządzaniem kartuzami by sobie poradzili, chociaż wątpię

        • 1 2

  • Odpowiedzielni za pierwszy przetarg stracili prace i maja postepowanie karne? (2)

    Chyba nie jest możliwe by te same osoby były odpowiedzialne za drugi przetarg? Czy też w Gdańsku do 3 razy sztuka?

    • 19 1

    • Nie (1)

      • 0 0

      • urzędników nie ocenia się po jakości pracy, tylko po tym kogo znają i kogo lubią

        • 4 0

  • Będzie dobrze (2)

    Przecież ta Cyniak czy inna przyboczna Dulkiewicz dawno mówiła, że z tym wykonawcą jeszcze będzie w stosunkach przez 6 lat. Więc mówi się cóż.

    • 8 0

    • A Dulkiewicz z Niemcami nic? No jak to tak? (1)

      • 0 2

      • Będzie fahrad zamiast roweru

        • 0 0

  • Czy tylko mi (1)

    Się wydaję że nasze miasto nawet z rowerem nie może sobię poradzić???

    • 50 3

    • Jak i ze wszystkim co nie jest dealem z deweloperką

      • 4 0

  • Pamietacie okladki w wyborczej?

    Miał być taki sukces a wyszło jak zawsze w Gdańsku

    • 7 2

  • Proponuję bojkot i niekorzystanie z tych rowerów

    • 2 1

  • W zamówieniach publicznych - referencje + zabezpieczenia finansowe

    Ciekawe jakie mogła przedstawić referencje w poprzednim przetargu nowo powołana NB Tricity.
    Ciekawe też jak nowa spółka uzyskała gwarancje bankowe - wg mnie to prawie niemożliwe.
    W normalnym układzie by skorzystać z referencji zaprasza się spółkę do konsorcjum - ale wtedy ona jest współodpowiedzialna za cały projekt. Wtedy powoływanie NB Tricity nie ma sensu.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum