Mevo: CityBike Global chce zostać operatorem
CityBike Global, globalny operator usług wypożyczania rowerów, chce wejść na polski rynek. Firma bierze udział w przetargu na dostarczenie usługi wynajmu rowerów miejskich do systemu Mevo w Trójmieście. Jest jednym z dwóch podmiotów, które złożyły oferty w tym konkursie.
Cabanas: dopasowujemy rowery do miasta
Jak wskazuje dyrektor firmy Jordi Cabanas, CityBike Global nie jest ani producentem rowerów, ani operatorem jednej, własnej technologii, co w tym przypadku jest atutem. Firma nie będzie forsować konkretnego rozwiązania, ale za każdym razem może dopasować je do potrzeb danego miasta.
- To duża metropolia, którą każdego roku odwiedzają dodatkowo dziesiątki tysięcy turystów - mówi Jordi Cabanas, dyrektor zarządzający CityBike Global. - Ogromne zapotrzebowanie na rowery miejskie, coraz większa popularność komunikacji rowerowej i chęć przysłużenia się planecie - to kluczowe czynniki. Poza tym wiemy, że władze Gdańska, Gdyni i Sopotu są bardzo otwarte na współpracę z inwestorami, traktują ich po partnersku. To miasto przyjazne ekologicznemu transportowi, przyjazne ludziom, przyjazne przedsiębiorcom - dlatego zainteresowaliśmy się tym rynkiem. Oczywiście, jako globalna firma jesteśmy dumni, że możemy oferować nasze usługi nie tylko w nowym mieście, ale także kraju, to bardzo motywujące i napędzające nas do nowych wyzwań.
Projekt rowerów dla Trójmiasta zakłada uruchomienie jednośladów z:
- akumulatorem o zasięgu do 100 km,
- w pełni automatycznym czujnikiem momentu obrotowego,
- wewnętrzną 3-biegową skrzynią biegów,
- transmisją pasową,
- niską wagą dzięki ramie ze stopu aluminium,
- przednim hamulcem tarczowym i tylnym hamulcem bębnowym,
- ochroną przed kradzieżą i wandalizmem (akcelerometr, alarm, śledzenie GPS).
Firma zamierza także zatrudnić lokalny personel liczący 47 osób, obsługujący 51 punktów ładowania rozmieszczonych we wszystkich gminach.
CityBike Global bierze też udział w przetargach w Wielkopolsce i na Śląsku.
CityBike Global z "rażąco niską ceną"?
Konkurentem CityBike Global w przetargu jest konsorcjum BikeU i Freebike. Różnica w oferowanych cenach jest wyraźna. CityBike Global złożył ofertę wartą 159,27 mln zł, a drugi oferent aż 365,31 mln zł. Związek Metropolitalny zamierzał wydać na reaktywację Mevo 107 mln zł.
Przedstawiciele firmy przekonywali, że są przygotowani na terminowe i wyczerpujące złożenie wszystkich dokumentów, które mogą w razie potrzeby udowodnić, że ich oferta nie nosi znamion rażąco niskiej ceny.
Wątpliwości ws. doświadczenia firmy
Zaledwie kilka dni temu odbyła się dyskusja kilku organizacji, w tym Zielonych, Nowej Lewicy i Polski 2050, którzy przekonywali, że trwający przetarg powinien zostać anulowany i rozpisany ponownie. Przekonywali, że nie powinno się lekceważyć kryterium doświadczenia, bo tego właśnie - zdaniem m.in. Tomasza Larczyńskiego - brakuje omawianemu oferentowi.
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot odniósł się do tych zarzutów, a stanowisko zarządu przedstawiliśmy w osobnym tekście:
Trwa dyskusja o przetargu na Mevo
Oferty złożone w przetargu są obecnie sprawdzane pod względem formalnym. W trakcie procedowania badana będzie m.in. struktura własnościowa CityBike Global.
CityBike Global planuje ekspansję
CityBike Global, a właściwie firma Marfina, ma zostać operatorem rowerów miejskich m.in. w Sztokholmie. Miasto podpisało z firmą umowę na ponad 5 tys. rowerów. Wszystkie jednoślady mają być elektryczne, a wypożyczenie ich będzie zaskakująco niedrogie: 10 kr (4,4 zł) za dzień, 25 kr (11,1 zł) za tydzień, 33 kr (14,7 zł) miesięcznie, 99 kr (44,1 zł) za pół roku i 149 kr (66,4 zł) za rok. Pierwsze rowery mają pojawić się w kwietniu 2022 roku.
Rowery CityBike Global zostały już dostarczone w Helsinkach i w Limie.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (40) 2 zablokowane
-
2021-08-19 13:11
Za takie pieniądze można zadbać o szpital w Gdańsku
to są prawdziwe potrzeby a nie jakiś złom dla kilku turystów wpatrzonych w smartfony
- 5 0
-
2021-08-19 12:18
Po ci*la te elektryki
Dajcie luz z tymi elektrykami zwykle rowery by starczyły.
- 3 0
-
2021-08-19 10:55
Kolejna manipulacja te niby organizacje to partie polityczne z politykami i tam sami lewicowi znawcy :)
- 0 0
-
2021-08-18 14:34
(2)
A nie lepiej wydać te 70 mln na zakup(gdzieś w polskich firmach 150.000 ustandaryzowanych rowerów miejskich, które byłyby prezentem dla chętnych pracujących i odprowadzających pit gdańszczan? Pozostałą kasę można by przeznaczyć na remonty tragicznie dziurawych dróg?
- 19 6
-
2021-08-18 15:51
w sumie nie glupie (1)
- 7 1
-
2021-08-19 10:03
no dobrze ale jak tu można zrobić przewał?
- 3 0
-
2021-08-19 10:01
Ustawka promocyjna w czasie przetargu? Trochę wstyd.
Elektryk bez parkowania z ładowaniem to pomyłka, nie ważne czy w czwartej czy w szóstej generacji. Zresztą całe MEV0 to pomyłka - tak w pierwszej jak i w drugiej (pewnie nie ostatniej) wersji.
- 2 0
-
2021-08-19 05:51
Wałek
Widzę kabaret dalej trwa, skoro ludzie chcą być strzyżeni z kasy to niech będę. Oni niech kasę robią i planują, myślą, rysują, debatują, protestują itd oczywiście wszystko dla Gdańska he he.
- 3 0
-
2021-08-19 00:03
Plaskie podeszwy
Ja sie zaszczepilem i stopy nie wchodza mi w buty i nie chca mi wypozyczyc roweru.
- 0 0
-
2021-08-18 14:14
Ale wstyd. (2)
2022 rok na przedprożu a we "wspaniałym" Trójmieście wciąż brak roweru miejskiego...
Tym tempem, to jeszcze ładnych parę lat nie będzie.- 21 4
-
2021-08-18 23:38
pretensje, to se składaj (1)
do rządów wszystkich do tej pory, za dymanie państwa na prawie przetargowym. Mevo dwa razy upadło przez nie, nie przez złą wolę OMGGS.
- 0 8
-
2021-08-19 00:00
Oczywiście, że nie przez złą wolę OMGGS, tylko przez brak ich kompetencji i poczucia realizmu.
Chcieli mieć same elektryki i być 'taaacy' innowacyjni, aż ich ta innowacyjność w rzyć ugryzła, bo zabrakło trzeźwej oceny i określenia czynników ryzyka. Daj sobie spokój ze zwalaniem winy na prawo przetargowe, które stanowi ramy działania dla każdego urzędnika w tym kraju i jakoś nie prowadzi do takich skutków, jak w Gdańsku. W innych miastach rowery miejskie działają, bo przetargi piszą poważni urzędnicy znający ograniczenia prawne, a nie takie radosne owieczki z ustami pełnymi frazesów.
- 6 1
-
2021-08-18 23:19
Amatorzy
poprzedni przetarg przygotowali, przeprowadzili niskooplacani amatorzy z UM dlatego sie wysypał. Wyobrazacie sobie aby podobny przetarg np na zasilanie stacji gsm ktory odbywa sie co 2 lata tak sie wysypał i siec komórkowala nie działała by 2 lata ? Amatorzy i nic tego nie zmieni ,klakierzy prezydentów bo kto tam przyjdzie do pracy za 5000na ręke ?.. młodzież po szkolach bez doswiadczenia
- 7 0
-
2021-08-18 23:18
omgogggooool czy jak wy się tam nazywacie
oddawać moje pieniądze
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.